2014-09-21, 19:30
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Låter bra. Jag är väldigt driven och jag hoppas det går att avancera med den egenskapen om man söker sig till ett sådant jobb.

Är det roligt att jobba på Coop Forum och liknande? ICA Maxi? Vad är det positiva och negativa?

Jag jobbar på en ICA Nära och kan ju bara tala om min arbetssituation. Jag sitter lite i kassan, jobbar ibland i mejeriet, ansvarig över dricka, plockar upp varor och är kanske butikens allt-i-allo. Vissa dagar är ju inga höjdare, men generellt sätt är det ett jättekul jobb med varierande arbetsuppgifter. Det kanske viktigaste är ju såklart att man har roliga kollegor och går in med en bra inställning. Ingångslönen är okej för att vara ett "okvalificerat" (110-120 kr i h) men OB på helger och kvällar är suverän, 100% respektive 50%.

Att personlig intressera sig för varje kund som vill det (man märker vilka det är) ger t.ex. otroligt mycket tillbaka. Det blir som gamla bekanta som man träffar på i matbutiken, bokstavligen talat

Det negativa kan väl vara att vissa dagar kan bli långa och att man gör mycket tunga lyft. Ifall man inte vet hur man skall variera sig och spica till tillvaron i kassalinjen kan även det bli monotomt och tråkigt. Ifall man har osköna arbetskollegor kan jag tänka mig att lite med jobbet blir kul.

Sedan skulle jag generellt sätt rekommendera dig att söka till ICA butiker framför COOPs. Eftersom ICA butikerna ägs av en handlare eller flera (och inte av en "kooperation") så är butikerna allt som oftast mer välskötta, trevligare personal och bättre möjligheter för att avancera. Visst finns det bra COOP butiker och dåliga ICA butiker, men COOP har ett dåligt fungerande affärskoncept vilket drar ner standarden på butikerna och dess personal.
Citera
2014-09-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Jag jobbar på en ICA Nära och kan ju bara tala om min arbetssituation. Jag sitter lite i kassan, jobbar ibland i mejeriet, ansvarig över dricka, plockar upp varor och är kanske butikens allt-i-allo. Vissa dagar är ju inga höjdare, men generellt sätt är det ett jättekul jobb med varierande arbetsuppgifter. Det kanske viktigaste är ju såklart att man har roliga kollegor och går in med en bra inställning. Ingångslönen är okej för att vara ett "okvalificerat" (110-120 kr i h) men OB på helger och kvällar är suverän, 100% respektive 50%.

Att personlig intressera sig för varje kund som vill det (man märker vilka det är) ger t.ex. otroligt mycket tillbaka. Det blir som gamla bekanta som man träffar på i matbutiken, bokstavligen talat

Det negativa kan väl vara att vissa dagar kan bli långa och att man gör mycket tunga lyft. Ifall man inte vet hur man skall variera sig och spica till tillvaron i kassalinjen kan även det bli monotomt och tråkigt. Ifall man har osköna arbetskollegor kan jag tänka mig att lite med jobbet blir kul.

Sedan skulle jag generellt sätt rekommendera dig att söka till ICA butiker framför COOPs. Eftersom ICA butikerna ägs av en handlare eller flera (och inte av en "kooperation") så är butikerna allt som oftast mer välskötta, trevligare personal och bättre möjligheter för att avancera. Visst finns det bra COOP butiker och dåliga ICA butiker, men COOP har ett dåligt fungerande affärskoncept vilket drar ner standarden på butikerna och dess personal.

Ok. Tackar. Du får gärna skriva mer om ICA det är intressant att höra när ni diskuterar.
Att alltid ha något att göra är viktigt för mig då det inte fungerar så på alla jobb.. Då kan man få tiden att gå riktigt fort och ändå tycka det mesta är roligt. Variation är också viktigt såklart.
Citera
2014-09-21, 20:03
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Funderar annars också på en ICA-karriär. Är just nu en allt-i-allo och gör väldigt mycket mer i butiken än många andra. Har dock inte fått något mer formellt ansvar, men borde kanske söka det.

knazbarnet, sitter du någonsin i kassan nuförtiden eller är du förbi det stadiet? Finns vissa i min butik som vägrar att sitta i kassan, de har väl det privilegiet antar jag, men annars brukar såväl ägare som arbetsledare, butiksansvarig och jag rotera med att sitta i kassan.

