2020-09-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SEP var tänkt som ett modulärt fordon, på 90 talet började man utveckla konceptet. 25 tons gränsen var ingen gräns utan syftar på vad britterna trodde om den 8x8 hjul som specifikt deltog i Fresupphandlingen.
Den första SEP-T (banddrivet som vi ville ha) skulle väga 17.5 ton för att kunna transporteras i C-130. Med en lastvikt på 6 ton. Så det blir bara 23.5 ton.
Sedan fortsatte det med SEP-T2, SEPW 3x3, 4x4. Så kanske vikten ökade.
http://www.ointres.se/projekt_sep.htm
Citera
2020-09-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag skrev borde, inte bör.
Det är inte omöjligt att en sådan pjäs i likhet med Cv90 och B209 hade sålt bra.
Men som jag skrivit för många år sedan, SAAB och svensk försvarsindustri måste minska bredden på utbudet och satsa på det som säljer som t.ex. radar, ledningssystem, Carl Gustaf och barracuda m.m.
Nu hade vi drygt 220 21s som vi valde att skrota. Strax därefter funderade vi på att bygga torn på pbv 401 för att ha grk. När vi redan hade haft det. Den kanon är under avveckling. Men har ersatts med olika lösningar. Så egen kanon på 120 mm hade inte varit omöjligt.

Liknande hade det kunnat bli med CV 90. Men jag tror inte det hade blivit en bra lösning.
Citera
2020-09-08, 15:13
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Förutsatt att du har skjutande förband på räckvidd och din kommandokedja funkar. Och så har vi ju eventuellt problemet med en decentraliserad skjutande enhet som du ska slå ut. .

I den bästa av världar ( dvs inte svenska försvaret ) har du dedikerad och eldberedd enhet för
detta.
Citera
2020-09-08, 19:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Den första SEP-T (banddrivet som vi ville ha) skulle väga 17.5 ton för att kunna transporteras i C-130. Med en lastvikt på 6 ton. Så det blir bara 23.5 ton.
Sedan fortsatte det med SEP-T2, SEPW 3x3, 4x4. Så kanske vikten ökade.
http://www.ointres.se/projekt_sep.htm
Vilket iofs hade fungerat, exempelvis får britterna inte ens med de kommande Boxer’s man köper in i sina Airbus A400M pga för hög vikt.
Framkomlighet och taktisk rörlighet försämras när stridsfordon och trupptransport fordon närmar sig 40 ton i vikt.
Citera
2020-09-13, 20:24
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
I den bästa av världar ( dvs inte svenska försvaret ) har du dedikerad och eldberedd enhet för
detta.
Ja, så är det avsett även i de ryska styrkorna. Men…
Citera
2020-09-14, 03:15
Bannlyst
Har försvaret endast 24 st artilleri?
Citera
2020-09-14, 09:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Fokus har skiftat men något artilleri finns inte, vi har inte ens 1 st färdig artilleribataljon.
Ingen av dagens bataljoner är bataljoner utan kompanier eller halvbataljoner som kallas bataljon.
Alla förband har luckor gällande både officerare och soldater, det är brist på allt från sockor till uniformer till ammo till lastbilar.
Inga eller få förband har full utrustning och bemanning med undantag för de små utlandsstyrkorna.
Skulle kriget komma skulle många soldater sakna både uniformer och ammo.

Den sorgliga samling som kallas brigad saknar övning och vapensystem och det som finns är i många fall på gränsen till att behöva ställas av, skrotas, modifieras eller ersättas.
Den organisation som inte är fullt bemannad skulle kräva 10 miljarder utöver dagens budget i 10 år för att ens nå de krav som är uppställda och då är inte personalförsörjniningen medräknad.

FM fortsätter reduceras och man måste välja, antigen soldater som är lätt beväpnade men som är övade och existerar eller en skrotfärdig och oövad delvis antik cirkus utan egentlig möjlighet till motstånd som måste att så snart det går ge upp och kapitulera.

Är det fortfarande lika illa? Har viljan att förstärka försvaret satt några spår eller är det fortfarande bara löften men otillräcklig pengapåse som gäller? De nominella tillskotten äts upp av fördyringar.

Nuläget, någon som vet? Inga Archer på Gotland? Dom står i Skåne och i Boden??
Citera
2020-09-14, 12:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Är det fortfarande lika illa? Har viljan att förstärka försvaret satt några spår eller är det fortfarande bara löften men otillräcklig pengapåse som gäller? De nominella tillskotten äts upp av fördyringar.

Nu har man fått ihop en brigad och håller på att sätta upp en andra. Tanken är att en tredje kommer att sättas upp vad det lider.
Men antalet vpl är litet och det tar lång tid att fylla luckorna.
Citera
2020-09-15, 13:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Vilket iofs hade fungerat, exempelvis får britterna inte ens med de kommande Boxer’s man köper in i sina Airbus A400M pga för hög vikt.
Framkomlighet och taktisk rörlighet försämras när stridsfordon och trupptransport fordon närmar sig 40 ton i vikt.

Nej du får inte på 40 ton på en A400M om du har 50 ton bränsle i tankarna, men jag killgissar att
med 20 ton bränsle och en 2500 metersbana så kommer du nog upp och klarar max landing weight
på 120 ton.
Citera
2020-09-16, 21:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej du får inte på 40 ton på en A400M om du har 50 ton bränsle i tankarna, men jag killgissar att
med 20 ton bränsle och en 2500 metersbana så kommer du nog upp och klarar max landing weight
på 120 ton.
Vad jag skrev var att Boxer är för tung för till och med A400, så den strategiska rörligheten blev det inte så mycket av.
Citera
2020-09-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Förslag finns att Gotland ska få 1-1½ kompani ARCHER 4-6 st. Likaså med Mälardalen 1-1½ kompani.
Där jag anser att ett kompani på Gotland räcker och två kompanier till Mälardalen. Dessa norska kanoner står redan i förråd och är tydligen inte kompletta.
Citera
2020-09-18, 10:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Förslag finns att Gotland ska få 1-1½ kompani ARCHER 4-6 st. Likaså med Mälardalen 1-1½ kompani.
Där jag anser att ett kompani på Gotland räcker och två kompanier till Mälardalen. Dessa norska kanoner står redan i förråd och är tydligen inte kompletta.

Mälaren runt är tror jag är 340 kilometer så på vilken sida ska man ha dem? Ser bara broar som är förstahandsmål för att störa vår logistik. Efter att de är utslagna står Archer isolerade antingen söder om Stockholm, eller norr om Stockholm, eller väster om Södertälje, eller norr om Mälaren. Förflyttning mellan dessa platser blir mer eller mindre omöjligt. I varje fall att göra det snabbt.

Gotland är under av logistisk frihet vid en jämförelse.

Inser militärstrategerna att Sverige är mycket avlångt uppbrutet av sjöar och vattendrag samt har tusentals broar? Sverker trodde vi kunde försvara en del av landet i en vecka, han menade nog att det får bli centrala Stockholm. Läget är inte så mycket bättre nu eftersom vi inte kan kraftsamla det lilla som finns.

Jag önskar 2 kompanier på Södertörn, i princip oflyttbara. 2 kompanier norr om Stockholm som i princip kan flyttas till Västerås via Uppsala. Samt två i Södermanland som kan möta landstigningsföretag i Nyköping/ Oxelösund. Men också kan ta sig runt Mälaren på en halv dag eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in