2010-10-25, 19:07
Medlem
SertralinJunkies avatar
Har ni funderat på låten Jealous Lover från B-sidan av Can't happen here.
Det är ju en sjukt bra låt enligt mig, trots att jag AVSKYR fjollberten Joe Lynn Turner.

Men när jag lyssnade på den i bilen idag kom jag på en sak(dammade av alla plattor efter att jag hittade den här tråden).
Om han hade skrivit den 1974 när han spelade i Deep Purple med Coverdale hade den fasen vart en av 70talets bästa låtar. Tänk er den sången med Coverdales överlägsen bättre röst. Han äger Turner.
(jag älskar Coverdale och kommer bli precis lika nere som när jag hörde om kära Dio).

Lite OT i rainbowtråden men vad tycker ni om Deep Purple's "Come taste the band" från -75 med Bolin på gitarr?
Citera
2010-10-25, 19:44
Medlem
Rembrandtss avatar
Stargazer FTW
Citera
2010-10-25, 21:21
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SertralinJunkie
Har ni funderat på låten Jealous Lover från B-sidan av Can't happen here.
Det är ju en sjukt bra låt enligt mig, trots att jag AVSKYR fjollberten Joe Lynn Turner.

Men när jag lyssnade på den i bilen idag kom jag på en sak(dammade av alla plattor efter att jag hittade den här tråden).
Om han hade skrivit den 1974 när han spelade i Deep Purple med Coverdale hade den fasen vart en av 70talets bästa låtar. Tänk er den sången med Coverdales överlägsen bättre röst. Han äger Turner.
(jag älskar Coverdale och kommer bli precis lika nere som när jag hörde om kära Dio).

Lite OT i rainbowtråden men vad tycker ni om Deep Purple's "Come taste the band" från -75 med Bolin på gitarr?

Jealous Lover är en kandidat till en Rainbow topp 10 lista och den bräcker "Can't Happen Here" på alla sätt och vis. Can't Happen Here är en typisk trevlig radio rock låt, men den borde varit b-sida till en Jealous Lover singel, inte tvärtom. Det stämmer nog att med David Coverdale på sång hade den kunnat bli ännu vassare !

Jag kan tänka mig att många vanliga rockare och antagligen Deep Purple fans har hoppat över "Come Taste The Band" pga. av medlemsbyten, men det finns inget fel med den skivan. Jag skulle inte säga att det är ett av 70-talets bästa rock album, men det är definitivt ett "gem" som vissa brukar kalla det. Ett album som väsentligt bättre än "ryktet" det fått.

Det finns dock en "Deep Purple"-tråd för diskussioner om det bandet
https://www.flashback.org/t1011659
Senast redigerad av Geomeister 2010-10-25 kl. 21:25.
Citera
2010-10-25, 22:24
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SertralinJunkie
En fråga dock.
Varför får Ritchie Blackmore inte förstymmelsen till creds som han är värd?
När man pratar om gitarr-kungar från rocken så hör man om:
Malmsteen, Vai, Iommi, Clapton, Beck, alla från IronMaiden, Hammet osv osv ja ni fattar.

Men INGEN nämner Blackmore.
Han har ju för fasen skrivit världens kändaste rocklåt.
Hur kommer det sig?
What?
INGEN nämner Blackmore?

Bland Rolling Stone-journalister brukar Clapton/Back osv vara populärt. Kanske snäppet populärare än Blackmore, det är sant, men vad fan Iommi? Om man nu ska jämföra honom med "hårdrocksgitarrister" så tycker jag han är bland de mest hypade? Eller ja. 13-åringar brukar ha en kärlek till Yngwie/Hammet/Vai/Maiden osv men i andra lägen så har jag jävligt svårt att se vad du menar?

Som sagt, att jämföra Clapton, Vai och Blackmore är ganska meningslöst, men i mina ögon tycker jag han får en jävla massa cred? Har framförallt sällan hört någon snacka skit om honom, till skillnad från exempelvis Yngwie och Hammet som jag tycker får fan så mycket mer negativ uppmärskamhet än riktigt cred.

Och nej, att han har skrivit "världens kändaste rocklåt" gör honom inte till en mycket större gitarrist.
Citera
2010-10-26, 10:17
Medlem
SertralinJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
What?
INGEN nämner Blackmore?

Bland Rolling Stone-journalister brukar Clapton/Back osv vara populärt. Kanske snäppet populärare än Blackmore, det är sant, men vad fan Iommi? Om man nu ska jämföra honom med "hårdrocksgitarrister" så tycker jag han är bland de mest hypade? Eller ja. 13-åringar brukar ha en kärlek till Yngwie/Hammet/Vai/Maiden osv men i andra lägen så har jag jävligt svårt att se vad du menar?

Som sagt, att jämföra Clapton, Vai och Blackmore är ganska meningslöst, men i mina ögon tycker jag han får en jävla massa cred? Har framförallt sällan hört någon snacka skit om honom, till skillnad från exempelvis Yngwie och Hammet som jag tycker får fan så mycket mer negativ uppmärskamhet än riktigt cred.

