2009-08-21, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SteveUrkel
Den här diskussionen var uppe tidigare tråden, läs där och lägg ner själv.

Offer vill nog spendera tiden på annat än att svara prestigesökare på nätet.
Jag skulle aldrig ta emot dem pengarna, känns självklart att anmäla en sådan sak utan en gengäld. Pengarna borde lämnas från konto till företag som gynnar djurens rätt utan någon "mellanhand".

Så vitt jag vet så var det DU som drog upp diskussionen här igen. Om du läser vad jag skriver så borde du förstått att min vilja är just att det inte ska vara någon mellanhand, jag vill inte vidröra pengarna, jag vill att de går direkt till ett katthem. Det handlar inte om prestige, det handlar inte om girighet, är det så svårt att fatta?
Citera
2009-08-21, 17:05
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fast jag håller inte med om att brottet ska rubriceras som mord om man njuter av att döda ett djur. Och fantasier kan man inte döma någon för!! Då går det åt helvete med det juridiska systemet!

Vi har uppenbart olika syn på det här med katten respektive människans värde.

Jag tycker varken att det ska rubriceras som mord eller att man ska kunna döma folk för fantasier.

Men som sagt, helheten säger mig att det här är en människa som aldrig kommer att bli fri från sin uppfattning om vad som är rätt och fel.

Pga. det tycker jag att han borde dömas hårdare.

EDIT: glömde ett ord.
Citera
2009-08-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sträckt_Uggla
Jag tycker varken att det ska rubriceras som mord eller att man ska kunna döma folk för fantasier.

Men som sagt, helheten säger mig att det här är en människa som aldrig kommer att bli fri från sin uppfattning om vad som är rätt och fel.

Pga. det tycker jag att han borde dömas hårdare.

EDIT: glömde ett ord.

Men rätten kan bara utgå ifrån fakta. Domare mfl kan inte komma med påståendet "du kan aldrig bli fri ifrån dina fantasier eller få en högre moral, därför ska du dömas extra hårt"

Däremot kan man sondera terrängen för att titta efter ånger, vilket ofta finns. Säkert också i detta fall. Ska då rätten säga "Nej, du spelar bara teater, du kommer aldrig bli "vanlig" därför döms du extra hårt ändå".

Rätten ska bara titta på vad som skett här och nu, inte på vad som kan ska ske i framtiden, enda undantaget är när man tittar på risk för återfall vid notoriska förbrytare, men då handlar det om att strafflindring inte brukar komma på fråga, straffet blir dock inte extra hårt. Här finns dock inga brott sedan tidigare.
Citera
2009-08-21, 17:15
Medlem
Autophagias avatar
[Flåt]
Citera
2009-08-21, 17:21
Medlem
mentometers avatar
Varför inte starta en "tävling" om insamling med pengar angående detta i stället för att tjafsa om det.
Personligen tycker jag att offrens mattar/hussar och olika katthem kan få en summa vardera.

Ni som är FÖR djurplågeri, tycker synd om J eller helt enkelt vill betala hans rehabilitering kan ju starta ett annat konto.
Sätt ett slutdatum, t ex det datum han får sin dom (som vi ännu inte vet) och den ansvarige för vardera konto scannar in kontoutdragen.
Vinnarna i vardera grupp får äran. Någon som vågar ta itu med det andra kontot???

Det kommer uppmana djurälskare att faktiskt se vart pengarna går (vill ha ordentlig redogörelse för det) och det kan även ge bättre vård för en sjuk människa, om det nu hjälper... (även redogörelse för insatta pengar där med såklart!).

Vill inte höra en massa tjafs om att det inte är en tävling om olika åsikter osv, men jag tror att det är ett bra förslag.
Citera
2009-08-21, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Kan du inte sätta ihop en teori gärna med hänvisningar till något han skrivit. Tror inte det är han men vet vi om han har någon koppling till Linköping?
Vad hette gatan i Linköping?

Jo, det finns en koppling - han har en vän som bor i Linköping! Denna vän bor i Ryd och i början av augusti hittades fyra döda katter tillsammans i Rydskogen, alltså bara ett stenkast ifrån vännens bostad.

Dubbelmordet skedde på Åsgatan!

Det Joel har skrivit på Flashback är att han begått så grova brott så att han inte kan berätta om dem, eftersom då polisen säkerligen skulle lägga ner alla resurser de har på att hitta honom.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Linköping:

Nej, nej och åter nej.
Av den bild vi redan har av honom kan vi säga att detta är en vansinnig hypotes.
Skulle han 15 1/2 år gammal, en vanlig skoldag åka 30 mil för att utföra ett dubbelmord. Mord av så unga ensamma maniacs förekommer dessutom inte.
Bulger: Två 11-åringar.
Therese: Två inblandade.
Wretström: Ett helt gäng.
Killen är 1.71 lång. Ingen bråkstake. Ingen slagskämpe. En bokmal. Han har odlat ett eget destruktivt sätt att tänka, som nyss har blommat ut i handlingar.
Han skriver så trovärdigt om hur han tagit steget till att ha ihjäl större djur. Här börjar ju hans brottsliga bana.

