2010-03-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbulb
Sjukt sugen på att införhandla en n900! har ett par snabba frågor om någon kan svara på dem XD
  1. Hur lätt är det att ändra på tyngre grejer? Ex om man vill få portrait mode tillgängligt i menyerna el liknande, kommer sådant komma i framtiden (genom communities), kommer gemene man kunan fixad det eller krävs avancerade linuxkunskaper?
  2. Hur ser spel ut i emulatorer? På datorn ex så funkar ju inte alla spel till 100%. Vilka emulatorer finns ute stabila?
  3. Hur långt tid skulle ni gissa på innan ovi-store "drar igång"? Såg en review där det inte ens fanns en custom rss-läsare ute att ladda ner, verkar ju lite torrt :P
  4. Hur är ljudkvaliteten i ett par bra hörlurar?
  5. Används default-programmen mycket eller krävs det att man tankar ner saker för ljuduppspelning, video, pdfläsare, anteckningar, etc?
  6. Vilken är största communityn för n900 just nu?

Mvh!

1: För tillfället finns bara portrait mode i telefonboken. Men har sett filmer på youtube där allting ändras till portrait, vet dock inte när det blir tillgängligt. Några har sagt nästa FW men ingen källa har presenterats. Kan inte tänka mig att det skulle vara krångligt att byta till portrait mode.

2: Jag har bara testat NES och SNES emulatorer och tycker det fungerar mycket bra. Lite svårt i början dock då man inte är så van att spela spel på så små knappar, däremot så går det att koppla ihop en PS3 dosa med N900an.

3: Vet tyvärr inte.

4: Tycker ljudkvaliten är mycket bra.

5: Det finns rätt många default program och jag tycker dom täcker upp alla behov. Jag har ännu inte behövt tanka ner något extra program för sådana vardagliga sysslor.

6: Vet inte vilken som är störst men dailymobile är rätt stor.
Citera
2010-03-09, 20:24
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Sjukt sugen på att införhandla en n900! har ett par snabba frågor om någon kan svara på dem XD
  1. Hur lätt är det att ändra på tyngre grejer? Ex om man vill få portrait mode tillgängligt i menyerna el liknande, kommer sådant komma i framtiden (genom communities), kommer gemene man kunan fixad det eller krävs avancerade linuxkunskaper?
  2. Hur ser spel ut i emulatorer? På datorn ex så funkar ju inte alla spel till 100%. Vilka emulatorer finns ute stabila?
  3. Hur långt tid skulle ni gissa på innan ovi-store "drar igång"? Såg en review där det inte ens fanns en custom rss-läsare ute att ladda ner, verkar ju lite torrt :P
  5. Används default-programmen mycket eller krävs det att man tankar ner saker för ljuduppspelning, video, pdfläsare, anteckningar, etc?

Mvh!

Och jag kör också en omgång:

1) När/ om någon hackar till portait-mode är min erfarenhet att de också kommer hjälpa de med begränsade linuxkunskaper.

2) Snes är det jag spelar, och det är hur stabilt som helst!

3) Ingen aning

4) Defaultprogrammen är bra, men jag använder vissa tredjepartsapplikationer, såsom KMPlayer, Xournal.

5) maemo.org är den community som är överlägset störst. Det är den community som delvis ligger bakom os:et.
Citera
2010-03-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Och jag kör också en omgång:

1) När/ om någon hackar till portait-mode är min erfarenhet att de också kommer hjälpa de med begränsade linuxkunskaper.

2) Snes är det jag spelar, och det är hur stabilt som helst!

3) Ingen aning

4) Defaultprogrammen är bra, men jag använder vissa tredjepartsapplikationer, såsom KMPlayer, Xournal.

5) maemo.org är den community som är överlägset störst. Det är den community som delvis ligger bakom os:et.

Amatör, du missa en punkt
Citera
2010-03-09, 21:31
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robban.swe
Amatör, du missa en punkt

Ja, nu avslöjade jag mig allt som den riktiga amatör jag är... Tänk att så många pratar om en skräck att bli avslöjade, och nu vet jag hur det är!

Men bot och bättring.

Ljudet är i mina öron mycket bra.
Citera
2010-03-09, 21:55
Medlem
1C0NSs avatar
Är det bara jag som gnäller på hur osköna hörlurarna man får med är?
Citera
2010-03-09, 22:04
Medlem
andropas avatar
Citat:

Mvh!

1) Det är inte på något sätt säkert att portrait-mode kommer till maemo5. alls. Det finns i browsern och i telefonboken, som någon nämnde tidigare. Dock så gör det inte speciellt mycket, tycker jag, då det är mer logiskt att använda landscapemode om man ska använda det fysiska tangentbordet.

2) spelen ser bara så bra ut som emulatorerna är. Det finns dessvärre inga 'bra' emulatorer portade till maemo än. DrNokSnes är baserat på snes9x, vilket iofs är en hyfsad snesemulator, men en zsnes (eller bättre, bsnes)-port till maemo hade suttit fint . Bra (som i exakta) emulatorer är dock ganska resurskrävande, t.ex. Nintendulator kräver en rätt fet burk, och det emulerar bara NES, vilket är en 'simpel' maskin.

