Citat:
Ursprungligen postat av
Läther
Ja du har rätt till en åsikt, men att dissa riktiga låtskrivare som Springsteen och Lundell. För att sen hylla en person som "lånar" i minst varann låt (HH)

Nåja, Lundell lånade i sin tur ganska friskt av bland andra just Springsteen. Minns när jag hörde en då ny Lundell-låt någon gång i mitten av 90-talet, och jag slogs direkt av att ackordföljd, takt etc var oerhört lik en Springsteenlåt. Har för mig att förlagan var Promised Land, vad derivatet hette lade jag aldrig på minnet. Men jag reserverar mig för att det kan ha varit någon annan Springsteenlåt som var förlagan. Med detta sagt är Lundell dock inte i närheten av HH vad gäller frekvens och omfattning på "lån".
Vad herr Hellström anbelangar så har han på ett oerhört skickligt sätt lyckats göra sig själv till en helig go gubbe i sin egen hemstad och resten av Sverige. Jag misstänker att han är bra mycket mer beräknande och mindre spontan än vad många (särskilt hans publik) tror, men hans helig-go-gubbe status gör att han kommer undan med i princip vad som helst i form av lån.
Visst, han har utstrålning och den lever han högt på, men det hade den unge Springsteen också. Springsteens konserter under 1970-talet är legendariska för den utlevelse och eufori som de innehöll, både hos artisten själv och hans publik, och få artister har kommit ens i närheten av denna intensitet. Och rent musikaliskt är HH inte i närheten av Springsteens höjder under dennes storhetstid.
Springsteens artistiska peak varade i mitt tycke fram t o m Darkness on the Edge of Town, den kommersiella peaken kom förstås med Born in the USA. Vilket av dessa intervall och vilka egenskaper man än väljer att titta på så är den gamle kungen av Ullevi överlägsen den nye. Men naturligtvis så bara
måste kvällsblaskorna och för all del även morgontidningarna bre på maximalt i sina superlativ efter HHs braksuccé med närmaste 70 000 åskådare på Ullevi.
Så därför får Håkan Hellström min röst som mest överskattade musiker/artist/sångare som man inte får tycka illa om, och särskilt inte i de goa gubbarnas egen stad.