2016-08-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Deep Purple i all ära. Men Rainbow är definitivt det bästa bandet Ritchie Blackmore har varit med i. Med en av tidernas bästa sångare i Ronnie James Dio står dock deras 70-tal ut extra mycket, men eftersom att Ritchies gitarrspel GÖR bandet så tycker jag om precis alla eror de har haft.
Bästa skivan är överlägset Rising, tätt följd av Long Live Rock N Roll och Bent Out Of Shape (AOR-nörd som man är).

Mina favoriter är Long Live Rock 'n' Roll och Straight Between The Eyes.
Citera
2016-09-29, 08:20
Medlem
Rebali179s avatar
Nu kommer det en Rainbow konsert ut på Blu-Ray / DVD / CD & LP
Memories in Rock – Live in Germany
18 November detta år

http://ultimateclassicrock.com/ritch...-in-rock-live/

Setlist

“Highway Star”
“Spotlight Kid”
“Mistreated”
“16th Century Greensleeves”
“Since You Been Gone”
“Man on the Silver Mountain”
“Catch the Rainbow”
“Difficult to Cure (Beethoven’s Ninth)”
“Perfect Strangers”
“Stargazer”
“Long Live Rock ‘n’ Roll”
“Child in Time / Woman From Tokyo”
“Black Night”
“Smoke on the Water”
Citera
2016-09-29, 12:37
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Nu kommer det en Rainbow konsert ut på Blu-Ray / DVD / CD & LP
Memories in Rock – Live in Germany
18 November detta år

http://ultimateclassicrock.com/ritch...-in-rock-live/

Setlist

“Highway Star”
“Spotlight Kid”
“Mistreated”
“16th Century Greensleeves”
“Since You Been Gone”
“Man on the Silver Mountain”
“Catch the Rainbow”
“Difficult to Cure (Beethoven’s Ninth)”
“Perfect Strangers”
“Stargazer”
“Long Live Rock ‘n’ Roll”
“Child in Time / Woman From Tokyo”
“Black Night”
“Smoke on the Water”

Inte alls omöjligt att jag köper denna. Då jag inte lär se detta live är det inte fel att åtminstone få sig en skiva!
Citera
2016-09-29, 22:03
Medlem
Castlevanias avatar
Vilket jävla skämt att kalla sig Rainbow med denna uppsättning. Det är ju rena rama coverbandet. Ronnie Romero är inte heller nån klassångare direkt. Det är lika fel som om Tony Iommi som enda originalmedlem skulle åka runt med en rad okända musiker och kalla sig Black Sabbath. Att fans godtar konceptet är en gåta.

Den där DVD:n är det sista jag skulle lägga pengarna på.
Citera
2016-09-29, 22:31
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Vilket jävla skämt att kalla sig Rainbow med denna uppsättning. Det är ju rena rama coverbandet. Ronnie Romero är inte heller nån klassångare direkt. Det är lika fel som om Tony Iommi som enda originalmedlem skulle åka runt med en rad okända musiker och kalla sig Black Sabbath. Att fans godtar konceptet är en gåta.

Jag håller med om att denna Rainbow-sättning inte är något att hänga i granen, och att Ronnie Romero knappast är lika bra som Blackmore vill få det till. Men om Ritchie vill kalla det för Rainbow så ska han få göra det. Det är Ritchie som är grundaren och kärnan i bandet.
Jämförelsen med Tony Iommi är lite opassande. Black Sabbath bildades som ett band med fyra likvärdiga medlemmar, och Iommi har tagit över ledarrollen på senare år. Rainbow är sedan starten Ritchies egna band.
Citera
2016-09-30, 00:13
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Inte alls omöjligt att jag köper denna. Då jag inte lär se detta live är det inte fel att åtminstone få sig en skiva!

Tror att det blir ett köp för mig också.
Är väldigt sugen på CD + DVD utgåvan
Citera
2016-09-30, 16:58
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Den åsikten ligger nog rätt nära min uppfattning men "köp, köp, köp, förfan" på måndag kan vara försent!
Citera
2016-09-30, 19:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Men alltså vadå...? Rainbow har genom åren haft 25-30 musiker förutom Blackmore. Absolut ingen har varit oersättlig har det visat sig. Topparna som bandet haft har varit med helt olika medlemmar (förutom Richie).

Jämför hellre med Santana eller E Street Band, ganska få bryr sig om vilka musiker som Carlos respektive Bruce anlitar för tillfället.
Citera
2016-09-30, 19:56
Medlem
Castlevanias avatar
Det hade varit schystare att ge tillbaka nåt till fansen, anlita gamla Rainbow medlemmar som fansen har en relation till. Speciellt en sådan som Joe Lynn Turner som Blackmore haft samtal med om en reunion. Men men, det är ingen stor fråga för mig. Blackmore är passe för mig sedan många år. Om han så vill anlita Håkan Hemlin för att sjunga sjunga Vandraren får han väl göra det. Bara jag slipper höra skiten.
Citera
2016-10-01, 20:36
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jämför hellre med Santana eller E Street Band, ganska få bryr sig om vilka musiker som Carlos respektive Bruce anlitar för tillfället.
Du har en 'point' i det.

Titleln lyder just "Ritchie Blackmore's Rainbow - Memories in rock/live in Germany".

Men faktiskt, Rainbow hade ju faktiskt kunna utlämnas helt, eller hur?
Citera
2016-10-01, 23:09
Medlem
Geomeisters avatar
Det var inte många månader sedan "Rainbow's 'Monsters Of Rock Live At Donington 1980' Dvd + Cd" släpptes. Häromdagen såg jag i lokala skivbutiken att Rainbow Rising fanns för cirka 90 kronor. Nämnd live-skiva gick på 200 (+) plus.

Är folk verkligen intresserad av CD + DVD i samma förpackning för betydligt högre pris? Jag är inte det. Antingen så köper jag CD eller DVD eller båda.. Helst i separat förpackning. Om jag som ny inför Rainbow står emellan valet av Rising (en av hårdrockens diskutabelt mest älskade album) eller någon okända live-skiva för 3-4 dubbla priset är valet även där enkelt.

Dom flesta samlarna idag köper dessutom LP. Tror väldigt få betalar 200 kr (+) för någon skiva!

Ville bara få mig ur detta

Dagens Rainbow:
Rainbow - Stone Cold
Senast redigerad av Geomeister 2016-10-01 kl. 23:14.
Citera
2016-10-06, 09:07
Medlem
Dom som påstår att detta är ett coverband var nog inte med när det begav sej. Då skulle alla Rainbow uppsättningar vara coverband. Minns så väl turerna i pressen ca 81-83. "Va fan håller Blackmore på med !?, är han helt omöjlig ?".. o.s.v. Men på längre sikt har det visa sej hålla kvalitet, p.g.a Ritchies musikalitet. Att ta in Turner idag skulle vara helt fel. Han kraxar mest, samt klarar inte alla eror som Ritchie medverkat i. Utstrålningen på scen ingen höjdare heller. Romero är helt rätt nu. Det enda jag kan tycka är att dom borde släppa lite nya låtar för att det skall kännas "på riktigt". Men motivationen kanske inte finns för en 71 årig Blackmore. Tycker förövrigt denna sättning svänger mer än 1995 års version, som gick mer åt heavy metal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in