2022-12-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det fanns krav att pjäsen skulle kunna flyttas med transportflyg, så det begränsade storleken och tyngden.
Hercules kan lasta 20 ton, Archer väger ca 30 ton så den skorven är ändå för liten.
C17 klarar vikten, bredden och längden för större dumper med bred marginal, möjligen att höjden ställer till det men det kan nog ordnas.
Citera
2022-12-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Är detta ett vedertaget problem med Archer-pjäsen eller är det du som anser att den ser baktung ut?
Det är vad jag hävdar är en av problemen. Åtminstone med större magasin. De hade i början stora problem att den gunga för mycket efter skott. Det åtgärdade man med stödben.
Senast redigerad av slurppen 2022-12-03 kl. 16:59.
Citera
2022-12-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det finns större dumpers som tex A40G som de kanske borde använt från början.
Det kanske hade minskat problemen.
Eller åtminstone bidragit till annan konstruktion.
Citera
2022-12-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det är vad jag hävdar är en av problemen. Åtminstone med större magasin. De hade i början stora problem att den gunga för mycket efter skott. Det åtgärdade man med stödben.

Konstigt då FH 77 AD hade stödben redan i början på -90talet, även provpjäsen BD hade stödben.

Var finns det information att man har haft Archer på dumperchassi utan stödben? Kan dock mycket väl tänka mig att man har gjort skjutprov utan stödbenen nedfällda för att se hur det påverkar.

Pjäsen lär ju inte var baktung eftersom vikten på framaxeln framför midjestyrningen med drivlinan lär väga någorlunda lika som själva pjäsen.

Du hävdar väldigt mycket ibland när man läser dina inlägg.
Citera
2022-12-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Konstigt då FH 77 AD hade stödben redan i början på -90talet, även provpjäsen BD hade stödben.

Var finns det information att man har haft Archer på dumperchassi utan stödben? Kan dock mycket väl tänka mig att man har gjort skjutprov utan stödbenen nedfällda för att se hur det påverkar.

Pjäsen lär ju inte var baktung eftersom vikten på framaxeln framför midjestyrningen med drivlinan lär väga någorlunda lika som själva pjäsen.

Du hävdar väldigt mycket ibland när man läser dina inlägg.
Då säger jag så här. Hade AD och BD samma typ av stödben som dagens typ av stödben?

Men om det då inte är några problem. Varför väljer man då att bara titta på tekniska lösningar med projekt D? Är det för att vi är nöjda med nuvarande och kommande ARCHER?

Titta inget hävdande utan bara frågor.
Citera
2022-12-04, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Allt är ju avhängigt vilken typ av strid det är men en stridsvagn lär behöva sex lastbilar. Antar det handlar anfallsstrid över långa avstånd då.

En haubits behöver nog något liknande. Alla lastbilar behöver ju i o f s inte vara terränggående. Dessa har vi dock köpt några hundra av:

https://www.volvodefense.com/en-en/products/trucks/volvo-fmx-6x6-rigid.html

Men om själva pjäsen ska monteras på lastbil så behövs ju även splitterskydd och vapenstation.

RMMV HX? (eller annan lastbil) går säkert att få splitterskyddad.
Citera
2022-12-04, 02:03
Medlem
Citat:
Lite märklig argumentation?

Ja okej jag spetsade kanske till det lite men Sverige behöver i alla fler pjäser det är vi överens om i grunden.

Citat:
Sverige behöver ett adekvat antal pjäser till den organisation man beslutat att bygga upp. 5 brigader kräver minst två bataljoner per brigad, antagligen mer givet Sveriges avlånga geografi.

Behöver vi två haubitsbataljer per brigad?

Är det internationell standard?

Manöverbataljonerna har ju Mjölner med hög eldkraft. 24 st nya Archers kommer att vara divisionsartilleri, och kan stötta brigadens anfallsstrid.

Sen kanske nytt raketart tillförs i någon form. Då får man förmågan att slå mot mål på djupet.

Jag tycker IMO att vi skulle behöva minst 12 Archer till. (Helst 36 st till..)

Det är inte heller så att jag nödvändigtvis har nåt emot två haubitsbataljoner/brigad som koncept, men vi har inte hur lite artilleri som helst. Vi har ändå rört oss från 24 Archer till 72 i framtiden, och eventuellt införande av raketartilleri.
Senast redigerad av Macke85 2022-12-04 kl. 02:15.
Citera
2022-12-04, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Försvaret håller nu på att testa denna lösning via Containers. Med raketrör för endast just GLSDB. Enligt uppgifter från olika håll. Fördelen är att flera lastbilar kan ta dessa containers.

Sverige har tidigare redan testat att GLSDB fungerar. Men i lanseringen har de som gjort GLSDB sagt att de i princip kan skjutas ut från alla typer av rör som är anpassat för typ m/31 raketer. Så därför väljer Sverige att titta på denna lösningen.

