Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Får man en notis om nytt mms även fast man inte är uppkoppla på mms anslutningen?
Jag installerade fmms för första ggn nu efter uppgraderingen till PR1.2. Det skapade automatiskt en anslutning som den kallade Tele2 mms och med rätt inställningar. (Jag har Tele2.) Men när jag skulle testa så fick jag ett felmeddelande "113 No route to host". När jag kollade visade det sig att jag var uppkopplad med anslutningen som heter Tele2 wap. Jag bytte till Tele2 mms och då funkade det.
Men när jag försökte surfa med den uppkopplingen så gick det inte. Enda skillnaden mellan de olika uppkopplingarna verkar vara att mms-uppkopplingen har en proxy på http.
Men senare så visar det sig att fmms själv använder sig av "sin" uppkoppling när det skickar mms parallellt med den andra uppkopplingen. (man ser en symbol till i statusraden när mms:et skickas.) Och när jag skickade ett mms till min telefon från en annan så kom det automatiskt hem direkt till telefonen in i fmms utan att jag behövde göra nåt. Det hämtades alltså hem direkt utan att jag behövde bekräfta.
Nu testade jag just att starta om telefonen så att fmms inte fanns i "cachen" och skickade ett mms till min telefon, och det funkade precis som förut! mms:et kom och det ljöd en signal och dök upp precis på samma sätt som ett sms.
Vad det första felmeddelandet jag fick beror på vet jag inte. Kanske hade telefonen behövt startas om, men flyter som sagt allt som det ska.
Hur bra som helst!!