2023-09-14, 23:11
Avstängd
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Hade uppskattat om man ökat betydligt mer än 26. Dessutom så är det inte orimligt att vi kommer att skicka fler till Ukraina så att nettoökningen helt uteblir. Istället för 48 borde vi beställt det dubbla för det är ju bara att konstatera att arméns utnötningskrig är det som gäller på slagfältet även under 2023.

Det är väl smart att inte köpa så många? Mycket pekar på att allt kommer skickas till Ukraina ändå, så genom att göra ett mindre inköp "sparar" man pengar.
Citera
2023-09-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Det är väl smart att inte köpa så många? Mycket pekar på att allt kommer skickas till Ukraina ändå, så genom att göra ett mindre inköp "sparar" man pengar.

Första leverans under 2025. Det är fortfarande ett och ett halvt år bort. Däremot, om tredagarsoperationen fortfarande pågår, så kan det vara läge att skicka återstående dumper-Archer, som Ukraina redan har utbildning på och då en hel del erfarenhet av, när dehär börjar trilla in.
Senast redigerad av saltochsyrlig 2023-09-15 kl. 00:57. Anledning: Stafning
Citera
2023-09-15, 13:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Första leverans under 2025. Det är fortfarande ett och ett halvt år bort. Däremot, om tredagarsoperationen fortfarande pågår, så kan det vara läge att skicka återstående dumper-Archer, som Ukraina redan har utbildning på och då en hel del erfarenhet av, när dehär börjar trilla in.

Jag har inte läst eller hört något om effekten av Archer i Ukraina. Används de?
Citera
2023-09-15, 14:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Hur kan man skilja på den ena och den andra mobila 15.5-pjäsen ?
Citera
2023-09-15, 15:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur kan man skilja på den ena och den andra mobila 15.5-pjäsen ?

Det kan man inte.

Men jag läste att våra åtta pjäser skickas i strid ungefär nu. De ska få en "prickskytteuppgift" som krävde mycket utbildning.

Gissar på counter-battery fire.
Senast redigerad av Eerieye 2023-09-15 kl. 15:38.
Citera
2023-09-15, 16:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens om det utbildas på plats i Ukraina. Däremot har Ukraina 18 månader på sig att bygga erfarenhet av skarp Archer-insats innan 8x8 Archer börjar levereras så att återstående dumper-Archer kan frigöras. Om det är det man vill. Vilket jag nästan skulle tippa på då man när man får chansen att köpa nytt väljer en annan lösning.
Citera
2023-09-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Jag vet inte ens om det utbildas på plats i Ukraina. Däremot har Ukraina 18 månader på sig att bygga erfarenhet av skarp Archer-insats innan 8x8 Archer börjar levereras så att återstående dumper-Archer kan frigöras. Om det är det man vill. Vilket jag nästan skulle tippa på då man när man får chansen att köpa nytt väljer en annan lösning.
Blev lite förvånad att man beställde på lastbil, faktiskt, men antar att det beror på att den finns utvecklad och lastbilen tillverkas, så man inte måste ta in en ny dumpervariant för att typgodkänna. På rak arm är det ju dumpern som ger många fördelar kontra de andra haubitsarna på marknaden. Hur är det med RMMV och att kunna köra med punktering, tex? Är tanken att man förlägger dumper-Archer till Boden, och lastbil till Kristinehamn? Är ny dumper på G att testas för framtida beställningar?
Citera
2023-09-15, 19:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Blev lite förvånad att man beställde på lastbil, faktiskt, men antar att det beror på att den finns utvecklad och lastbilen tillverkas, så man inte måste ta in en ny dumpervariant för att typgodkänna. På rak arm är det ju dumpern som ger många fördelar kontra de andra haubitsarna på marknaden. Hur är det med RMMV och att kunna köra med punktering, tex? Är tanken att man förlägger dumper-Archer till Boden, och lastbil till Kristinehamn? Är ny dumper på G att testas för framtida beställningar?

Kan vara för att man ville få pjäsen integrerad på lastbil. Detta gav ju en extrakostnad men chanserna till exportintäkter ökar istället och staten får ju då in pengar, det sista med lite tur.

Lite spekulation av FMV alltså.
Citera
2023-09-16, 00:01
Medlem
Blundettos avatar
Hur ser specifikationerna på Archer 8x8 ut, fungerar de lika bra som dumper i Norrlandsterräng? Kan planen för dessa 48 pjäser vara 12x3 till brigaderna och 6x2 till stridsgrupperna och sedan blir det två bataljoner HIMARS till divisionsartilleriet. Hoppas...hoppas.
Citera
2023-09-16, 00:56
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Kan vara för att man ville få pjäsen integrerad på lastbil. Detta gav ju en extrakostnad men chanserna till exportintäkter ökar istället och staten får ju då in pengar, det sista med lite tur.

Lite spekulation av FMV alltså.

Ger det ens en extrakostnad jmf med att integrera på ett nytt dumperchassie? Har inte BAE redan haft dmonstrstor på lastbil?
Ser man bara till att lastbilen kan marscha i samma hastighet som våra pansarbilar så är jag nöjd. Får man upp fordonets räckvidd så är jag ändå mer nöjd. Lyckas man öka skottvidden så är man helt hemma.
Citera
2023-09-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Hur ser specifikationerna på Archer 8x8 ut, fungerar de lika bra som dumper i Norrlandsterräng? Kan planen för dessa 48 pjäser vara 12x3 till brigaderna och 6x2 till stridsgrupperna och sedan blir det två bataljoner HIMARS till divisionsartilleriet. Hoppas...hoppas.
Dumper ska klara av en meter hög snö så den bör vara lite bättre i norrland.
Det är ungefär som du skriver med fördelningen. Men divisionsartilleriet skulle ha eldrörsartilleri.
Så den egentliga fördelningen skulle bli sammanlagt 84 st eldrörsartilleri. Så det fattas fortfarande 12 st eldrörsartilleri. Som mycket väl kan kompletteras eller ersättas med raketartilleri.
Citera
2023-09-16, 10:27
Medlem
Citat:
Det kan man inte.

Men jag läste att våra åtta pjäser skickas i strid ungefär nu. De ska få en "prickskytteuppgift" som krävde mycket utbildning.

Gissar på counter-battery fire.
Det är just detta jag reagerar på ARCHER att den mer är lämplig för en prickskytteuppgift. För att sedan ta sig därifrån. Så därför för oss har det inte varit lämpligt att bara satsa på ARCHER 24-48 st. Men nu börjar ju mängden öka så problemen minskar därmed. Men nackdelarna med bl.a. för litet magasin finns ändå kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in