2010-04-04, 08:20
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
heh, inget sådant drastigt lär ju ske. dock så kommer väl CPU:n hålla i fem år istället för tjugo, eller nåt.

dock, det du säger om att du kan köra ff7 i full hastighet nu, det betyder att PSX emulatorn kör CPU:n på högsta klockan. Hela tiden också. det är rätt kass, eftersom den aldrig går ner i idle...
ohwell, någon borde hjälpa den där PCSX-snubben att porta något av OpenGL-pluginsen så att vi kan få accelererad grafik istället utan att belasta CPU:n med mjukvarurenderingen.

håller på att kompilera om kernelen nu med lite fler speedsteps. testar att gå upp till 700 först. såg dock i källkoden att det finns stöd för mycket lägre idlefrekvens än 250 också, nice. det borde bättra på batteritiden...

Yep, min går ner till 125 mhz när den idlar nu. Om N900 kör på högsta frekvensen helatiden vet jag inte. Men jag tror inte det då jag ibland har märkt när jag spelat SNES att det hackar till ibland i någon sekund. (Detta händer på VGBA emulatorn också.) Kan vara så att den byter ner sig efter den blivit pressad förlänge. Som sagt det är bara jag som spekulerar hur det är vet jag inte. Blir nog bättre på grafikfronten när 1.2 kommer openGL ES stöds inte fullt ut nu vad jag har läst men fixar sig som sagt i 1.2.

Mycket gott som kommer med den firmwaren ska bli roligt.
Citera
2010-04-04, 13:40
Medlem
yantras avatar
Tjo, har nog bestämt för att köpa en N900 nu, frågan är ju bara vad man ska ha för abonnemang? telia eller halebop?
Citera
2010-04-04, 14:40
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Självklart kör 800 mhz just nu, vart en jävla skillnad. Ska testa använda det några dagar går det bra testar jag 900 mhz. Måste se hur det blir med värmen och batteritiden o.s.v. Men än så länge så är det rena drömmen som sagt vart en stor skillnad bara med 800 mhz.

vet du om det finns någon guide för hur man överklockar cpun?
Citera
2010-04-04, 15:07
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
vet du om det finns någon guide för hur man överklockar cpun?

Du behöver http://wiki.maemo.org/Flasher och firmwares www.antezz.com/n900/n900_overclock_v2.zip

Sedan beror det på villket operativ system du har. *nix eller windows xp är att föredra, om du har vista eller w7 måste du köra flasher3-5 i kompatibeltläge för XP.

Ta sedan fram en kommando prompt (cmd i kör) CD till mappen där du har flasher3-5 och image-filerna. Håll in knappen U på N900 samtidigt som du sätter i USB-kabeln så kommer den startas i flashmode. Det kommer vara en svag nokia bild och en USB ikon i högra hörnet längst upp.

Sen är det bara skriva följande :
flasher-3.5 -k namn-på-image-filen-du-vill-använda -f -R

T.e.x :
flasher-3.5 -k zImage-800mhz -f -R

Sedan tar det 3 sekunder ungefär och det är färdigt. Om denna "guide" är svårt att förstå så avråder jag att pilla runt med såna här grejjer. Som vanligt följer en varning om att det inte är säkert och att det sker på egen risk! Själv har jag inte haft några problem men man går aldrig säker.
Citera
2010-04-05, 02:52
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yantra
Tjo, har nog bestämt för att köpa en N900 nu, frågan är ju bara vad man ska ha för abonnemang? telia eller halebop?

Skulle tagit Telia utan tvekan sen om du är student eller under 26 så får du deras special abonnemang 49kr månaden med 5000sms månaden till alla operatörer (vem nu som gör av med den summan sms måste vara psykiskt sjuk) sen internet för 69kr månaden (0.5Gb) Halebop hade dyrare priser på de mesta både tal och internet.
Citera
2010-04-05, 11:39
Medlem
Hej!

Jag har inte rättighet att spara saker på telefonens interna minne, utan den säger bara "inte tillåtet". Varför har det blivit så. Det är väl inte meningen att man ska behöva vara root för detta ändamål?
Citera
2010-04-05, 12:41
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Hej!

