2010-11-24, 21:11
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
jag syftade förvisso på neopwn-releasen. GPSen har jag inte upplevt några som helst problem med, faktiskt. fast jag kör mest på aGPS.

Jag som hade samma problem med GPS:en kör också a-gps (jag har försökt med både nokias och googles apn (eller vad fan det heter...)). Jag får kanske helt enkelt blåsa om telefonen...
Citera
2010-11-24, 21:11
Medlem
Core-s avatar
Citat:
jag syftade förvisso på neopwn-releasen. GPSen har jag inte upplevt några som helst problem med, faktiskt. fast jag kör mest på aGPS.

Ja då förstår jag varför jag var helt ute och cyklade. Med på noterna igen, nästan.
Hittade en länk för nån dag sedan till driver patchen, men de sökfärdigheter man någonsin haft verkar ha försvunnit, hittar nu bara monitor updates =/. Om du vill och orkar så släng gärna upp någonstans. Tror det är bäst om jag kastar in handduken för idag.
Citera
2010-11-25, 02:06
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag som hade samma problem med GPS:en kör också a-gps (jag har försökt med både nokias och googles apn (eller vad fan det heter...)). Jag får kanske helt enkelt blåsa om telefonen...

skumt, har du testat ifall din trackrecord förändras beroende på vilket program som använder GPSen?

jag har märkt att sygic maps är väldigt snabb på att få en lock, medan nokia maps kan vara segt som sirap.

gpsd-deamonen spottar också ur sig data ganska snabbt.
Citera
2010-11-25, 02:13
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
skumt, har du testat ifall din trackrecord förändras beroende på vilket program som använder GPSen?

jag har märkt att sygic maps är väldigt snabb på att få en lock, medan nokia maps kan vara segt som sirap.

sygic 9 antar jag då? för 10an är bra mycket långsammare hos mig
Citera
2010-11-25, 09:32
Medlem
Struttens avatar
Citat:

Jag har provat att manuellt vilja få en lock, att göra det via Sygic 9 och via Nokias egna kartor (det känns lite som ett hån att kalla dem ovi-maps). Jag får heöt enkelt inte lock hur jag än gör. Jag installerade om mjukvaran i samband med 1.2, och sedan dess har det inte fungerat. Nu har jag 1.3 ota, men ingen skillnad har upptäckts. Jag får nog helt enkelt installera om det igen. Eller kan man på något sätt installera om vissa drivrutiner? Är det någon telefon jag inbillar mig att det kanske är möjligt är det ju med N900.
Citera
2010-11-25, 11:41
Medlem
andropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
sygic 9 antar jag då? för 10an är bra mycket långsammare hos mig

whack! har inte upplevt någon större skillnad faktiskt, förutom att 10:an verkar mer grafikintensiv så lockar de GPSen lika snabbt.

Citat:
Jag har provat att manuellt vilja få en lock, att göra det via Sygic 9 och via Nokias egna kartor (det känns lite som ett hån att kalla dem ovi-maps). Jag får heöt enkelt inte lock hur jag än gör. Jag installerade om mjukvaran i samband med 1.2, och sedan dess har det inte fungerat. Nu har jag 1.3 ota, men ingen skillnad har upptäckts. Jag får nog helt enkelt installera om det igen. Eller kan man på något sätt installera om vissa drivrutiner? Är det någon telefon jag inbillar mig att det kanske är möjligt är det ju med N900.

hm. det står inget konstigt i din dmesg? typ GPS FAIL OHNOES!!1?

testa att installera om, även om jag ställer mig skeptisk till att det faktiskt kommer göra någon skillnad. och en snabb googling får mig att tro att det är många som har olika problem med GPSen, och GPS-chippet verkar vara av sämre kvalitet :-(
Citera
2010-11-25, 12:38
Medlem
Struttens avatar
Citat:
whack! har inte upplevt någon större skillnad faktiskt, förutom att 10:an verkar mer grafikintensiv så lockar de GPSen lika snabbt.

hm. det står inget konstigt i din dmesg? typ GPS FAIL OHNOES!!1?

testa att installera om, även om jag ställer mig skeptisk till att det faktiskt kommer göra någon skillnad. och en snabb googling får mig att tro att det är många som har olika problem med GPSen, och GPS-chippet verkar vara av sämre kvalitet :-(

dmesg, är det en logfil, eller något kommando som måste köras? (Jag är ingen linuxmänniska, tyvärr).

Om det handlar om ett dåligt gps-chip borde det inte vara omöjligt att kunna få ut en ny på garanti? Jag köpte den i våras, så jag har inte haft den ett år än.
Citera
2010-11-25, 12:55
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:

Ruttet, jag krånglade till det för mig en jävla massa när jag installerade det. Det kanske är det som spökar? Att den har fått hicka på något vis. Det ska dock tilläggas att jag använder den ytterst sporadiskt så jag kan ju ha misstagit mig ang låsningstiden. Men det är iaf det intrycket jag har fått.
Citera
2010-11-25, 13:01
Medlem
andropas avatar
Citat:
dmesg, är det en logfil, eller något kommando som måste köras? (Jag är ingen linuxmänniska, tyvärr).

Om det handlar om ett dåligt gps-chip borde det inte vara omöjligt att kunna få ut en ny på garanti? Jag köpte den i våras, så jag har inte haft den ett år än.

det är ett kommando som printar kernelloggen.
bara att skriva
Kod:
dmesg
i en terminal.

du kan alldeles säkert få ut en ny på garanti. hoppas lite att min ska gå sönder innan garantitiden så man kanske kan få en ny N9:a istället :-o
Citera
2010-11-25, 13:09
Medlem
Struttens avatar
Citat:
det är ett kommando som printar kernelloggen.
bara att skriva
Kod:
dmesg
i en terminal.

du kan alldeles säkert få ut en ny på garanti. hoppas lite att min ska gå sönder innan garantitiden så man kanske kan få en ny N9:a istället :-o

Konstigt... När jag skriver dmesg får jag en hel lista på saker, men inget om gps. Det känns som att allt inte får plats på listan, och det hjälpte inte att minska teckenstorleken. Jag vet att jag är rätt usel på detta, men jag undrar vad jag kan ha gjort för fel?
Citera
2010-11-25, 13:11
Medlem
andropas avatar
Citat:
Konstigt... När jag skriver dmesg får jag en hel lista på saker, men inget om gps. Det känns som att allt inte får plats på listan, och det hjälpte inte att minska teckenstorleken. Jag vet att jag är rätt usel på detta, men jag undrar vad jag kan ha gjort för fel?

ah, du kan köra
Kod:
dmesg > dmesg.txt
så sparas outputen i en textfil vid namn dmesg.txt

eller så kan du köra
Kod:
dmesg |grep gps
för att se om GPS nämns öht.
Citera
2010-11-25, 13:18
Medlem
Struttens avatar
Citat:
ah, du kan köra
Kod:
dmesg > dmesg.txt
så sparas outputen i en textfil vid namn dmesg.txt

eller så kan du köra
Kod:
dmesg |grep gps
för att se om GPS nämns öht.

Textfilen lyckades jag inte hitta (skäms en aning för detta), och grep gps gav inget resultat alls. Jag är verkligen tacksam för att du tar dig tid att hjälpa en okunnig stackare som jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in