2010-04-05, 23:24
Medlem
yantras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
Köper du telefon direkt ifrån Telia kan du inte välja lägre än 200kr i telefon kostnad i månaden men köpte min från CDON häromdagen och där kan man välja allt ifrån 50-100-150-200 kr i månaden, man lägger bara upp mer pengar direkt istället.

0.5Gb kanske låter lite men vad jag fått ut av folket på forum som har en n900 så använder man inte 3g uppkopplingen till överdrift utan har nästan alltid ett wlan till hands, om inte annat gör man slut på mängden data så är begränsningen satt till 120kbit/s full dugligt att få rss feeds och surfa med mobilt, dock kanske inte stream har faktiskt inte testat.

i min lilla by är det väldigt ovanligt med wlan
Citera
2010-04-06, 00:04
Medlem
pappa-statens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Har du fm-boost ? Den höjer styrkan på signalen då fungerar det mycket bättre!
Japp testade med fm-boost, då hördes musiken under ett tjockt lager brus. Inte acceptabelt alltså....
Citera
2010-04-06, 00:26
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yantra
i min lilla by är det väldigt ovanligt med wlan

Haha, i see, har inte ens du de hemma eller dina polare, skolan, tågstationer osv
Kan säga att jag bor inte i Sveriges största by heller, har inte ens gprs täckning där jag bor
Citera
2010-04-06, 03:39
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Tack...
Problemet jag får nu är att det står "Suitable USB device not found, waiting" och sen händer inget.
Efter några googlesökningar är jag inte klokare.
Har provat byta USB-port men det hjälper inte.

Några tips?

Villket operativsystem använder du?
Citera
2010-04-06, 09:08
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Villket operativsystem använder du?

Windows 7
Har som du sa ändrat så att flasher kör windows XP kompabilitet.
Men tydligen är det många som har problem i just W7.
Citera
2010-04-06, 09:51
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Windows 7
Har som du sa ändrat så att flasher kör windows XP kompabilitet.
Men tydligen är det många som har problem i just W7.

Jo därför jag skrev det i mitt förra inlägg själv har jag bara XP och linux maskiner så jag har ingen aning om hur man löser problemet. Har endast sett andra som skrivit att de har problem med vista/w7 och 64 bitars versioner. Jag vet dock att det går att lösa hur, ja det får man leta på maemo.org.
Citera
2010-04-06, 11:19
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Du behöver http://wiki.maemo.org/Flasher och firmwares www.antezz.com/n900/n900_overclock_v2.zip

Sedan beror det på villket operativ system du har. *nix eller windows xp är att föredra, om du har vista eller w7 måste du köra flasher3-5 i kompatibeltläge för XP.

Ta sedan fram en kommando prompt (cmd i kör) CD till mappen där du har flasher3-5 och image-filerna. Håll in knappen U på N900 samtidigt som du sätter i USB-kabeln så kommer den startas i flashmode. Det kommer vara en svag nokia bild och en USB ikon i högra hörnet längst upp.

Sen är det bara skriva följande :
flasher-3.5 -k namn-på-image-filen-du-vill-använda -f -R

T.e.x :
flasher-3.5 -k zImage-800mhz -f -R

Sedan tar det 3 sekunder ungefär och det är färdigt. Om denna "guide" är svårt att förstå så avråder jag att pilla runt med såna här grejjer. Som vanligt följer en varning om att det inte är säkert och att det sker på egen risk! Själv har jag inte haft några problem men man går aldrig säker.
Blåser man hela telefonen när man gör detta eller uppdateras bara de aktuella filerna?
Citera
2010-04-06, 11:27
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
Blåser man hela telefonen när man gör detta eller uppdateras bara de aktuella filerna?

du skriver över kernelen bara, inga andra filer rörs.
Citera
2010-04-06, 11:41
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak

Citat:
Ursprungligen postat av andropa

Precis som andropa skrev så är det bara kernel som ändras så alla program och sånt är precis som innan bara att den är snabbare. Jag rekommenderar 800 mhz till att börja med går ni högre så håll ett öga på temperaturen om ni inte vill starta en grillfest. Jag varnar er ännu en gång att inte "vanliga användare" ska överclocka endast de som vet vad det gör. Jag vill inte uppmuntra end-users att överclocka och elda upp skitet sedan går de runt och gråter. Sedan får CPUn en kortare livstid OM man sitter och pressar den till max i längre tider men den kommer hålla i flera år ändå. Men det är de värt man har hellre en N900 som lever 5år än en seg n900 som lever i 10.

Som jag sa håll ett öga på temperaturen och sitt inte och pressa skiten ur den timtal i sträck med överklocking. Folk säger att batteriet håller längre också eftersom den idlar i 125mhz istället för 250 själv har jag inte märkt av någon skillad. Men jag hade ju ett superbatteri i början iallafall som räcker mycket längre än andras haha! Detta gäller så klart endast när den idlar batteriet äts upp snabbare under process så att sitta och lira PSX eller titta långfilmer så kan ni räkna med att den mumsar på bra där. Idlar den mycket så går det jämnt ut eller förbättring.
Citera
2010-04-06, 12:19
Medlem
ciones avatar
Citat:
Precis som andropa skrev så är det bara kernel som ändras så alla program och sånt är precis som innan bara att den är snabbare. Jag rekommenderar 800 mhz till att börja med går ni högre så håll ett öga på temperaturen om ni inte vill starta en grillfest. Jag varnar er ännu en gång att inte "vanliga användare" ska överclocka endast de som vet vad det gör. Jag vill inte uppmuntra end-users att överclocka och elda upp skitet sedan går de runt och gråter. Sedan får CPUn en kortare livstid OM man sitter och pressar den till max i längre tider men den kommer hålla i flera år ändå. Men det är de värt man har hellre en N900 som lever 5år än en seg n900 som lever i 10.

Som jag sa håll ett öga på temperaturen och sitt inte och pressa skiten ur den timtal i sträck med överklocking. Folk säger att batteriet håller längre också eftersom den idlar i 125mhz istället för 250 själv har jag inte märkt av någon skillad. Men jag hade ju ett superbatteri i början iallafall som räcker mycket längre än andras haha! Detta gäller så klart endast när den idlar batteriet äts upp snabbare under process så att sitta och lira PSX eller titta långfilmer så kan ni räkna med att den mumsar på bra där. Idlar den mycket så går det jämnt ut eller förbättring.

Skall testas!
Citera
2010-04-06, 12:42
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cione
Skall testas!

Gör så! Du kommer märka av effekten direkt den bootar snabbare menyerna flyter på ja allt flyter på! Firefox är snabbt och underbart nu (kör nightly build) det endas som fattas där är bättre zoom, mus mode och sånt så ja alla program har blivit snabbare.
Citera
2010-04-06, 13:31
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
Det var allt jag behövde veta!

Antezzz grymma guide: Here I come!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in