2010-05-12, 19:23
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
När folk ringer mig, så måste jag ibland låsa upp mobilen innan jag kan svara. Hur funkar detta? Varför låser den sig? Ibland så kommer svara-skärmen upp och då kan jag svara direkt genom den gröna, men ibland måste jag alltså låsa upp den.

Kolla flashklipp fungerar inte ibland. SVTplay fungerar (hackigt), YouTube fungerar utmärkt men fotbollssammandrag t.ex. från fotbollskanalen.se fungerar inte alls. Det står bara att den laddar hela tiden. Hur fixar jag detta?

Det finns en app som låser på incoming calls jag har den så jag inte ska kunna råka svara om telefonen är i fickan. Kommer inte ihåg vad appen heter och vill inte kladda runt på skärmen då jag äter pizza nu.

Innan 1.1.1 firmware och då jag hade standard 600 mhz så spelade flash upp dåligt också och de lösta man oftast igenom att köra videon i fullscreen. Men med 1.1.1 så fixades det, nu kör jag overclock på 800 mhz och allt som har med flash att göra flyter på otroligt bra bättre än min dekstop dator om jag ska vara ärlig.
Citera
2010-05-12, 19:52
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Det finns en app som låser på incoming calls jag har den så jag inte ska kunna råka svara om telefonen är i fickan. Kommer inte ihåg vad appen heter och vill inte kladda runt på skärmen då jag äter pizza nu.

Innan 1.1.1 firmware och då jag hade standard 600 mhz så spelade flash upp dåligt också och de lösta man oftast igenom att köra videon i fullscreen. Men med 1.1.1 så fixades det, nu kör jag overclock på 800 mhz och allt som har med flash att göra flyter på otroligt bra bättre än min dekstop dator om jag ska vara ärlig.

Eftersom att du verkar veta vad du snackar om så frågar jag dig, men andra får gärna flika in också. Varför maemo istället för Android? Eller jag står och väger mellan 2 telefoner och den ena är n900 och den andra är HTC desire. Är verklignen en prylgalning/nörd, så jag tror att n900an hade passat pga detta
Citera
2010-05-12, 20:36
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:

Det är inte att den spelar upp dåligt, utan den spelar inte upp alls. Vet inte om det beror på en gammal flashversion, men den där ringen som laddar kommer alltså upp. Dock ingen bild.

Ska kolla upp det där med att den låser på incoming calls. Ibland gör det alltså inte det, men det ligger något i vad du säger då den oftast är låst när jag tar upp den ur fickan. Brukar inte vara låst när någon ringer och mobilen ligger på bordet. Hur fungerar avståndsmätaren förresten?
Citera
2010-05-12, 21:55
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Eftersom att du verkar veta vad du snackar om så frågar jag dig, men andra får gärna flika in också. Varför maemo istället för Android? Eller jag står och väger mellan 2 telefoner och den ena är n900 och den andra är HTC desire. Är verklignen en prylgalning/nörd, så jag tror att n900an hade passat pga detta

Känn på båda telefonerna sök runt lite på internet och titta va det kan. Innan jag såg N900 så hade jag en gammal sliten telefon jag behövde ju bara kunna ringa och SMSa mer begärde jag inte av en telefon. Men när jag såg N900 så var det kärlek i första ögonkastet en dator i fickan, nörd som jag är kan man inte stå emot det. Satt och titta på videos och läste om den dagarna in och ut och visste direkt att den måste jag ha!

Är du en person som bara behöver simpel ringfunktioner och lite SMS men vill ha en dator i fickan som är open source samt att du gillar att pilla och ändra lite själv så kör på Maemo. Det är underbart att om man inte gillar något så kan man fixa till det själv även om Nokias program är closed så finns det alltid hack som fixar till deras misstag. Är du en person som vill ha lite mer advancerade telefon funktioner och vill använda telefonen som en telefon då tror jag Android är bättre. Den stöder helt portrait mode och har nog bättre funktioner i sin telefonapplikation och liknande.

