Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Och du har förstås personlig erfarenhet av detta?
Ja. Jag tänker inte gå in i detalj på min roll i hemvärnet men jag springer runt tillräckligt mycket för att få se en hel del. Deras materiallistor och preliminära TOEM ligger på en enormt hög ambitionsnivå och en stor mängd dyr utrustning. Dom försöker rekrytera spaningssoldater och jägare till de olika positionerna men samtidigt är de nära knutna till flygvapenfrivilliga och har en stor mängd X-befattningar vikta åt de olika förbunden.
Min uppfattning om HV-und är att någon med koppling till de flygvapenfrivilliga eller LOMOS har fått alldeles för mycket tid att fantisera fritt. Därefter har det här snurrat inom försvarsmakten i några år fram till dess att vi har en fullständig röra. Vissa pratar om rörlig spaning och rekrytering av jägare/spaningssoldater, samtidigt har vi ett TOEM som kräver ytövervakning av enormt stora land och havsområden. Dessutom har dom slängt in en CBRN-detektionsförmåga som inte ens värnpliktiga når upp till under sin utbildning. De företrädare för (p)TOEM CBRN-enhet och medlemmar av de marina hemvärnsbataljonerna jag har pratat med har varit måttligt imponerade av HV-unds grandiosa planer. Hade dom nöjt sig med stationär spaning för ytövervakning på land så hade det fungerat. Tyvärr har dom gått väldigt mycket längre än detta och därigenom havererat fullständigt.
Hur tusan dom har planerat att det här ska fungera i en HV-organisation med 20h utbildningar och en stor mängd X-befattningar övergår mitt förstånd. Jag har inte tittat på hur många dagar en vanlig HV-und soldat har i det nya systemet så jag är osäker på om de blir 4 eller 8 dagar. Men inte ens 8 dagar kommer på långa vägar räcka för att utbilda soldaterna för att nå upp till sina skall krav.