2009-12-27, 00:58
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratburst
N900 lockar mycket.. Finns få nya mobiler med fysiskt tangentbord och jag har tidigare tittat på Nokia E72 men den har ju det kassa symbian operativsystemet.. Frågan är om N900's os kommer utvecklas långt fram i tiden, specsen var väl helt ok men hur är den med multitasking, blir den seg efter några apps osv..?

Jag har testat hur många fönster man kan ha öppna samtidigt tills den segar ihop.
Men jag har haft upp emot 10 olika saker körandes samtidigt och inte märkt av någon skillnad i prestandan.
1.1 kommer ge den ännu mer kraft.
Citera
2009-12-27, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Jag har testat hur många fönster man kan ha öppna samtidigt tills den segar ihop.
Men jag har haft upp emot 10 olika saker körandes samtidigt och inte märkt av någon skillnad i prestandan.
1.1 kommer ge den ännu mer kraft.

Ja det är ju en linuxtelefon, och linux hanterar program bra och minnessnålt .. N900 suktar, funderar på att kränga iväg min HTC Hero för den. Hur är tangentbordet enligt dig?
Citera
2009-12-27, 01:17
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratburst
Ja det är ju en linuxtelefon, och linux hanterar program bra och minnessnålt .. N900 suktar, funderar på att kränga iväg min HTC Hero för den. Hur är tangentbordet enligt dig?

Underbart att skriva på, trodde det skulle ta ett tag att kunna skriva hyffsat snabbt på det. Men så var inte fallet snabbt,lätt och kan man hantera ett vanligt tagentbord så är det inga problem med detta.

Det enda negativa med det var jag har kommit fram till så här långt är att det är lite svårt att lira spel på. T.e.x Zelda eller andra spel där man måste "styra" snabbt på så skulle man föredra en gamepad eller större tagentbord.

Men jag är hel nöjd med N900an brukar blanda ihop den med datorn faktiskt ingen aning hur.
Satt med laptopen förut och fick helt plötsligt för mig att jag skulle trycka på skärmen haha.

Sedan har jag gjort andra fula saker som att blanda ihop vad jag gjorde vad på.
Citera
2009-12-27, 01:35
Avslutad
Citat:
Underbart att skriva på, trodde det skulle ta ett tag att kunna skriva hyffsat snabbt på det. Men så var inte fallet snabbt,lätt och kan man hantera ett vanligt tagentbord så är det inga problem med detta.

Det enda negativa med det var jag har kommit fram till så här långt är att det är lite svårt att lira spel på. T.e.x Zelda eller andra spel där man måste "styra" snabbt på så skulle man föredra en gamepad eller större tagentbord.

Men jag är hel nöjd med N900an brukar blanda ihop den med datorn faktiskt ingen aning hur.
Satt med laptopen förut och fick helt plötsligt för mig att jag skulle trycka på skärmen haha.

Sedan har jag gjort andra fula saker som att blanda ihop vad jag gjorde vad på.

Haha .. Vad tror du då, N900 vs Motorola Droid?
Citera
2009-12-27, 11:52
Medlem
Gött nu har vi snart ett egen spotify program QTIFY :P
http://www.maemosweden.com/component/kunena/7-multimedia/227-despotify-oeppen-spotifyklient-koers-pa-n900?limit=15&start=15#757
Citera
2009-12-27, 22:47
Medlem
Vibliriblands avatar
Något jag funderat över nu när jag haft telefonen i 3 veckor.

Skriver jag df i terminalen så stor mitt rootfs på 73 procent, precis när jag startat upp telefonen, inte surfat ellergjort något.

Är detta normalt Läste tidigare i tråden att om det blir problem med att telefonen känns seg så ska man kolla vad rootfs står på för procent.

Jag har zeemote, copernicus och droksnes installerat, inget annat.
What gives?
Citera
2009-12-27, 23:06
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland

Skriver jag df i terminalen så stor mitt rootfs på 73 procent, precis när jag startat upp telefonen, inte surfat ellergjort något.

Är detta normalt Läste tidigare i tråden att om det blir problem med att telefonen känns seg så ska man kolla vad rootfs står på för procent.

What gives?

73% är runt normalt, jag har ca 79 eller något och jag har en jävla massa saker installerat. Så det är inget du behöver oroa dig utöver just nu.
Citera
2009-12-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland

What gives?

Min står på 70% både innan och efter omstart.....
Kan oxå känna att den är lite segare än när den var ny....... Några tipps någon vad det kan vara?
Citera
2009-12-28, 00:38
Medlem
Då så, har kört N900 några dagar och det är dags för några synpunkter. Jag tar inte upp fördelarna, det gör Nokia så bra själva. Här är det jag stör mig på:

1) Batteritiden - Jag visste när jag beställde att det inte var någon evighetsmaskin men nuvarande kapacitet måste förbättras. Jag kan inte rekommendera någon att använda telefonen yrkesmässigt, tills vidare är det en leksak. Förhoppningen står till nytt firmware.

2) USB-kontakten på telefonen. Vad är detta? Varför?

3) Portrait mode - finns endast i telefonläge. Jag vill kunna välja hur jag ska använda telefonen. Nokias största fel-tänk på länge. Borde inte vara så svårt att knåpa ihop.

