2014-01-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
SAnningen är ju den att det är det som tjänar dåligt som inte längre har råd att ta bilen, vi som tjänar bra kör på som vanligt men hatar tok-häxorna i gbg som styr staden i ett järngrepp!
Att ta bilen till jobbet kostar i snitt 800-1100 kr beroende på hur man kan laborerar med sina arbetstider. Så nog fasen har tokvänstern med MP i spetsen segrerat staden än mer!

Jag hoppas att alla liksom jag forfarande bojkottar alla inköp i staden pga häx-skatten!

Jag vet redan att du bojkottar göteborg så sluta whina om det.

800 i trängselskatt låter ganska mycket om man gör vad man kan för att planera sina resor. Själv åker jag bil och ligger på ca 300-400.

Lite intressant att du spelar ut kortet om social utslagning i debatten om TS. Hur ser du på det faktum att ett alternativ till trängselskatt innebär höjd skatt och hur den slår mot personer som lever på marginalen?
Citera
2014-01-08, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag vet redan att du bojkottar göteborg så sluta whina om det.

800 i trängselskatt låter ganska mycket om man gör vad man kan för att planera sina resor. Själv åker jag bil och ligger på ca 300-400.

Lite intressant att du spelar ut kortet om social utslagning i debatten om TS. Hur ser du på det faktum att ett alternativ till trängselskatt innebär höjd skatt och hur den slår mot personer som lever på marginalen?

Jag tycker väl som det flesta normala. En sak som alla har nytta av skall även alla vara med och betala!
Om du ligger på 3-400kr så använder du knappast din bil till jobbet varje dag! För det som jobbar det vanliga arbetstiderna så är kostnaden ca 800kr. Jag försker jobba andra tider och hamnar på ca 600-700kr per månad.
Citera
2014-01-08, 14:20
Medlem
Citat:
Jag tycker väl som det flesta normala. En sak som alla har nytta av skall även alla vara med och betala!

Tycker jag också vilket vi gör via vår skattesedel. Dock tycker jag att de som belastar infrastrukturen mer också skall betala mer, då detta tränger undan nyttotrafiken som tex leveranser till våra industrier och skapar förseningar. Inget kostigare än att du betalar 100 kr när du besöker vårdcentralen. Eller självrisken du betalar om du krockar med din bil. Att säga att man redan har betalt är inget argument som går hem.
Citera
2014-01-08, 15:33
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Vet inte hur tokhäxorna i spetsen räknar egentligen....
Läste i tidningen häromdagen att vägtullarna har dragit in mycket mindre än man räknat med. Ändå så har trafiken i snitt minskat med bara 11% mot de 20% som man hade budgeterat....

Haha....räkna kan de inte heller

De jag känner har drygt 500 i månaden extra med trängselavgifterna.
Citera
2014-01-08, 19:21
Medlem
Jag har noterat att Göteborgs kommun har trängselskatten med i sin löpande budget.

1. Det var inte alls meningen

2. Gigantisk smygskatt

3. Ljugande politiker
Citera
2014-01-08, 19:30
Medlem
fejsetnr1s avatar
Citat:
Tycker jag också vilket vi gör via vår skattesedel. Dock tycker jag att de som belastar infrastrukturen mer också skall betala mer, då detta tränger undan nyttotrafiken som tex leveranser till våra industrier och skapar förseningar. Inget kostigare än att du betalar 100 kr när du besöker vårdcentralen. Eller självrisken du betalar om du krockar med din bil. Att säga att man redan har betalt är inget argument som går hem.
Om du nu är för skatten? vilket jag tolkat allt som. Varför ska jag som aldrig åker tåg spårvagn buss m,m betala för västlänken med min bil? Har ingen nytta av den, Då kan ju dom som har det betala med. Nej gör om gör rätt ta bort skiten. Och om det nu måste betalas se till så att alla hjälps åt.
Sen drabbas man så fruktansvärt olika beroende var i Göteborg man bor. Så jävla dumt så det finns inte,,, Och ja jag är emot trängselskatt. Och det ska jag visa när jag ska rösta.
Citera
2014-01-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Om du nu är för skatten? vilket jag tolkat allt som. Varför ska jag som aldrig åker tåg spårvagn buss m,m betala för västlänken med min bil? Har ingen nytta av den, Då kan ju dom som har det betala med. Nej gör om gör rätt ta bort skiten. Och om det nu måste betalas se till så att alla hjälps åt.
Sen drabbas man så fruktansvärt olika beroende var i Göteborg man bor. Så jävla dumt så det finns inte,,, Och ja jag är emot trängselskatt. Och det ska jag visa när jag ska rösta.