Jag har inte rättighet att spara saker på telefonens interna minne, utan den säger bara "inte tillåtet". Varför har det blivit så. Det är väl inte meningen att man ska behöva vara root för detta ändamål?

Jag har fått den buggen engång också, starta om N900 så ska du se att det löser sig.
Senast redigerad av antezzz 2010-04-05 kl. 12:45.
Citera
2010-04-05, 13:42
Medlem
yantras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
Skulle tagit Telia utan tvekan sen om du är student eller under 26 så får du deras special abonnemang 49kr månaden med 5000sms månaden till alla operatörer (vem nu som gör av med den summan sms måste vara psykiskt sjuk) sen internet för 69kr månaden (0.5Gb) Halebop hade dyrare priser på de mesta både tal och internet.

Är det det som heter Max25? för då kan jag inte välja att surf ska ingå i priset och 0,5gb är väl itne så mkt? halebop har ju iaf 3gb

Öppningsavgift på 99öre samtal är dyyyrt

Dessutom kan man ju inte betala mindre än 200kr i månaden på telefonen, jag betalar hellre en ögre engångsavgift vilket går ghos halebop
Senast redigerad av yantra 2010-04-05 kl. 13:45.
Citera
2010-04-05, 19:25
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Du behöver http://wiki.maemo.org/Flasher och firmwares www.antezz.com/n900/n900_overclock_v2.zip

Sedan beror det på villket operativ system du har. *nix eller windows xp är att föredra, om du har vista eller w7 måste du köra flasher3-5 i kompatibeltläge för XP.

Ta sedan fram en kommando prompt (cmd i kör) CD till mappen där du har flasher3-5 och image-filerna. Håll in knappen U på N900 samtidigt som du sätter i USB-kabeln så kommer den startas i flashmode. Det kommer vara en svag nokia bild och en USB ikon i högra hörnet längst upp.

Sen är det bara skriva följande :
flasher-3.5 -k namn-på-image-filen-du-vill-använda -f -R

T.e.x :
flasher-3.5 -k zImage-800mhz -f -R

Sedan tar det 3 sekunder ungefär och det är färdigt. Om denna "guide" är svårt att förstå så avråder jag att pilla runt med såna här grejjer. Som vanligt följer en varning om att det inte är säkert och att det sker på egen risk! Själv har jag inte haft några problem men man går aldrig säker.

Tack...
Problemet jag får nu är att det står "Suitable USB device not found, waiting" och sen händer inget.
Efter några googlesökningar är jag inte klokare.
Har provat byta USB-port men det hjälper inte.

Några tips?
Citera
2010-04-05, 20:10
Medlem
yantras avatar
aja what the hell beställde en med surf plus från halebop nu, får hoppas att den duger
Citera
2010-04-05, 21:35
Medlem
kommer få min n900 imorgon, vilka program rekommenderar ni att man ska skaffa till den?
Citera
2010-04-05, 22:19
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yantra
Är det det som heter Max25? för då kan jag inte välja att surf ska ingå i priset och 0,5gb är väl itne så mkt? halebop har ju iaf 3gb

Öppningsavgift på 99öre samtal är dyyyrt

Dessutom kan man ju inte betala mindre än 200kr i månaden på telefonen, jag betalar hellre en ögre engångsavgift vilket går ghos halebop

Köper du telefon direkt ifrån Telia kan du inte välja lägre än 200kr i telefon kostnad i månaden men köpte min från CDON häromdagen och där kan man välja allt ifrån 50-100-150-200 kr i månaden, man lägger bara upp mer pengar direkt istället.

0.5Gb kanske låter lite men vad jag fått ut av folket på forum som har en n900 så använder man inte 3g uppkopplingen till överdrift utan har nästan alltid ett wlan till hands, om inte annat gör man slut på mängden data så är begränsningen satt till 120kbit/s full dugligt att få rss feeds och surfa med mobilt, dock kanske inte stream har faktiskt inte testat.
Senast redigerad av hxh 2010-04-05 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in