2009-10-30, 20:15
Medlem
Jag är förvisso en sån där öppensmaklig jävel som kan lyssna på musiken hur överskattad den än är, men just Radiohead har jag aldrig greppat. Att de nästan har lika många lyssnare som Beatles på last.fm är för mig ett stort mysterium. Nu menar jag inte att de är dåliga - jag använder inte det begreppet - men de känns synnerligen mainstreampretto.

Red Hot Chili Peppers blev väldigt kända medan till exempel det betydligt mer spännande Faith No More misstogs för ett one hit wonder-band (Epic, Easy.). Å andra sidan har Mike Patton fått en ganska överdriven status på senare år.

Håkan Hellström, Lars Winnerbäck, The Strokes, Bright Eyes, Pete Doherty, The Libertines, Markus Krunegård, Moneybrother, Hello Saferide m.fl. utgör annars ganska äcklig, hjärntvättande mall. Det känns som om varenda ungdom lyssnar på dessa. Det är illa när trender stoppar personlig utveckling.

Men - det finns ingen objektiv sanning. Vi hör saker olika, vi relaterar olika.
Citera
2009-10-30, 20:37
Medlem
legosnopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippaN89
Hur det ens går att säga att bob marley är överskattad är pinsamt.
Att säga att Bob Marley är överskattad är inte detsamma som att säga att han är dålig. Det vet du va?
Citera
2009-10-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legosnopp
Att säga att Bob Marley är överskattad är inte detsamma som att säga att han är dålig. Det vet du va?

Bara lite sämre än vad ryktet gör gällande.
Citera
2009-10-31, 15:49
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippaN89
Hur det ens går att säga att bob marley är överskattad är pinsamt.

Nja, jag håller med om att han är överskattad(vilket förstås inte innebär att han är dålig). Namn som Lee "Scratch" Perry eller Burning Spear är minst lika inflytesrika och skickliga men får inte en bråkdel av Marleys uppmärksamhet.
Citera
2009-10-31, 18:03
Medlem
Dysterkvistens avatar
Guns 'n' Roses är så fruktansvärt jävla vidriga att lyssna på och min enda anledning är egentligen på grund av sångaren. Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag avskyr hans röst, förstår inte hur man kan ha kvar en sådan äckligt dålig sångare.

Hur en enda människa kan tycka om deras cover på Knockin' on Heaven's Door är bortom mitt förstånd, totalt.

Axl låter som Snurre Sprätt när han drar ut sitt gnälliga "Kneeeooock Kneeeooock Kneeeooockin' on heaven's deeeoooooor". Och vad fan är det för fel på bakgrundssångaren? Låter som en jävla downis. "Haay, haaay, hay-hay yaaaah"
Citera
2009-10-31, 18:06
Medlem
Majkel Jäcksån.
Citera
2009-10-31, 18:07
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salastie
Majkel Jäcksån.
Skämtare där.
Citera
2009-10-31, 18:34
Medlem
Elvanys avatar
lite OT men jag MÅSTE fråga detta:

jag har lyssnat jäkla mycket på håkan hellström och jag tycker han sjunger bra och inte falskt som många säger.. betyder det att jag är tondöv?
Citera
2009-10-31, 18:39
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvany

jag har lyssnat jäkla mycket på håkan hellström och jag tycker han sjunger bra och inte falskt som många säger.. betyder det att jag är tondöv?

Ja.
Citera
2009-10-31, 18:39
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvany

Det beror på när i hans karriär du lyssnar.
Citera
2009-10-31, 18:41
Medlem
Elvanys avatar
Jag lyssnar på hela Håkans utbud och kan lyssna på alla låtarna.
Borde kanske tilläggas att jag sysslar med musik mycket själv och skriver massor av egna grejer och har aldrig fått höra att det är falskt så jag förstår inte.
Citera
2009-10-31, 18:46
Medlem
grabbarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Stevie Ray Vaughan? Missförstå mig rätt. Karln kan hantera en gura med bländande teknik, dynamik och enastående känsla. Diggar rösten skarpt också.

Vad är då problemet? Jo, han blir emellanåt riktigt tråkig (inte minst soundet kan man bli trött på). Som improvisatör leverar han inte. Samma tjatiga långa böjar, nästan i paritet med nutida Clapton. Hans version av Texas Flood är sååååååååååå överskattad.

Tycker dock mycket bra om dessa:

shuffles: Cold Shot, Pride & Joy, Rude Mood, Scuttle Buttin', Live Another Day
mollblues: Tin Pan Alley, Dirty Pool, All Your Love I Miss Loving
jazz: Stang's Swang, Chitlins Con Carne
akustiskt: Life By The Drop
slide: Slide Thing
riff: Couldn't Stand The Weather
vaggvisor : Mary Had A Little Lamb

samt möjligen Lenny

Föredrar Hendrix Little Wing framför Stevies övertydligt långsamma. Finns en underbar Live-version Med Hendrix där han slarvar iväg introt übercoolt nonchalant.

Jag håller med dig om att han blir väldigt repetitiv och förutsägbar efter ett tag. Hendrix och Mayer är betydligt mer intressanta och oförutsägbara. Det känns som att man har hört allt av SRV efter ett tags lyssnande.
Men Rude Mood, Lenny och Pride & Joy är rena mästerverk, och han är en mästare av strat-ljudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in