Citat:
Ursprungligen postat av
tryff
Enligt Göteborgs-Posten, vilket jag stämt av (= kontrollerat uppgifterna) mot statistisk årsbok:
Varje år lämnar ca 5000 barnfamiljer Göteborg för kranskommunerna. Detta är uteslutande barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare under förutsättning att de inte också flyttar) samt invandrare som varken kan eller vill bidra till stadens välstånd. Gapet mellan Göteborg och dess kranskommuner med avseende på invånarnas genomsnittsinkomst växer för varje år
Men det här kan ni bättre än GP och statistiska centralbygån?

Du verkar rätt förvirrad. Bostadspriser är ingen indikatoir på någonting. Paris har Europas högsta priser och är en av Euiropas mest förslummade städer. De som väljer att bo kvar är beredda att betala mer för att slippa eländet. Det är väl inte så svårt att förstå?
Allt färre Göteborgare arbetar och betalar skatt. Så är det bara.
Källor hade varit bra, googlade "5000 barnfamiljer Göteborg" och det ända som kommer upp är ditt foruminlägg. Så den artikeln läser jag gärna, tack på förhand.
Jag har dock redan förklarat anledningen till utflyttningen, det finns inte direkt ett stort utbud av Villor och Radhus. Jag är "nyss" hemflyttad från utlandet(bodde i London från 2007 till jan 2013) så jag har ganska bra koll på bostadsmarknaden i och runt Göteborg, kollade runt rätt mycket.
Nu vet inte jag vad du är sysselsatt med men jag hoppas att du inte jobbar som redovisningsekonom.
Du slänger ur dig saker som helt enkelt inte stämmer överens med faktaunderlaget, skatteunderlaget i Göteborgs Kommun ökar, det minskar inte, det har ökat med 86% dom senaste 10 åren ungefär. Från 51 573 miljoner, till 95 783 miljoner. Detta är alltså skattebetalares beskattningsbara inkomst. Intäkterna för Staden ökade från 32 403 miljoner till 33 472 miljoner från 2012 till 2013. Soliditeten ökade från 19% till 35%(57% om man exkluderar vidareutlåning till kommunala bolag). Genomsnittlig soliditet för svenska kommuner är ungefär 50%, Göteborg ligger alltså över snittet. Investeringsinkomsterna ökade vilket innebär att egenfinansieringen blev lägre och det ökar stadens handlingsutrymme för framtiden. EBIT förändrades från 596 miljoner 2012 till 728 miljoner 2013. Slutgiltligt resultat för 2013 var på 2,9 procent, vilket får anses vara ganska bra, kommuner skall ligga på runt 2-3% för att ha kapital nog att täcka investeringar.
Sedan att inte bostadspriser är en indikation på köpkraften i ett samhälle är ju helt uppåt väggen, det visar bara att du saknar den mest fundamentala kunskapen av hur en marknad fungerar. Om du tror att en bank beviljar ett lån på över 7 miljoner utan att familjen/personerna i fråga har någon sorts säkerhet(inkomster) är du verkligen helt fantastiskt obildad.
Sedan så spär du på detta med att ta Paris som ett exempel, Paris är en stad som har 10 000 000 innevånare i tätorten. Att du ens försöker generalisera en stad av den magnituden är ju helt befängt. Det finns exklusiva områden och förortsghetton. Det finns bohemiska kvarter och finanskvarter. Staden har i praktiken alla möjliga typer av bostäder i alla möjliga prisklasser.
Du har liksom fel på i praktiken varje punkt.