4) Musikspelaren - basförstärkning eller equalizer saknas. Borde vara väldigt lätt att fixa.

5) iSync och andra program till mac saknas.

6) Kartprogrammet känns halvfärdigt, jag har dock inte lekt klart med det, kan vara jag som missat något.

7) Telefonen fortfarande uppkopplad när jag stänger webbläsaren. Detta känns mest som ett problem pga batteriet och för att jag fram till nu använt mig av N95. Inget större problem men det skulle vara bra att kunna välja en sådan funktion.

8) Kortkommandona kan bara användas i en vy. Definitivt ett litet problem men onödigt då det skulle vara lätt att fixa.

MMS saknar jag absolut inte men lite förvånad att man utelämnar det. Spel intresserar mig inte heller men det verkar funka bra på denna telefon.

Spotify kommer jag inte köra på denna telefon om den inte får ett rent nukleärt batteri.

En bra telefon med batteriet som största hinder för att jag ska kunna rekommendera den yrkesmässigt. Programvaran är halvfärdig och jag skulle nog velat ha lite rabatt för att leka beta-testare.
Citera
2009-12-28, 01:06
Medlem
2an kan jag svara på.

Du får gå och gnälla hos EU. Överenskomelse mellan tillverkarna om ny standard.

Angånde batteritiden. Prova stänga av vissa widgets. Några av dem är sjukt strömslukande. Ena är mediaspelarn.

Snabblänkar på flera ställen håller jag med om. Men inte så viktigt i och med att jag inte har mera än 2 aktiva deskttops

Jag vill faktist inte ha potraitmode. Efter snart en månads användande har jag kommit fram till att jag trivs som den är nu. I stånde läge är alltid telefondelen. Resten liggande och den håller inte på och switchar mellan.
Första gången jag vågat skriva ett sms då man kör också. Bara knappra in hela medelandet utan att behöva kolla på skärmen medan man skriver.
Senast redigerad av Iceen 2009-12-28 kl. 01:10.
Citera
2009-12-28, 01:09
Medlem
ciones avatar
Citat:
73% är runt normalt, jag har ca 79 eller något och jag har en jävla massa saker installerat. Så det är inget du behöver oroa dig utöver just nu.

Lustigt jag ligger på 84%+ efter omstart (gäller även när jag tagit bort alla apps som jag installerat själv). Dock upplever jag inte telefonen som slöare än när jag fick den.
Citera
2009-12-28, 01:11
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
1) Batteritiden - Jag visste när jag beställde att det inte var någon evighetsmaskin men nuvarande kapacitet måste förbättras. Jag kan inte rekommendera någon att använda telefonen yrkesmässigt, tills vidare är det en leksak. Förhoppningen står till nytt firmware.

2) USB-kontakten på telefonen. Vad är detta? Varför?

3) Portrait mode - finns endast i telefonläge. Jag vill kunna välja hur jag ska använda telefonen. Nokias största fel-tänk på länge. Borde inte vara så svårt att knåpa ihop.

4) Musikspelaren - basförstärkning eller equalizer saknas. Borde vara väldigt lätt att fixa.

5) iSync och andra program till mac saknas.

6) Kartprogrammet känns halvfärdigt, jag har dock inte lekt klart med det, kan vara jag som missat något.

7) Telefonen fortfarande uppkopplad när jag stänger webbläsaren. Detta känns mest som ett problem pga batteriet och för att jag fram till nu använt mig av N95. Inget större problem men det skulle vara bra att kunna välja en sådan funktion.

8) Kortkommandona kan bara användas i en vy. Definitivt ett litet problem men onödigt då det skulle vara lätt att fixa.

MMS saknar jag absolut inte men lite förvånad att man utelämnar det. Spel intresserar mig inte heller men det verkar funka bra på denna telefon.

Spotify kommer jag inte köra på denna telefon om den inte får ett rent nukleärt batteri.

En bra telefon med batteriet som största hinder för att jag ska kunna rekommendera den yrkesmässigt. Programvaran är halvfärdig och jag skulle nog velat ha lite rabatt för att leka beta-testare.

1) Batteriet blir bättre ju mer man laddar det, mitt Batteri klarar lätt av 2 dagar om den bara används som en mobil d.v.s samtal och lite sms

2) menar du USB-porten? Den avänds för att ladda eller om man vill pluga in något i den? Finns USBcontroller som gör att du kan sätta in vafan du vill där så länge den har USB

3) Skulle inte förvåna mig om portrait mode dyker upp inom snar framtid portrait mode går att använda redan i program men krävs mycket jobb att anpassa allt.

4) Bara använda någon annan mediaspelare finns hur många som helst och snart kommer VLC.

5) Är ingen macuser som får hoppa över denna

6) Samma svar som med mediaspelaren, finns andra bättre

7) Jag är inte märkt att batteritiden blir sämre pågrund utav att den är uppkopplad, min är ständigt uppkopplad till mitt wlan då har jag MSN igång med ca 2tusen kontakter, Webserver och andra smarrigheter även när jag sover

8) Den förstog jag inte.

Och om du kikar länken jag postat i några inlägg tidigare så säger beta testarna till 1.1 att telefonen blir kvickare och mycket bättre med den nya uppdateringen och då är det bara beta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in