2010-05-17, 23:19
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Jag går via statusbar så jag kommer åt den överallt på 2 tryck och snabbt, vet inte om det är stock eller för att jag har några statusbar apps.

Behöver du starta om din då och då? Enda gångerna jag startar om den är när jag pillat på något som kräver omstart sen. Aldrig varit med om att den blivit seg och då kan man vara igång veckor i sträck och vara helt perfekt. I början efter jag köpte den så hade jag den nog i gång i nån månad innan jag började modda den.

Den som kan börja lagga för mig är webläsaren och Gpodder. Då jag lagt in reboot i power button-menyn tycker jag det är väldigt smidigt att starta om den då och då. Säg kanske en gång i veckan.
Citera
2010-05-18, 03:03
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Verkar som jag får min n900 imorgon vore trevligt om ni kunde skriva några program som man verkligen behöver Samt hittade en sida förut om bara maemogrejer om program, http://maemo.org/ är de bara att tanka därifrån från n900 direkt eller måste jag hålla på med datorn och föra över de så? Spotify ligger de i en annan mapp än de som följer med normalt? Där man hämtar apps givetvis. Vilken ska jag lägga till i så fall?

En annan fråga som bara slog mig såhär är funkar grejen högst upp på flashabck i nokian? Där man kan välja alla olika ämnen och även inställningar.

Ja flashback menyn fungerar, allt fungerar i N900s webbläsare förutom java och flash 10.

De flesta programmen finns i maemos repositories, det är bara lägga till och aktivera dom i N900s programhanterare så kan du installera dom direkt där ifrån. Hur man gör har jag och några andra redan skrivit i denna tråd flera gånger, annars kan du nog googla på "get more programs to n900" eller någotl iknande. Ett tips kan vara att hålla dig undan extra-devel katalogen så här i början då det är program som oftast har slängts ihop på några minuter och har buggar och kan våldta systemet. Dock har det aldrig hänt för mig och jag har aldrig haft några problem men stämpeln ligger kvar.
Citera
2010-05-18, 05:09
Medlem
Har några frågor:

1: Hur sätter jag på lampan när jag videofilmar?

2: Hur gör jag egna playlists med musiken jag har lagt in i mobilen?

Tack på förhand.
Citera
2010-05-18, 05:46
Medlem
qu4dros avatar
Funkar det att kolla filmer på tvshack.net med n900 ?
Citera
2010-05-18, 08:43
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban.swe
Har några frågor:

1: Hur sätter jag på lampan när jag videofilmar?

2: Hur gör jag egna playlists med musiken jag har lagt in i mobilen?

Tack på förhand.

Finns en app med auto-focus och LED-flash on och grejjer, kommer dock inte ihåg vad den heter.

Citat:
Ursprungligen postat av qu4dro
Funkar det att kolla filmer på tvshack.net med n900 ?

Testade nyss och det fungerade bra.
Citera
2010-05-18, 09:50
Medlem
gandihellfishs avatar
Jag har lite frågor om n900 och skulle uppskatta svar.
Angående maemo, är det ett bra OS? Användarvänligt? Jag har uppfattat att det är ett öppet och bra OS. Men är det stabilt och snabbt att gå igenom?

Är det snabbt och smidigt att komma in till sina kontakter? På min satio är det 2 tryck iväg, det är ett tryck för mycket.

Kommer man kunna uppgradera till Maemo 6 eller måste man helt enkelt vänta tills en ny telefon med det kommer?

Kommer det en uppdatering så man kan använda telefonen i portrait?

Nokians kamera, blir bilderna bra? Jag tyckte inte bilderna blev bra med min gamla n97 jag hade. Blir bilderna likadana?
Senast redigerad av gandihellfish 2010-05-18 kl. 09:55.
Citera
2010-05-18, 10:03
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Jag har lite frågor om n900 och skulle uppskatta svar.
Angående maemo, är det ett bra OS? Användarvänligt? Jag har uppfattat att det är ett öppet och bra OS. Men är det stabilt och snabbt att gå igenom?

Är det snabbt och smidigt att komma in till sina kontakter? På min satio är det 2 tryck iväg, det är ett tryck för mycket.

Kommer man kunna uppgradera till Maemo 6 eller måste man helt enkelt vänta tills en ny telefon med det kommer?

Kommer det en uppdatering så man kan använda telefonen i portrait?

Kommer aldrig komma full portrait då det är en internettablet och inte telefon, men vi kommer få MeeGo som dualboot och det är full portrait. Så man kan boota de olika systemen beroende på sin situation villket är bra.

Du kan komma till dina kontakter på 1 knapptryck om du har en genväg på skrivbordet om du så vill, annars är det 2 tryck, meny -> kontakter, eller 3 tryck om du har något körandes då du kommer till dashboard innan menyn.

Maemo 5 är användarvänligt ingen person som lånat min telefon har haft några problem att navigera runt. Jag gillar Maemo väldigt mycket faktiskt det är annolunda och har en annan känsla, man ser och känner att det inte är en telefon då den inte har den looken.

Men som vanligt så råder jag att personer som vill ha en "riktig telefon" använder någon annan telefon, tjusningen med N900 och Maemo är open source + modding. En vanlig svensson som bara vill installera apps rakt av och inte göra något eller lägga ner tid alls kan nog hålla sig till iphone eller Android och kommer nog inte märka någon skillnad. Givetvist så fungerar Maemo bra till det också men man köper ju inte en ferrari när man bara använder den till att köpa mjölk.

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=dfcEsJc74Qs
Gillar hur snabbt det går för utvecklingen, fast tror inte vi kommer komma så långt med x86 programmen, eller ja inte några tunga program iallafall men det är facinerande iallafall.
Senast redigerad av antezzz 2010-05-18 kl. 10:08.
Citera
2010-05-18, 10:35
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish

Jag skulle vilja kompletera svaret ovan, då det också kan vara noll tryck (sanning med modifikation). Om du "är" på skrivbordet är det bara att börja skriva namnet på din kontakt så öppnar dina kontakter med de kontakter som har det namn du skrivit.
Citera
2010-05-18, 10:41
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag skulle vilja kompletera svaret ovan, då det också kan vara noll tryck (sanning med modifikation). Om du "är" på skrivbordet är det bara att börja skriva namnet på din kontakt så öppnar dina kontakter med de kontakter som har det namn du skrivit.

Eller så fixar man så man har den på focus-knappen, jag har dashboard där och det är otroligt skönt.
Citera
2010-05-18, 10:49
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Eller så fixar man så man har den på focus-knappen, jag har dashboard där och det är otroligt skönt.

Hur fixar man det? Låter som det skulle kunna vara värt att ändra.
Citera
2010-05-18, 10:55
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Hur fixar man det? Låter som det skulle kunna vara värt att ändra.

Jag har programmet "camkeyd" som gör focus till dashboard men ska finnas ett program så man kan ställa in vad man vill ha där samt till ljusmätaren o.s.v kommer dock inte ihåg vad det heter.
Citera
2010-05-18, 12:38
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Jag har programmet "camkeyd" som gör focus till dashboard men ska finnas ett program så man kan ställa in vad man vill ha där samt till ljusmätaren o.s.v kommer dock inte ihåg vad det heter.

Är det inte camkeyd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in