2009-12-13, 00:27
Medlem
Shifty2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Jag blev uttagen till flygbasjägare när jag mönstrade. Jag kanske är helt fel ute men jag tror inte jag behövde göra något jägartest - fast det var 5-6 år sedan jag mönstrade. Jag tackade nej till tjänsten och sa jag tänkte vapenvägra om de tog ut mig. Jag motiverade det med att jag skulle plugga på Universitetet direkt efter gymnasiet och det gjorde jag. Jag slapp naturligtvis.

Men som sagt. Man skulle alltså få titulera sig som jägare. Häftigt.

Men vem fan vill göra lumpen egentligen? Man tjänar inga pengar, man får skjuta (vilket är skoj dock) och sedan får man vandra runt i gyttja med en 50kg tung ryggsäck i 8-15 månader. Vem fan vill göra det?

Skjutandet väger upp för resten
Citera
2009-12-13, 00:47
Medlem
Memnoks avatar
Den här diskussionen påminner mig en hel del om när jag bodde i england. Då var det en fet snubbe med mycket öl innanför västen som påstod sig tillhöra SAS. Jag ifrågasatte det hela och skrattade rätt gott åt honom innan han förklarade att det var territorial sas. Alltså hemvärnet.
Citera
2009-12-13, 11:48
Medlem
Tigerhund79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
HV-jägarpluton?

Det närmaste jag kan tänka mig är HV-und och där kan man verkligen prata om sorgliga Jägar-wannabies i många fall.
Och du har förstås personlig erfarenhet av detta?
Citera
2009-12-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Och du har förstås personlig erfarenhet av detta?

Ja. Jag tänker inte gå in i detalj på min roll i hemvärnet men jag springer runt tillräckligt mycket för att få se en hel del. Deras materiallistor och preliminära TOEM ligger på en enormt hög ambitionsnivå och en stor mängd dyr utrustning. Dom försöker rekrytera spaningssoldater och jägare till de olika positionerna men samtidigt är de nära knutna till flygvapenfrivilliga och har en stor mängd X-befattningar vikta åt de olika förbunden.

Min uppfattning om HV-und är att någon med koppling till de flygvapenfrivilliga eller LOMOS har fått alldeles för mycket tid att fantisera fritt. Därefter har det här snurrat inom försvarsmakten i några år fram till dess att vi har en fullständig röra. Vissa pratar om rörlig spaning och rekrytering av jägare/spaningssoldater, samtidigt har vi ett TOEM som kräver ytövervakning av enormt stora land och havsområden. Dessutom har dom slängt in en CBRN-detektionsförmåga som inte ens värnpliktiga når upp till under sin utbildning. De företrädare för (p)TOEM CBRN-enhet och medlemmar av de marina hemvärnsbataljonerna jag har pratat med har varit måttligt imponerade av HV-unds grandiosa planer. Hade dom nöjt sig med stationär spaning för ytövervakning på land så hade det fungerat. Tyvärr har dom gått väldigt mycket längre än detta och därigenom havererat fullständigt.

Hur tusan dom har planerat att det här ska fungera i en HV-organisation med 20h utbildningar och en stor mängd X-befattningar övergår mitt förstånd. Jag har inte tittat på hur många dagar en vanlig HV-und soldat har i det nya systemet så jag är osäker på om de blir 4 eller 8 dagar. Men inte ens 8 dagar kommer på långa vägar räcka för att utbilda soldaterna för att nå upp till sina skall krav.
Citera
2009-12-13, 12:45
Medlem
8222s avatar
Citat:
HV-jägarpluton?

Det närmaste jag kan tänka mig är HV-und och där kan man verkligen prata om sorgliga Jägar-wannabies i många fall.

I Stockholmsområdet ska det sättas upp en jägar-pluton, ja. Främst är det folk som gjort jägartjänst som ska värvas.
Citera
2009-12-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
I Stockholmsområdet ska det sättas upp en jägar-pluton, ja. Främst är det folk som gjort jägartjänst som ska värvas.

Menar du alltså den hemvärnspluton som Kavalleri och Jägarförbundet ska försöka rekrytera till? Den plutonen kommer inte att vara en HV jägarpluton, det är en vanlig insatspluton med riktad rekrytering (=bättre soldater).