Eftersom de anser att deras raketartilleri ska användas för endast enstaka högvärdig mål på långa avstånd. istället för ett raketartilleri som kan anpassar för olika typer av raketer. Som då blir en komplettering för vårt eldrörsartilleri.

Till att de även kan kunna för framtiden även användas för högvärdiga raketer för ännu längre avstånd som 300 km. Och kanske även i framtiden för sjömålsrobotar.

Så i mitt tycke ett helt onödigt projekt mot att köpa in fordon och utrustning typ HIMARS eller PULS som de har tittat på tidigare. Då detta bara blir en halvmesyr. Och återigen en Svensk lösning.

Det är en fördel!

Säger inte att den lösningen du beskriver skulle vara dålig, tvärt om.

Men… dock så verkar det som att FM i alla fall inte skulle ha nåt emot att ha HIMARS. Hur det nu blir får vi se. Med HIMARS eller K239 får man ju fördelen att det finns olika ammunitionstyper. Det är också en bra grej ändå!
Senast redigerad av Macke85 2022-12-04 kl. 02:27.
Citera
2022-12-04, 09:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja okej jag spetsade kanske till det lite men Sverige behöver i alla fler pjäser det är vi överens om i grunden.

Manöverbataljonerna har ju Mjölner med hög eldkraft. 24 st nya Archers kommer att vara divisionsartilleri, och kan stötta brigadens anfallsstrid.

Sen kanske nytt raketart tillförs i någon form. Då får man förmågan att slå mot mål på djupet.

Det är inte heller så att jag nödvändigtvis har nåt emot två haubitsbataljoner/brigad som koncept, men vi har inte hur lite artilleri som helst. Vi har ändå rört oss från 24 Archer till 72 i framtiden, och eventuellt införande av raketartilleri.
GRK understödjer enskilda kompanier, en bataljons anfall understödds av eldrörsartilleri.
Raketartilleri är bra för långdistansbekämpning med styrd ammo eller bekämpa stora ytor vid ex en luftlandsättning där trupp är i det fria och oskyddade.
Mot trupp som är i skydd så är ostyrt raketartilleri ineffektivt och oprecist, styrt raketartilleri för dyrt.
Om nu Sverige skall leka division på sikt då krävs det 2-3 bataljoner per division förutom de bataljoner som är bundna till brigaderna.
Sen behövs artilleri även på Gotland.
Att organisera artilleri i ett enskilt fristående kompani är meningslöst om det inte handlar om ytterligt begränsade uppgifter, ex fast artilleri som skall genomföra en begränsad insats på en liten yta.

Problemet är att Sverige verkar fortsätta på en hittepålinje där eldkraft väljs bort av outgrundliga skäl.
Citera
2022-12-04, 10:08
Medlem
Citat:
Det är en fördel!

Säger inte att den lösningen du beskriver skulle vara dålig, tvärt om.

Men… dock så verkar det som att FM i alla fall inte skulle ha nåt emot att ha HIMARS. Hur det nu blir får vi se. Med HIMARS eller K239 får man ju fördelen att det finns olika ammunitionstyper. Det är också en bra grej ändå!
Försvaret har också tittat på Israeliska Puls. Som bygger på samma princip som K239. För länder som även vill ha 122 mm raketer så erbjuder båda dessa denna möjlighet. Som då ger även billigare raketartilleri med avstånd på 35 km.

Det jag befarar är att man med detta sätt bara kommer att nöja sig med egna lösningen med Containers. Och inte utnyttja de olika möjligheterna med raketartilleri på avstånd upp till 84 km. Som en komplettering till våra för få eldrörsartilleri. Samt möjligheten att ha åtminstone tyngre avancerade robotar för avstånd på ca 150-300 km. Även en möjlighet att kunna beväpna dessa med robotar för 500 km.
Citera
2022-12-04, 19:55
Medlem
Citat:
RMMV HX? (eller annan lastbil) går säkert att få splitterskyddad.
https://www.army-technology.com/projects/hx3-tactical-military-trucks-germany/
Det som inte står där är att den även har en avtagbar skyddshuv. Kan vada i 1.5 m djupt vatten.
Citera
2022-12-04, 20:48
Medlem
Citat:

Ursprungsplanerna för vårt artilleri med tre brigader. Var en artilleribataljon för varje brigad. Med då tre divisionsartilleri bataljoner. Sedan önskade man att den överstående artilleribataljonen skulle delas upp. Och fördelas på Gotland och Mälardalen. Vilket blir 84 st. Så det fattas redan 12 eldrörsartilleri till en tredje divisionsartilleri bataljon.

För att något sånär kunna göra ett anfall så anser man att det behövs minst två moderna artilleribataljoner. Och att vi har utrustning för det på minst två fronter. Så den delen kommer vi att uppnå med 72 st.

Ska sedan Mälardalen bli en 4:e lätt brigad. Eller även en femte brigad som Sonnenwende nämner så behövs flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in