Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Ja okej jag spetsade kanske till det lite men Sverige behöver i alla fler pjäser det är vi överens om i grunden.
Behöver vi två haubitsbataljer per brigad?
Är det internationell standard?
Manöverbataljonerna har ju Mjölner med hög eldkraft. 24 st nya Archers kommer att vara divisionsartilleri, och kan stötta brigadens anfallsstrid.
Sen kanske nytt raketart tillförs i någon form. Då får man förmågan att slå mot mål på djupet.
Jag tycker IMO att vi skulle behöva minst 12 Archer till. (Helst 36 st till..)
Det är inte heller så att jag nödvändigtvis har nåt emot två haubitsbataljoner/brigad som koncept, men vi har inte hur lite artilleri som helst. Vi har ändå rört oss från 24 Archer till 72 i framtiden, och eventuellt införande av raketartilleri.
GRK understödjer enskilda kompanier, en bataljons anfall understödds av eldrörsartilleri.
Raketartilleri är bra för långdistansbekämpning med styrd ammo eller bekämpa stora ytor vid ex en luftlandsättning där trupp är i det fria och oskyddade.
Mot trupp som är i skydd så är ostyrt raketartilleri ineffektivt och oprecist, styrt raketartilleri för dyrt.
Om nu Sverige skall leka division på sikt då krävs det 2-3 bataljoner per division förutom de bataljoner som är bundna till brigaderna.
Sen behövs artilleri även på Gotland.
Att organisera artilleri i ett enskilt fristående kompani är meningslöst om det inte handlar om ytterligt begränsade uppgifter, ex fast artilleri som skall genomföra en begränsad insats på en liten yta.
Problemet är att Sverige verkar fortsätta på en hittepålinje där eldkraft väljs bort av outgrundliga skäl.