Varför du skall betala trots att du inte åker buss/bil/tåg? Varför skall någon ens göra det tex sjukvård, skola etc?
Eftersom de som har väljer att åka tåg istället för att ta bilen bidrar till att minska belastningen på infrastrukturen vilket gör att du slipper de köer som annars skulle ha genererats.
Gjorde en enkel guestimate tidigre i tråden som visar trängsel kostar minst 200 miljoner per år (enbart gällande godeset som transporteras från Gbg hamn). Att man är med och betalar för att man bidrar till detta som incitament för att inte välja bilen har jag absolut inget problem med.
Senast redigerad av plainvanilla 2014-01-08 kl. 21:43.
Citera
2014-01-08, 22:21
Medlem
Citat:

Vi är nog många som är emot en skatt som hetat trängselskatt men sedemera visar sig vara bara ytterliggare en straffskatt på bilisterna överlag, istället för att få till bättre trafikmiljö i stan.
Citera
2014-01-09, 10:10
Medlem
Citat:
Kankse pga att man ofta har ca 2 matcher i veckan.... Så en är på bortais dvs trunk hem och till match. Sedan tror jag inte att du vet hur stor en trunk med 2-3 medföljande klubbor är. Den får inte plats på något ställe i bussen.

Jodå, vet hur stor en trunk är. Sen vete katten om det blir några hockeyspelare i Göteborgstrakten ändå.

Tro mig, när du har 80-100 mil enkel väg för en bortamatch så är det lite värre. Åker du alltid själv också? Det är betydligt billigare och enklare att vara 4-5 pers och dela på bilkörningen.

Extrakostnaderna med TS är ju för majoriteten försumbara, frågan är ju vilka tider du kör och vart när du lyckas få de summorna du får.

Citat:

Varför ska jag som inte nyttjar sjukvården/äldreomsorgen, eller för den sakens skull Partihallsförbindelsen betala för detta? Dags för betalvägar på riktigt
Citera
2014-01-09, 11:01
Bannlyst
Citat:
Varför inte lägga även en del på det som mest utnyttjar kollektivtrafiken, dvs på biljettpriset som redan idag är "sponsrat" med 55%.
Citera
2014-01-09, 11:03
Bannlyst
Citat:
Varför du skall betala trots att du inte åker buss/bil/tåg? Varför skall någon ens göra det tex sjukvård, skola etc?
Eftersom de som har väljer att åka tåg istället för att ta bilen bidrar till att minska belastningen på infrastrukturen vilket gör att du slipper de köer som annars skulle ha genererats.
Gjorde en enkel guestimate tidigre i tråden som visar trängsel kostar minst 200 miljoner per år (enbart gällande godeset som transporteras från Gbg hamn). Att man är med och betalar för att man bidrar till detta som incitament för att inte välja bilen har jag absolut inget problem med.

Kan du inte en gång för alla då berätta varför det bara är en grupp som skall betala för skiten!
När det gäller det du nämner så är det något vi alla betalar för.
Citera
2014-01-09, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Jodå, vet hur stor en trunk är. Sen vete katten om det blir några hockeyspelare i Göteborgstrakten ändå.

Tro mig, när du har 80-100 mil enkel väg för en bortamatch så är det lite värre. Åker du alltid själv också? Det är betydligt billigare och enklare att vara 4-5 pers och dela på bilkörningen.

Extrakostnaderna med TS är ju för majoriteten försumbara, frågan är ju vilka tider du kör och vart när du lyckas få de summorna du får.

Varför ska jag som inte nyttjar sjukvården/äldreomsorgen, eller för den sakens skull Partihallsförbindelsen betala för detta? Dags för betalvägar på riktigt

Det visar att du inte vet hur mycket plats sakerna tar....
Försök du få in 4-5 trunkar samt 8-10 klubbor i en bil med 4-5 personer i. På den tiden min kille spelade i ett icke professionelt lag i regionen samåkte vi, men det gick aldrig att få in mer än 2 i varje bil. Numera spelar har i Frölundas elit-lag och dom står för transporter till matcher.

När det gäller Partihallsförbindelsen så betalas detta flera gånger om vi vägskatt och inte minst 80% skatt på drivmedel. Så du betalar inte en spänn för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in