2009-08-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
säga vad man vill om uffe men takida? de spelas på rix fm och fjortisar gillar dem...nja jag tycker inte de är så speciella musikaliskt sett

sorry boys, jag missuppfattade tråden.

Banden musikerna jag skrev är bara överskattade generellt sätt
Citera
2009-08-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Han kunde inte sjunga, inte ens sina egna alster. Han måste ha varit fullkomligt tondöv, lät gräsligt.

Och när det kom till kritan kunde han inte ens spela sina egna låtar! Lät förfärligt.

Så jag undrar: hur kunde han skriva låtarna?! Han kunde inte melodierna, ej heller kompen. Personligen tror jag att han snodde rubbet!!

En mera obegåvad nolla än Evert Taube får man leta länge efter.

Men; han är ju en av landets storheter. Får inte kritiseras.

Troligen blir man efter detta både bannad och lynchad...!

*rusar mot nödutgången*

Instämmer, men tror du inte att man kanske ska mala Taube i 3-4 år innan man bestämmer sig?
Citera
2009-08-16, 16:55
Medlem
Mja...

... låtarna är väl OK. Dvs när någon annan spelar och sjunger. Då kan de vara både lustiga och medryckande.

Men det är just Evert Taube själv som musiker som är problemet (mitt problem, alltså).

Det är något helt annat när Sven-Bertil Taube framför låtarna. Då blir det stil på det.
Citera
2009-08-16, 17:22
Medlem
Fiolitos avatar
Jag håller med om många utav de artister som har räknats upp, t ex Elvis Presley, James Brown, Bruce Springsteen, The Clash, Pink Floyd, Jimi Hendrix och Metallica. Visst, fjortisar kan bli en smula jobbiga när man dissar deras tillfälliga favoriter, men få saker är så irriterande som när gubbrocksnostalgiker kallar samtliga oliktänkande för okunniga eftersom de inte har samma smak. Visst, jag förstår att Elvis m.fl. var stilbildande och unika på sin tid, men att dissa allt som har gjorts efter 1980, såväl inom musik som film, för att verka finkulturell är ungefär som att söka sig till förra sekelskiftets läkarvård istället för den moderna.
Senast redigerad av Fiolito 2009-08-16 kl. 17:25.
Citera
2009-08-16, 19:35
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Men det är just Evert Taube själv som musiker som är problemet (mitt problem, alltså).
Det är något helt annat när Sven-Bertil Taube framför låtarna. Då blir det stil på det.

Att höra tönten Sven-Bertil sjunga om möte i monsunen, flickan i Havanna eller pampas har inte precis samma power som en herre som upplevt allt i första hand. Originalet är i 99 av 100 fall bäst och sällan har det varit tydligare än hos Evert Taube, den enda singer/songwriter vi haft i världsklass.
Citera
2009-08-17, 03:53
Medlem
Jimi Hendrix är otroligt överskattad, många musiker från samma era som skapade liknande musik fast 100 gånger bättre. Visst var han duktigt på gitarr, finns emellertid flera nutida och dåtida musiker som hanterar guran minst lika bra. Antar att det är hans dramatiska död och speciella scen-attribut som gjort honom till rockkungen.

Skulle dessutom vilja nämna Imperiet som ett band i kategorien "överskattade musiker". Kass musik och mediokra texter i jämförelse med andra samtida giganter inom samma genre, typ Velvet Underground. Lite väl magstarkt av Birro att utse dem till "Sveriges viktigaste rockband" - personligen föredrar jag Thåströms lite "mognare" soloplattor.

Vad gäller diskussionen om herr Hellström så anser jag nog att han är mer lämpad till att sjunga visor än popmusik.
Senast redigerad av Pseudoanonym 2009-08-17 kl. 04:06.
Citera
2009-08-17, 03:57
Medlem
Citat:
Han kunde inte sjunga, inte ens sina egna alster. Han måste ha varit fullkomligt tondöv, lät gräsligt.

Och när det kom till kritan kunde han inte ens spela sina egna låtar! Lät förfärligt.

Så jag undrar: hur kunde han skriva låtarna?! Han kunde inte melodierna, ej heller kompen. Personligen tror jag att han snodde rubbet!!

En mera obegåvad nolla än Evert Taube får man leta länge efter.

Men; han är ju en av landets storheter. Får inte kritiseras.

Troligen blir man efter detta både bannad och lynchad...!

*rusar mot nödutgången*

Det där inlägget säger nog mer om dig än om Taube...
Citera
2009-08-17, 03:58
Medlem
Hatapons avatar
BONO!! han vill ju baja jädda väjlden!!
Citera
2009-08-17, 04:19
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Vad gäller diskussionen om herr Hellström så anser jag nog att han är mer lämpad till att sjunga visor än popmusik.

Så sant, Kent är också väldigt överskattade, jag funderar ibland på hur många av deras fans är heterosexuella män egentligen.
Citera
2009-08-17, 07:15
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Skulle dessutom vilja nämna Imperiet som ett band i kategorien "överskattade musiker". Kass musik och mediokra texter i jämförelse med andra samtida giganter inom samma genre, typ Velvet Underground. Lite väl magstarkt av Birro att utse dem till "Sveriges viktigaste rockband" - personligen föredrar jag Thåströms lite "mognare" soloplattor.
Vad hände här nu då?

Citat:
Ursprungligen postat av Hatapon
BONO!! han vill ju baja jädda väjlden!!
bara ett par dagar kvar nu, bara ett par dagar kvar nu...
Citera
2009-08-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolito
Jag håller med om många utav de artister som har räknats upp, t ex Elvis Presley, James Brown, Bruce Springsteen, The Clash, Pink Floyd, Jimi Hendrix och Metallica. Visst, fjortisar kan bli en smula jobbiga när man dissar deras tillfälliga favoriter, men få saker är så irriterande som när gubbrocksnostalgiker kallar samtliga oliktänkande för okunniga eftersom de inte har samma smak. Visst, jag förstår att Elvis m.fl. var stilbildande och unika på sin tid, men att dissa allt som har gjorts efter 1980, såväl inom musik som film, för att verka finkulturell är ungefär som att söka sig till förra sekelskiftets läkarvård istället för den moderna.

trådens hittills enda word
Citera
2009-08-17, 13:32
Medlem
Freedom Fighters avatar
Creendence.

*stort gäsp*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto