Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Jag har lite frågor om n900 och skulle uppskatta svar.
Angående maemo, är det ett bra OS? Användarvänligt? Jag har uppfattat att det är ett öppet och bra OS. Men är det stabilt och snabbt att gå igenom?
Är det snabbt och smidigt att komma in till sina kontakter? På min satio är det 2 tryck iväg, det är ett tryck för mycket.
Kommer man kunna uppgradera till Maemo 6 eller måste man helt enkelt vänta tills en ny telefon med det kommer?
Kommer det en uppdatering så man kan använda telefonen i portrait?
Kommer aldrig komma full portrait då det är en internettablet och inte telefon, men vi kommer få MeeGo som dualboot och det är full portrait. Så man kan boota de olika systemen beroende på sin situation villket är bra.
Du kan komma till dina kontakter på 1 knapptryck om du har en genväg på skrivbordet om du så vill, annars är det 2 tryck, meny -> kontakter, eller 3 tryck om du har något körandes då du kommer till dashboard innan menyn.
Maemo 5 är användarvänligt ingen person som lånat min telefon har haft några problem att navigera runt. Jag gillar Maemo väldigt mycket faktiskt det är annolunda och har en annan känsla, man ser och känner att det inte är en telefon då den inte har den looken.
Men som vanligt så råder jag att personer som vill ha en "riktig telefon" använder någon annan telefon, tjusningen med N900 och Maemo är open source + modding. En vanlig svensson som bara vill installera apps rakt av och inte göra något eller lägga ner tid alls kan nog hålla sig till iphone eller Android och kommer nog inte märka någon skillnad. Givetvist så fungerar Maemo bra till det också men man köper ju inte en ferrari när man bara använder den till att köpa mjölk.
Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=dfcEsJc74Qs
Gillar hur snabbt det går för utvecklingen, fast tror inte vi kommer komma så långt med x86 programmen, eller ja inte några tunga program iallafall men det är facinerande iallafall.