Jag föll direkt för N900 när den presenterades och har fått vänta ända tills för två veckor sen innan jag fick den eftersom jag ville köpa via min operatör på avbetalning. Det jag föll för var konceptet med öppen källkod eftersom jag anser att det borgar för en lång livslängd med ständiga uppdateringar och så föll jag för det fysiska tangentbordet med svenska tecken. Jag är dödligt less på att tvingas trycka flera ggr på samma tangent för att få fram rätt bokstav. Dessutom vill jag kunna lyssna på FM-radio och det är inte många lurar som tillåter det idag.
Jag är inte intresserad av en massa spel eller flashiga apps som imponerar på småglin utan funktionella verktyg, en bra adressbok, kunna surfa på så mycket som möjligt (dvs. att webbläsaren ska klara så många insticksmoduler som möjligt), kunna hantera min e-post och kalender på ett vettigt sätt osv. Efter att ha noga ha granskat specar på olika smartphones på marknaden var det bara N900 som kunde leva upp till mina krav. Iphone, t.ex. föll bort rätt snabbt.
Så här långt så fungerar allt sånt även om jag har haft småsaker att klaga på. Det verkar ju tyvärr vara så att utvecklare aldrig lär sig att ta vara på tidigare produkters riktigt smarta funktioner utan de verkar ha ett kort minne och gör nya misstag när de löser gamla problem. Men återigen hoppas jag på att den öppna källkoden och entusiaster kommer att rätta till sånt.
Jag irriterar mig t.ex på hur telefonen funkar när jag lyssnar på nåt och det ringer eller kommer ett sms. Då tystnar det jag lyssnar på och jag måste svara eller avvisa samtalet. Jag var van vid att det fortsatte låta i lurarna tills jag svarade eller beslöt mig för att låta samtalet vara. Det är ju inte alltid man vill eller kan svara. Jag står ofta och jobbar med nåt som jag antingen inte vill bli störd i, eller så har jag skitiga arbetshandskar på mig. Då måste jag slita av mig dem, kolla vem det är som ringer och sen oftast - vare sig jag väljer att svara eller inte - tvingas att manuellt åter starta musiken/ljudboken/radion. Det är ett störande moment.
Detta är en liten detalj som jag tyckte var mycket bättre på P1:an, och det finns en hel del fler som jag skulle kunna ta som exempel. Jag hade saker att klaga på på P1:an också, men ändå måste jag säga att jag nu inser hur jävligt genomtänkt den telefonen är! Exemplet ovan var aldrig ett problem på P1:an. När det ringde hörde man en diskret signal som inte störde det man lyssnade på och om man valde att svara stoppades mediespelaren/radion och när samtalet var över startades den alltid automatiskt.
Jag inser att detta var väldigt många ord för att beskriva en liten detalj, men det var jag tvungen till för att få fram min poäng.
Jag vet ju inte hur andra nyare generationer av smartphones/minidarorer som Iphone och Androidlurar är i dessa smådetaljer och skulle gärna få veta det från nån med samma behov som jag har och som har erfarenhet av P1:an innan den skaffat en nyare smartphone.
En funktion som sticker ut som lysande (har nämnt det tidigare) på N900 är att sms:en samlas som en msn-konversation under respektive kontakt! Finns denna lösning i andra telefoner, nån som vet? För mig var den iaf ny och helt banbrytande!
Återigen vill jag säga att jag ändå är nöjd med min N900. Den har vissa funktioner som jag idag inte kan få på några andra lurar så jag lär få stå ut med vissa små irriterande detaljer och hoppas på att dessa löses i uppdateringar. Får väl ge mig in på talk.maemo och säga vad jag tycker och hoppas på att nån nörd förbarmar sig över mig!