2010-04-06, 14:13
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
Det var allt jag behövde veta!

Antezzz grymma guide: Here I come!

Haha nu tar du nog i, snabbskriven och lite flummig samt att jag inte ville göra det för lätt då jag inte rekommenderar detta för end-users men lycka till! Upptäcker du några problem så säg till och flasha om med 600 mhz så du inte får några skador. Men 800 mhz är stabil för mig och många andra finns många som kör 900 mhz och några med 1 ghz fast det är överdrivet och mycket farligare.
Senast redigerad av antezzz 2010-04-06 kl. 14:15.
Citera
2010-04-06, 14:46
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Haha nu tar du nog i, snabbskriven och lite flummig samt att jag inte ville göra det för lätt då jag inte rekommenderar detta för end-users men lycka till! Upptäcker du några problem så säg till och flasha om med 600 mhz så du inte får några skador. Men 800 mhz är stabil för mig och många andra finns många som kör 900 mhz och några med 1 ghz fast det är överdrivet och mycket farligare.
Får se det som så att om jag tyckte det lät lätt trots du försökt få det att låta svårt så har jag tillräcklig koll för att göra det.

Jag har överklockat och flashat om prylar sedan mitten av 80-talet men hade inte orkat läsa på om detaljerna för att göra det på N900:an än bara. Då var din guide alldeles lagom kortfattad.
Citera
2010-04-06, 15:07
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Får se det som så att om jag tyckte det lät lätt trots du försökt få det att låta svårt så har jag tillräcklig koll för att göra det.

Jag har överklockat och flashat om prylar sedan mitten av 80-talet men hade inte orkat läsa på om detaljerna för att göra det på N900:an än bara. Då var din guide alldeles lagom kortfattad.

Försökte inte få det att låta svårt men jag undvek att förklara hur man går till mappar och sånt med prompt. Vet man inte det så borde man nog läsa på lite men förstår du och vet vad du gör samt att du är litet av en teknikpillare så är det bara köra på.
Citera
2010-04-07, 01:06
Medlem
SGFs avatar
Citat:
Försökte inte få det att låta svårt men jag undvek att förklara hur man går till mappar och sånt med prompt. Vet man inte det så borde man nog läsa på lite men förstår du och vet vad du gör samt att du är litet av en teknikpillare så är det bara köra på.

ok nu börjar jag bli riktigt intresserad av att lära mig mer av denna telefon, haft den 3 veckor nu men har jobbat konstant så har inte riktigt haft tid att lära mig. Tror du att du kan rekomendera en nybörjarguide så man kan lära sig?
Citera
2010-04-07, 01:40
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGF
ok nu börjar jag bli riktigt intresserad av att lära mig mer av denna telefon, haft den 3 veckor nu men har jobbat konstant så har inte riktigt haft tid att lära mig. Tror du att du kan rekomendera en nybörjarguide så man kan lära sig?

om du bara vill lära dig använda terminalen så finns det väl en bunch tutorials på webben...

och installera bash, bättre än busybox
Citera
2010-04-07, 06:59
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
om du bara vill lära dig använda terminalen så finns det väl en bunch tutorials på webben...

och installera bash, bättre än busybox

Haha, han kan gott börja med busybox om han inte kan något eller så mycket. Nästan som att säga att en person ska köra ett boeing 707 när han inte ens flygit med en helium ballong ifrån mc donalds.

Citat:

Som du säkert hört så är Maemo byggt på Debian om du inte vet vad Debian är så är det ett linux operativsystem men det visste du nog redan. Så alltså de flesta av kommandona som finns till linux finns i N900 du kan börja leka runt lite med kommandon som "ls" "cd" "rm" "mk" "mkdir" "mv" och liknande. Jag skulle också rekommendera att installera OpenSSH client and server sedan skaffar du winSCP till din dator om du har windows. Sedan kan du logga in på din N900 med SFTP så kan du bläddra runt där ibland filer och titta lite. Blir nog bra om du är en van windowsanvändare att se hur allt är byggt med GUI.

För att ta fram terminalen tryck. CTRL + SHIFT + X (på N900)

Kommandona jag skrev där uppe är följande :

ls - visar filer och mappar i den nuvarande mappen går även att titta i sub-mapparna om du skriver in det. Skriver du in "ls" i terminalen ibörjan så visar den att mappen MyDocs finns där det är "Nokia N900" som du får fram i filhanteraren. Skriver du "ls MyDocs" får du fram vad som ligger i den.

cd - Byter villken map du ska vara i du är i början i mappen "user" skriver du t.e.x "cd MyDocs" hamnar du i mappen jag talade om ovanför.

rm - Remove file. ja du hör nog vad den gör den tar bort filer "rm fil.txt"

mk - Make, den skapar filer. "mk fil.txt"

mkdir - Make directory, skapar en mapp "mkdir minmapp"

mv - Move, flyttar filer / byter namn på dem "mv nuvarandefil.txt flyttadfil.txt"

Det är väl lite basics finns mycket man kan göra i terminalen http://www.debianadmin.com/basic-linux-commands-with-man-pages.html installerar du OpenSSH på N900 och WinSCP på din windowsmaskin så kan du flytta,byta namn, ändra filer och sånt i ett grafiskt gränssnitt som du nog är van vid.
Citera
2010-04-07, 07:49
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Jag kan ju rekommendera denna guide som lärde mig hur linux är uppbyggt, kommando att använda och skriva enklare script:

http://linuxcommand.org/learning_the_shell.php
Citera
2010-04-07, 09:35
Medlem
slaskbaks avatar
Då var man flashad och fin och kör i 800Mhz.
Stabilt hittills. Som tidigare nämnts märks det skillnad på hur snabbt websidor renderas men viktigast är ju att Quake3 flyter hur fint som helst!
Citera
2010-04-07, 10:32
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Då var man flashad och fin och kör i 800Mhz.
Stabilt hittills. Som tidigare nämnts märks det skillnad på hur snabbt websidor renderas men viktigast är ju att Quake3 flyter hur fint som helst!

Visst var det magiskt med 800mhz? Men som sagt inget jag rekommenderar förutom till teknikintresserade som vet nackdelarna och hur man handskas med skitet!
Citera
2010-04-07, 10:33
Medlem
andropas avatar
Citat:
mk - Make, den skapar filer. "mk fil.txt"

sorry om jag är en pedantisk jävel, men det finns inte något 'mk'.

du kan skapa en text-fil på en mängd olika sätt, t.ex.

echo "" > whatever.txt

okej, linuxnazi signing off, ha en fin dag pojkar och flickor.
Citera
2010-04-07, 10:45
Medlem
antezzzs avatar
Citat:

echo "" > whatever.txt

Haha, bra att du rättar till vet inte vart jag hade fått det ifrån.
Citera
2010-04-07, 14:36
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:

echo "" > whatever.txt

<näsblötläggning>
Och pucktvåan samt latmasken vill tipsa om ett annat:

touch filnamn

Vips så finns filen filnamn. Och man har sluppit dubbelfnuttar och > i syntaxen.
</näsblötläggning>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in