2010-09-14, 10:07
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Dio-perioden var fantastisk.Rising är en av tidernas bästa album,tycker jag.
Down To Earth är också bra.Sen vart det sämre.Har aldrig gillat Joe Lynn Turner.

Nej han är en bitch. Rising är helt fantastisk
Citera
2010-09-14, 17:35
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Skivan har som sagt fått blandad kritik av musikkritiker. För mig är det en fullkomlig gåta att Allmusic endast ger den 2.5/5. Jag ger den en stark 4:a

Förutsätter att Geomeister sätter tänderna i Rising när han känner sig redo

Musikkritiker kan vara skumma personer. Hur kan "Straight Between The Eyes" få 4/5 på allmusic medan Ritchie Blackmore's Rainbow få 2,5/5? Straight Between The Eyes är en sådan klassisk 3/5 skiva så det bara skriker om det. Det är inte en dålig skiva men något opersonlig och en dussin skiva. Vilket hyffsat 80-tals band som helst hade kunna gjort det albumet. Ritchie Blackmore's Rainbow innehåller några tveklösa klassiker och har ett betydligt unikare sound. Den senare får 4/5 av mig

En Rising recension kommer med tiden
Citera
2010-09-14, 18:55
Medlem
Jensofswedens avatar
Woot Rainbow är grymma. Har kvar umm Difficult to cure (?) på LP

I surrender är en finfin låt bland många andra. Jag digger Joe Lynn Turners röst
Citera
2010-09-15, 20:12
Medlem
Geomeisters avatar
Geomeisters recension av Rising (1976)

Betygsättning:
1 = Garbage
2 = Kan innehålla bra ingredienser men den färdiga kakan gick inte hem på släktträffen
3 = Helt klart stabil låt. Inte bandets absoluta topp, men inget att klaga på heller.
4 = Mycket bra. Hör till bandets bättre material.
5 = Given klassiker

Tarot Woman
Betyg: 4
Anledning: Här har de använt synthen på ett bra sätt. Långt innan det blev en kliché / cheesy på 1980-talet.

Run With the Wolf
Betyg: 3,5
Anledning: Skön låt som "alltid" glöms bort tack vare skivans (bandets) klassiker.

Starstruck
Anledning: För mig är detta Rainbows låt som täcker bandets sound allra bäst. Skulle någon fråga mig hur Rainbow låter skulle jag spela denna låt för dem.

Do You Close Your Eyes
Anledning: Dio imponerar här.

Stargazer
Betyg: 5
Anledning: Led Zeppelin har Kashmir. Deep Purple har Child In Time. Rainbow har Stargazer. En låt som, om inte annat, visar att Rainbow inte bara var ett sidoprojekt utan en kraft att räkna med!

A Light In the Black
Anledning: Gitarronanism när det är som bäst.
Senast redigerad av Geomeister 2010-09-15 kl. 20:15.
Citera
2010-09-20, 04:22
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Betygsättning:
1 = Garbage
2 = Kan innehålla bra ingredienser men den färdiga kakan gick inte hem på släktträffen
3 = Helt klart stabil låt. Inte bandets absoluta topp, men inget att klaga på heller.
5 = Given klassiker

Tarot Woman
Anledning: Här har de använt synthen på ett bra sätt. Långt innan det blev en kliché / cheesy på 1980-talet.

Run With the Wolf
Anledning: Skön låt som "alltid" glöms bort tack vare skivans (bandets) klassiker.

Starstruck
Anledning: För mig är detta Rainbows låt som täcker bandets sound allra bäst. Skulle någon fråga mig hur Rainbow låter skulle jag spela denna låt för dem.

Do You Close Your Eyes
Anledning: Dio imponerar här.

Stargazer
Anledning: Led Zeppelin har Kashmir. Deep Purple har Child In Time. Rainbow har Stargazer. En låt som, om inte annat, visar att Rainbow inte bara var ett sidoprojekt utan en kraft att räkna med!

A Light In the Black
Anledning: Gitarronanism när det är som bäst.

Åh, Stargazer. För att sammanfatta var rock gör sig bra så är det bara att spela Stargazer.
Citera
2010-09-21, 18:49
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Betygsättning:
1 = Garbage
5 = Given klassiker

Run With the Wolf

Tycker låten växer och andra halvan är bäst. Kunde ha varit något längre dock.

Intressant vad Dio säger om Rising i denna intervju.

"This album is a bunch of self indulgent shit on the second side, as far as I'm concerned"
6:56 in - http://www.youtube.com/watch?v=L01b7_Wm5n4

Nej Dio, det håller jag inte med om. Rising är Rainbows bästa album. Men det var säkert roligare att göra det första albumet med dina gamla Elf-kompisar.

Mitt betyg: 5/5
Citera
2010-09-23, 09:17
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Intressant vad Dio säger om Rising i denna intervju.

"This album is a bunch of self indulgent shit on the second side, as far as I'm concerned"
6:56 in - http://www.youtube.com/watch?v=L01b7_Wm5n4

Den där videon behöver jag inte titta på. Vet redan vilken det är
Och ja.. vad ska jag säga? Dio verkar tänka mer på sin erfarenhet än på helheten.

För att ändra diskussionen:
Vilka låtar tycker ni innehåller bäst partier från basspelen ?
Citera
2010-10-21, 20:49
Medlem
SertralinJunkies avatar
Rainbow borde inte få heta rainbow utan Blackmore/Dio.
O jag tror RBR hade varit ännu bättre med Powell bakom stockarna.

