2014-12-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Om denna ide funnits i 30 år och fortfarande inget skett så är ju det ett tecken på att det redan kostat alldeles för mycket pengar än vad det borde få göra.

Ja man visste för 20 år sedan att göta älvbron skulle byggas om, kan du tillämpa ditt exempel här också?
på -80 talet så inser man att GBG C kommer att få framtida kapacitetsproblem. Du menar att man skall börja bygga på -80 talet istället för att bygga för att möta kapacitetsproblemen som kommer?

Citat:
Det har ju inte direkt blivit miljövänligare när man införde bussfiler överallt

Lilla vännen du får faktiskt ta och titta på helheten istället för att hitta på 2 filer varav den ena är bussfil och den andra är igenkorkad med bilar.
Luften i stan har faktiskt blivit bättre. Skulle du kunna gissa vad det är en konsekvens av?

Citat:
Det är sossarna som har styrt Göteborg i +20år. De har under denna tid bara förstört vår stad och det är dem som har de yttersta ansvaret att trots sitt kommunansvar fullständigt skitit i att ifrågasätta dessa konsulter som du tycker bär de yttersta ansvaret.

Muteborg fortsätter för att Sossarna skall få igenom sina dumma ideer. Jag och många andra väljare är jävligt trötta på det.

Vad jobbar du själv med? Varför inte börja i samma bransch och överglänsa alla med sina magistersexamina. Nu medan du fortfarande vet allt.

Citat:
Så nu bestämmer du vad jag tycker med? Intressant.... Jag är för trängselskatt om det används till något bra. Precis som att jag har inget problem att betala mer i skatt om det används till något bra. Det gör det t.ex. inte i Sossarnas politik och därför är jag emot den.

Du verkar vara en av den korkade sossen Johan Nyhus odemokratiska nissar. Ta på dig din foliehatt och gå och lägg dig!

Problemet är att du förmodligen aldrig kommer att tycka att användandet är till något bra. Som jag skriv några poster tidigare. I en fullsatt bilkö mellan AstraZenica och Tingstadstunneln så står det ca 5000 bilar. En resa som normalt tar 7 min men som nu istället tar 1h+. Tycker inte du att det är något bra att bygga ut järnvägen så att dessa personer kan rymmas in i 3 tåg? Eller ser du fram emot att sitta längre och längre och längre i denna kö eftersom antalet människor ökar konstant i göteborg.
Citera
2014-12-05, 10:27
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja man visste för 20 år sedan att göta älvbron skulle byggas om, kan du tillämpa ditt exempel här också?
på -80 talet så inser man att GBG C kommer att få framtida kapacitetsproblem. Du menar att man skall börja bygga på -80 talet istället för att bygga för att möta kapacitetsproblemen som kommer

Ja och nu har de korkade miljöpartisterna beslutat att bygga en låg bro däröver som kommer hämma frakten in till Göteborg, Sveriges största yrkeshamn. Detta bara för att man skall kunna cykla över.

Citat:
Lilla vännen du får faktiskt ta och titta på helheten istället för att hitta på 2 filer varav den ena är bussfil och den andra är igenkorkad med bilar.
Luften i stan har faktiskt blivit bättre. Skulle du kunna gissa vad det är en konsekvens av?

Vad grundar du det på? Din egen näsa? Har inte hört att luften blivit bättre. Däremot sitter jag i köer dagligen och de har blivit värre sedan trängselskatten och bussfiler.

Citat:
Vad jobbar du själv med? Varför inte börja i samma bransch och överglänsa alla med sina magistersexamina. Nu medan du fortfarande vet allt.

Jobbar som pilot i Europa. Tillräckligt insatt för att veta att kommunalarbetarna misslyckats med upphandlingen av spårvagnar.

Citat:
Problemet är att du förmodligen aldrig kommer att tycka att användandet är till något bra. Som jag skriv några poster tidigare. I en fullsatt bilkö mellan AstraZenica och Tingstadstunneln så står det ca 5000 bilar. En resa som normalt tar 7 min men som nu istället tar 1h+. Tycker inte du att det är något bra att bygga ut järnvägen så att dessa personer kan rymmas in i 3 tåg? Eller ser du fram emot att sitta längre och längre och längre i denna kö eftersom antalet människor ökar konstant i Göteborg.

