2011-01-30, 21:17
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Något jag dock vill se nu är en hylling av Ronnie James Dio. Lik "Freddie Mercury"-galan. Men istället för en hel drös med olika artister ska det bara vara dom som är sammanknuta med Dio.

Toni Iommi, Geezer Butler, Vinny Appice, Ritchie Blackmore, grabbarna i Deep Purple, så många av Rainbow medlemmar som möjligt och folket från bandet Dio. En stor jäkla hyllning till mannen ska det vara!

Med blandat material från Black Sabbath, Heaven & Hell, Dio, Rainbow och något inhopp med Deep Purple.

Den får gärna börja med "Man On The Silver Mountain" eller "Neon Knights".

Slutet får gärna vara att Dio-medlemmarna slänger ut sången åt publiken och kör igång "Rainbow in the Dark". Allsång med en storbildsskärm med en av Dios bästa spelningar.

Alternativt att Ritchie Blackmore sätter sig och lirar "Catch the Rainbow" akustiskt med massa bilder på Ronnie James Dio i bakgrunden.

Det är åtminstone en biljett jag skulle vara beredd att lägga mycket pengar på!

Håller med till fullo. Hade varit en fantastisk upplevelse och något som även jag hade varit beredd att lägga mycket pengar på för att få en biljett till.

Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Blackmore är inte känd för att göra det som fansen vill. Han går sin egen väg oavsett. Har svårt att se att Deep Purple skulle ta tillbaka honom med öppna armar. Speciellt då det gått så lång tid och Steve Morse har blivit en fullvärdig medlem. Starta upp Rainbow är förstås ett alternativ. Men frågan är vilken stor sångare som vill samarbeta med honom. Han lär inte ha kvar många vänner.

Enligt mig finns ingen anledning för Ritchie att starta upp Rainbow igen. Nu när han spelar med Blackmore's Night så gör han äntligen det han tycker är roligt. Man ser att han är lycklig på scenen. Han drar upp folk i publiken på scenen, ger extranummer och skrattar. Inget av detta var en vanlig syn i Rainbow eller Deep Purple. Nu när han spelar med Candice så känns det som han spelar och lever så som han alltid velat göra.
Citera
2011-01-31, 00:38
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Enligt mig finns ingen anledning för Ritchie att starta upp Rainbow igen. Nu när han spelar med Blackmore's Night så gör han äntligen det han tycker är roligt. Man ser att han är lycklig på scenen. Han drar upp folk i publiken på scenen, ger extranummer och skrattar. Inget av detta var en vanlig syn i Rainbow eller Deep Purple. Nu när han spelar med Candice så känns det som han spelar och lever så som han alltid velat göra.

Förmodligen trivs han som allra bäst som ensamhärskare. I Rainbow och Deep Purple fanns det som bekant andra starka viljor som sa si och så. Det var inte populärt och det resulterade i att åtskilliga kompetenta musiker fick sparken. Blackmore har valt det kommersiella före det konstnärliga de senaste 15-20 åren. Därför skulle jag inte bli förvånad om han följer trenden och byter stil om musiken de spelar blir omodern. Hursomhaver är det underligt att han är så fäst vid folkrocken. Han har till och med gjort en cover av Nordman! Jag väntar bara på att han ska gå tillbaka till rötterna. Men han verkar vilja bli ihågkommen för skiten som Blackmore's Night står för.
Citera
2011-01-31, 11:39
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Jag väntar bara på att han ska gå tillbaka till rötterna. Men han verkar vilja bli ihågkommen för skiten som Blackmore's Night står för.

Haha, Ritchie Blackmore har slängt fram världens, möjligtvis, mest spelade riff: Smoke on the Water.

Han har startat två multimiljon säljande band. Varit "ansvarig" för att få Ian Gillan, David Coverdale, Ronnie James Dio och fler att nå högre på stjärnhimlen.

Han har skrivit ganska många låtar vilka räknas som absoluta rockklassiker.

Det är lite sent att försöka bli ihågkommen för det han gör nu. Jag tror ingen jag känner ens hört talas om Blackmore's Night
Senast redigerad av Geomeister 2011-01-31 kl. 11:41.
Citera
2011-01-31, 13:31
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Det är lite sent att försöka bli ihågkommen för det han gör nu. Jag tror ingen jag känner ens hört talas om Blackmore's Night

Dessvärre har jag ett par yngre släktingar som diggar det han gör nu stenskarpt. Dom visste inte ens om att han gjort "Smoke on the water" i Purple. Fick slänga på ett par plattor för att det skulle gå in. Man får hoppas dom utgör ett undantag.
Citera
2011-01-31, 14:34
Medlem
Månsans avatar
Blackmore och Rainbow tillhör definitivt favoriterna. Högsta klass oavsett sättning. Dio, Bonnett eller Turner på sång spelade ingen större roll. Personligen gillar jag bäst Graham Bonnett, inte minst för att han såg så extremt icke-hårdrocksångaraktig ut. Mer som en pokerspelare eller en bilhandlare.

Vidare anser jag att Blackmore är tidernas coolaste gitarrist, och närapå också den främste.

