2009-12-24, 18:20
Medlem
Worldwides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
VLC kommer till N900 ja.
Porta program ifrån linux till N900 är lätt den installerar t.o.m med .deb filer.
Touchen är awesome, känslig ja man petar lite på den bara, träffsäker som prickskyttar t.e.x så zoomar jag aldrig på websidor förutom när jag vill läsa något, inga problem att träffa dom småsakerna man nu behöver trycka på.

Så redan nu kan jag installera t.ex. Amorak (mediaspelare) till mobilen, om det nu är inpackat i en .deb fil?

EDIT: Eller installera open office på den? Vad jag har hört och läst, är att Maemo 5 innehåller mera linux systemfiler än Android, och det kommer ju hjälp program och spelutvecklare att utveckla program på kortare tid. Det är ju nästan som att programmera för en desktop PC som t.ex. debian , ubuntu och windows? Eller har jag fel?

Om Nokia gör detta OS populär så kommer absolut mera att utveckla program för den, och OVI store kommer ju att växa.
Senast redigerad av Worldwide 2009-12-24 kl. 18:33.
Citera
2009-12-24, 18:46
Medlem
inevahs avatar
Efter en vecka på jobbet så har jag lagt märke till att anledningen till att min telefon inte kan uppdatera/få data från t.ex. forecaweather och APnews är pga mitt trådlösa nätverk. På jobbet funkade det utmärkt, här hemma funkar det dock inte. Det konstiga är att jag kommer ut på själva internet och så, men jag lyckas inte få programhanteraren eller dylikt att funka här hemma.
Jag använder en D-link DIR-300.

Någon som har en aning hur jag åtgärdar problemet?
Citera
2009-12-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Efter en vecka på jobbet så har jag lagt märke till att anledningen till att min telefon inte kan uppdatera/få data från t.ex. forecaweather och APnews är pga mitt trådlösa nätverk. På jobbet funkade det utmärkt, här hemma funkar det dock inte. Det konstiga är att jag kommer ut på själva internet och så, men jag lyckas inte få programhanteraren eller dylikt att funka här hemma.
Jag använder en D-link DIR-300.

Någon som har en aning hur jag åtgärdar problemet?

Jag har sett att de finns en bugg rapport på någon D-link box, minns dock inte vilken. Skall vara fixad till 1.1
Senast redigerad av Iceen 2009-12-24 kl. 21:44.
Citera
2009-12-26, 01:25
Medlem
antezzzs avatar
http://thenokiablog.com/2009/12/25/nokia-n900-firmware-update-pr11/

Vi får se vad som komma skall.
Citera
2009-12-26, 10:54
Medlem
Sifters avatar
Någon mer än jag som, i motsats till recensioner, upplever webbläsaren som slö och irriterande? Ofta reagerar den inte när man trycker och den svarar först när man tryckt elva miljoner gånger. Detta är i synnerhet vanligt om jag vill stoppa ladddningen av en sida genom att trycka stopp, men är även vanligt då jag klickar på länkar.
Citera
2009-12-26, 13:19
Medlem
Worldwides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Någon mer än jag som, i motsats till recensioner, upplever webbläsaren som slö och irriterande? Ofta reagerar den inte när man trycker och den svarar först när man tryckt elva miljoner gånger. Detta är i synnerhet vanligt om jag vill stoppa ladddningen av en sida genom att trycka stopp, men är även vanligt då jag klickar på länkar.

Det är en första firmware versionen, och telefonen blir bara bättre och bätttre. Tro mig.
Citera
2009-12-26, 14:20
Medlem
inevahs avatar
Efter första discot med telefonen tycker jag den har varit allmänt störande. Jag vet inte varför, men den har varit ovanligt seg, speciellt i huvudmenyn. Ibland reagerar den inte när man trycker och då slutar det med att man måste trycka 5-6 gånger innan den får upp det man vill ha, och det är sjukt störande då man måste slänga iväg ett snabbt sms.