1. Lär dig stava till ett av Sveriges största börsnoterade bolag, AstraZeneca!

Jag tycker självklart att vi skall lösa köerna men inte med västlänken. Bygg större vägar, tvåvägskorsningar, en biltunnel direkt till Hisingen ifrån Kållered. Vad som helst men inte slänga ut ofantligt mycket pengar på ett idiotprojekt som är missbedömt, utdömt av riksrevisionen och slutat upp i att inte bli något mer än ett prestigeprojekt för Muteborgs kommunalpolitiker.

Jag tror inte att en pendeltunnel är rätt väg att lösa det. Folk ifrån Kungsbacka och Varberg kommer fortfarande ta sin bil och köer kommer vara varje morgon in till Göteborg ända ifrån Sandsjöbacka till Tingstadstunneln som det är många morgonar redan nu. Alltså har vi kastat ut våra skattepengar på något som inte kommer bli någon nytta.

Om man verkligen vill hjälpa miljön. Se då till att satsa mer pengar och belöna dem som köper elbil (inte hybrid då det bara är att kalla sig miljövänlig medans man inte är det speciellt mycket) att slippa trängselskatten, få köra i bussfiler osv som det är i Norge. Används trängselskatten till något vettigt så tror jag ytterst få faktiskt skulle vara emot att betala den.
Citera
2014-12-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ja och nu har de korkade miljöpartisterna beslutat att bygga en låg bro däröver som kommer hämma frakten in till Göteborg, Sveriges största yrkeshamn. Detta bara för att man skall kunna cykla över.

Ja men den ligger ju INNAN bron din dumma pappskalle

Citat:
Vad grundar du det på? Din egen näsa? Har inte hört att luften blivit bättre. Däremot sitter jag i köer dagligen och de har blivit värre sedan trängselskatten och bussfiler.

Detta grundar jag det på.

"...Beräkningarna visar att luftkvaliteten blir bättre i Göteborg med trängselskatt, och det gäller även i Partille och Mölndal. Fler invånare kommer att andas in luft som innehåller mindre föroreningar än om vi inte hade haft trängselskatten..."

http://www.trafikverket.se/PageFiles/96359/trangselskattens_effekt_pa_luftkvaliteten_i_gotebo rgsomradet.pdf

Medans du grundar din uppfattning på en sentimental bild färgat av ett fullkomligt motstånd mot TS.

Citat:
Jobbar som pilot i Europa. Tillräckligt insatt för att veta att kommunalarbetarna misslyckats med upphandlingen av spårvagnar.

Då låter det ju verkligen som att detta är din core business. Väldigt konstigt att du har argument som skulle kunna komma från vilken 14 åring som helst som precis vet hur världen skall styras.

Citat:
1. Lär dig stava till ett av Sveriges största börsnoterade bolag, AstraZeneca!

Jag tycker självklart att vi skall lösa köerna men inte med västlänken. Bygg större vägar, tvåvägskorsningar, en biltunnel direkt till Hisingen ifrån Kållered. Vad som helst men inte slänga ut ofantligt mycket pengar på ett idiotprojekt som är missbedömt, utdömt av riksrevisionen och slutat upp i att inte bli något mer än ett prestigeprojekt för Muteborgs kommunalpolitiker.

Jag tror inte att en pendeltunnel är rätt väg att lösa det. Folk ifrån Kungsbacka och Varberg kommer fortfarande ta sin bil och köer kommer vara varje morgon in till Göteborg ända ifrån Sandsjöbacka till Tingstadstunneln som det är många morgonar redan nu. Alltså har vi kastat ut våra skattepengar på något som inte kommer bli någon nytta.

Om man verkligen vill hjälpa miljön. Se då till att satsa mer pengar och belöna dem som köper elbil (inte hybrid då det bara är att kalla sig miljövänlig medans man inte är det speciellt mycket) att slippa trängselskatten, få köra i bussfiler osv som det är i Norge. Används trängselskatten till något vettigt så tror jag ytterst få faktiskt skulle vara emot att betala den.

Ja det är ju en fin tanke. Problemet är att det inte går att bygga bort köer
Citera
2014-12-05, 21:38
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ja visst är det förjävligt. Göteborg har näst dyraste bostadsmarknaden. Då är ju den typiska köparen värsta låginkomsttagaren. Asso vakna upp din jävla nattmössa

Du borde naturligvis korrelera prisutvecklingen på bostäder i innerstaden med prisutvecklingen i motsvarande bestånd i kranskommunerna för att påvisa en viss korrelation.

Nu är det inte helt jämförbart eftersom kranskommunerna har större andel villor än bostadsrätter och att bostadsbristen främst driver på en överhettning på bostadsrätter än villabeståndet.

