2010-05-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
du får använda petrovich för att skicka shit med blutetooth tills PR1.2 kommer. Alternativt om någon portat typ obexftp, så kan du använda det.

för att spara en bild så bara håller du fingret intryckt (i microB) tills contextmenyn kommer upp, så väljer du "save image as" och voila....

Tack för svar!
Citera
2010-05-02, 16:33
Medlem
puffen_83s avatar
om jag fattat detta rätt så funkar i princip alla debianbaserade program på denna?

finns det någon möjligt att kunna connecta till en serieport på ett eller annat sätt?
Citera
2010-05-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puffen_83
om jag fattat detta rätt så funkar i princip alla debianbaserade program på denna?

finns det någon möjligt att kunna connecta till en serieport på ett eller annat sätt?

Nja de måste funka med ARM, jag antar att de flesta är skrivna för x86 dock.
Citera
2010-05-02, 22:25
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Nja de måste funka med ARM, jag antar att de flesta är skrivna för x86 dock.

alla little-endian program som inte är skrivna i- eller innehåller (intel/sparc/ppc) assembler är det i teorin bara att kompilera om. dvs, i stort sett allt. vissa saker, såsom ffmpeg, vlc och ett gäng emulatorer är kluriga dock, då de ofta inline:ar assembler (och då ofta för x86) för att optimera. dessa program behöver portas properly.
Senast redigerad av andropa 2010-05-02 kl. 22:27.
Citera
2010-05-03, 19:33
Medlem
puffen_83s avatar
är det nån vänlig själ som skulle kunna prova att kompilera om megatunix o se om det funkar?
finns här: http://sourceforge.net/projects/megatunix/files/

gör det det så är det inga tvivel om vilken telefon jag ska beställa
Citera
2010-05-07, 19:48
Medlem
MatMammas avatar
Tjenare

Har funderat seriöst på Nokia n900 ett tag nu, men är dock inte helt säker ännu. Står väl mellan den och desiren. Men vad är fördelar med maemo jämfört med Android?
Citera
2010-05-08, 10:31
Medlem
Har haft min N900 i en vecka nu och är mycket nöjd! Hade en P1i förut och var väldigt nöjd med den också. Valde N900 mycket för att den har fysiskt tangentbord med svenska tecken och att den kan hantera Flash eftersom jag lyssnar sjukt mycket på ljudbok från e-lib vars ljudbokspelare är programmerad i Flash. Dessutom är jag gammal Linuxnörd... *L*

Men när jag lyssnar så mycket på strömmande data så slukar den ju batteri. Får ladda den upp till 3 ggr/dygn. Funkar bra med att ha ett bluetoothheadset då telefonen kan ligga på laddning och ändå gå att lyssna på, men det måste iofs laddas också då och då...

Jag lyssnar också mycket på radio. På p1:an var det inga problem, funkade hur bra som helst med fm-radion. Har laddat ner FM-radion till N900:an men den är verkligen en nödapplikation. Hoppas att det kommer uppdateringar på den. Det går t.ex inte att autosöka stationer vad jag kan förstå. Sen är mottagarens kvalité inte i närheten av P1:ans. När jag sitter i bilen så är det så mycket störningar att det knappt går att lyssna på radion. Skulle behöva en extern antenn, eller nåt. Synd också att det inte går att få ut ljudet via Bluetooth när man kör FM-radion. Att köra webbradio är inte heller problemfritt. T.o.m. när jag kör på E4:an mellan Sthlm och Nyköping så blir det avbrott då och då i datatströmmen. Jävligt irriterande. Trodde att såna stora bilstråk skulle vara fullt täckta av högkapacitet. Och när man är ute i busken och kör så går det inte att lyssna alls bitvis. Så radiofunktionaliteten var ett nerköp jämfört med P1:an

Irriterar mig också på att telefonjäveln ska hålla på och låta en massa. Man måste tydligen sätta den i ljudlöst läge för att andra ska slippa höra en massa schwish och schwosh. Det var bättre på P1:an. Tacksam för tips om hur man stänger av sånt, om det går.

OVI maps är kul och användbart, men jag hittar inte nån möjlighet att få vägbeskrivningen i örat. Det medföljande till P1:an var utmärkt, så även detta var ett nerköp. Nån som vet om nåt annat navigeringsprogram till N900 som funkar som en vägvisare ska?

Synkningen med Googles almanacka är utmärkt, också att ställa in mailkontonen mot min IMAP-server funkar utmärkt.

Blev smått lycklig när jag upptäckte hur SMS-konversationerna samlas som en chatt under respektive kontakt! Ett klart lyft!

Saknar de enkla handgreppen på P1:an med hjulet och lås/bakåtknappen. Låsknappen på N900 kan man inte använda utan ett tvåhandsgrepp, vilket är obekvämt.

