Citat:
Ursprungligen postat av andropa
om du bara vill lära dig använda terminalen så finns det väl en bunch tutorials på webben...
och installera bash, bättre än busybox

Haha, han kan gott börja med busybox om han inte kan något eller så mycket. Nästan som att säga att en person ska köra ett boeing 707 när han inte ens flygit med en helium ballong ifrån mc donalds.
Citat:
Ursprungligen postat av SGF
ok nu börjar jag bli riktigt intresserad av att lära mig mer av denna telefon, haft den 3 veckor nu men har jobbat konstant så har inte riktigt haft tid att lära mig. Tror du att du kan rekomendera en nybörjarguide så man kan lära sig?
Som du säkert hört så är Maemo byggt på Debian om du inte vet vad Debian är så är det ett linux operativsystem men det visste du nog redan. Så alltså de flesta av kommandona som finns till linux finns i N900 du kan börja leka runt lite med kommandon som "ls" "cd" "rm" "mk" "mkdir" "mv" och liknande. Jag skulle också rekommendera att installera OpenSSH client and server sedan skaffar du winSCP till din dator om du har windows. Sedan kan du logga in på din N900 med SFTP så kan du bläddra runt där ibland filer och titta lite. Blir nog bra om du är en van windowsanvändare att se hur allt är byggt med GUI.
För att ta fram terminalen tryck. CTRL + SHIFT + X (på N900)
Kommandona jag skrev där uppe är följande :
ls - visar filer och mappar i den nuvarande mappen går även att titta i sub-mapparna om du skriver in det. Skriver du in "ls" i terminalen ibörjan så visar den att mappen MyDocs finns där det är "Nokia N900" som du får fram i filhanteraren. Skriver du "ls MyDocs" får du fram vad som ligger i den.
cd - Byter villken map du ska vara i du är i början i mappen "user" skriver du t.e.x "cd MyDocs" hamnar du i mappen jag talade om ovanför.
rm - Remove file. ja du hör nog vad den gör den tar bort filer "rm fil.txt"
mk - Make, den skapar filer. "mk fil.txt"
mkdir - Make directory, skapar en mapp "mkdir minmapp"
mv - Move, flyttar filer / byter namn på dem "mv nuvarandefil.txt flyttadfil.txt"
Det är väl lite basics finns mycket man kan göra i terminalen
http://www.debianadmin.com/basic-linux-commands-with-man-pages.html installerar du OpenSSH på N900 och WinSCP på din windowsmaskin så kan du flytta,byta namn, ändra filer och sånt i ett grafiskt gränssnitt som du nog är van vid.