Att bostäder allmänt stiger i pris är dock välbekant men kan du leda till bevis att en bostadsrätt t ex en trea i Göteborgs innerstad ( eller i ett utanförskapsområde i Göteborgs kommun) har varit bättre penningplacering än en motsvarande bostadsrätt belägen i en kranskommun? Har de i GBG ökat mer i pris procentuellt än motsvarande bostadsrätt i en kranskommun?

Att priserna är högre i Göteborgs innerstad är välbekant men frågan är om inte de relativt mot kranskommunerna tappar sin attraktionskraft? Alla är inte studenter som efterfrågar nattliv och i takt med utökad kollektivtrafik dygnet runt så ökar värdet på ett boende i ett tryggt välmående område i en kranskommun, där man kan välja bort stadens avvarter. Men dock ha nattlivet på ett nära avstånd.

Betänk att många av Göteborgs kommuns förorter ligger på längre avstånd från innerstaden än vad många kranskommuners bostadsbestånd. Mölndals kommun t ex Toltorpsdalen ligger på gångavstånd till Götaplatsen/ Avenyn. Dock främst bestående av villor.

Angered har drygt två mil till centrum.

Senast redigerad av Rektangel 2014-12-05 kl. 21:57.
Citera
2014-12-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du borde naturligvis korrelera prisutvecklingen på bostäder i innerstaden med prisutvecklingen i motsvarande bestånd i kranskommunerna för att påvisa en viss korrelation.

Nu är det inte helt jämförbart eftersom kranskommunerna har större andel villor än bostadsrätter och att bostadsbristen främst driver på en överhettning på bostadsrätter än villabeståndet.

Att bostäder allmänt stiger i pris är dock välbekant men kan du leda till bevis att en bostadsrätt t ex en trea i Göteborgs innerstad ( eller i ett utanförskapsområde i Göteborgs kommun) har varit bättre penningplacering än en motsvarande bostadsrätt belägen i en kranskommun? Har de i GBG ökat mer i pris procentuellt än motsvarande bostadsrätt i en kranskommun?

Att priserna är högre i Göteborgs innerstad är välbekant men frågan är om inte de relativt mot kranskommunerna tappar sin attraktionskraft? Alla är inte studenter som efterfrågar nattliv och i takt med utökad kollektivtrafik dygnet runt så ökar värdet på ett boende i ett tryggt välmående område i en kranskommun, där man kan välja bort stadens avvarter. Men dock ha nattlivet på ett nära avstånd.

Betänk att många av Göteborgs kommuns förorter ligger på längre avstånd från innerstaden än vad många kranskommuners bostadsbestånd. Mölndals kommun t ex Toltorpsdalen ligger på gångavstånd till Götaplatsen/ Avenyn. Dock främst bestående av villor.

Absolut.

Om du är intresserad av att veta mer så rekommenderar jag som sagt Valueguard, och ja, valueguards kvalitetsjusterade statistik visar att kranskommunerna praktiskt taget är "utklassade".

Man kan halvera kostnaderna i praktiken genom att välja Mölndal över Göteborg, trots det blir Mölndal i det närmaste "krossat". Här har du en värmekarta över Göteborg(BR, ej Villor) med prisförändringar de senaste 12 månaderna, Mölndal inkluderat, Mölndal "har en inte chans" som du kan se. Priserna i Centrala Göteborg inklusive Norra Älvstranden springer ifrån.

Kartan visar de aktuella priserna den 1:e oktober 2014 och prisförändringar för de 12 senaste månaderna.
http://i.imgur.com/7t7kkjE.jpg

Attraktiva områden under uppförande så som Stora Torp har enormt intresse, och de flesta bostäderna där är bokade eller reserverade, det är trenden. Trycket är stort. GBG kommun behöver bygga fler villor dock, men ett bostadsområde som Nya Hovås löser också en del av problematiken, då det kommer frigöra villor till viss mån då äldre par och pensionärer kan flytta till en mindre BR men fortfarande bo kvar i samma område.