Själv vet jag inte så mycket om Android men vad jag hört och sett så verkar det finnas bra med apps och den är stabilt och bra helt enkelt. Den är väl också open source eller men man får inte root-access? Sen är väl Androids apps lite snyggare finns inte många "eyecandy" apps till Maemo för tillfället men dom gör vad apps ska göra och dom gör det bra! Så vill man flasha telefonen för polarna kanske man får mer "wow!" om man kör med Android.

Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Det är inte att den spelar upp dåligt, utan den spelar inte upp alls. Vet inte om det beror på en gammal flashversion, men den där ringen som laddar kommer alltså upp. Dock ingen bild.

Ska kolla upp det där med att den låser på incoming calls. Ibland gör det alltså inte det, men det ligger något i vad du säger då den oftast är låst när jag tar upp den ur fickan. Brukar inte vara låst när någon ringer och mobilen ligger på bordet. Hur fungerar avståndsmätaren förresten?

Jag har varit med om något liknande, jag har ett spel som jag testade spelet laddades och allt men sen crasha webbläsaren. Kan vara så att sakerna är optimerade för nya flash eller har funktioner som inte portabla enheter hanterar så bra eller liknande.

Ingen aning då jag installerade call-locker (den heter så) ganska tidigt men kan vara så att om den känner av att något är nära ljusmätaren så låser den skärmen för att man inte ska kunna råka svara i fickan. Lite som att skärmen stängs av när man har det emot örat så kan nog vara så.
Senast redigerad av antezzz 2010-05-12 kl. 21:58.
Citera
2010-05-12, 23:46
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
Känn på båda telefonerna sök runt lite på internet och titta va det kan. Innan jag såg N900 så hade jag en gammal sliten telefon jag behövde ju bara kunna ringa och SMSa mer begärde jag inte av en telefon. Men när jag såg N900 så var det kärlek i första ögonkastet en dator i fickan, nörd som jag är kan man inte stå emot det. Satt och titta på videos och läste om den dagarna in och ut och visste direkt att den måste jag ha!

Är du en person som bara behöver simpel ringfunktioner och lite SMS men vill ha en dator i fickan som är open source samt att du gillar att pilla och ändra lite själv så kör på Maemo. Det är underbart att om man inte gillar något så kan man fixa till det själv även om Nokias program är closed så finns det alltid hack som fixar till deras misstag. Är du en person som vill ha lite mer advancerade telefon funktioner och vill använda telefonen som en telefon då tror jag Android är bättre. Den stöder helt portrait mode och har nog bättre funktioner i sin telefonapplikation och liknande.

Själv vet jag inte så mycket om Android men vad jag hört och sett så verkar det finnas bra med apps och den är stabilt och bra helt enkelt. Den är väl också open source eller men man får inte root-access? Sen är väl Androids apps lite snyggare finns inte många "eyecandy" apps till Maemo för tillfället men dom gör vad apps ska göra och dom gör det bra! Så vill man flasha telefonen för polarna kanske man får mer "wow!" om man kör med Android.

Eller en stor grej för mig är skärmen, jag har en telefon just nu som har Kapacitiv (vet inte om de är rätt, men den känner tryck inte hur ledande mitt finger är) skärm. Och jag tycker att dene är väldigt oprecis, nu har jag i och för sig "korvfingrar". Men ibland kan den trycka kilometer fel i alla fall En annan väldigt jobbig grej är att om man har den i fickan och skärmen blir aktiv så har man snart varenda program körandes, utan att man själv vet om de. Hur har N900 fungerat på dessa fronter?

