2010-05-09, 12:05
Medlem
Jag irriterar mig på Nokias hemsida. Jag försöker reda ut vilka tillbehör som passar till N900:an. Men de verkar inte ha nån större brådska att uppdatera sidan. Trots att det, när man går in på en produkt, finns en flik att gå på "För användning med" så stämmer det inte. Jag tittade t.ex. på det batteri som N900 levereras med. När de telefoner som sägs kunna användas med det batteriet visas så finns inte N900 med... Dåligt!

Så, den enda sida där jag anser att man ska kunna lita på att man köper rätt tillbehör, håller alltså inte uppgifterna uppdaterade. Skandalöst!

Detta var aldrig nåt problem på Sony-Ericssons hemsida. Har hört många säga att Nokia börjar tappa greppet, och det gäller tydligen inte bara på produktsidan.
Citera
2010-05-09, 15:04
Avslutad
Kommer ihåg att jag för länge sen snubblade över en app till n900 som laddade ner texter eller iaf visade låt texter till den låt man lyssnade på, men dumt nog tankade jag den aldrig. Någon som vet vilken app jag menar och vad den heter?
Citera
2010-05-09, 18:13
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta.Katten
Kommer ihåg att jag för länge sen snubblade över en app till n900 som laddade ner texter eller iaf visade låt texter till den låt man lyssnade på, men dumt nog tankade jag den aldrig. Någon som vet vilken app jag menar och vad den heter?

Jag tror du tänker på TuneWiki Lyrics Widget. Det finns även TuneWiki SMP som är både mediaspelare och låttextwidget. Båda finns i ovistore.
Citera
2010-05-09, 19:40
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Jag irriterar mig på Nokias hemsida. Jag försöker reda ut vilka tillbehör som passar till N900:an. Men de verkar inte ha nån större brådska att uppdatera sidan. Trots att det, när man går in på en produkt, finns en flik att gå på "För användning med" så stämmer det inte. Jag tittade t.ex. på det batteri som N900 levereras med. När de telefoner som sägs kunna användas med det batteriet visas så finns inte N900 med... Dåligt!

Så, den enda sida där jag anser att man ska kunna lita på att man köper rätt tillbehör, håller alltså inte uppgifterna uppdaterade. Skandalöst!

Detta var aldrig nåt problem på Sony-Ericssons hemsida. Har hört många säga att Nokia börjar tappa greppet, och det gäller tydligen inte bara på produktsidan.

Eller så öppnar man baksidan och tittar villket batteri som sitter i eller tar reda på det. N900 använder samma batteri som 5800 alltså BL-5J och dom tillbehör som listas fungerar med N900 även om det inte står det. De mesta fungarar så länge det passar.
Citera
2010-05-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Eller så öppnar man baksidan och tittar villket batteri som sitter i eller tar reda på det. N900 använder samma batteri som 5800 alltså BL-5J och dom tillbehör som listas fungerar med N900 även om det inte står det. De mesta fungarar så länge det passar.

Jag vet mycket väl vilket batteri som funkar ihop med min telefon. Jag bara tog det som ett exempel som visade att Nokias webbshop inte visar korrekt info om kompatibilitet på tillbehör. Jag skulle kunna ge andra exempel också.

Min poäng är att det alltså inte går att slå upp en specifik modell och se alla tillbehör som är kompatibla med den. Det är uselt.
Citera
2010-05-10, 19:06
Medlem
FantaBurks avatar
Vet inte om det har nämnts redan, men detta måste ändå vara det bästa nyheten för folk som gillar att ta kort/filma med n900:

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=46427

Funkar skitbra, kan använda tangentbordet för att ändra fokus eller zoom knappen, vilket jag tvivlar någon verkligen använder. Du kan göra samma skit zoom i datorn istället. Att kunna byta fokus under video-inspelning är ju hur najs som helst. Och du kan sätta på LED ljusen undertiden du filmar vilket är helt FANTASTISCH!

