2009-08-08, 21:38
Bannlyst
Får man ligga i ytterfilen på motorvägen hela tiden?
Eller måste man lägga sig i innerfilen efter varje omkörning?

Vad jag förstått så får man inte hindra en omkörningar, men så länge ingen vill köra om mig, får jag då ligga kvar i ytterfilen på motorvägen?

Jag frågar därför jag alltid ser folk som kör ut och in i filerna fast de kör fortare än alla andra.
Senast redigerad av PRiVATE 2009-08-08 kl. 22:11.
Citera
2009-08-08, 21:55
Medlem
Miantsiuks avatar
Vänsterfilen är en omkörningsfil. Fast om du är tvungen att ställa dig i höger fil även om det är tomt är jag dock inte säker på.

Men du får inte hindra omkörningar, även om personen som kör om bryter mot hastighetsregeln.
Citera
2009-08-08, 22:01
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miantsiuk
Vänsterfilen är en omkörningsfil. ...
Är det fastställt i lag och regler? Hur blir det då med flerfiliga motorvägar, är det fortfarande bara vänsterfilen som är omkörning eller kan det även gälla flera?
Enligt min erfarenhet får man självfallet köra i vilken fil man vill och känner för, så länge man inte hindrar övrig trafik.
Citera
2009-08-08, 22:03
Medlem
Sommargays avatar
givetvis får man ligga där sålänge ingen vill köra om. endast en omkörningsfil är det ju inte eftersom varje fil ökar en vägs "bandbredd" eller "kapacitet", ja altså hur mycket trafik vägen klarar av utan att hastigheten sänks eller det bildas kö.
Dock är det väl ingen hit att exempelvis på en uppkörning lägg sig där bara för att man är ensam på vägen. En körförrättare behöver ju inte precis peka på lagbrott du gjort för att kugga utan det räcker med dåligt omdöme och liknande.
Citera
2009-08-08, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Är det fastställt i lag och regler? Hur blir det då med flerfiliga motorvägar, är det fortfarande bara vänsterfilen som är omkörning eller kan det även gälla flera?
Enligt min erfarenhet får man självfallet köra i vilken fil man vill och känner för, så länge man inte hindrar övrig trafik.
Det verkan finnas en oskriven jag att man ska köra slalom, in och ut mellan filerna vid omkörning.
Citera
2009-08-08, 22:07
Medlem
MrOaikis avatar
Det finns mig veterligen ingen som helst skriven lag eller regel om att vänsterfilen på en motorväg skulle vara till för omkörning. Som någon skrev tidigare, hur gör man vid ännu fler filer i så fall? Nej, det är en väldigt svensk grej att köra om i vänster fil och snällt lägga sig till höger. Jag menar på att bilar bör ligga i den fil som erbjuder plats.
Citera
2009-08-08, 22:10
Medlem
spoons avatar
hade för mig att man ska hålla höger så mycket som möjligt när man är ute och kör. Fick jag iaf lära mig på körskola 10år sen...

Nu kanske jag cyklar i badkaret...
Citera
2009-08-08, 22:11
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det finns mig veterligen ingen som helst skriven lag eller regel om att vänsterfilen på en motorväg skulle vara till för omkörning. Som någon skrev tidigare, hur gör man vid ännu fler filer i så fall? Nej, det är en väldigt svensk grej att köra om i vänster fil och snällt lägga sig till höger. Jag menar på att bilar bör ligga i den fil som erbjuder plats.
Precis, det är nåt som tutas i oss från barnsben att man ska hålla till höger hela tiden och bara köra om i vänster. Inget fel i det kanske, men det är inga bestämmelser om det. Och folk som inte tänker på det blir mäkta förvånade när det ska köras bil i utlandet och hela vägen används för alla sorters farter och fordon.
Citera
2009-08-08, 22:14
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Det är nog fastställt i lag och regler, ja. När det blir flera så vet jag nog inte riktigt. Om jag minns rätt så ska man lämna åtminstone en fil så man kan bli omkörd.
Citera
2009-08-08, 22:18
Medlem
Capys avatar
så länge man inte är i vägen för bilar som vill köra om så får man väl ligga i ytterfilen.
Citera
2009-08-08, 22:19
Bannlyst
Jag har en Volvo, fultrimmad 855 turbo som ger ungefär 280 hästar.

Jag ligger därför oftast i ytterfilen men undrar om det är OK.
(för att förenkla topic).
Citera
2009-08-08, 22:19
Medlem
€rics avatar
Citat:

Däremot finns det väll en regel som är att du inte får göra om på höger sida om personen inte ska svänga vänster vid tex landsväg.

Och då måste personen köra om till vänster om dig och ligger du då i vänsterfilen så blockerar du en omkörning vilket gör att du så fall gör fel enligt lagen. Så i princip, ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in