2014-01-04, 08:14
Medlem
killen30s avatar
Omöjligt nej, men du lär få slita många år och slicka många rumpor på din långa väg uppåt. Men fast du sliter i 30-40 år kommer du ändå troligvis hamna i den stora grå massan. En bitter ica-slav med brun tunga som undra vart åren tog vägen samt dina vänner/arbetskollegor. Vill du bli chef skaffa en bra utb och skaffa dig massa erfarenheter och bra kontakter istället för att gå och drömma om att vinna på lotto..
Senast redigerad av killen30 2014-01-04 kl. 08:21.
Citera
2014-01-04, 11:03
Medlem
Att jobba i en matbutik kräver inga höga studier. ICA-butikerna är fristående och för att bli platschef krävs i princip att du äger butiken. Det kan finnas ett antal mellanchefer på de större butikerna, tex en kassachef eller en chef för delikatessavdelningen.

ICA har egen utbildningsorganisation, ICA-skolan så möjlighet till kompetensutveckling finns för de som ska bli chefer. Men självklart så underlättar det om man har läst ekonomi på universitetet. http://omica.ica.se/sv/Jobba-hos-oss/ICAs-karriarskola/ICA-Skolan---var-interna-kompetenspartner/
Citera
2014-01-05, 00:47
Medlem
Det skulle väl snarare vara väldigt ovanligt om någon som inte har arbetat "på golvet" i en matbutik går och blir butikschef. Det är internutbildningar som gäller, det är i alla fall vad jag har fått för mig.
Citera
2014-01-05, 02:36
Medlem
De flesta arbetar sig uppåt inom ICA iaf.
Går att tjäna riktigt bra på de stora butikerna..
Och många chefsjobb finns det. Skulle säga att en avdelningschef på en stor butik tjänar kring 30-40 före skatt. Butikschef i stora butiker det dubbla.
Jobbade många timmar varje månad på en ICA för några år sedan och tjänade redan då över 30 per månad i snitt utan några tillägg för ansvar.
100 % ob på helger och bra kvällsob.
Citera
2014-01-05, 03:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deniseh
För att jobba på matbutiker som Ica, Willys och Coop så behövs inte mer än grundskola samt att alla(?) gått ut gymnasiet.

Jag har praktiserat på Willys och 7-eleven och jag vet att dom erbjuder internutbildningar så att man kan jobba sig uppåt i kedjan, från kassörska till butikschef...etc
sjukt att gymnasie behövs ens i sånna jobb.
Citera
2014-01-05, 13:09
Medlem
DividendChamps avatar
Att behöva gymnasieutbildning är inget krav, men klart det hjälper när arbetsgivaren kollar igenom högen med personliga brev. Dock är det rätt vanligt att det tas in nya medarbetare som inte anställs den vanliga vägen, utan genom olika hjälpprogram, typ folk som varit sjukskrivna etc.

Men skulle man skickat runt personligt brev till alla matbutiker så är klart chansen stor att någon nappar. Man får dock utgå att det kanske är ett vikariat eller 75% som gäller till en början. Där jag jobbar är det väldigt väldigt få som ens får en 100% anställning. Jag fick det på ett annat ställe och det var mitt krav för att byta ställe, att den omfattningen skulle vara kvar.

Men för att bli chef, njae, det räcker inte bara med hårt jobb. Om jag uttrycker det så här, de som är de 3 som har mest ansvar på mitt ställe förutom chefen, är de 3 som är som svansar runt chefen. Då menar jag inte bara arbetsmässigt utan det är hela tiden... Så där är tyvärr en poäng med det när alla säger att man måste bli brun om tungan. Så fungerar det iallafall på de ställen där jag varit.

Jobbar man hårt men man står för sin åsikt och är inte rädd att gå emot folk. Ja, då kommer man också stå kvar på samma ställe. Chefer säger oftast de inte har något emot att höra konstruktiv kritik, men de jag har haft att göra med hittills är hycklare i det sammanhanget.
Citera
2014-01-13, 16:59
Medlem
Gick runt till lite butiker idag. Failade på den första dock. Butikschefen hade lunch så han jag pratade med i affären frågade om jag hade CV och personliga brev som han kunde ge till butikschefen, och jag sa ja. Borde sagt att jag återkommer men..
Citera
2014-01-14, 14:32
Medlem
Wonds avatar
Praktik på mataffär, tips?

Jag börjar praktik redan imorgon på en mataffär, där jag ska praktisera ungefär 1,5 månad av vad som är bestämt hittills. Förut praktiserat på mataffär (dock en annan) men det var något år sedan och då fick jag inte sitta i kassan.
Denna gång är det som bestämt att jag ska även få sitta i kassan, som dom då kommer lära en.

