2009-08-22, 20:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam

Sen är jag bara nyfiken på varför alla är så emot att ligga i vänsterfilen på motorväg? Jag brukar köra en bra bit över hastighetsgränsen (när omständigheterna tillåter det) och tycker det är onödigt att hålla på att köra in och ut i högerfilen. Kommer nån snabbt upp bakifrån kör jag givetvis in till höger. Försvarar inte att jag gör såhär, men tycker inte att det är särskilt konstigt, vad är argumenten mot det? Är väl bättre att sprida ut trafiken i flera filer än att alla ligger och trycker tätt ihop i samma fil? Har kört mycket i USA och där är man ju utspridd på alla filer och ligger i den fil som passar ens hastighet.

Argumentet är att man skall köra i högerfilen enligt regelverket. Vid omkörning går man ut i vänsterfilen, kör om och placerar sig i högerfilen igen.
Citera
2009-08-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Argumentet är att man skall köra i högerfilen enligt regelverket. Vid omkörning går man ut i vänsterfilen, kör om och placerar sig i högerfilen igen.

Sant fast fungerar ju bara på vägar där det för tillfället inte är så mycket bilar. Annars blir det ju snabbat kö. Fast låta folk köra om på insidan hade löst problemet direkt försig Omkörning i högerfil är hur smidigt som helst.
Citera
2009-08-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du kan få böter för att skifta mellan vänster och högerfilen för ofta (slalomkörning). Är det bara en lucka på ett par hundra meter i högerfilen kan man likabra stanna kvar i vänsterfilen sålänge ingen är bakom en.
Citera
2009-08-22, 21:28
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Du måste vara ett TROLL det är inte möjligt att du är så korkad? eller?

Knappast nån som har körkort iaf
Citera
2009-08-22, 22:19
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du kan få böter för att skifta mellan vänster och högerfilen för ofta (slalomkörning). Är det bara en lucka på ett par hundra meter i högerfilen kan man likabra stanna kvar i vänsterfilen sålänge ingen är bakom en.

Håller verkligen med om detta! Viste inte att det fanns böter på det, men stör mig ofta när jag ser folk kasta sig in och ut i högerfilen som besatta, gärna köra in tvärt framför ens egen bil så att de stänker smuts eller tvingar en att bromsa.
Citera
2009-08-22, 22:24
Medlem
fotsvampshorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
mer finns att lässa på http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

lite gammal info men den borde inte ha ändrats så mycke
Citera
2009-08-22, 23:03
Medlem
Moltas666s avatar
Ämnet har redan avhandlats i tråden...

https://www.flashback.org/showthread.php?t=975413
Citera
2009-08-22, 23:20
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Dina källor är icke relavanta i sammanhanget. Du har fortfarande inte presenterat en källa som bevisar att antalet olyckor är eller har varit fler utanför skolor än på annan plats i tätbebyggt område. Med andra ord har du fortfarande inte kommit med några bevis för att en 30-begränsning är berättigad vid en vägsträcka bara för att det ligger en skola där.

Jösses. Du är dummare än en påse med hammare. Men å andra sidan sett till hur dina övriga trådstartar har sett ut är det knappast förvånande. Källorna, ÅTERIGEN, är i högsta grad relevanta då skolor ligger i stadsområden.

Citat:
Alkohol ökar markant risken att begå våldsbrott. Då borde det med din logik också förbjudas.

Återigen en massor av tramsargument från ditt håll. Jag har inte yrkat på förbud mot biltrafik någonstans här. Dessutom är det redan mot lagen att framföra ett fordon under påverkan av alkohol

Citat:
Enligt ditt fria sätt att tolka saker o ting så varför inte? Du har ju redan kommit fram till att sänkt hastighet är bra oavsett vart eftersom det ökar säkerheten. Ska vi inte införa detta inom flyget också? Från och med nu skall alla dumbojet flyga lågt och sakta. Speciellt ovanför skolor. Din syn på säkerhet i ett nötskal.

Det ligger inga skolor på eller i direkt anknytning till motorvägar. M.a.o. är din kommentar totalt irrelevant. Att säga att det skulle vara säkrare att flyga nära skolor på låg höjd är bara riktigt korkad och återigen ett icke-argument från din sida. Däremot finns det undersökningar som visar att högtrafikerad flyg ovanför bostadsområden ökar risken för bl.a. hjärtsjukdomar.

Men som sagt, med trådstartar som dina går det knappast att ha högre förväntningar från dig? Är det kanske så att flickebarnet Amanda har en god man eller förvaltare som tar hand om henne?

Edit: Tar bort onödigt trams från min sida.

TILL SIST. NU SKRIVER JAG MED VERSALER SÅ DU INTE SKALL MISSA. DU HAR PÅSTÅTT TVÅ SAKER. ATT OLYCKOR INTE MINSKAR MED BEGRÄNSAD HASTIGHET UTANFÖR SKOLOR SAMT ATT HASTIGHETSBEGRÄNSNINGARNA HÖJS I OMVÄRLDEN UTAN ATT DETTA MEDFÖR ÖKADE OLYCKSFALL.

VISA DESSA FAKTA SOM DU PÅSTÅR ATT DU HAR. TACK!
Senast redigerad av skunkensune 2009-08-22 kl. 23:29.
Citera
2009-08-23, 02:46
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mycket möjligt!!

Det finns MÅNGA idioter ute i trafiken!!

Fast som tur är har naturen sen egen gilla gång och naturliga sollning...
Citera
2009-08-23, 02:51
Medlem
klausstrausss avatar
Kort och gott svar: Ja. Ibland går jag också över nivån av irritation. Inte så bra, men försöker skärpa mig.
Citera
2009-08-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bam.Bam
Sen är jag bara nyfiken på varför alla är så emot att ligga i vänsterfilen på motorväg? Jag brukar köra en bra bit över hastighetsgränsen (när omständigheterna tillåter det) och tycker det är onödigt att hålla på att köra in och ut i högerfilen. Kommer nån snabbt upp bakifrån kör jag givetvis in till höger. Försvarar inte att jag gör såhär, men tycker inte att det är särskilt konstigt, vad är argumenten mot det? Är väl bättre att sprida ut trafiken i flera filer än att alla ligger och trycker tätt ihop i samma fil? Har kört mycket i USA och där är man ju utspridd på alla filer och ligger i den fil som passar ens hastighet.

Jasså du har kört mycket i USA. Då borde du väl veta att alla är idioter där och inte kan köra för 5 öre. De sitter och degar i alla möjliga olika hastigheter i alla olika möjliga filer. De har ju inte alls någon form av kunskap om att HÅLLA TILL HÖGER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Självklart ska vänsterfilen nästan ALLTID vara tom, kör man i 180km/h är det jävligt segt att bromsa in för varje nolla som ska leka i vänsterfilen.
Citera
2009-08-23, 12:48
Medlem
Miantsiuks avatar
Cyklister som bara vinglar runt på vägarna blir jag lätt irriterad för.
Sen lallare som kör 35 på 50-väg. Eller folk som ligger i vänsterfilen när de inte ens kör snabbt på motorvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in