2014-09-10, 17:50
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
En fråga, hur ses det om man arbetar i två ICA butiker samtidigt, alltså två olika?

Fullt okej enligt lagen sen varierar det väl mellan arbetsgivare till arbetsgivare. Vissa har säkert inget problem med det andra vill väl att du ska vara så tillgänglig som möjligt även fast du bara har 5 timmar på kontraktet.
Citera
2014-09-20, 09:43
Medlem
Vad är ett bra svar på när kunder (vid kassan) säger "vad dyrt det var!", eller om de bara konstaterar.

http://www.quickmeme.com/meme/3qddce mån tro?
Citera
2014-09-21, 13:34
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orthello
Vad är ett bra svar på när kunder (vid kassan) säger "vad dyrt det var!", eller om de bara konstaterar.

http://www.quickmeme.com/meme/3qddce mån tro?

Bara att säga "Aoh" och nicka lite lätt med ett snett leende. Beroende på vad det är för varor kan man ju också säga, "Vilken lyxmiddag", "Nu har du ju så du klarar dig ett tag" eller "Inflationen är hög"...

Funderar annars också på en ICA-karriär. Är just nu en allt-i-allo och gör väldigt mycket mer i butiken än många andra. Har dock inte fått något mer formellt ansvar, men borde kanske söka det.

Det som lockar mig mest inom "branschen" är kanske inte lönen i sig, som är helt okej nu ändå med OB, men tempot, kollegorna och de varierande arbetsuppgifterna. Att ena sekunden sitta och göra beställningar på datorn för att sedan scanna varor och sist men inte minst kriga i mjölkkylen är jävligt skoj tycker jag

knazbarnet, sitter du någonsin i kassan nuförtiden eller är du förbi det stadiet? Finns vissa i min butik som vägrar att sitta i kassan, de har väl det privilegiet antar jag, men annars brukar såväl ägare som arbetsledare, butiksansvarig och jag rotera med att sitta i kassan.
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-09-21 kl. 13:40.
Citera
2014-09-21, 13:49
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Det som lockar mig mest inom "branschen" är kanske inte lönen i sig, som är helt okej nu ändå med OB, men tempot, kollegorna och de varierande arbetsuppgifterna. Att ena sekunden sitta och göra beställningar på datorn för att sedan scanna varor och sist men inte minst kriga i mjölkkylen är jävligt skoj tycker jag
Håller med. Variationen är det bästa samt ett stort matintresse från min sida gör det inte sämre att jobba i livsmedelsaffär. Jag är själv kolonialansvarig och delar administrativt ansvar med chefen (vi är en liten butik så allt är väldigt flytande). För din del är det väl bara att söka tjänster inom butiken när de uppkommer? Det behövs kanske någon intern utbildning om du ska få högre ansvar, men det kan du prata med din närmaste chef om vid nästa utvecklings/lönesamtal.
Citera
2014-09-21, 14:08
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Håller med. Variationen är det bästa samt ett stort matintresse från min sida gör det inte sämre att jobba i livsmedelsaffär. Jag är själv kolonialansvarig och delar administrativt ansvar med chefen (vi är en liten butik så allt är väldigt flytande). För din del är det väl bara att söka tjänster inom butiken när de uppkommer? Det behövs kanske någon intern utbildning om du ska få högre ansvar, men det kan du prata med din närmaste chef om vid nästa utvecklings/lönesamtal.

Jo jag skall fan göra det. Skadar inte, vet redan nu lite mer ansvar som jag kan söka, roterande "befattningar" som behöver fyllas ut.

Vet att det säkert skiljer sig från butik till butik, men vi har en riktig lagkänsla på min arbetsplats. Chefer och ägare är med vid tunga lyft, räds inte att hoppa in i kassan, täcker upp för en om det krisar. Visst förekommer det konflikter, men något "jag är finare än dig" tänk existerar inte på långa vägar.