Tror det finns chans till jobb efteråt om jag sköter allting bra (som jag gör, är då väldigt bra och smidig på packetera upp varor som jag tidigare gjort, och allmänt snabblärd). Har en polare som blev erbjuden jobb efter praktik på detta ställe (förutom att han då kände en person som jobbade där). Så chansen finns och jag tror nästan jag kommer få jobb efteråt, i alla fall kanske mot sommaren.

Men jag är smått orolig när det gäller kassa med mera. Mest det med att man måste kolla ID på personer. Jag är kass på att se vilken ålder personer är i och skulle vara gott med tips på detta?
Jag själv tycker att jag ser relativt ung ut fast jag är runt 22 år, ändå behöver jag aldrig visa leg när jag köper t.ex energidryck som oftast då är 18 årsgräns på denna affär.

Sedan en sak jag verkligen funderar på just nu, kanske ingen big-deal men ändå något jag har i tanken.
Det är att jag tänker börja en ny sport nästa månad och tydligen börjar denna introduktionskurs redan klockan 17, en dag i veckan. Och jag gissar på mina tider på denna praktik blir 8-17 (för det är ju normalt att det brukar vara den tiden) och darför funderar om det är smart och isåfall HUR jag lägger fram detta imorgon när jag frågar angående tiderna. Att under en månads tid få ändra tiden för en dag och gå hem tidigare en timme tidigare och kanske kan ändra så jag börjar tidigare eller kan praktisera på en helg (osäker om man får praktisera på helger för arbetsförmedlingen dock).

Vad tror ni?
Jag vill inte ge intryck till denna praktik att jag vill styra min egna tider. Jag går gärna efter de tider dom erbjuder mig när jag jobbar (om jag skulle få jobb). Men nu bara på introduktionskursen för denna sport jag börjar så är det endast 1 månads tid, 1 dag i veckan (dvs 4 dagar totalt) som jag vill gå hem redan klockan 16. Sedan efter introduktionstiden så är det kvällar och då kommer jag lätt kunna gå dessa normala tiderna 8-17 t.ex.

Är jag bara nojjig eller vad tror ni detta skickar för signaler? Det kan väl inte avgöra om jag inte får jobbet eller göra mina chanser så mycket lägre?

Tar gärna emot all annan tips under praktiken. Mer än att göra sitt bästa för det har jag alltid gjort och alltid kommer att göra.
Citera
2014-01-14, 14:40
Medlem
Oh Sverige dom leggar ju pensionärer så pantade är dom .

Legga alla som köper cigaretter/lättöl som dina fellow kassörer

Flyttade till Danmark ett tag sen aldrig blivit leggad här INTE EN ENDA GÅNG'

Visa dina framfötter jobba övertid helger om det går som praktikant slicka röv det gillar dom säkert
Senast redigerad av kalevmarmelad 2014-01-14 kl. 14:45.
Citera
2014-01-14, 14:47
Medlem
gambiafarfars avatar
Ligger du inte på latsidan utan är framåt, trevlig, hjälpsam och visar att du tycker det är skoj att jobba så finns det god chans till vidare jobb förutsatt att de behöver personal.

Gällande ID: legga alla. Ser din arbetsgivare att du inte leggar någon som den själv kanske skulle gjort är det inte bra. Så bättre legga några för många än några för få.
Citera
2014-01-14, 14:53
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Jag börjar praktik redan imorgon på en mataffär, där jag ska praktisera ungefär 1,5 månad av vad som är bestämt hittills. Förut praktiserat på mataffär (dock en annan) men det var något år sedan och då fick jag inte sitta i kassan.
Denna gång är det som bestämt att jag ska även få sitta i kassan, som dom då kommer lära en.

Tror det finns chans till jobb efteråt om jag sköter allting bra (som jag gör, är då väldigt bra och smidig på packetera upp varor som jag tidigare gjort, och allmänt snabblärd). Har en polare som blev erbjuden jobb efter praktik på detta ställe (förutom att han då kände en person som jobbade där). Så chansen finns och jag tror nästan jag kommer få jobb efteråt, i alla fall kanske mot sommaren.

Men jag är smått orolig när det gäller kassa med mera. Mest det med att man måste kolla ID på personer. Jag är kass på att se vilken ålder personer är i och skulle vara gott med tips på detta?
Jag själv tycker att jag ser relativt ung ut fast jag är runt 22 år, ändå behöver jag aldrig visa leg när jag köper t.ex energidryck som oftast då är 18 årsgräns på denna affär.

Legga alla som ser ut att vara under 25 brukar vara en bra "måttstock". Skriv ner alla PLU-nummer första gången du jobbar och träna på dem tills nästa gång så ska du se att dom sitter snabbare.
Citera
2014-01-14, 14:55
Medlem
Hej,

OBS! Endast intresserad av svar från folk som arbetat fro.m Jan 2013.

Vad får du ut som arbetar ca 75% i en livsmedelsbutik?
Vad får du ut när du arbetar 100% i en livsmedelsbutik?
Gillar du jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in