Plus allt de där med att kolla runt på nätet har jag redan gjort, men jag blir inte klockare ändå på vilken jag ska välja. Mina farhågor är väl att nokia ska slänga detta projektet i papperskorgen och bara gå vidare, ungefär såsom Samsung gjort med min telefon. Sen av någon förunderlig anledning är alla mina kompisar emot Nokia. Har absolut inte med beslutsprocessen att göra, älskar att reta mina kompisar genom att göra precis tvärtemot vad de säger. Sen om man ska kolla rent spec mässigt på de båda så vinner ju desire med hästlängder. Dock vill jag ha ett bra OS, som jag tror att båda är. Hästlängder är väl fel uttryck, de enda den har r väl en bättre processor, sen har ju Nokia massa andra saker som talar för den. Vad jag har sett och läst så kan den stilla mitt prylberoende en långtid framöver. Sen även om man ksa ha en kamera så varför inte linsskydd som Nokian har.

En annan fråga hur fungerar programvaran med Mac? Funkar de alls? Eller behöver man ens programvaran till nåt vettigt?
Senast redigerad av MatMamma 2010-05-13 kl. 00:27.
Citera
2010-05-13, 00:53
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatMamma
Eller en stor grej för mig är skärmen, jag har en telefon just nu som har Kapacitiv (vet inte om de är rätt, men den känner tryck inte hur ledande mitt finger är) skärm. Och jag tycker att dene är väldigt oprecis, nu har jag i och för sig "korvfingrar". Men ibland kan den trycka kilometer fel i alla fall En annan väldigt jobbig grej är att om man har den i fickan och skärmen blir aktiv så har man snart varenda program körandes, utan att man själv vet om de. Hur har N900 fungerat på dessa fronter?

Klart det kan vara lite lurigt att träffa rätt om man exempelvis surfar flashback oinzoomat och ska trycka på nån länk, men för det mesta brukar det gå på första försöket. Man behöver ju inte trycka med själva fingeravtrycksytan på fingret, går ju att exempelvis trycka med nageln osv.

Har aldrig lyckats slå av knapplåset i fickan nån gång. Antingen måste man ju dra en liten knapp-spak på kortsidan av telefonen, trycka på en knapp och slidea fingret över skärmen eller skjuta ut tangentbordet.
Citera
2010-05-13, 01:13
Medlem
Påtal om ingenting, så tycker jag att enda som talar för n900ans nackdel är väl att det inte finns "tillräckligt" med utvecklare för maemo ännu, om man te.x jämför med iphone.

Någon som har något att inflika /instämma?
Citera
2010-05-13, 01:19
Medlem
MatMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clooak
Påtal om ingenting, så tycker jag att enda som talar för n900ans nackdel är väl att det inte finns "tillräckligt" med utvecklare för maemo ännu, om man te.x jämför med iphone.

Någon som har något att inflika /instämma?

Detta kan bero på att de verkar vara (än så länge) än mera lukrativ bransch att utveckla för iphone än för maemo. Dock tror jag att de ritiga nördarna hellre sitter med maemo än med iphone.

BTW så har jag nog bestämt mig för nokia n900, dels för att android och maemo verkar vara nästan likadana. Sen så har den en del smarta grejer. Verkar skoj att kunna köra SNES. Vill ha ett fysiskt tangentbord och testa på de också. Visst ett onscreen i portätt mode är inte fel om man kör bil och ska smsa, men de dröjer förhoppningsvis inte så länge till.

Frågan är bara varifrån man ska köpa den. Valet står mellan mobilgiganten och katshing. Någon annan som har annat att inflika?

Förresten, vad behöver man programvaran till egentligen? Jag såg att man kan ju uppdatera telefonen via enheten svinsmidigt. Så vad använder ni programvaran till?
Senast redigerad av MatMamma 2010-05-13 kl. 01:21.
Citera
2010-05-13, 02:04
Medlem
antezzzs avatar
Jodå dom riktiga nördarna kör med Maemo finns inga "få din telefon att låta som en AK!"-apps eller liknande alla appar gör något användbart. De svenska Opera teamet har portat Opera mobile 10 till Maemo som hobby nylingen t.e.x http://labs.opera.com/news/2010/05/11/ full portrait mode med virtuellt portrait tagentbord. Så det är ingen officell version och inget dom fick pengar för heller dom bara gillar Maemo.

