2009-08-22, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Älgar,grävlingar,idioter,bönder osv har heller inte något att göra på vägen!

Sant.
Citera
2009-08-22, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ja ha?! Så eftersom jag kan hantera min bil väldigt väl och köra ruggit fort,så behöver jag inte bry mig om att det står ex.vis 70 på skyltarna utan bränna på i enligt mig lämplig hastighet?

Ja, men om du blir vållande till en olycka får du ta konsekvenserna av detta.
Citera
2009-08-22, 12:41
Bannlyst
Citat:
Det är skrattretande hur urbota korkad du är. Det krävs inte mycket för att lista ut att de källorna jag påvisade även går att applicera på vägar utanför skolor. Du har däremot inte framlagt dina påstådda källor om att det inte skulle stämma eller rentutav vara motsatsen.

Du förstår inte sammanhanget. Gå tillbaks och läs om och försök igen. Dina källor bevisar ingenting som har med diskussionen att göra.

Citat:
Ja, staten, eller rättare sagt de myndigheter som bestämmer trafiklagarna är i dessa fall troligtvis betydligt bättre på att avgöra vad som är bäst.

Myndigheterna kan ta sig i häcken. Jag vet bäst själv vilken hastighet det är säkert att framföra mitt fordon.

Citat:
Dessutom kan man med din argumentation i princip avskaffa alla lagar eftersom människor ändå vet bättre än staten. Det skulle resultera i ett väldigt lyckat samhälle.

Lagar som enbart bygger på statligt överförmynderi och saknar logik bör avskaffas, ja.
Citera
2009-08-22, 12:52
Bannlyst
Citat:
Vad tycker du själv? Att var och en ska bestämma vilken hastighet som ska gälla i trafiksituationer? Då försvinner alltså vitsen med körkort och alla kan från och med vad föräldrarna anser vara lämplig ålder ut och köra i trafiken. Var och en bedömer ju ändå vad som är sunt förnuft eller inte.

Perfekt då kan jag alltså dricka två eller tre öl och sen ut och köra, för då kör jag ju ännu bättre än vanligt!

Nä.. du får nog rannsaka dig själv och inse att hastigheter och skyltar finns i trafiken av någon anledning om man grunnar lite djupare över situationen och vad som kan hända. En smal och krokig landsväg brukar oftast ha 70km/h som högsta tillåtna hastighet.. och nej det är inte lämpligt att köra 110-120km/h på en sån väg.. tro mig jag har själv testat. Självklart är jag fullt medveten om att bilens egenskaper spelar en stor roll i hur man kan köra med en bil på landsväg!

Problemet är att hastighetsbegränsningarna ofta är totalt ologiskt satta, vilket gör att man skiter i dem. Ett exempel är en vägsträcka här i trakten, utanför skolan är det en öde parkering på ena sidan och ett högt staket på andra sidan mellan skolan och vägen. Trots det får man bara köra 30. Efter skolan man till ett område med flera korsningar, butiker på båda sidor, övergångsställen och massa folk i rörelse. Men där får man minsann öka farten till 50. Fast det egentligen borde vara tvärt om. Ett tydligt exempel på statligt överförmynderi och att man begränsat till 30 utanför skolan bara för att "det ska vara 30 utanför skolor".
Citera
2009-08-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ha ha ha!! Tänk om h#n kör lastbil!!

Ligg gärna i röven på mig (kör buss..) för det bekommer mig knappast,när du smiskar in i röven på mitt fordon!!

Men försök få mig gå ut i vägrenen utan att jag vill/kan det!!
(Tror du att du lyckas? Svar-NEJ.)

Yrkestrafikanter har jag viss respekt för, har själv kört styckegods några år.

Men KAN man utan risk släppa förbi folk som ligger och trycker så ska man göra det.

Tänk om man har en döende i baksätet och blir hindrad av nån mupp till låtsas-polis.

Tänk efter innan ni hindrar trafiken.
Citera
2009-08-22, 13:49
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Du förstår inte sammanhanget. Gå tillbaks och läs om och försök igen. Dina källor bevisar ingenting som har med diskussionen att göra.

Jag förstår mycket väl sammanhanget samt att mina källor bevisar det jag hävdar. Däremot är du så ynklig att du vägrar inse att du har fel. Du har fortfarande inte lagt fram de källor du påstår dig sitta på. Gör det nu och tramsa inte runt.

Citat:
Myndigheterna kan ta sig i häcken. Jag vet bäst själv vilken hastighet det är säkert att framföra mitt fordon.

