2009-12-07, 11:41
Medlem
Vibliriblands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Jag får nog säga att jag är en van linuxanvändare.
Ska verkligen bli spännande att få dansa loss med denna telefon och se vilka möjligheter man har.

Tror det första jag kommer installera är openssh-server, rsync och irssi

Vem vet, kanske lite rtorrent också

Får man fråga vad det är för program?
Heter alla linuxprogram något sånt där idiotiskt rörigt? Eller är de där programmen speciella?
Citera
2009-12-07, 12:08
Medlem
maties avatar
En snubbe på hemmabio har ringt och kollat med nokia shop och de har inte fått in telefonerna än, men de skulle få in dem denna vecka..
Citera
2009-12-07, 12:12
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
Heter alla linuxprogram något sånt där idiotiskt rörigt? Eller är de där programmen speciella?

En sak är säker de är verkligen inte idiotiskt rörigt iallfall inte om man använder terminalen till största del.
Citera
2009-12-07, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland

openssh-server, detta är ett en mjukvara som ger dig möjligt att logga in via ssh-protokollet (krypterat) i konsol-läge.
Det är i konsol du kan utföra mycket av vad linux har som råstyrka. Scripta, konfiguerera med mera....

rsync, ett mycket avancerat och bra program du kan använda i konsol för att kopiera data lokalt, men man använder det mest med tcp/ip och flyttar data över nätverk. t ex inkrementella backuper osv...
Detta är bra mycket bättre än bluetooth och usb-kablar och annat. Du är bara beroende av tillgänglighet till nätverk och en server på andra sidan som snacka samma. Man kan köra rsync och ssh tillsammans, vilket är både säkert och tillförlitligt.

irssi, grymt bra irc-klient

rtorrent, väldigt konfigurerbar torrentklient.

Alla dessa program ovan är icke grafiska program.
Citera
2009-12-07, 17:09
Medlem
ciones avatar
"Nokia N900 – Mobil med datorprestanda

Förbeställ idag – leverans innan jul*"

Nokia.se - ändrades nyss. Hoppas vi ännu har chans att få denna vecka alt. nästa vecka.
Citera
2009-12-07, 20:52
Medlem
Testade batteritiden idag... 4 timmar surfande, filmkollande o mobilpratande blev d... Blev inte jätteimponerad... Ska testa o använda den mer normalt imorgon o se ifall d blir någon förbättring....
Citera
2009-12-07, 21:01
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
Testade batteritiden idag... 4 timmar surfande, filmkollande o mobilpratande blev d... Blev inte jätteimponerad... Ska testa o använda den mer normalt imorgon o se ifall d blir någon förbättring....

Batteritiden har flera faktorer som spelar in sedan kommer uppdateringen(arna) göra batteritiden längre också.

Så det vart alltså 4 timmar surfande, 4 timmar filmtittande och 4 timmar mobilpratande? Så alltså 4+4+4 = 12 timmars fullt upp eller bara 4 timmar totalt med alla sakerna ungefär samtidigt?
Citera
2009-12-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Batteritiden har flera faktorer som spelar in sedan kommer uppdateringen(arna) göra batteritiden längre också.

Så det vart alltså 4 timmar surfande, 4 timmar filmtittande och 4 timmar mobilpratande? Så alltså 4+4+4 = 12 timmars fullt upp eller bara 4 timmar totalt med alla sakerna ungefär samtidigt?
4 timmar totalt ..
Citera
2009-12-07, 22:05
Medlem
Om nån av er har vägarna förbi finland är det bara att köpa den här, den verkar finnas på lager lite över allt. Själv "råkade" jag sådär halvt impulsköpa en imorse fast jag egentligen tänkt vänta lite med anskaffningen.
Citera
2009-12-07, 22:09
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTP
Om nån av er har vägarna förbi finland är det bara att köpa den här, den verkar finnas på lager lite över allt. Själv "råkade" jag sådär halvt impulsköpa en imorse fast jag egentligen tänkt vänta lite med anskaffningen.

Berätta om den!
Citera
2009-12-07, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Berätta om den!

Tyvärr har jag inte hunnit pilla så mycket på den ännu men det från fabriken halvladdade batteriet höll iaf över min 4½h långa jobb dag med sporadiskt användande o mycket smått pillande. Webbrowsern fungerar riktigt bra och e-posten har jag inte heller haft några problem med. Någon större linux vana har jag tyvärr inte men det behövs inte heller till det jag tänkt använda den till dvs. främst internet och e-post.

Storleken stör i alla fall inte mig men kan nog upplevas som lite skrymmande, skillnaden jämfört med n97:an är försumbar. Jag upplever den som klart smidigare och snabbare än n97an och har personligen lite svårt att förstå hur n97an kan vara dyrare då den verkar lite föråldrad i direkt jämförelse.

Multitaskingen fungerar riktigt bra och jag har inte hittills lyckats få telefonen att börja lagga trots flera webbfönster, ett spel + någon installationsprocess och ett samtal samtidigt. De program jag använt mig mest av är som sagt browsern och mailen men även hermes, pdf-läsaren och stock this har avprövats utan klagomål(förutom att jag inte lyckats hitta andra nordiska börser än oslos på stock this). Ett family guy avsnitt som jag kollade lite på fungerade också utan problem.

Det ända jag stör mig lite på är avsaknaden på portrait mode som dock lär lösas snarligt och att sms:en så vitt jag märkt bara placeras under kommunikationshistoriken och inte allt i en mapp, dock så är de ju säker smidigare så här men tiden. I det stora hela är jag väldigt nöjd med telefonen och lär definitivt behålla den en längre stund.

Fråga gärna om det är nåt annat du undrar så ska jag se om jag kan svara på det.
Senast redigerad av JTP 2009-12-07 kl. 23:59.
Citera
2009-12-08, 02:50
Medlem
inevahs avatar
Kommer man kunna använda comviq kompis eller blir man tvungen att byta till 3 eller liknande fuskbygge till telefonoperatör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in