Och nej, att han har skrivit "världens kändaste rocklåt" gör honom inte till en mycket större gitarrist.

Men om man har gjort allt han har gjort, o står i varenda skivställ runt hela världen så borde man kanske nämnas mer menar jag bara.
Jag har inte sett en enda dokumentär om rock/hårdrockens historia där man ens viskat om Rainbow eller Deep Purple. O vi måste väl alla hålla med om att Ritchie har förändrat musikscenen runt världen precis lika mkt som många andra band/musiker som STÄNDIGT nämns som pionjärer.
Jag menar bara att det måste finnas något form utav värde i att man har gjort det han har, och jag tycker inte att det framkommer i media.

Driver du med mig?
Det gör det väl visst det. Man kommer väl inte ihåg musiker eller skådespelare om hundra år som gör mediokra grejer hela sin karriär utan att riktigt slå. Hur många klassiska kompositörer tror du det fanns o hur många tror du uppmärksammas idag? Det kanske inte gör honom till en "bättre gitarrist" rent tekniskt, men det borde göra honom mer uppmärksammad. Punkt.
Citera
2011-01-08, 05:30
Medlem
Ritchie Blackmore spelade fotboll samma dag som Deep Purple hade konsert i Globen 1991-03-01. Matchen ägde rum inomhus i Annexet till Globen och Richie spelade i vita handskar. När han fick bollen så passade han inte. Vet inte hur matchen slutade. Det var killar ifrån bandet och deras crew som spelade mot lokal crew ifrån Sverige.
Kollade på konserten senare på kvällen. Ritchie vägrade spela extranummer så det blev en ganska kort konsert. Joe Lynn Turner var sångare i Purple vid denna tid.
Bästa låten med Rainbow enligt mig = L.A. Connection (1978)
Citera
2011-01-28, 16:48
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobben-80
Ritchie Blackmore spelade fotboll samma dag som Deep Purple hade konsert i Globen 1991-03-01. Matchen ägde rum inomhus i Annexet till Globen och Richie spelade i vita handskar. När han fick bollen så passade han inte. Vet inte hur matchen slutade. Det var killar ifrån bandet och deras crew som spelade mot lokal crew ifrån Sverige.
Kollade på konserten senare på kvällen. Ritchie vägrade spela extranummer så det blev en ganska kort konsert. Joe Lynn Turner var sångare i Purple vid denna tid.
Bästa låten med Rainbow enligt mig = L.A. Connection (1978)

Det tillhörde tyvärr vanligheterna att Ritchie vägrade spela extranummer, både I DP och i Rainbow. Han ansåg att om publiken inte var bra nog i hans ögon, så förtjänade de inte några extranummer. Lord i DP fick köra Smoke on the water själv på orgel ett antal gånger.

Jag gillar allt med Ritchie, från Deep Purple till Blackmore's Night. Deep Purple är favoritbandet tätt följt av Rainbow. Favoritskivorna med Rainbow är helt klart de tre första; Ritchie Blackmore's Rainbow, Rising och Long Live Rock n Roll. Gillar titelspåret på Difficult to Cure annars ger jag inte mycket för skivorna efter Long Live Rock n Roll. Hall of the Mountain King på Stranger In Us All är även den bra låt.

Favoritlåt med Rainbow varierar fram och tillbaka. Stargazer, Starstruck, Hall of the Mountain King, Black Sheep of The Family, Gates of Babylon och Difficult to Cure är de låtar jag gillar mest för tillfället.
Citera
2011-01-29, 03:03
Medlem
Blackmore måste vara den konstigaste personen i rockbranschen. Har hört alla möjliga anekdoter om honom, allt från när han monterade högtalare i Gillans hotellrum för att göra spökljud till att ha drogat ner en manager, tagit hans kläder, lagt honom i en hyrbil utan nycklar i en färja på väg till Island!
Senast redigerad av bloodsucker 2011-01-29 kl. 03:07.
Citera
2011-01-29, 11:07
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Blackmore måste vara den konstigaste personen i rockbranschen. Har hört alla möjliga anekdoter om honom, allt från när han monterade högtalare i Gillans hotellrum för att göra spökljud till att ha drogat ner en manager, tagit hans kläder, lagt honom i en hyrbil utan nycklar i en färja på väg till Island!

Både Roger Glover (basisten) och Jon Lord (hammondorgel och keyboard) har sagt att Ritchie Blackmore är "konstig". Vilken även visas i alla jäkla medlemsbyten han envisas med. Då jag tycker att många har varit lyckade på flera sätt hade man gärna sett exempelvis Ronnie James Dio kvar i Rainbow för åtminstone några till album (teoretiskt sett åtminstone Dio gjorde ju fint ifrån sig i Black Sabbath sen).