3) Ovi-store, vettifan. alla användbara program finns i packet-managern i telefonen. de är utvecklade och underhållna av communityn. du kan köra i stort sett alla (little endian) program för linux i telefonen - som kan behöva en omkompilering om det inte finns ett paket för ARMv7.även om interface:en ibland inte passar så bra på en touchscreen med upplösningen 800x480...

4) Jag tycker ljudkvaliteten håller mycket hög klass. nu är jag inte någon audiofil, men det är min ytterst subjektiva bedömning.

5) Det finns stöd i maemo5s grundutbud för allt det där.

6) http://maemo.org

det är först och främst en nördtelefon för den som gillar att pilla. vill man ladda hem lustiga program med pruttljud eller sånt, så passar nog en iPhone bättre.
Senast redigerad av andropa 2010-03-09 kl. 22:11.
Citera
2010-03-09, 23:17
Medlem
Lightbulbs avatar
tack för alla svar. skall hänga lite på maemo.org för att få mig en uppfattning om det också.

saken är den att jag tycker om att pilla, men bara om det (oftast) löser sig till slut. I windows mobile så känns det som att allt pill innebr temp-lösningar som bara ersattär ett problem med ett annat. Jag vill ha user-customability, kort och gott, men vill inte behöva lägga ner min själ på att få det att funka. Därmed inte sagt att jag gärna föjer guider el liknande för att pilla lite.

Jag försöker i stort sett justifiera kostnaden i dagsläget. Köpte htc touch pro när den kom ut för 6k och har inte direkt varit nöjd med köpet, så vill inte åka på samma miss igen!
Citera
2010-03-09, 23:24
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
tack för alla svar. skall hänga lite på maemo.org för att få mig en uppfattning om det också.

saken är den att jag tycker om att pilla, men bara om det (oftast) löser sig till slut. I windows mobile så känns det som att allt pill innebr temp-lösningar som bara ersattär ett problem med ett annat. Jag vill ha user-customability, kort och gott, men vill inte behöva lägga ner min själ på att få det att funka. Därmed inte sagt att jag gärna föjer guider el liknande för att pilla lite.

Jag försöker i stort sett justifiera kostnaden i dagsläget. Köpte htc touch pro när den kom ut för 6k och har inte direkt varit nöjd med köpet, så vill inte åka på samma miss igen!
Jag förstår precis hur du menar och jag är likadan. Jag har även en N900 och är sjukt nöjd med den, således tror jag inte att du kommer att bli besviken alls.
Citera
2010-03-09, 23:52
Medlem
andropas avatar
Citat:

Jag tror inte du kommer att bli besviken. Den har inte så många apps som andra mobiler, men mer potential om du är villig att spendera lite tid med denna skönhet...

Den kan som bäst beskrivas som 'annorlunda'. Den är inte jämförbar med en iPhone eller en androidlur direkt. du kan göra lite vad du vill med den...

... t.ex. boota android - http://nitdroid.co.nr/
Citera
2010-03-10, 16:17
Medlem
dont_blame_mes avatar
funderar starkt på den här telefonen. billigaste sättet att få telefonen? borde man vänta, eller ska man kolla runt på prisjakt/pricerunner?

jag vill ha min lur med åäö såklart, det var lite grymt att det fanns. bör man köpa till en försäkring till längre fram i tiden ifall man skulle ha sönder den? den är ju rätt dyr.

använder mig utan nokia 5800xpressmusic

kommer det blir stor skillnad på musik och så? jag menar, nu har jag ju väldigt lätt att koppla telefonen till min bil via aux kabel, kommer jag inte ha ett problem med detta när det inte finns något 3.5mm uttag på telefonen?

tips på några RIKTIGT nödvändiga apps? även fräna! fan vad jag är sugen på o beställa
Citera
2010-03-10, 23:56
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me
funderar starkt på den här telefonen. billigaste sättet att få telefonen? borde man vänta, eller ska man kolla runt på prisjakt/pricerunner?

jag vill ha min lur med åäö såklart, det var lite grymt att det fanns. bör man köpa till en försäkring till längre fram i tiden ifall man skulle ha sönder den? den är ju rätt dyr.

använder mig utan nokia 5800xpressmusic

kommer det blir stor skillnad på musik och så? jag menar, nu har jag ju väldigt lätt att koppla telefonen till min bil via aux kabel, kommer jag inte ha ett problem med detta när det inte finns något 3.5mm uttag på telefonen?

tips på några RIKTIGT nödvändiga apps? även fräna! fan vad jag är sugen på o beställa
Öhhhh. Hur mycket den kostar, huruvida du bör ha försäkring till den eller vilka apps du kan tänkas vilja ha är ju tämligen ointressant för tråden. Kolla prisjämförelsesidor till att börja med. Där kan du även se att telefonen har ett 3,5mm jack.
Citera
2010-03-10, 23:57
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dont_blame_me

N900 har 3,5mm uttag, så jag kan inte se varför det skulle bli något problem. Själv använder jag FM-sändaren (med FM-boost - oumbärligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in