Citat:
Ursprungligen postat av SertralinJunkie
Rainbow borde inte få heta rainbow utan Blackmore/Dio.
O jag tror RBR hade varit ännu bättre med Powell bakom stockarna.
Jag har Rising-original LP MINT inramad på väggen hemma.
Hade en ryggtavla fastsydd på en jacka med Rising-motivet. Det var för övrigt på den jag
först såg gubben som står långt ner till vänster på en klippavsats.
Men den tavlan sprättade morsan bort när hon skulle laga nåt på jackan o sen "försvann" den. Kärring.
En fråga dock.
Varför får Ritchie Blackmore inte förstymmelsen till creds som han är värd?
När man pratar om gitarr-kungar från rocken så hör man om:
Malmsteen, Vai, Iommi, Clapton, Beck, alla från IronMaiden, Hammet osv osv ja ni fattar.
Men INGEN nämner Blackmore.
Han har ju för fasen skrivit världens kändaste rocklåt.
Hur kommer det sig?
Mina teorier är dessa:
1: Många Deep Purple och Rainbow fans är alldeles för koncentrerade på enskilda faser t.ex. Deep Purple med Nick Samper, Deep Purple med Ian Gillan, Deep Purple med David Coverdale, Rainbow med Dio eller Rainbow med Joe Lynn Turner. (
Ritchie Blackmore har även samarbetat med andra, men dessa är de som brukar nämnas.). När folk sedan ska skriva sina åsikter på en "favorit gitarrist lista " eller liknande kan det vara så att just deras favorit era i Deep Purple eller Rainbow inte håller upp på allt material av t.ex. Kirk Hammett eller Dave Murray (där fans kanske är mer överseende med helheten av vad de gjort).
2: Många yngre, dvs. de som är för små för att upplevt antingen Deep Purple eller Rainbows glansdagar, tröttnar eller ogillar Smoke on the Water och avskriver honom endast som "killen som skrivit Smoke on the Water".
Kan det stämma?