2009-08-15, 20:07
Medlem
Columbias avatar
Man inte får tycka illa om? Känns som att halva världen avskyr typ U2 med hela sitt hjärta.

Men ser man ur elitrecensentsynvinkel är ju Bob Dylan, Bruce Springsteen, U2, The Beatles, The Rolling Stones osv självklara.

Det blir nästan löjligt hur typ Rolling Stone ger dessa minst fyra av fem oavsett vad dom producerar - Därmed inte sagt att någon av artisterna är dåliga, men med tanke på hur få femmor som har delats ut till band skapade 90 eller senare i nämnda Rolling Stone blir jag en aning irriterad.

Nu blir detta ett långt nördigt gnäll om tidningen Rolling Stone men som exempel:

Radioheads OK Computer och The Bends, som vid i princip alla fansomröstningar i andra tidningar hamnar i topp i listor om världens bästa plattor någonsin, fick bägge ex fyra av fem av Rolling Stone.

Bruce Springsteens och U2 senaste fick bägge fem av fem. Så jävla absurt så att det inte finns. Har dock inte hört Springsteens senaste men kan inte tänka mig att den slår exempelvis OK Computer.
Citera
2009-08-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Man inte får tycka illa om? Känns som att halva världen avskyr typ U2 med hela sitt hjärta.

Men ser man ur elitrecensentsynvinkel är ju Bob Dylan, Bruce Springsteen, U2, The Beatles, The Rolling Stones osv självklara.

Det blir nästan löjligt hur typ Rolling Stone ger dessa minst fyra av fem oavsett vad dom producerar - Därmed inte sagt att någon av artisterna är dåliga, men med tanke på hur få femmor som har delats ut till band skapade 90 eller senare i nämnda Rolling Stone blir jag en aning irriterad.

Nu blir detta ett långt nördigt gnäll om tidningen Rolling Stone men som exempel:

Radioheads OK Computer och The Bends, som vid i princip alla fansomröstningar i andra tidningar hamnar i topp i listor om världens bästa plattor någonsin, fick bägge ex fyra av fem av Rolling Stone.

Bruce Springsteens och U2 senaste fick bägge fem av fem. Så jävla absurt så att det inte finns. Har dock inte hört Springsteens senaste men kan inte tänka mig att den slår exempelvis OK Computer.

Nu gillar jag inte Radiohead det minsta, men jag håller absolut med om att Rolling Stone är den absolut sämsta musiktidningen som finns. Kirk Hammet hamnar på 11e-plats och Kurt Cobain på 12e-plats i deras lista "Världens 100 bästa gitarrister" Det är skandalöst att kalla sig musikrecensenter och göra en sådan totalt värdelöst lista. Deras andra artiklar är nästan lika dåliga de med, men den listan är verkligen absolut botten.
Citera
2009-08-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daveson
Nirvana, Kent, U2, Metallica tar nog priset
När det gäller Metallica, så beror det ju på att de började sälja så enormt mycket skivor i början av 90- talet, de var då de började bli intressanta att skriva upp. Inte som U2 som har varit hyllade av kritikerkåren från dag 1
Citera
2009-08-15, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Det stavas Vreeswijk.

...och hans förnamn var Cornelis och inte Cornelius!
Citera
2009-08-15, 23:28
Medlem
-U2
-Red hot chili peppers
-Ulf Lundell
-Takida
Citera
2009-08-16, 00:17
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyboy87
-U2
-Red hot chili peppers
-Ulf Lundell
-Takida

säga vad man vill om uffe men takida? de spelas på rix fm och fjortisar gillar dem...nja jag tycker inte de är så speciella musikaliskt sett
Citera
2009-08-16, 01:40
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyboy87
-U2
-Red hot chili peppers
-Ulf Lundell
-Takida
Varken RHCP eller Takida passar in här överhuvudtaget. Det är en mycket liten del av alla musikintresserade som gillar dem, och de är verkligen inga band som man absolut inte får ogilla.
Citera
2009-08-16, 02:18
Medlem
Moon The Loons avatar
På en vecka har ni nästan lyckats fått med hela musikeliten dom senaste 50 åren.

Ni kan ju det här...
Citera
2009-08-16, 02:22
Medlem
LendaleWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
På en vecka har ni nästan lyckats fått med hela musikeliten dom senaste 50 åren.

Ni kan ju det här...

Word.
Citera
2009-08-16, 13:32
Medlem
Columbias avatar
Ja. Ingen kan säga att exempelvis Nickelback är överskattade eftersom att alla med ett IQ över 50 inser att dom är så jävla värdelösa.

Det är dom verkligt stora/hypade banden som lider störst risk att bli klassade som överskattade.
Citera
2009-08-16, 13:57
Medlem
kaiross avatar
Bob Dylan.
Jag ifrågasätter inte hans betydelse för mycket av dagens musik och inte heller att hans skrivit ett gäng bra låtar. Att jag inte gillar hans röst är också bara en smakfråga. Men...
Ofta stöter jag på dessa människor som mer eller mindre hävdar att Dylan uppfann elgitarren, c-ackordet, rappen och att berätta historier i låttexterna.

Face it:
Dylan var en produkt av sin tid, möjligtvis den störste, men inte den förste. Absolut inte den ende i sitt slag.
Att han förargade sin publik med att byta ut den akustiska gitarren mot en elektrisk dito, säger mer om hans insnöade hippiepublik än att Dylan skulle vara revolutionerande.
Om man skrivit drygt 30 album (som ligger rätt i tiden) vore det väl fan om man inte pressat ur sig ett par hittar.
Dylan var mainstream då det begav sig. Att vända kappan efter vinden behöver inte vara negativt, men att kalla hans protest-era för rebellisk/revolterande är trams. Alla skrev såna texter då.
Men de låtar som är rockiga då? Jo, tjena. De är traditionell blues rakt av. Inget fel med det, men det gör honom knappast till gud.
Citera
2009-08-16, 15:04
Medlem
Evert Taube

Han kunde inte sjunga, inte ens sina egna alster. Han måste ha varit fullkomligt tondöv, lät gräsligt.

Och när det kom till kritan kunde han inte ens spela sina egna låtar! Lät förfärligt.

Så jag undrar: hur kunde han skriva låtarna?! Han kunde inte melodierna, ej heller kompen. Personligen tror jag att han snodde rubbet!!

En mera obegåvad nolla än Evert Taube får man leta länge efter.

Men; han är ju en av landets storheter. Får inte kritiseras.

Troligen blir man efter detta både bannad och lynchad...!

*rusar mot nödutgången*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in