Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
Tanken har inte slagit dig att det faktiskt är transportforskare som har jobbat med detta, med vilkas forskningsresultat är grunden för de politiska beslut som tas.
Du har helt rätt i det du säger om att det kostar pengar. Senast jag kollade så var nyttan enl Trafikverket ca 8,6 miljarder, vilket ger ett nettounderskott. Å andra sidan så beräknas projektet bidra till arbetsmarknadsrelaterad regionförstoring till ca 8 miljarder samt resandetillväxt till ca 6 miljarder. Tar man in faktorer som dessa så ser man helt andra siffor än de nej-sidan gör allt dom kan för att lyfta fram.
Göteborg är Sveriges näst största stad och har en hamn som är stört i skandinavien och även utgöt navet i västsveriges infrastrukturnär. Låt mig nu gissa! Du tror inte alls att logistik och infrastruktur är avgörande för att vi skall kunna behålla verkstadsindustri i sverige (som står för ca 30% av svensk BMP). Jag gissar att du tänker dig att man helt enkelt bygger ännu mer vägfiler (var??) och att dessa inte korkas igen av mer bilism (sk inducerad trafik)
/..."vad är det för kunskap som ligger bakom de här förslagen?".../
/..."Ja... Asso vi brainstormar lite då och då".../ - Theo papaioannou Vägvalet
8:20 @
https://www.youtube.com/watch?v=Lagtrf-Ba8c
Man skulle kunna tro att du sitter i kommunstyrelsen så mycket som du argumenterar för ett projekt vilket redan från början infekterades och mot vad man sa helt odemokratiskt snabbt slogs igenom.
Det har redan bevisats spräcka budgeten rejält och det finns inget svar på var de pengarna skall komma ifrån.
Till skillnad från dig så tror inte jag på västlänken som projekt, dragningen är fel, kostnaden för hög, omaket under den enorma byggtiden blir enormt och dessutom kommer det kosta oss skattebetalare i göteborg rejält mycket mer än vad som kalkylerats.
Vad du än hävdar så kan du inte påstå att detta projekt baserats enbart på ekonomi, det handlar om prestige och våra korrupta kommunpolitiker har bara visat sitt förakt än en gång.