Om du inte ser ikonerna så kan du behöva starta om mobilen. All info står där, lfocus_0.509-1_all.deb behöver du ladda ner och ha rootsh installerat innan. Sedan installerar du .deb filen från xterminal som root.

Enda som fattas nu är ett program där man kan lägga flera inspelade klipp efter varandra, och kanske lägga in och ut punkter på klippen direkt i mobilen. Och någon lätt färgkorrigering hehe.
Citera
2010-05-10, 22:33
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Tjenare

Har funderat seriöst på Nokia n900 ett tag nu, men är dock inte helt säker ännu. Står väl mellan den och desiren. Men vad är fördelar med maemo jämfört med Android?

Fördelen med maemo såvitt jag har förstått det är att maemo är öppnare och kan vidareutvecklas av vem som helst, android är bara delvis öppet, därför är maemo framtidssäkrare, fördelen med android är att det finns program till mer eller mindre allt.
Citera
2010-05-12, 00:31
Medlem
bluetramps avatar
Då det finns yngre förmågor härinne som verkligen är grymma på alla finesser, så har jag en liten fråga bara som jag skulle vilja ha hjälp med. (är inte teknisk).

Då jag skall titta på travlopp på http://www.atgplay.se/ så kommer bara första sidan upp o så står det något uppe i vänster hörn om att ladda ner Flash Player där. Men jag är inte riktig klar över vilken typ jag ska ladda ner ? har försökt med olika, men funkar ej.

Ursäkta en kanske korkad fråga, men kan man ej så får man fråga o hoppas på svar o hjälp tacksamt.
Citera
2010-05-12, 02:42
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Då det finns yngre förmågor härinne som verkligen är grymma på alla finesser, så har jag en liten fråga bara som jag skulle vilja ha hjälp med. (är inte teknisk).

Då jag skall titta på travlopp på http://www.atgplay.se/ så kommer bara första sidan upp o så står det något uppe i vänster hörn om att ladda ner Flash Player där. Men jag är inte riktig klar över vilken typ jag ska ladda ner ? har försökt med olika, men funkar ej.

Ursäkta en kanske korkad fråga, men kan man ej så får man fråga o hoppas på svar o hjälp tacksamt.

Ser ut som sidan kräver en nyare version av flash villket inte går att fixa. Måste vänta tills vi får flash 10.1 villket jag hoppas vi får snart då det visats enheter som kör beta versionen och pratas om att de borde dyka upp snart. Om vi får det till Maemo 5 vet jag inte men de hoppas jag vore ju lite snopet annars.
Citera
2010-05-12, 18:00
Medlem
MatMammas avatar
Fins de nåt onscreen tangentbord eller är de bara de fysiska som gäller? Typ om man sitter i bilen och ska smsa så är de lite jobbigt att ha en hand och fysiskt tangentbord
Citera
2010-05-12, 18:09
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Fins de nåt onscreen tangentbord eller är de bara de fysiska som gäller? Typ om man sitter i bilen och ska smsa så är de lite jobbigt att ha en hand och fysiskt tangentbord

[moral] Kör du bil och SMSar? [/moral]

Ja det finns men endast för landscape. MEN om du installerar vertsms som finns i extra-devel så har den en inbyggd portrait keyboard men de fattas lite. ÅÄÖ är inte standard men går att lägga till själv om man vet hur man ändrar lite kod och inge autocomplete.

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=51907
Citera
2010-05-12, 18:16
Medlem
swaydizzles avatar
När folk ringer mig, så måste jag ibland låsa upp mobilen innan jag kan svara. Hur funkar detta? Varför låser den sig? Ibland så kommer svara-skärmen upp och då kan jag svara direkt genom den gröna, men ibland måste jag alltså låsa upp den.

Kolla flashklipp fungerar inte ibland. SVTplay fungerar (hackigt), YouTube fungerar utmärkt men fotbollssammandrag t.ex. från fotbollskanalen.se fungerar inte alls. Det står bara att den laddar hela tiden. Hur fixar jag detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in