Polisens hypotes är att dubblemördaren är 13-17 år gammal då dådet begås.
Dubbelmordet var inte planerat av honom utan en ren impuls.

Varför är det så emot hypotesen att han kan vara dubbelmördaren? Jag börjar bli väldigt nyfiken på det!

Citat:
Ursprungligen postat av NintendoDS
Leif GW Persson berättar varför Joel borde vara ointressant.

Det är bara åldern som stämmer...

Jag tycker allting stämmer! Vad menar du inte stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Censurerad
Han lämnade sin mössa på en väldigt passande gata

Ja, det kanske var en hint?!

Citat:
Ursprungligen postat av Censurerad
I filmen jag precis postade säger vittnen att han är: 180 - 190 cm lång

Joel är väll ca 170 cm? Så han kan nog avskrivas

Längd är extremt svårt att uppskatta. Speciellt i efterhand. Ingenting som kan användas för att avskriva honom.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
LÄGG NER Linköpings-fallet, och försök hitta katt-mördaren i Årsta istället!

Varför? Vad är du rädd för?

Citat:
Är det verkligen möjligt att man via flashback skall kunna lista ut om Joel också är linköpingsmördaren eller dödat katter Årsta m.m ?(inte mördat, man kan inte mörda ett djur) via flashback? Alla Joels inlägg här är väl genomlästa flera varv och han har väl inte skrivit något om mord i Linköping eller katter i Årsta? För på något annat sätt går det ju knappast att "lösa" det hela om man inte är polis?

Det känns som att fallet faktiskt kan överlämnas till polisen nu?!

Nej, vi behöver inte spekulera om dubbelmordet överhuvudtaget egentligen eftersom Joels DNA ändå kommer att jämföras mot olösta brott.

Det Joel har skrivit är att han begått grova brott som han inte tänker berätta om.
Citera
2009-08-21, 17:26
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Men rätten kan bara utgå ifrån fakta. Domare mfl kan inte komma med påståendet "du kan aldrig bli fri ifrån dina fantasier eller få en högre moral, därför ska du dömas extra hårt"

Däremot kan man sondera terrängen för att titta efter ånger, vilket ofta finns. Säkert också i detta fall. Ska då rätten säga "Nej, du spelar bara teater, du kommer aldrig bli "vanlig" därför döms du extra hårt ändå".

Rätten ska bara titta på vad som skett här och nu, inte på vad som kan ska ske i framtiden, enda undantaget är när man tittar på risk för återfall vid notoriska förbrytare, men då handlar det om att strafflindring inte brukar komma på fråga, straffet blir dock inte extra hårt. Här finns dock inga brott sedan tidigare.

Det är helt klart en knivig situation.
Rättspsyk vore kanske bäst?

Faktum kvarstår. (Enligt mig...)
Joel har genom medvetna handlingar avskrivit sig rätten till ett normalt liv.
Citera
2009-08-21, 17:26
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sträckt_Uggla
Exakt. Han njöt.
Jag kan inte säga att katterna antaglien inte har dödat nå't för skojs skull, så gör katter. Skillnaden är att katterna inte greppar det faktum att dom orsakar smärta. Eller sitter på den utvecklade moral (well...?) som människor gör.

Det är en fråga om avsikt.
Han njöt av att skada oskyldiga, vi vill se en väldigt skyldig man... tillrättavisad.

Vad är ett lämpligt straff enligt dig?

Edit: Postade samtidigt som den jag frågade spånar om rättspsyk i ett svar.
Senast redigerad av nackepa 2009-08-21 kl. 17:34. Anledning: Tillägg
Citera
2009-08-21, 17:30
Medlem
Autophagias avatar
Ni som vill att han ska lida borde bli väldigt glada om han döms till Rättspsykiatrisk Vård med SUP. Själv tycker jag att han ska släppas omedelbart så att han kan visa alla hur ball han är när han blir påhoppad av 30 f.d. kattägare. Minns att han nämnde något om snabbhet och en skruvmejsel hehe
Citera
2009-08-21, 17:30
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Vad är ett lämpligt straff enligt dig?

Så vitt jag vet, rättspsyk.

Jag skulle personligen inte röra kräket, men jag skulle knappast skvallra för polisen om jag fick se en lynchmob gå loss på honom.
Citera
2009-08-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
Jag tycker allting stämmer! Vad menar du inte stämmer.

Att GM skulle känna Mohammad och inte vara svårt psykiskt sjuk. Joel har dessutom uppfattats som något udda av sin omgivning.
Citera
2009-08-21, 17:38
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NintendoDS
Att GM skulle känna Mohammad och inte vara svårt psykiskt sjuk. Joel har dessutom uppfattats som något udda av sin omgivning.

Längden. Joel är för kort.
Och var säkerligen ännu kortare för fyra-fem år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in