Som jag sagt tidigare i tråden så kan jag inte komma på någon app som jag skulle vilja ha till Maemo ännu. Det enda är väl lite 3D spel och att utvecklarna snyggar till de nuvarande appsen så dom ser bra ut som TweeGo t.e.x men det är väl de enda jag kan komma på så här på rak arm.

Sen är jag säker på att de finns SNES,NES och andra emulatorer till Android också, men jag har inget att säga om Android då jag inte vet så mycket om de.

Men jag älskar Maemo och angående N900s tagentbord så är det underbart som jag också nämnt tidigare i tråden så pratade folk om hur stor och tung N900 var. När jag öppnade lådan och fick se den så fattade jag inte va folk snacka om och det går hur snabbt och bra som helst att skriva på det. Även om jag har små händer så tycker jag N900 är perfekt kändes lite tung i början tills man vant sig eller så fick man muskler.

Den känns väldigt stabil och välbyggd, dock skulle jag velat ha en annan färg än svart, alla telefoner är svarta och jag gillar ljusa färger. Hade gärna velat haft en vit N900 eller något liknande men det är ju personligt och inget direkt minus heller.

Har du testat både Desire och N900 i butik eller? Så du får lite bättre uppfattning hur systemen fungerar och känns.
Citera
2010-05-13, 09:33
Medlem
Jag föll direkt för N900 när den presenterades och har fått vänta ända tills för två veckor sen innan jag fick den eftersom jag ville köpa via min operatör på avbetalning. Det jag föll för var konceptet med öppen källkod eftersom jag anser att det borgar för en lång livslängd med ständiga uppdateringar och så föll jag för det fysiska tangentbordet med svenska tecken. Jag är dödligt less på att tvingas trycka flera ggr på samma tangent för att få fram rätt bokstav. Dessutom vill jag kunna lyssna på FM-radio och det är inte många lurar som tillåter det idag.

Jag är inte intresserad av en massa spel eller flashiga apps som imponerar på småglin utan funktionella verktyg, en bra adressbok, kunna surfa på så mycket som möjligt (dvs. att webbläsaren ska klara så många insticksmoduler som möjligt), kunna hantera min e-post och kalender på ett vettigt sätt osv. Efter att ha noga ha granskat specar på olika smartphones på marknaden var det bara N900 som kunde leva upp till mina krav. Iphone, t.ex. föll bort rätt snabbt.

Så här långt så fungerar allt sånt även om jag har haft småsaker att klaga på. Det verkar ju tyvärr vara så att utvecklare aldrig lär sig att ta vara på tidigare produkters riktigt smarta funktioner utan de verkar ha ett kort minne och gör nya misstag när de löser gamla problem. Men återigen hoppas jag på att den öppna källkoden och entusiaster kommer att rätta till sånt.

Jag irriterar mig t.ex på hur telefonen funkar när jag lyssnar på nåt och det ringer eller kommer ett sms. Då tystnar det jag lyssnar på och jag måste svara eller avvisa samtalet. Jag var van vid att det fortsatte låta i lurarna tills jag svarade eller beslöt mig för att låta samtalet vara. Det är ju inte alltid man vill eller kan svara. Jag står ofta och jobbar med nåt som jag antingen inte vill bli störd i, eller så har jag skitiga arbetshandskar på mig. Då måste jag slita av mig dem, kolla vem det är som ringer och sen oftast - vare sig jag väljer att svara eller inte - tvingas att manuellt åter starta musiken/ljudboken/radion. Det är ett störande moment.

Detta är en liten detalj som jag tyckte var mycket bättre på P1:an, och det finns en hel del fler som jag skulle kunna ta som exempel. Jag hade saker att klaga på på P1:an också, men ändå måste jag säga att jag nu inser hur jävligt genomtänkt den telefonen är! Exemplet ovan var aldrig ett problem på P1:an. När det ringde hörde man en diskret signal som inte störde det man lyssnade på och om man valde att svara stoppades mediespelaren/radion och när samtalet var över startades den alltid automatiskt.