Jag har Rising-original LP MINT inramad på väggen hemma.
Hade en ryggtavla fastsydd på en jacka med Rising-motivet. Det var för övrigt på den jag
först såg gubben som står långt ner till vänster på en klippavsats.
Men den tavlan sprättade morsan bort när hon skulle laga nåt på jackan o sen "försvann" den. Kärring.

En fråga dock.
Varför får Ritchie Blackmore inte förstymmelsen till creds som han är värd?
När man pratar om gitarr-kungar från rocken så hör man om:
Malmsteen, Vai, Iommi, Clapton, Beck, alla från IronMaiden, Hammet osv osv ja ni fattar.

Men INGEN nämner Blackmore.
Han har ju för fasen skrivit världens kändaste rocklåt.
Hur kommer det sig?
Citera
2010-10-21, 22:31
Medlem
Draksvanss avatar
Citat:
Nu då vi gått över till att kommentera skivsläpp så får jag dra mitt strå till stacken. Debuten Ritchie Blackmore's Rainbow har fått blandad respons. Vissa gillar några spår och brukar hänvisa att det var skivan som fick dem att öppna ögonen för bandet. Andra som undertecknad anser att den är ett smått mästerverk med flera starka låtar. Man on the Silver Mountain, Catch the Rainbow, The Temple of the King och Sixteenth Century Greensleeves håller högsta klass.

Låten Black Sheep of the Family ratades av Deep Purple. Den var tänkt att vara med på Stormbringer 1974. Den är för övrigt en cover (klart bättre än originalet måste jag säga) av Quatermass 1970. Jag kan föreställa mig att den inte alls passade för David Coverdales röst. Året därpå visade den sig passa Dio. Hursomhaver är det en rätt så trevlig låt (glad låt var ett bra uttryck) som påminner en del om Dio's gamla band Elf. Jag tänker på Elf så fort jag hör låten.

Kan nämnas att debuten är Dio's favoritskiva och den han uppskattade mest från Rainbow-tiden. Jag tror det har att göra med han kände sig mest hemma med den uppsättningen. Det var samma killar från Elf förutom gitarristen som Blackmore ersatte.

Skivan har som sagt fått blandad kritik av musikkritiker. För mig är det en fullkomlig gåta att Allmusic endast ger den 2.5/5. Jag ger den en stark 4:a

Förutsätter att Geomeister sätter tänderna i Rising när han känner sig redo

Kan dessvärre inte hålla med dig om Black Sheep. Rainbow tolkade den väldigt bra men inget tar originalet. Quatermass visade, med sin enda platta, var skåpet ska stå! Inte en medelmåttig låt på plattan, bara höjdare.
Citera
2010-10-22, 04:54
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SertralinJunkie
Rainbow borde inte få heta rainbow utan Blackmore/Dio.
O jag tror RBR hade varit ännu bättre med Powell bakom stockarna.

Jag har Rising-original LP MINT inramad på väggen hemma.
Hade en ryggtavla fastsydd på en jacka med Rising-motivet. Det var för övrigt på den jag
först såg gubben som står långt ner till vänster på en klippavsats.
Men den tavlan sprättade morsan bort när hon skulle laga nåt på jackan o sen "försvann" den. Kärring.

En fråga dock.
Malmsteen, Vai, Iommi, Clapton, Beck, alla från IronMaiden, Hammet osv osv ja ni fattar.

Hur kommer det sig?

Mina teorier är dessa:

1: Många Deep Purple och Rainbow fans är alldeles för koncentrerade på enskilda faser t.ex. Deep Purple med Nick Samper, Deep Purple med Ian Gillan, Deep Purple med David Coverdale, Rainbow med Dio eller Rainbow med Joe Lynn Turner. (Ritchie Blackmore har även samarbetat med andra, men dessa är de som brukar nämnas.). När folk sedan ska skriva sina åsikter på en "favorit gitarrist lista " eller liknande kan det vara så att just deras favorit era i Deep Purple eller Rainbow inte håller upp på allt material av t.ex. Kirk Hammett eller Dave Murray (där fans kanske är mer överseende med helheten av vad de gjort).

2: Många yngre, dvs. de som är för små för att upplevt antingen Deep Purple eller Rainbows glansdagar, tröttnar eller ogillar Smoke on the Water och avskriver honom endast som "killen som skrivit Smoke on the Water".

Kan det stämma?
Citera
2010-10-22, 23:00
Medlem
Har skrivit i den här tråden förr och hållt antingen debuten eller Rising som mitt favvo-album men det är ju för fan Long Live Rock 'n' Roll som är den bästa. Låtmaterialet är helt suveränt och den absolut jämnaste Rainbow-plattan. Jag skulle lätt slänga in den bland en av dom bästa albumen genom tiderna.
Citera
2010-10-23, 00:58
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SertralinJunkie
En fråga dock.

Hur kommer det sig?

Blackmore nämns men kanske inte i den omfattning han förtjänar. Beror förmodligen på att nämnda artister fortsatt utvecklas och är aktiva inom rocken. Samtidigt som Blackmore för en tynande tillvaro i folkmusikens tecken de senaste 15 åren. Han blir förknippad med sitt nuvarande trams till musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in