Det händer men väldigt sällan, så länge jag är klar med alla sysslor eller vet att jag har tid efter har jag inget emot att göra det. Kan rent av tycka det är kul de gånger man har en bra dag och kan sitta och vara sådär äckligt trevlig. Dock klarar jag det bara en timme i sträck

Citat:
Jo jag skall fan göra det. Skadar inte, vet redan nu lite mer ansvar som jag kan söka, roterande "befattningar" som behöver fyllas ut.

Vet att det säkert skiljer sig från butik till butik, men vi har en riktig lagkänsla på min arbetsplats. Chefer och ägare är med vid tunga lyft, räds inte att hoppa in i kassan, täcker upp för en om det krisar. Visst förekommer det konflikter, men något "jag är finare än dig" tänk existerar inte på långa vägar.

At the end of the day vet man ju givetvis vem som är högst upp i hierarkin, men inte fan räds ens chefer att jobba övertid, rycka in, göra skitgöra, med mera.

Om du har den arbetsmiljön tycker jag du borde söka dig uppåt i butiken istället för att byta butik. Dina chefer låter också jävligt jordnära så om du inte tar någon utav dom åt sidan och berättar om vilka tankar och ambitioner du har, är du nästan rentav korkad
Citera
2014-09-21, 20:12
Medlem
Har sett när jag varit och handlat att en del ser helt uttråkade ut och packar långsamt. Får de ens betalt? Vad gör de där? Det blir ingen bra energi i butiken känns det som?
Citera
2014-10-07, 19:46
Medlem
En uppdatering av er som jobbar i mataffärer vore intressant. Går det bra på er butik? Sköna kollegor?
Kollegor är nog väldigt viktigt när man jobbar i mataffär.
Citera
2014-10-18, 13:40
Medlem
Går affärerna bra?

Några sköna kunder?
Citera
2014-10-18, 17:30
Bannlyst
Citat:
Har sett när jag varit och handlat att en del ser helt uttråkade ut och packar långsamt. Får de ens betalt? Vad gör de där? Det blir ingen bra energi i butiken känns det som?
nej troligtvis fas3 eller liknande.
Citera
2014-10-18, 17:31
Bannlyst
Citat:
Går affärerna bra?

Några sköna kunder?

ja du...
Citera
2014-10-19, 13:52
Medlem
Vad innebär det att vara säljledare?

Är det kul att vara det?
Citera
2014-10-19, 15:53
Medlem
Sommarvikarierade på ett ICA Supermarket där jag arbetade 90 % av tiden i kassan. Extremt montont arbete som snabbt börjar ta på psyket. Du sitter på en stol och gör samma rörelse i 8 timmar. Visserligen kommer det in sköna kunder då och då men den pratstunden blir inte mer än 30 sek. Är man arbetslös och inte har så mycket erfarenhet så är det dock en ovärderlig erfarenhet som kan öppna många dörrar i framtiden.
Citera
2014-10-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daanne93
Sommarvikarierade på ett ICA Supermarket där jag arbetade 90 % av tiden i kassan. Extremt montont arbete som snabbt börjar ta på psyket. Du sitter på en stol och gör samma rörelse i 8 timmar. Visserligen kommer det in sköna kunder då och då men den pratstunden blir inte mer än 30 sek. Är man arbetslös och inte har så mycket erfarenhet så är det dock en ovärderlig erfarenhet som kan öppna många dörrar i framtiden.
Vilka dörrar då?
Citera
2014-10-29, 01:37
Medlem
pratik på matbutik?

Tjena.
Jag ska praktisera på matbutik har jag bestämt mig.
Vilken butik ska jag välja?
Ica, Willys, eller coop?
Alla är i formatet "stormarknad".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in