Citat:
Jag jobbar på en ICA Nära och kan ju bara tala om min arbetssituation. Jag sitter lite i kassan, jobbar ibland i mejeriet, ansvarig över dricka, plockar upp varor och är kanske butikens allt-i-allo. Vissa dagar är ju inga höjdare, men generellt sätt är det ett jättekul jobb med varierande arbetsuppgifter. Det kanske viktigaste är ju såklart att man har roliga kollegor och går in med en bra inställning. Ingångslönen är okej för att vara ett "okvalificerat" (110-120 kr i h) men OB på helger och kvällar är suverän, 100% respektive 50%.
Att personlig intressera sig för varje kund som vill det (man märker vilka det är) ger t.ex. otroligt mycket tillbaka. Det blir som gamla bekanta som man träffar på i matbutiken, bokstavligen talat
Det negativa kan väl vara att vissa dagar kan bli långa och att man gör mycket tunga lyft. Ifall man inte vet hur man skall variera sig och spica till tillvaron i kassalinjen kan även det bli monotomt och tråkigt. Ifall man har osköna arbetskollegor kan jag tänka mig att lite med jobbet blir kul.
Sedan skulle jag generellt sätt rekommendera dig att söka till ICA butiker framför COOPs. Eftersom ICA butikerna ägs av en handlare eller flera (och inte av en "kooperation") så är butikerna allt som oftast mer välskötta, trevligare personal och bättre möjligheter för att avancera. Visst finns det bra COOP butiker och dåliga ICA butiker, men COOP har ett dåligt fungerande affärskoncept vilket drar ner standarden på butikerna och dess personal.