Stickpropparna till headset och laddning borde vara vinklade 90 grader, för nu är de i vägen när man använder prylen.

I mediespelarläge så går det inte att låsa telefonen. Irriterande eftersom det lätt händer att man ofrivilligt trycker på skärmen när den ligger i fickan.

Har säkert fler synpunkter men detta var det jag kom på just nu.

Både ris och ros, alltså, men helhetsintrycket är ett stort PLUS och så finns ju hoppet att uppdateringar av MAEMO och fler användbara appar ska öka användbarheten!
Citera
2010-05-08, 17:17
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
OVI maps är kul och användbart, men jag hittar inte nån möjlighet att få vägbeskrivningen i örat. Det medföljande till P1:an var utmärkt, så även detta var ett nerköp. Nån som vet om nåt annat navigeringsprogram till N900 som funkar som en vägvisare ska?

Saknar de enkla handgreppen på P1:an med hjulet och lås/bakåtknappen. Låsknappen på N900 kan man inte använda utan ett tvåhandsgrepp, vilket är obekvämt.

I mediespelarläge så går det inte att låsa telefonen. Irriterande eftersom det lätt händer att man ofrivilligt trycker på skärmen när den ligger i fickan.

Sygic mobile maps 9 är överlägset bättre för tillfället till N900 finns turn-by-turn röst navigation och en massa annat smått och gott. Programmet kostar men finns i piratbutken för den snåla nörden men det är värt att betala för det!

Jag kan låsa upp den med 1 hand, brukar plocka upp den med switchen uppåt och använder pekfingret.

Sedan förstår jag inte vad du menar med mediaspelarläge då jag kan låsa N900 när som helst. Det dåliga för tillfället är att man inte kan höja/sänka volymen o.s.v när den är låst, villket jag tror är fixat i 1.2 volymen alltså. Byta låt m.m måste nog någon göra en app för, skulle vara bra att kunna byta låt med 2 snabba tryck på volymknapparna för att byta och gå tillbaks.
Citera
2010-05-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Sygic mobile maps 9 är överlägset bättre för tillfället till N900 finns turn-by-turn röst navigation och en massa annat smått och gott. Programmet kostar men finns i piratbutken för den snåla nörden men det är värt att betala för det!

Jag kan låsa upp den med 1 hand, brukar plocka upp den med switchen uppåt och använder pekfingret.

Sedan förstår jag inte vad du menar med mediaspelarläge då jag kan låsa N900 när som helst. Det dåliga för tillfället är att man inte kan höja/sänka volymen o.s.v när den är låst, villket jag tror är fixat i 1.2 volymen alltså. Byta låt m.m måste nog någon göra en app för, skulle vara bra att kunna byta låt med 2 snabba tryck på volymknapparna för att byta och gå tillbaks.

Låsa, upptäckte jag att man kan göra med två snabba på strömbrytaren också. Jo, jag håller med om att det går med en hand att låsa upp, men det "ligger inte alls lika bra i handen". Och när jag har arbetat med den och ska låsa, då måste använda två händer eller byta grepp. Inte lika enkelt som jag är van.

Ja, jag ska forska i det där med GPS-programvara...

Jo, när jag lyssnar på strömmande webbradio så kan jag inte låsa den. Om jag använder låsknappen så stängs radion av. Ska testa att använda strömbrytaren... Nix, samma effekt!
Citera
2010-05-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Låsa, upptäckte jag att man kan göra med två snabba på strömbrytaren också. Jo, jag håller med om att det går med en hand att låsa upp, men det "ligger inte alls lika bra i handen". Och när jag har arbetat med den och ska låsa, då måste använda två händer eller byta grepp. Inte lika enkelt som jag är van.

Ja, jag ska forska i det där med GPS-programvara...

Jo, när jag lyssnar på strömmande webbradio så kan jag inte låsa den. Om jag använder låsknappen så stängs radion av. Ska testa att använda strömbrytaren... Nix, samma effekt!

Jag har lyssnat över 8h i ett sträck på webradion med min. Och nog fan har jag haft den låst för brukar ha den i fickan med fm sändaren aktiverad.

Du måste ha ställt in att den skall stänga uppkopplingen vid standby eller något. Vet inte om det går men gissar det är där det hänger sig för dig.
Citera
2010-05-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Du måste ha ställt in att den skall stänga uppkopplingen vid standby eller något. Vet inte om det går men gissar det är där det hänger sig för dig.

Jag har inte ändrat på nån inställning där. I så fall var det så default. Men jag ska forska i det.
Citera
2010-05-08, 21:35
Medlem
Funderar lite på om någon har snublat över något program som gör n900 till en webcam och streamar den över tex wlan?

Fanns ju ett program till n5800 som fungerade fint...
Hittade detta bash scriptet men får det tyvärr inte att fungra...... : (en liten bit ner på sidan)

http://talk.maemo.org/archive/index.php/t-31567.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in