Jag inser att detta var väldigt många ord för att beskriva en liten detalj, men det var jag tvungen till för att få fram min poäng.

Jag vet ju inte hur andra nyare generationer av smartphones/minidarorer som Iphone och Androidlurar är i dessa smådetaljer och skulle gärna få veta det från nån med samma behov som jag har och som har erfarenhet av P1:an innan den skaffat en nyare smartphone.

En funktion som sticker ut som lysande (har nämnt det tidigare) på N900 är att sms:en samlas som en msn-konversation under respektive kontakt! Finns denna lösning i andra telefoner, nån som vet? För mig var den iaf ny och helt banbrytande!

Återigen vill jag säga att jag ändå är nöjd med min N900. Den har vissa funktioner som jag idag inte kan få på några andra lurar så jag lär få stå ut med vissa små irriterande detaljer och hoppas på att dessa löses i uppdateringar. Får väl ge mig in på talk.maemo och säga vad jag tycker och hoppas på att nån nörd förbarmar sig över mig!
Citera
2010-05-13, 10:49
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63

Jag irriterar mig t.ex på hur telefonen funkar när jag lyssnar på nåt och det ringer eller kommer ett sms. Då tystnar det jag lyssnar på och jag måste svara eller avvisa samtalet. Jag var van vid att det fortsatte låta i lurarna tills jag svarade eller beslöt mig för att låta samtalet vara. Det är ju inte alltid man vill eller kan svara. Jag står ofta och jobbar med nåt som jag antingen inte vill bli störd i, eller så har jag skitiga arbetshandskar på mig. Då måste jag slita av mig dem, kolla vem det är som ringer och sen oftast - vare sig jag väljer att svara eller inte - tvingas att manuellt åter starta musiken/ljudboken/radion. Det är ett störande moment.

Detta är en liten detalj som jag tyckte var mycket bättre på P1:an, och det finns en hel del fler som jag skulle kunna ta som exempel. Jag hade saker att klaga på på P1:an också, men ändå måste jag säga att jag nu inser hur jävligt genomtänkt den telefonen är! Exemplet ovan var aldrig ett problem på P1:an. När det ringde hörde man en diskret signal som inte störde det man lyssnade på och om man valde att svara stoppades mediespelaren/radion och när samtalet var över startades den alltid automatiskt.

Jag skulle faktiskt inte kunna hålla med mer än jag gör till hela ditt inlägg, men väljer att fokusera på det citerade, då jag skulle ÄLSKA en sådan funktion! Säg till när du startar tråden på maemo att du ha stöd av flera!
Citera
2010-05-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag skulle faktiskt inte kunna hålla med mer än jag gör till hela ditt inlägg, men väljer att fokusera på det citerade, då jag skulle ÄLSKA en sådan funktion! Säg till när du startar tråden på maemo att du ha stöd av flera!

Dig, t.ex.? *L*

Jag kan tänka mig att det är så att ju fler funktioner en telefon har och ju mer tekniskt avancerad den är desto svårare blir det att lösa att alla funktioner samarbetar. Jag tycker ju iofs att det är rätt avancerat att den lyckas stoppa en flashapplikation som körs i webbläsaren när det ringer, så att jag inte måste hålla på och spola bakåt och leta upp stället där ljudboken var, när jag pratat färdigt, men då borde det ju vara lika enkelt att stoppa den först när jag väljer att svara och inte redan när det ringer. Och det kan inte vara särskilt svårt att ha en diskretare signal, eller ännu hellre: Ha en inställningsfunktion som låter mig göra dessa val!

Min reflektion är att de inte har tänkt igenom det tillräckligt, eller inte har rätt inställning till det bland utvecklarna. Förr tyckte jag att Nokia hade gjort just det: tänkt till! Om de slutat göra det så kan de vara illa ute. Nära skjuter ingen hare...

Förresten var det väl det som gjorde att Roms imperium föll samman, att de slappnade av och trodde att de kunde regera i evigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in