Det är ändå rätt konstigt också att han stannat kvar i Blackmore's Night så pass länge nu. Han skulle kunna hoppa tillbaka i Deep Purple eller idag kanske mer passande Rainbow och slänga ut turnér MÅNGA väntat på hur länge som helst.
Citera
2011-01-29, 16:03
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Både Roger Glover (basisten) och Jon Lord (hammondorgel och keyboard) har sagt att Ritchie Blackmore är "konstig". Vilken även visas i alla jäkla medlemsbyten han envisas med. Då jag tycker att många har varit lyckade på flera sätt hade man gärna sett exempelvis Ronnie James Dio kvar i Rainbow för åtminstone några till album (teoretiskt sett åtminstone Dio gjorde ju fint ifrån sig i Black Sabbath sen).

Det är ändå rätt konstigt också att han stannat kvar i Blackmore's Night så pass länge nu. Han skulle kunna hoppa tillbaka i Deep Purple eller idag kanske mer passande Rainbow och slänga ut turnér MÅNGA väntat på hur länge som helst.

Han är för egoistisk för sitt eget bästa. Om han hade kunnat hålla tillbaka sitt ego några steg hade DP kunnat bli ännu bättre.
Men nu när han spelar i Blackmore's Night så känns som att detta är det han gillar, han har aldrig varit riktigt intresserad av att spela hårdrock, utan bara visa världen hur duktig han är. Nu i Blackmore's Night så spelar han det han tycker är roligt och han ser faktiskt glad ut när han spelar, vilket inte var speciellt vanligt i DP eller Rainbow. Det var mycket barockinspirerad musik i DP, Wring That Neck och Mandrake Root som exempel. Det känns som det är detta som Ritchie vill spela egentligen och nu får han göra det i Blackmore's Night.

Angående Dio och Ritchie, det var väl meningsskiljaktigheter mellan honom och Ronnie om hur stilen på skivorna skulle vara. Så Dio slutade.
Citera
2011-01-30, 14:56
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Han är för egoistisk för sitt eget bästa. Om han hade kunnat hålla tillbaka sitt ego några steg hade DP kunnat bli ännu bättre.
Men nu när han spelar i Blackmore's Night så känns som att detta är det han gillar, han har aldrig varit riktigt intresserad av att spela hårdrock, utan bara visa världen hur duktig han är. Nu i Blackmore's Night så spelar han det han tycker är roligt och han ser faktiskt glad ut när han spelar, vilket inte var speciellt vanligt i DP eller Rainbow. Det var mycket barockinspirerad musik i DP, Wring That Neck och Mandrake Root som exempel. Det känns som det är detta som Ritchie vill spela egentligen och nu får han göra det i Blackmore's Night.

Angående Dio och Ritchie, det var väl meningsskiljaktigheter mellan honom och Ronnie om hur stilen på skivorna skulle vara. Så Dio slutade.

Yes, Dio lämnade på sina egna villkor, men de flesta av oss dödliga skulle försöka komma överens mellan varandra (Dio och Ritchie) om hur bandet skulle fortsätta se ut. Det de hade med Rainbow var för bra bara för att slänga bort angående en pop/rock vs. dungeons and dragons diskussion! Ett mellanting hade fungerat fint

Rainbow efter Dio? Tycker jag fått onödigt mycket skit. Som skivor i helhet har de definitivt svagheter men det finns en hel drös med bra låtar. Men Ritchie Blackmore kan borde lagt av bandet efter Dio och sparat alla idéer, riff osv. till Deep Purples reunion. Visserligen gillar jag "Perfect Strangers" och "The House of Blue Light", men med alla riff/solon och idéer från de övriga Rainbow skivorna hade de kunnat bli hur bra som helst!

Något jag dock vill se nu är en hylling av Ronnie James Dio. Lik "Freddie Mercury"-galan. Men istället för en hel drös med olika artister ska det bara vara dom som är sammanknuta med Dio.

Toni Iommi, Geezer Butler, Vinny Appice, Ritchie Blackmore, grabbarna i Deep Purple, så många av Rainbow medlemmar som möjligt och folket från bandet Dio. En stor jäkla hyllning till mannen ska det vara!

Med blandat material från Black Sabbath, Heaven & Hell, Dio, Rainbow och något inhopp med Deep Purple.

Den får gärna börja med "Man On The Silver Mountain" eller "Neon Knights".

Slutet får gärna vara att Dio-medlemmarna slänger ut sången åt publiken och kör igång "Rainbow in the Dark". Allsång med en storbildsskärm med en av Dios bästa spelningar.

Alternativt att Ritchie Blackmore sätter sig och lirar "Catch the Rainbow" akustiskt med massa bilder på Ronnie James Dio i bakgrunden.

Det är åtminstone en biljett jag skulle vara beredd att lägga mycket pengar på!
Citera
2011-01-30, 19:42
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Blackmore är inte känd för att göra det som fansen vill. Han går sin egen väg oavsett. Har svårt att se att Deep Purple skulle ta tillbaka honom med öppna armar. Speciellt då det gått så lång tid och Steve Morse har blivit en fullvärdig medlem. Starta upp Rainbow är förstås ett alternativ. Men frågan är vilken stor sångare som vill samarbeta med honom. Han lär inte ha kvar många vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in