2010-04-09, 13:41
Medlem
K3 har utbildat jägare sen 50-talet. Organisationen har sett annorlunda ut, likaså uppgiften och utbildningen.
Den luftburna batalajonen är för att inte komplicera det ett skytteförband med möjlighet till lufttransport och med höga fysiska krav, de krävs för att den luftburna soldaten utan underhåll ska kunna bedriva strid i flera dagar vilket innebär att denne måste kunna bära am, vatten, mat mm.
K3s Underättelsebataljon sysslar till skillnad från Luftburna med spaing och underättelse, de många ser som "traditionella" jägaruppgifter.

Den disskusion som förs huruvida vem som är riktiga jägare eller inte är min efarenhet drivs huvudsakligen av före detta värnpliktiga från olika jägarförband som egentligen inte vet ett skit och har dålig insyn i resten av försvarsmakten.
Vi yrkesmän vet bättre, kalla oss från K3 vad fan ni vill. Det ändrar inte vår förmåga eller uppgift.

Och om jag får säga vad jag tycker så är min personliga åsikt att det är svårt att toppa kärvheten hos K4 soldater. En extrem påfrestning i ett extremt klimat.
Det är jobbigt nog att lösa militära uppgifter med tung utrustning, och lägg till den friktionen som blir under den norrländska vintern så får du en jävligt jobbig miljö att vistas i.
Citera
2010-04-09, 13:44
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derec
AJB, FJS och KJ har utbildningstecken som bäres på höger ärm.
Jägarbåge, Örnen samt Treudden.

LBB har en Jägarbåge, men då den bäres på vänster ärm, så vet jag inte vad det är för tecken. förbandstecken?

edit: hittade ett foto med LBB's jägarbåge på vänster ärm:

http://www.lumpen.nu/upload/images/b...lser/per-3.jpg
Om jag inte missminner mig hade även K4 bågen på vänster ärm tidigare, när de slutade med det vet jag inte. Att K3 fortfarande hade så var för mig okänt.
Citera
2010-04-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findelboll
K3 har utbildat jägare sen 50-talet. Organisationen har sett annorlunda ut, likaså uppgiften och utbildningen.

Vilket inte behöver betyda att dom gör det idag (om vi bortser från FJS).

Citat:
Den luftburna batalajonen är för att inte komplicera det ett skytteförband med möjlighet till lufttransport och med höga fysiska krav, de krävs för att den luftburna soldaten utan underhåll ska kunna bedriva strid i flera dagar vilket innebär att denne måste kunna bära am, vatten, mat mm.
K3s Underättelsebataljon sysslar till skillnad från Luftburna med spaing och underättelse, de många ser som "traditionella" jägaruppgifter.

Vilket jag antar är sant eftersom du säger det. Min personliga åsikt är däremot att LBBs stridsuthållighet, utan underhåll (3 dagar om jag inte minns fel?), inte känns särskilt utstickande från från mängden.

Citat:
Den disskusion som förs huruvida vem som är riktiga jägare eller inte är min efarenhet drivs huvudsakligen av före detta värnpliktiga från olika jägarförband som egentligen inte vet ett skit och har dålig insyn i resten av försvarsmakten.

Killarna som sa detta till mig är aktivt inneliggande på AJB.

...och min personliga åsikt är att om detta stämmer känns det som att vissa förband hade behövt hitta en egen "identitet".
Citera
2010-04-10, 14:22
Medlem
Ok, men enligt Försvarsmakten samt K3 så utbildar de Jägarsoldater, det är fys krav för en Jägarsoldat och de genomför Jägarprov, jag vet inte riktigt vilka mer kriterier man ska behöva uppfylla.

Uthålligheten handlar inte om att bara överleva i tre dygn. Utan att kunna lösa en uppgift. Den packning en luftburen soldat bär skiljer sig avsevärt ifrån övriga skytteförband. De kan dock liknas vid Amf skytte, organisationen och uppgifterna är liknande.

Under NBG 08 så var majoriteten av soldaterna på 312 Luftburna från K3. De som inte var därifrån kom huvudsakligen från KJ, K4 samt Amf. De presterade inte bättre än någon annan och hade aldrig några åsikter om att luftburna skulle vara mindre "Jägarförband" än deras hemmaförband.