Uppenbarligen så vet du inte det. Någon som sitter på VV och likande myndigheter och har en adekvat utbildning i området har fortfarande en betydligt bättre insikt i ämnet. Det är människor som du som orsakar olyckor ute på vägarna då de tror sig veta bättre än alla andra.

Citat:
Lagar som enbart bygger på statligt överförmynderi och saknar logik bör avskaffas, ja.

Jag avskyr hundar som springer omkring utan koppel samt hundägare som inte plockar upp skiten efter sig. Enligt staten så får jag inte beväpna mig och skjuta dessa lösspringande byrackor (och hundägare), men då staten inte vet bättre än vad jag gör så borde jag ha rätten att skjuta dessa hundar ändå.
Citera
2009-08-22, 14:06
Bannlyst
Citat:
Jag förstår mycket väl sammanhanget samt att mina källor bevisar det jag hävdar. Däremot är du så ynklig att du vägrar inse att du har fel. Du har fortfarande inte lagt fram de källor du påstår dig sitta på. Gör det nu och tramsa inte runt.

Du förstår fortfarande inte sammanhanget, och nu kommer du med icke-argument igen. Tänk om tänk rätt.

Citat:
Uppenbarligen så vet du inte det. Någon som sitter på VV och likande myndigheter och har en adekvat utbildning i området har fortfarande en betydligt bättre insikt i ämnet. Det är människor som du som orsakar olyckor ute på vägarna då de tror sig veta bättre än alla andra.

Nej, det är tomtar som stirrar mer på hastighetsmätaren än omgivningen och inte klarar av att fatta egna beslut som orsakar irritation, omkörningar och onödiga olyckor. Medans övriga världen ökar farten så sänker vi den, och blir bokstavligt talat ifrånåkta.
Trygghetsnarkomanerna på vv har kommit fram till att sänkt fart ger ökad säkerhet. Varför inte sänka till 30 överallt, även på motorvägar? Det ger ju ökad säkerhet. Så tryggt och bra. Fast allra säkrast blir ju trafiken om vi inte har några bilar alls på vägarna, så varför inte förbjuda privat biltrafik och tvinga alla att åka kollektivt? Säkerhet framför allt!

Citat:
Jag avskyr hundar som springer omkring utan koppel samt hundägare som inte plockar upp skiten efter sig. Enligt staten så får jag inte beväpna mig och skjuta dessa lösspringande byrackor (och hundägare), men då staten inte vet bättre än vad jag gör så borde jag ha rätten att skjuta dessa hundar ändå.

Tramsa inte nu, håll dig till ämnet.
Citera
2009-08-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Yrkestrafikanter har jag viss respekt för, har själv kört styckegods några år.

Men KAN man utan risk släppa förbi folk som ligger och trycker så ska man göra det.

Tänk om man har en döende i baksätet och blir hindrad av nån mupp till låtsas-polis.

Tänk efter innan ni hindrar trafiken.
Jag håller med det som är skrivet ovan!
Citera
2009-08-22, 15:27
Medlem
slrslrs avatar
Finns inte så mycket som irreterar mig i trafiken men de som kör långsamt i vänsterfilen på motorvägen och tar 100 år på sig att flytta över till högerfilen, de borde allihopa få ett nackskott!
Citera
2009-08-22, 16:30
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Du förstår fortfarande inte sammanhanget, och nu kommer du med icke-argument igen. Tänk om tänk rätt.

Icke-argument? Vilket struntprat. Jag har lagt fram mina källor som i högsta grad är relevanta. Nu är det upp till dig att presentera de bevis du påstår dig sitta på för att motbevisa mig. Att be dig tänka rätt däremot är uppenbarligen ingen idé då du verkar sakna tankeförmåga överhuvudtaget.

Citat:
Nej, det är tomtar som stirrar mer på hastighetsmätaren än omgivningen och inte klarar av att fatta egna beslut som orsakar irritation, omkörningar och onödiga olyckor. Medans övriga världen ökar farten så sänker vi den, och blir bokstavligt talat ifrånåkta.

Lägg fram bevis för detta. Det finns experter som menar att fri satt hastighet som det exempelvis är och har varit i Tyskland snarare ökar risken för olyckor.

Citat:
http://www.guardian.co.uk/world/2007/oct/30/germany.international
Citat:
[...]Road safety experts say it is almost certain that lower speeds would mean lower accident rates. During the 1973 oil crisis, when a limit of 100kph was introduced, the number of accidents and injuries on the autobahns was reduced by half.[...]