Jag tror att den kan bli riktigt bra men det är fortfarande TOEM insatspluton som gäller för dom. Det enda jag oroar mig för ner det gäller den gruppen är att dom går lös och försöker bilda HV-SSG. Har dom vett nog att hålla sig inom realistiska ramar kan det bli en väldigt bra enhet. Hittar dom en balans mellan snack och verkstad blir det bra men annars riskerar det att spåra ur.
Senast redigerad av Mein Teil 2009-12-13 kl. 15:33.
Citera
2009-12-14, 10:20
Medlem
Tigerhund79s avatar
Citat:
Ja. Jag tänker inte gå in i detalj på min roll i hemvärnet men jag springer runt tillräckligt mycket för att få se en hel del. Deras materiallistor och preliminära TOEM ligger på en enormt hög ambitionsnivå och en stor mängd dyr utrustning. Dom försöker rekrytera spaningssoldater och jägare till de olika positionerna men samtidigt är de nära knutna till flygvapenfrivilliga och har en stor mängd X-befattningar vikta åt de olika förbunden.

Min uppfattning om HV-und är att någon med koppling till de flygvapenfrivilliga eller LOMOS har fått alldeles för mycket tid att fantisera fritt. Därefter har det här snurrat inom försvarsmakten i några år fram till dess att vi har en fullständig röra. Vissa pratar om rörlig spaning och rekrytering av jägare/spaningssoldater, samtidigt har vi ett TOEM som kräver ytövervakning av enormt stora land och havsområden. Dessutom har dom slängt in en CBRN-detektionsförmåga som inte ens värnpliktiga når upp till under sin utbildning. De företrädare för (p)TOEM CBRN-enhet och medlemmar av de marina hemvärnsbataljonerna jag har pratat med har varit måttligt imponerade av HV-unds grandiosa planer. Hade dom nöjt sig med stationär spaning för ytövervakning på land så hade det fungerat. Tyvärr har dom gått väldigt mycket längre än detta och därigenom havererat fullständigt.

Hur tusan dom har planerat att det här ska fungera i en HV-organisation med 20h utbildningar och en stor mängd X-befattningar övergår mitt förstånd. Jag har inte tittat på hur många dagar en vanlig HV-und soldat har i det nya systemet så jag är osäker på om de blir 4 eller 8 dagar. Men inte ens 8 dagar kommer på långa vägar räcka för att utbilda soldaterna för att nå upp till sina skall krav.

Jag är med i en HVUnd-pluton och kan hålla med om att ambitionerna kan vara lite högt satta. Men eftersom spaning och underrättelseinhämtning är de uppgifter som vi fått, både fast och rörligt, så är det ju en bra tanke att aktivt försöka rekrytera soldater med GU som jägare eller span, då de redan kan det.
Citera
2009-12-14, 10:26
Medlem
Svenska försvaret är en dålig ursäkt för att leka med vapen och experimentera med homoerotik.
Citera
2009-12-14, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tobbesmamma
Svenska försvaret är en dålig ursäkt för att leka med vapen och experimentera med homoerotik.

Kan du utveckla det lite?
Citera
2009-12-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Jag är med i en HVUnd-pluton och kan hålla med om att ambitionerna kan vara lite högt satta. Men eftersom spaning och underrättelseinhämtning är de uppgifter som vi fått, både fast och rörligt, så är det ju en bra tanke att aktivt försöka rekrytera soldater med GU som jägare eller span, då de redan kan det.

Hur många dagar kommer ni att ha i kontraktet med det nya systemet? HV ledningen verkar ta chansen att uppgradera så mycket som möjligt till 8-dagar. Har ni också fått det?
Citera
2009-12-14, 11:29
Medlem
Vilken tjänst är hårdast psykiskt och fysiskt, Norrlandsjägare i19, eller luftburen soldat k3?
Citera
2009-12-14, 11:34
Bannlyst
Periodvis bör det var jägare på I19 eftersom det är mer krävande att vara fysiskt aktiv i den kalla miljö som Norrland bjuder på. Men så är det ju inte snö och minusgrader där året runt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in