2009-08-30, 16:07
Medlem
Xyzzys avatar
Kan inte vi göra något åt alla som kallar sig jägare?

I dagens DN (nej, jag läser inte den på en daglig bas) kallar sig Alexander Skarsgård för "marinbasjägare" och sergeant dvs PBS-malaj, haha....
Här nedan följer hela texten:
"... lite hjälper det säkert till att Alexander är sergeant på riktigt - han gjorde lumpen i flottan som marinbasjägare, en försvarets hårdaste utbildningar":

Vi som har varit jägare i verkligheten gråter.
Citera
2009-08-30, 16:14
Medlem
walkaboutss avatar
Okej. Inte för att vara den tråkiga men varför skulle det beröra er? Vill ni ha eran "status" ifred?

Förstår inte problemet.
Citera
2009-08-30, 16:14
Medlem
Revolvermans avatar
Så diskussionsunderlaget i denna tråd är hur mycket tuffare du är än Alexander Skarsgård? Detta på grund av att du är/har varit "riktig" jägare?
Realitycheck for you my friend, tuff eller inte, killen får knulla!
Citera
2009-08-30, 16:18
Medlem
Xyzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkabouts
Vill ni ha eran "status" ifred?

Förstår inte problemet.
Ja.
Citera
2009-08-30, 16:20
Medlem
skinner5000s avatar
Jag vill inte förstöra festen... men det har faktiskt funnits något som hette Marinbasjägare precis som att det har funnits/finns flygbasjägare. Marinbasjägarna bytte sedan namn till Säkkomp Sjö men uppgifterna förblev de samma dvs att hindra sabotörer från att förstöra marinbaser och fartyg.

Marinbasjägarna var förlagda på Kungsholmens fort i Karlskrona.

Marinbasjägarna var lika mycket jägare som lirarna på K3/K4, F7 och I22.
Citera
2009-08-30, 16:27
Medlem
Xyzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Jag vill inte förstöra festen... men det har faktiskt funnits något som hette Marinbasjägare precis som att det har funnits/finns flygbasjägare. Marinbasjägarna bytte sedan namn till Säkkomp Sjö men uppgifterna förblev de samma dvs att hindra sabotörer från att förstöra marinbaser och fartyg.

Marinbasjägarna var förlagda på Kungsholmens fort i Karlskrona.

Marinbasjägarna var lika mycket jägare som lirarna på K3/K4, F7 och I22.
Ja, man träffade på en del malajer fr flygvapnet som kallade sig jägare, men det tyckte inte vi andra.
Men oj, om det verkligen är så får man konstatera att det var det lite annorlunda på min tid. Sedan dess är uppenbarligen alla "jägare" i sann demokratiskt småskoleanda.

Bra där!
Senast redigerad av Xyzzy 2009-08-30 kl. 16:31.
Citera
2009-08-30, 16:33
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzzy
Ja, man träffade på en del malajer fr flygvapnet som kallade sig jägare, men det tyckte inte vi andra.
Men oj, om det verkligen är så får man konstatera att det var det lite annorlunda på min tid. Sedan dess är uppenbarligen alla "jägare" i sann demokratiskt småskoleanda.

Bra där!
Wow, den berömda jägarödmjukheten ser jag...
Citera
2009-08-30, 16:35
Medlem
TS: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...mpani_sj%C3%B6
När var 'din tid'?
Citera
2009-08-30, 16:45
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Ts vad för typ av jägare var du då?
Citera
2009-08-30, 16:51
Medlem
Bajslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_d0ct0r
Ts vad för typ av jägare var du då?
Tror han var kasernjägare..
Citera
2009-08-30, 16:53
Medlem
Hette dom flygbasjägare eller marinbasjägare på den tiden så var dom fan jägare.
Det hör man ju lixom på namnet flygbasJÄGARE och marinbasJÄGARE eller hur?

Men iof så kallade dom ju han inte marinbasjägare utan sa bara att han gick det och att de var en av dom hårdaste utbildningarna och det var väll det också? Efter dom ''riktiga'' jägartjänsterna som vi har idag dvs.
Citera
2009-08-30, 16:56
Medlem
FreeThinkers avatar
Vi måste behålla statusen för våra elit special forces i Sverige. Jägare är oerhört tuffa mördar maskiner som kan döda Spetsnaz med bara händerna.
Väldigt viktigt att vi aldrig glömmer vad dessa gossar offrade för sverige då under värnplikten i några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in