Här är NCCs BRF i Stora Torp. Prel inflyttning våren 2016, det finns ingen lägenhet ledig. Majoriteten är redan sålda, de resterande är antingen bokade eller reserverade. Priser på de större lägenheterna är runt 5,5-6 miljoner SEK.
http://www.ncc.se/bostad/sok-bostad/vastra-gotaland/goteborg/stora-torp/orgrytetorp/

HSBs andel av BRFar studie 1 och 2 har några lediga. Men dom kommer nog försvinna rätt snabbt.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-12-07 kl. 23:54.
Citera
2014-12-07, 23:04
Medlem
Citat:

Ja det kan du ge dig fan på att dom har. Men vart vill du egentligen komma? Till Göteborg flyttar ju ändå bara zigenare och somalier som inte betalar skatt. En fullkomligt logisk ekvation med tanke på priserna.
Citera
2014-12-08, 17:16
Medlem
blaze05s avatar
Citat:
Ja det kan du ge dig fan på att dom har. Men vart vill du egentligen komma? Till Göteborg flyttar ju ändå bara zigenare och somalier som inte betalar skatt. En fullkomligt logisk ekvation med tanke på priserna.

Plain Brain dead Hej !
Jag är somalie och betalar skatt. Vet många andra som jobbar i Göteborg och tvingas åka genom dessa vägtullar varje morgon som jag. Alla somalier lever inte på bidrag. Ville bara upplysa dig om denna
Citera
2014-12-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaze05
Plain Brain dead Hej !
Jag är somalie och betalar skatt. Vet många andra som jobbar i Göteborg och tvingas åka genom dessa vägtullar varje morgon som jag. Alla somalier lever inte på bidrag. Ville bara upplysa dig om denna

Blaze05, plainvanilla är nog ironisk, han menar inte det tror jag.
Citera
2014-12-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaze05
Plain Brain dead Hej !

Det där inlägget var mer som en pik mot föregående skribent som inte har kunnat föra en diskussion utan att ta in begrepp som somalier, muslim, zigenare etc etc i debatten.
Ursäkta att jag inte var tydlig med detta
Citera
2014-12-08, 21:24
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Det där inlägget var mer som en pik mot föregående skribent som inte har kunnat föra en diskussion utan att ta in begrepp som somalier, muslim, zigenare etc etc i debatten.
Ursäkta att jag inte var tydlig med detta

Jag tycker mitt inlägg helt saknar de epitet du läser däri.
Varför så vulgär eller varför inte direkt dra nyfascistkortet?

Frustrerad?
Citera
2014-12-08, 23:44
Medlem
Citat:
Jag tycker mitt inlägg helt saknar de epitet du läser däri.
Varför så vulgär eller varför inte direkt dra nyfascistkortet?

Frustrerad?

Nej inte alls. Men det är det kortet du har spelat ut i diskussionen. Diskuterar man strategi för hur framtidens transport skall se ut så går inte att hålla denna diskussion med dig innan du tar upp ovidkommande saker som mångkultur etnicitet etc
Citera
2014-12-09, 10:45
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ja men den ligger ju INNAN bron din dumma pappskalle

En del av hamnen (reparationsområdet etc.) ligger innanför frihamnen och bron. Sedan påverkas all trafik upp till Trollhättan och Vänern kraftigt negativt av detta.

Citat:
Detta grundar jag det på.

"...Beräkningarna visar att luftkvaliteten blir bättre i Göteborg med trängselskatt, och det gäller även i Partille och Mölndal. Fler invånare kommer att andas in luft som innehåller mindre föroreningar än om vi inte hade haft trängselskatten..."

Kom med en oberoende källa. Trafikverket lurar ju till med siffrorna för att få det till deras egen vinning. Jag åker bil i stort sett varje dag i Göteborg. Det har blivit värre köer sedan trängselskatten.

Citat:
Medans du grundar din uppfattning på en sentimental bild färgat av ett fullkomligt motstånd mot TS.

Jag grundar min uppfattning som väl insatt medborgare som starkt ogillar att mina skattepengar "bränns" upp i ett idiotprojekt som inte kommer göra något annat än att skada Göteborg. Vet inte vad du grundar din uppfattning på men verkar som att du köper sjuklöverns lögner om deras prestigeprojekt i Göteborg rakt av.

Citat:
Då låter det ju verkligen som att detta är din core business. Väldigt konstigt att du har argument som skulle kunna komma från vilken 14 åring som helst som precis vet hur världen skall styras.

Säger du som argumenterar för ett idiotprojekt som 99% här på Flashback argumenterar emot dig om men du vägrar ge dig....

Citat:
Ja det är ju en fin tanke. Problemet är att det inte går att bygga bort köer

Klart fan det går att göra. Men inte om man bara vill göra ett prestigeprojekt som kommer sluta i bortkastade skattepengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in