Och Gibfel, vad menar du med aktivt inneliggande? Värnpliktiga?
Citera
2010-04-10, 16:05
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Uthålligheten handlar inte om att bara överleva i tre dygn. Utan att kunna lösa en uppgift. Den packning en luftburen soldat bär skiljer sig avsevärt ifrån övriga skytteförband. De kan dock liknas vid Amf skytte, organisationen och uppgifterna är liknande.

Så då borde Amfibie också få vara Jägare?
Citera
2010-04-10, 17:04
Medlem
kiwi22s avatar
Döfödd diskussion helt ärligt. Eller?
Citera
2010-04-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Så då borde Amfibie också få vara Jägare?

Nej. För Amf är inget Jägarförband.
Precis som att varje spaningsförband inte borde vara jägare även om uppgifterna är liknande.

Jägare är ju lika laddat ord som värdegrund. Jägare är helt enkelt förband som generellt sett ställer något högre krav på sina soldater då tjänsten är något mer krävande.
Inget mer, sen om deras tjänst är spaning, anfallsstrid, sabotage spelar ingen roll.
Citera
2010-04-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ok, men enligt Försvarsmakten samt K3 så utbildar de Jägarsoldater, det är fys krav för en Jägarsoldat och de genomför Jägarprov, jag vet inte riktigt vilka mer kriterier man ska behöva uppfylla.

Det är just i den fetstilade texten skon klämmer. Som jag uppfattat det på personerna jag pratat med är det K3 själva som väljer att kalla sina soldater inom LBB och UND för jägare, och delar också ut den "inofficiella" jägarbågen dom pratar om. Den formella/officiella termen för dessa soldater inom FM ska enligt dessa killar vara Luftburna soldater och Underrättelsesoldater. (Inte helst säker på sistnämna, men 100% på deras uttalande kring de Luftburna Soldaterna.)

Citat:
Och Gibfel, vad menar du med aktivt inneliggande? Värnpliktiga?

För att förtydliga menar jag inneliggande värnpliktiga.
Citera
2010-04-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
Det är just i den fetstilade texten skon klämmer. Som jag uppfattat det på personerna jag pratat med är det K3 själva som väljer att kalla sina soldater inom LBB och UND för jägare, och delar också ut den "inofficiella" jägarbågen dom pratar om. Den formella/officiella termen för dessa soldater inom FM ska enligt dessa killar vara Luftburna soldater och Underrättelsesoldater. (Inte helst säker på sistnämna, men 100% på deras uttalande kring de Luftburna Soldaterna.)

För att förtydliga menar jag inneliggande värnpliktiga.

Alla är soldater, oavsett om dom har "jägare" framför namnet eller ej. Vad de som du har pratat med menar med "officiellt" vet jag inte, med tanke på att det är regementschefen som bestämmer vad soldaterna ska bära för utbildningstecken i form av en båge. Däremot för ett specialutbildningstecken t.ex armédyk, örnen osv krävs det godkännande från högre ort, så det är skitsnack. Jag antar att du har hört det från värnpliktiga, för oftast har värnpliktiga inte en aning om vad de pratar om.
Jag har till och med hört prat som "den gula bågen är den riktiga för det är samma färg som dom har i stora amerikat" men om de visste ett jota så skulle de veta att Luftburna soldater har mer gemensamt med amerikanska Rangers än någon annan svensk "jägare" någonsin kommer att ha.
Jägarbågen är ett arv ifrån den gamla jägarbataljonen, kraven som ställs på soldaterna är också ett arv från den gamla jägarbataljonen. Jägare eller ej, så är jag övertygad om att vi hör till eliten.
Citera
2010-04-10, 19:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Är det någon hittils som försvarat K3 i frågan hurvida dom ska få kalla sig Jägare eller inte som inte själv är K3are?
Citera
2010-04-10, 19:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nej. För Amf är inget Jägarförband.
Precis som att varje spaningsförband inte borde vara jägare även om uppgifterna är liknande.
Inte heller när mer än hälften av personalen var kustjägare?
Citera
2010-04-10, 19:20
Medlem
Sinkomiess avatar
Allstå, om K3 nödvändigtvis måste få vara Jägare eftersom de härstammar från andra Jägare som utbildats där, då måste ju också Amfibie få vara Jägare eftersom de har starka band till Kustjägeriet och deras "organisationen och uppgifterna är liknande" som vid K3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in