För övrigt har jag haft problem med att kameran inte vill starta, och den stängs ner när man väl fått upp den med felmeddelandet "åtgärden kan inte nås".
Slutar med att jag måste starta om telefonen för att få kameran till att funka, och även det är sjukt irriterande då man ska ta ett gruppfoto. kameran är dessutom värdelös i mörker, bilderna jag tagit är i riktigt dålig kvalité, och suddiga.

Fram tills nu har jag tyckt att mobilen är skitbra, och det gör jag fortfarande. Tror (och hoppas) problemen jag haft kommer åtgärdas i nästa uppdatering.
Citera
2009-12-26, 15:15
Medlem
Worldwides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Efter första discot med telefonen tycker jag den har varit allmänt störande. Jag vet inte varför, men den har varit ovanligt seg, speciellt i huvudmenyn. Ibland reagerar den inte när man trycker och då slutar det med att man måste trycka 5-6 gånger innan den får upp det man vill ha, och det är sjukt störande då man måste slänga iväg ett snabbt sms.

För övrigt har jag haft problem med att kameran inte vill starta, och den stängs ner när man väl fått upp den med felmeddelandet "åtgärden kan inte nås".
Slutar med att jag måste starta om telefonen för att få kameran till att funka, och även det är sjukt irriterande då man ska ta ett gruppfoto. kameran är dessutom värdelös i mörker, bilderna jag tagit är i riktigt dålig kvalité, och suddiga.

Fram tills nu har jag tyckt att mobilen är skitbra, och det gör jag fortfarande. Tror (och hoppas) problemen jag haft kommer åtgärdas i nästa uppdatering.

Hur är ljudkvaliteten genom hörlurar,. och laggar spelet BOUNCE när man spelar? Och har du testat att installera linux program till den?
Citera
2009-12-26, 15:29
Medlem
inevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwide
Hur är ljudkvaliteten genom hörlurar,. och laggar spelet BOUNCE när man spelar? Och har du testat att installera linux program till den?

Ljudkvaliteten är perfekt, har använt hörlurarna man får med och de funkar faktiskt riktigt bra. Har dem hopskrynklade i fickan hela tiden när jag inte använder dem, och de har inte gått sönder än

jag har inte varit med om att något spel laggat alls faktiskt, än så länge Och nej jag är ganska ny på linux så har inte engagerat mig så mycket. Något jag kan tillägga som stör mej något enormt är att man måste ta fram mobilen för att höja och sänka, man kan dvs. inte trycka på knapparna när den har knapplås på. Fast det kan även vara jag som gör fel, man vet aldrig!
Citera
2009-12-26, 18:47
Medlem
Vibliriblands avatar
Ni som har problem och att webläsaren är seg och inte laddar, eller reagerar när ni trycker.

Kolla med eran webläsare är inställd på för chacheminne, jag prövade kolla svt play, och då funkar det bäst att ha det på max, 40mb, det gör dock att webläsaren vill ladda klart sidorna innan man kan få den att reagera.

Så kolla erat chacheminne. starta webläsaren och tryck på menyn, sen alternativ osv osv.

Funkade för mig iaf .

Kameran är jag inte heller så jätteimponerad av, inte i mörker iaf.
Men va fan, alla mobilkameror är kassa i mörker det ända är väl att blixten och kameran är rätt sega.
Citera
2009-12-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland

Kameran är jag inte heller så jätteimponerad av, inte i mörker iaf.
Men va fan, alla mobilkameror är kassa i mörker det ända är väl att blixten och kameran är rätt sega.

Kameran är ju skit samma i mörker, bästa är ju att man kan använda leddarna som ficklampa.
Citera
2009-12-27, 00:20
Avslutad
N900 lockar mycket.. Finns få nya mobiler med fysiskt tangentbord och jag har tidigare tittat på Nokia E72 men den har ju det kassa symbian operativsystemet.. Frågan är om N900's os kommer utvecklas långt fram i tiden, specsen var väl helt ok men hur är den med multitasking, blir den seg efter några apps osv..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in