Citat:
Trygghetsnarkomanerna på vv har kommit fram till att sänkt fart ger ökad säkerhet. Varför inte sänka till 30 överallt, även på motorvägar? Det ger ju ökad säkerhet. Så tryggt och bra. Fast allra säkrast blir ju trafiken om vi inte har några bilar alls på vägarna, så varför inte förbjuda privat biltrafik och tvinga alla att åka kollektivt? Säkerhet framför allt!

Det där är om någon ett icke-argument. Du kan knappast, även om du flera gånger har visat det, vara så urbota korkad att du jämför innerstadstrafik med motorvägar.

Visa nu de belägg du har för att:

1. Sänkt hastighet utanför skolor INTE minskar antalet olyckor. Du påstod tidigare att du hade bevis för detta.

2. Att majoriteten av alla länder runtomkring i världen höjer hastighetsgränserna eller slopar dessa totalt. Något som du har påstått ovan.
Lägg även fram bevis för att olyckorna sjunker eller inte ökar i dessa länder då du indirekt menar detta då du argumenterar för fria hastigheter.
Citera
2009-08-22, 18:23
Bannlyst
Citat:
Icke-argument? Vilket struntprat. Jag har lagt fram mina källor som i högsta grad är relevanta. Nu är det upp till dig att presentera de bevis du påstår dig sitta på för att motbevisa mig. Att be dig tänka rätt däremot är uppenbarligen ingen idé då du verkar sakna tankeförmåga överhuvudtaget.

Dina källor är icke relavanta i sammanhanget. Du har fortfarande inte presenterat en källa som bevisar att antalet olyckor är eller har varit fler utanför skolor än på annan plats i tätbebyggt område. Med andra ord har du fortfarande inte kommit med några bevis för att en 30-begränsning är berättigad vid en vägsträcka bara för att det ligger en skola där.

Citat:
Lägg fram bevis för detta. Det finns experter som menar att fri satt hastighet som det exempelvis är och har varit i Tyskland snarare ökar risken för olyckor.

Alkohol ökar markant risken att begå våldsbrott. Då borde det med din logik också förbjudas.

Citat:
Det där är om någon ett icke-argument. Du kan knappast, även om du flera gånger har visat det, vara så urbota korkad att du jämför innerstadstrafik med motorvägar.

Enligt ditt fria sätt att tolka saker o ting så varför inte? Du har ju redan kommit fram till att sänkt hastighet är bra oavsett vart eftersom det ökar säkerheten. Ska vi inte införa detta inom flyget också? Från och med nu skall alla dumbojet flyga lågt och sakta. Speciellt ovanför skolor. Din syn på säkerhet i ett nötskal.
Citera
2009-08-22, 19:57
Medlem
Bam.Bams avatar
Jag har två gyllene trafikregler som jag tror skulle minska trafikolyckorna kraftigt om alla tillämpade dem:

1. Följ trafikrytmen. Om alla andra kör i 80 på en 70-väg, sitt inte och såsa i 65 då bara för att föregå med gott exempel och följa reglerna. En sån körstil skapar irritation som leder till ryckig körning och farliga omkörningar. Samma sak om alla andra sniglar fram i 50 på samma väg, då är det bara att bita i det sura äpplet och anpassa sig.

2. HÅLL AVSTÅNDEN!! Blir tokig på alla idioter som ligger och slickar min bil i röver på tex 2-1-vägar eller kraftigt trafikerad motorväg. Har blivit påkörd bakifrån en gång när jag gjorde en hastig inbromsning. Jag hade tillräckligt med säkerhetsmarginal till bilen framför, men fittan i bilen bakom körde rakt in i min bil. Hon hade småbarn med sig och totalkraschade sin bil och det var en jävla tur att ingen blev skadad. Har nu lärt mig om att nån ligger för nära ska man bara öka avståndet till bilen framför, det ger en själv säkerhetsmarginal att klara snabba inbromsningar, dessutom retar det säkert idioten i bilen bakom :P.

Sen är jag bara nyfiken på varför alla är så emot att ligga i vänsterfilen på motorväg? Jag brukar köra en bra bit över hastighetsgränsen (när omständigheterna tillåter det) och tycker det är onödigt att hålla på att köra in och ut i högerfilen. Kommer nån snabbt upp bakifrån kör jag givetvis in till höger. Försvarar inte att jag gör såhär, men tycker inte att det är särskilt konstigt, vad är argumenten mot det? Är väl bättre att sprida ut trafiken i flera filer än att alla ligger och trycker tätt ihop i samma fil? Har kört mycket i USA och där är man ju utspridd på alla filer och ligger i den fil som passar ens hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in