Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Det är just i den fetstilade texten skon klämmer. Som jag uppfattat det på personerna jag pratat med är det K3 själva som väljer att kalla sina soldater inom LBB och UND för jägare, och delar också ut den "inofficiella" jägarbågen dom pratar om. Den formella/officiella termen för dessa soldater inom FM ska enligt dessa killar vara Luftburna soldater och Underrättelsesoldater. (Inte helst säker på sistnämna, men 100% på deras uttalande kring de Luftburna Soldaterna.)
För att förtydliga menar jag inneliggande värnpliktiga.
Alla är soldater, oavsett om dom har "jägare" framför namnet eller ej. Vad de som du har pratat med menar med "officiellt" vet jag inte, med tanke på att det är regementschefen som bestämmer vad soldaterna ska bära för utbildningstecken i form av en båge. Däremot för ett specialutbildningstecken t.ex armédyk, örnen osv krävs det godkännande från högre ort, så det är skitsnack. Jag antar att du har hört det från värnpliktiga, för oftast har värnpliktiga inte en aning om vad de pratar om.
Jag har till och med hört prat som "den gula bågen är den riktiga för det är samma färg som dom har i stora amerikat" men om de visste ett jota så skulle de veta att Luftburna soldater har mer gemensamt med amerikanska Rangers än någon annan svensk "jägare" någonsin kommer att ha.
Jägarbågen är ett arv ifrån den gamla jägarbataljonen, kraven som ställs på soldaterna är också ett arv från den gamla jägarbataljonen. Jägare eller ej, så är jag övertygad om att vi hör till eliten.