Apropå Blackmore; här skulle Blackmore spela sitt solo i en minut var det bestämt. Han struntade i det och körde så länge han själv hade lust. Jon Lord, orkestern och dirigenten, den store Malcolm Arnold, vrider sig av obehag. Men vilket gitarrsolo...
Blackmore drar igång vid 0.45 och slutar aldrig, nästan.

http://www.youtube.com/watch?v=gLyqd...D4371523B4AD72
Citera
2011-02-03, 01:20
Medlem
Citat:
Blackmore är inte känd för att göra det som fansen vill. Han går sin egen väg oavsett. Har svårt att se att Deep Purple skulle ta tillbaka honom med öppna armar. Speciellt då det gått så lång tid och Steve Morse har blivit en fullvärdig medlem. Starta upp Rainbow är förstås ett alternativ. Men frågan är vilken stor sångare som vill samarbeta med honom. Han lär inte ha kvar många vänner.
Jag hoppas Deep Purple behåller Steve Morse. Skulle bli väldigt besviken om Blackmore återvände till Deep Purple. Blackmore har de senaste decennierna inte skrivit några vettiga låtar och spelat bara skitsolon. Morse har åtminstone fått Deep Purple låta bra igen med nya versioner av gamla låtar och extraordinära framträdande - definitivt mycket mer generös gitarrist än Blackmore. Don Airey kan de emellertid byta ut. Saknar Jon Lord.
Citera
2011-05-16, 17:22
Medlem
Castlevanias avatar
Ett år sen Dio lämnade jordelivet. Sorgen har varit tung efter den lilla mannens död. En liten kort video om Rainbow:

http://rockandrolltribe.com/video/ra...ng-documentary
Citera
2011-09-17, 17:47
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Förmodligen trivs han som allra bäst som ensamhärskare. I Rainbow och Deep Purple fanns det som bekant andra starka viljor som sa si och så.

Kan man skriva egna låtar så ska man definitivt satsa på en ledande position, och man knyter sedan till sig de musiker man kan (och orkar) samarbeta med. Efter några års fuskande med elgitarren så känner jag mig redo att skriva eget, och då kommer jag att bli besvärlig som underordnad bandmedlem Lika så bra att starta eget istället.

Lyssnar just nu på Stone Cold från Straight in the Eyes - http://youtu.be/8WukfC-6Gpc

obs! Låten kräver hög volym
Senast redigerad av Schnuppfen 2011-09-17 kl. 17:51.
Citera
2011-11-20, 01:52
Medlem
Geomeisters avatar
Var och köpte med Rainbows "Live in Munich 1977" nyligen och låten jag hittills uppskattat allra mest är versionen av "Sixteenth Century Greensleeves" där Ritchie Blackmore leker omkring på gitarren innan låten kör igång för fulla muggar. Jag gillar även "originalet" från första skivan, men den har jag varit någon av mina personliga favoriter bandet.

Off-Topic:
Jag slänger även in Jeff Becks version av "Greensleeves". Fina grejer!
http://www.youtube.com/watch?v=U7fxaCqZZKE
Citera
2012-01-22, 21:26
Medlem
D3humanizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
"Rising" och "Ritchie Blackmores Rainbow" tillsammans med "Long Live Rock n Roll" borde skickas med i rymdkapslar så andra livsformer får höra hur otroligt bra musik vi kan göra på jorden.

Med låtar som "Stargazer", "Jealous Lover", "Man on the Silver Mountain", "Tarot Woman", "Mistreated", "Difficult to Cure", "Catch the Rainbow" och "Gates of Babylon" (absoluta favoritlåten) är bara ett axplock av Rainbows enorma låtskatt. Jag har tyvärr inte sett Rainbow då jag är på tok för ung för att ha upplevt ett av 70-talets absolut bästa band under sin prime time men jag har gjort något som åtminstone kan kompensera saken ordentligt. Under Sweden Rock 2009 såg jag på "Over The Rainbow" som bestod av gamla Rainbow-medlemmar som Joe Lynn Turner. Dessutom togs Ritchies gura över av sin son Jürgen som skötte sitt jobb excellent. "Over the Rainbow" var som att för en kort stund drömma sig bak mot 70-talet. Tyvärr gjorde Ronnie James Dio inget inhopp men jag fick ju se honom senare med "Heaven & Hell" så det är alldeles utmärkt.

Rainbow var ett jävligt bra band, det verkar som om allt Ritchie engagerat sig blir i absolut världsklass med "Deep Purple", "Rainbow" eller "Blackmores Night" som talande exempel. En av världens mest mångsidiga gitarrister är vad han var och är.

/Pastejköket

Stämmer 100% man får verkligen en känsla av magi när man hör rainbows låtar från den tidiga eran, speciellt Rising och Long Live Rock 'N' Roll albumena. Får verkligen aldrig nog av dem, synd att så många i min ålder (20) inte uppskattar sånt här mästerverk. Öppna ögonen för fan jävla data musiks diggare, detta är gjort för hand och inte nårra jävla datorer inblandade...
Citera
2012-01-22, 22:12
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Haha, Ritchie Blackmore har slängt fram världens, möjligtvis, mest spelade riff: Smoke on the Water.

Han har startat två multimiljon säljande band. Varit "ansvarig" för att få Ian Gillan, David Coverdale, Ronnie James Dio och fler att nå högre på stjärnhimlen.

Han har skrivit ganska många låtar vilka räknas som absoluta rockklassiker.

Inte för att det kommer att förändra din världsbild, men det var faktiskt Glover som gjorde riffet till Smoke on the water. Han gjorde för övrigt dom flesta riffen i Purple och sen i Rainbow.
Citera
2012-01-22, 22:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Inte för att det kommer att förändra din världsbild, men det var faktiskt Glover som gjorde riffet till Smoke on the water.

Inte enligt Roger Glover själv.

Efter 22.45:

http://svtplay.se/v/2678202/hardrock...ia/del_3_av_11
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in