2014-06-12, 10:12
Medlem
Läthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
vad ska det fylla för funktion? ska du se om jag är berättigad min åsikt/eventuellt bajsa lite på min musiksmak efter att jag avslöjat vad jag lyssnar på?

television
elliott smith
the clash
velvet underground
babyshambles
håkan hellström

är några bra band/artister

Ja du har rätt till en åsikt, men att dissa riktiga låtskrivare som Springsteen och Lundell. För att sen hylla en person som "lånar" i minst varann låt (HH)
Citera
2014-06-12, 11:56
Bannlyst
Jag har lite svårt för Korns sångare (vad heter han?)
Jag brukar inte ha problem med liknande musik, men just Korn gillar jag inte alls lika mycket som andra band inom liknande musik.
Citera
2014-06-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läther
Ja du har rätt till en åsikt, men att dissa riktiga låtskrivare som Springsteen och Lundell. För att sen hylla en person som "lånar" i minst varann låt (HH)
Nåja, Lundell lånade i sin tur ganska friskt av bland andra just Springsteen. Minns när jag hörde en då ny Lundell-låt någon gång i mitten av 90-talet, och jag slogs direkt av att ackordföljd, takt etc var oerhört lik en Springsteenlåt. Har för mig att förlagan var Promised Land, vad derivatet hette lade jag aldrig på minnet. Men jag reserverar mig för att det kan ha varit någon annan Springsteenlåt som var förlagan. Med detta sagt är Lundell dock inte i närheten av HH vad gäller frekvens och omfattning på "lån".

Vad herr Hellström anbelangar så har han på ett oerhört skickligt sätt lyckats göra sig själv till en helig go gubbe i sin egen hemstad och resten av Sverige. Jag misstänker att han är bra mycket mer beräknande och mindre spontan än vad många (särskilt hans publik) tror, men hans helig-go-gubbe status gör att han kommer undan med i princip vad som helst i form av lån.

Visst, han har utstrålning och den lever han högt på, men det hade den unge Springsteen också. Springsteens konserter under 1970-talet är legendariska för den utlevelse och eufori som de innehöll, både hos artisten själv och hans publik, och få artister har kommit ens i närheten av denna intensitet. Och rent musikaliskt är HH inte i närheten av Springsteens höjder under dennes storhetstid.

Springsteens artistiska peak varade i mitt tycke fram t o m Darkness on the Edge of Town, den kommersiella peaken kom förstås med Born in the USA. Vilket av dessa intervall och vilka egenskaper man än väljer att titta på så är den gamle kungen av Ullevi överlägsen den nye. Men naturligtvis så bara måste kvällsblaskorna och för all del även morgontidningarna bre på maximalt i sina superlativ efter HHs braksuccé med närmaste 70 000 åskådare på Ullevi.

Så därför får Håkan Hellström min röst som mest överskattade musiker/artist/sångare som man inte får tycka illa om, och särskilt inte i de goa gubbarnas egen stad.
Citera
2014-06-12, 14:31
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läther

Huruvida Lundell och Springsteen är "riktiga" låtskrivare är för mig ointressant, då deras skivor är bland det tröttaste som finns att hitta. Lundells skivor får mig på allvar att känna mig lurad av den svenska befolkningen att han ska vara bra och ansedd. Vargmåne är bland det tradigaste jag hört och då har jag hört en del skräp genom åren.

Det finns inget egenvärde i att skriva sina egna låtar om låtarna du skriver är bedrövliga.
Är låtarna du hör intressanta i dina öron? Ja, då har väl någon på vägen lyckats, huruvida det är låtskrivaren, artisten som framför det eller om det är producenten känns skitsamma.
Det verkar folk som diskuterar musik och hatar Håkan Hellström ha svårt att fatta. Det argumentet känns specialuppfunnet för att försöka legitimera sitt hat mot Håkan Hellström, där ett enklare sätt att komma undan/slippa bry sig torde vara att faktiskt säga att låtarna inte tilltalar individen i fråga. Att folk ogillar/hatar Håkan Hellström pga att han snor låtar snarare än att hans musik suger är helt befängt och för mig oförståeligt. Jag köper att folk inte gillar hans musik, jag ogillar massvis med musik. Men inte fan gör jag det pga sådana löjliga anledningar som att någon inte skrev sina egna låtar och således kan inte låtarna vara bra.

Samma sak med de som anser att tekniska färdigheter per definition gör musikern till en fantastisk sådan trots att dennes musik är fruktansvärt ointressant för en stor del av musiklyssnarna. Innehåller låten bara 3 ackord kan ju låten omöjligen vara bra. Innehåller låten 37 dimackord måste däremot låten vara bra. För personen som skrev den är ju en virtuos.

Släpp sargen och kom in i matchen. Är musiken bra? ja, då är den nog bra enligt mig. Är den inte det, nej då tilltalar den väl inte mig. Svårare än så behöver det inte vara. Vem som står krediterad som låtskrivare i konvolutet till skivan gör inte låten sämre/bättre när du hör den.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2014-06-12 kl. 14:38.
Citera
2014-06-12, 15:22
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har lite svårt för Korns sångare (vad heter han?)
Jag brukar inte ha problem med liknande musik, men just Korn gillar jag inte alls lika mycket som andra band inom liknande musik.

Han heter Jonathan Davis och är otroligt jävla bra! Han har en speciell röst som vissa inte uppskattar bara...
Citera
2014-06-12, 16:36
Medlem
Zakyaths avatar
Jag lyssnar på mycket klassisk rock... många andra som lyssnar på rock blir närmast förnärmade när jag säger att jag varken gillar AC/DC, Rolling Stones, Metallica eller några andra av de största topparna av isbergen ....
Citera
2014-06-13, 08:38
Medlem
Adelaides avatar
Kråkan Gnällström och Takida.
Citera
2014-06-13, 10:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kråkan Gnällström och Takida.

Hatar typ inte fler Takida än som gillar dom?
Citera
2014-06-13, 20:01
Medlem
Måste säga att jag tycker att Frank Zappa är rejält överskattad. Någon här nämnde också The Doors vilket jag delvis kan hålla med om.
Citera
2014-06-15, 10:24
Medlem
brianmolkos avatar
Man måste tycka Lemmy Kilmester är jättecool enligt vissa
Citera
2014-06-15, 21:23
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Man måste tycka Lemmy Kilmester är jättecool enligt vissa

Haha, eller hur. Aldrig förstått grejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in