At the end of the day vet man ju givetvis vem som är högst upp i hierarkin, men inte fan räds ens chefer att jobba övertid, rycka in, göra skitgöra, med mera.
Citera
2014-09-21, 14:20
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Jo jag skall fan göra det. Skadar inte, vet redan nu lite mer ansvar som jag kan söka, roterande "befattningar" som behöver fyllas ut.

Vet att det säkert skiljer sig från butik till butik, men vi har en riktig lagkänsla på min arbetsplats. Chefer och ägare är med vid tunga lyft, räds inte att hoppa in i kassan, täcker upp för en om det krisar. Visst förekommer det konflikter, men något "jag är finare än dig" tänk existerar inte på långa vägar.

At the end of the day vet man ju givetvis vem som är högst upp i hierarkin, men inte fan räds ens chefer att jobba övertid, rycka in, göra skitgöra, med mera.
Samma hos oss. Förutom på fredagar då vi är tre vid varuplock är vi bara två i butiken (dagtid alltså chef+en annan), så ingen är för fin för något annat. Men finns andra problem hos oss där vissa är väldigt ovana vid högt tempo och är både lata och försinkar för effektivt arbete (eller skiter i det verkar det som, går bara dit för pengarna). Men förhoppningsvis säger de upp sig själv sinom tid , LAS i sitt esse...
Citera
2014-09-21, 14:36
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Samma hos oss. Förutom på fredagar då vi är tre vid varuplock är vi bara två i butiken (dagtid alltså chef+en annan), så ingen är för fin för något annat. Men finns andra problem hos oss där vissa är väldigt ovana vid högt tempo och är både lata och försinkar för effektivt arbete (eller skiter i det verkar det som, går bara dit för pengarna). Men förhoppningsvis säger de upp sig själv sinom tid , LAS i sitt esse...

Hahaha, det där känner jag igen. Visserligen är de flesta rätt så smidiga, ibland kan man ta det lugnare, ibland måste man kriga i ett högt tempo. Maskning tolereras inte.

Finns dock tre på företaget som är riktiga LAS:are, men de drar inte ner för oss andra eftersom de har väldigt enkla arbetsuppgifter. De är väl närmast att betrakta som roliga reliker från en svunnen tid
Citera
2014-09-21, 14:58
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Hahaha, det där känner jag igen. Visserligen är de flesta rätt så smidiga, ibland kan man ta det lugnare, ibland måste man kriga i ett högt tempo. Maskning tolereras inte.

Finns dock tre på företaget som är riktiga LAS:are, men de drar inte ner för oss andra eftersom de har väldigt enkla arbetsuppgifter. De är väl närmast att betrakta som roliga reliker från en svunnen tid
Jo hade det varit så väl, men när man bara är 2 i butiken och den ena är båda slö och ovillig att jobba då blir det problem. Jag ger alltid 110% men får ge 200% för att täcka upp för den andra, får t o m motivera dem att överhuvudtaget jobba. Helt åt helvete...
Citera
2014-09-21, 18:40
Medlem
Hur är det att jobba på stora butiker som Coop Forum och ICA Maxi? Är det något att fundera på i jobbväg om man tycker att det viktigaste är att trivas och ändå försöka kriga på och utvecklas/få mer ansvar?
Citera
2014-09-21, 18:42
Medlem
Finns det internutbildningar man kan få gå ifall man visar bra driv?
Citera
2014-09-21, 19:02
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Finns det internutbildningar man kan få gå ifall man visar bra driv?

ICA har jättebra internutbildningar. Beroende på hur duktig och driven du är så kan du tillgodogöra dig olika utbildningar som i praktiken motsvarar högskolestudier, samtidigt som du får betalt.
Citera
2014-09-21, 19:18
Medlem
Citat:
ICA har jättebra internutbildningar. Beroende på hur duktig och driven du är så kan du tillgodogöra dig olika utbildningar som i praktiken motsvarar högskolestudier, samtidigt som du får betalt.
Låter bra. Jag är väldigt driven och jag hoppas det går att avancera med den egenskapen om man söker sig till ett sådant jobb.

Är det roligt att jobba på Coop Forum och liknande? ICA Maxi? Vad är det positiva och negativa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in