2014-10-29, 03:30
Medlem
Jag hade valt ICA utan att tveka. Dom riktar sig mer till kunden och har större personaltäthet i butiken jämfört med lågpriskedjor som Willys och Coop, där personalen lyser med sin frånvaro inne i butikerna. Så ICA lär vara mindre stressigt att jobba på om du inte vill bli jagad av en flock pensionärer som undrar vart man kan finna kycklingen med veckans rabatt..

Dessutom så är ICA-butikerna trevligare att gå runt i jämfört med Willys och Coop som mer liknar någon form av industrilokaler med allt som dom har sorterat upp i pallar.
Senast redigerad av DaCrap 2014-10-29 kl. 03:40.
Citera
2014-10-29, 20:39
Medlem
knazbarnets avatar
Jobbar själv på Coop och tycker du ska försöka få praktik på ICA. Som tidigare nämnt har de rent generellt högre personaltäthet främst för att de går bättre än de övriga kedjorna och deras koncept bygger en hel del på kundnöjdhet till skillnad från Willys som bygger sitt koncept på billiga varor.

Fått för mig att handlaren även tar bättre hand om sina anställda på ICA, mindre centralstyrt ger handlaren större friheter.
Citera
2014-10-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Jag hade valt ICA utan att tveka.

Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Jobbar själv på Coop och tycker du ska försöka få praktik på ICA.

tackar för svaren. Nu blev de lättare att avgöra. Ica får de bli.
Jag undrar personalen som arbetar där, har dem hand om olika sysslor eller har alla hand om samma?
Kort sagt, jag vill inte sitta i kassan. Men det borde väl finnas personal som bara jobbar med plock + lager?
Hur ser det ut?
Citera
2014-10-30, 01:20
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
tackar för svaren. Nu blev de lättare att avgöra. Ica får de bli.
Jag undrar personalen som arbetar där, har dem hand om olika sysslor eller har alla hand om samma?
Kort sagt, jag vill inte sitta i kassan. Men det borde väl finnas personal som bara jobbar med plock + lager?
Hur ser det ut?

Man byter om. Att sitta i kassan gör nog alla, då och då. Tar inte så lång stund att lära sig kassaapparaten och hur kortet ska sättas i. Plockar upp varor gör väl alla också. Sedan är vissa oftare i en viss avdelning, ost/chark/bröd kanske - om butiken/stormarknaden har viss sådan särskild betjäning. Men där hamnar man nog inte med en gång.
Citera
2014-10-30, 01:46
Medlem
Citat:
Jag hade valt ICA utan att tveka. Dom riktar sig mer till kunden och har större personaltäthet i butiken jämfört med lågpriskedjor som Willys och Coop, där personalen lyser med sin frånvaro inne i butikerna. Så ICA lär vara mindre stressigt att jobba på om du inte vill bli jagad av en flock pensionärer som undrar vart man kan finna kycklingen med veckans rabatt..

Dessutom så är ICA-butikerna trevligare att gå runt i jämfört med Willys och Coop som mer liknar någon form av industrilokaler med allt som dom har sorterat upp i pallar.

Coop är ingen lågpriskedja, utan har snarare oftast högre priser än ICA, eller åtminstone samma priser i motsvarande butikskoncept. Willys, Netto och Lidl är däremot lågpriskedjor, framförallt Netto. Vet inte när du var inne i en Coop-butik sist, men om inte din lokala butik ser väldigt annorlunda ut ser Coop- och Ica-butiker väldigt lika ut invändigt.
Citera
2014-10-30, 08:07
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Jobbar själv på Coop och tycker du ska försöka få praktik på ICA. Som tidigare nämnt har de rent generellt högre personaltäthet främst för att de går bättre än de övriga kedjorna och deras koncept bygger en hel del på kundnöjdhet till skillnad från Willys som bygger sitt koncept på billiga varor.

Fått för mig att handlaren även tar bättre hand om sina anställda på ICA, mindre centralstyrt ger handlaren större friheter.

Jag har upplevt det som tvärtom. Så fort jag går in på ICA får jag leta för att hitta en enda personal, även i stora butiker. Finns ingen att fråga alls. Däremot Coop har jag blivit förvånad varenda gång jag har gått till över att de verkar ha så många anställda. Jag tror att jag stötte på 9-10 stycken minst med personaltröjor som sprang runt i butiken under min korta vistelse varje gång jag varit dit. Har alltid funderat hur det kan vara lönsamt att ha så många anställda. Och då pratar jag bara om varuplockarkategorin av personal, inte sammanlagt.
Citera
2014-11-10, 11:51
Medlem
Jobbar idag på en ICA butik, har enbart olika antal timmar. Relativt nära heltid, men jobbar tyvärr för mycket kväll/helg och känner att det inte är hållbart om jag inte kan få mer fasta tider.

Hur ses det om man söker/byter jobb till andra närliggande ICA butiker/ eller typ Coop/Willys, riskerar man att få dåliga referenser etc?

Eller bör jag söka mig iallafall utanför kommunen?
Citera
2014-11-10, 17:11
Medlem
Matbutiker?

Jag praktiserar på Willys stormarknad. Här är det flest kvinnliga medarbetare runt 30-55 år gamla.

Jag är kille på 22 år och hade velat vara på en arbetsplats med yngre åldrar, så man har några jämnåriga att snacka med.

Hur ser det ut i andra stormarknads butiker?

Av ren känsla upplever jag att ica har många yngre medarbetare.

Hur är det på Coop?

Om jag jobbar där, kan det se lika dant ut där med?
Citera
2014-11-10, 17:16
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Beror väl på vilken stad du lever i. I studentstäder så har jag upplevt att det är mer yngre människor som jobbar i matbutikerna.
Citera
2014-11-10, 17:22
Medlem
franges avatar
Varför inte bara åka runt och kolla själv?
Citera
2014-11-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Jobbar idag på en ICA butik, har enbart olika antal timmar. Relativt nära heltid, men jobbar tyvärr för mycket kväll/helg och känner att det inte är hållbart om jag inte kan få mer fasta tider.

Hur ses det om man söker/byter jobb till andra närliggande ICA butiker/ eller typ Coop/Willys, riskerar man att få dåliga referenser etc?

Om du byter till Coop/Willys etc så kan du ju säga att du söker jobbet för att det var mer lockande än ditt gamla på ICA? (:
Citera
2014-11-12, 20:19
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

Om du pratar med din chef innan och förklarar att du behöver fasta timmar finns det ju faktiskt chans att du får det utan att byta jobb annars får du säga tack för den här tiden och förhoppningsvis blir det inga sura miner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in