Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Förslag finns att Gotland ska få 1-1½ kompani ARCHER 4-6 st. Likaså med Mälardalen 1-1½ kompani.
Där jag anser att ett kompani på Gotland räcker och två kompanier till Mälardalen. Dessa norska kanoner står redan i förråd och är tydligen inte kompletta.
Mälaren runt är tror jag är 340 kilometer så på vilken sida ska man ha dem? Ser bara broar som är förstahandsmål för att störa vår logistik. Efter att de är utslagna står Archer isolerade antingen söder om Stockholm, eller norr om Stockholm, eller väster om Södertälje, eller norr om Mälaren. Förflyttning mellan dessa platser blir mer eller mindre omöjligt. I varje fall att göra det snabbt.
Gotland är under av logistisk frihet vid en jämförelse.
Inser militärstrategerna att Sverige är mycket avlångt uppbrutet av sjöar och vattendrag samt har tusentals broar? Sverker trodde vi kunde försvara en del av landet i en vecka, han menade nog att det får bli centrala Stockholm. Läget är inte så mycket bättre nu eftersom vi inte kan kraftsamla det lilla som finns.
Jag önskar 2 kompanier på Södertörn, i princip oflyttbara. 2 kompanier norr om Stockholm som i princip kan flyttas till Västerås via Uppsala. Samt två i Södermanland som kan möta landstigningsföretag i Nyköping/ Oxelösund. Men också kan ta sig runt Mälaren på en halv dag eller så.