2009-09-25, 19:39
Medlem
Rocket-Queens avatar
Deep Purple, ett riktigt jävla toppband med riktigt bra musiker (tänker främst på MK II och MK III).

Kan vi diskutera dem lite? Det känns som att gruppen ofta blir glömd bland unga idag. Man ser många ungdomar med Zeppelin t-shirts som går runt och många metalheads som lyssnar på Sabbath pga deras influens på metal. Det känns som att Deep Purple alltid försvinner bland ungdomar och ses som ett one-hit wonder band (Smoke On The Water).

Så vad säger ni? Bästa skiva? Bästa gitarrist? Bästa sångare? Bästa line-up? Några roliga klipp? Roliga historier? Någon som diggar Rainbow? (som Ritchie Blackmore starta).

Mina favoritskivor är de som gjordes mellan 1970 och 1974. Dvs. In Rock, Fireball, Machine Head, Who Do We Think We Are!, Burn och Stormbringer. Who Do We Think We Are! känns ofta som en bortglömd skiva med dem. Själv håller jag Machine Head högst men de andra kommer inte långt efter. Håller spår som Never Before och Maybe I'm A Leo högt!

Mark II line-upen med Ritchie Blackmore, Ian Gillan, Roger Glover, Jon Lord och Ian Paice tycker jag är bäst. Hörde en historia om att Ritchie Blackmore och Jon Lord hade ett långt solo och Gillan gick av scen. Efter ett tag när han skulle komma tillbaka igen dök han inte upp. De fortsatte att jamma och tillslut kom Gillan ut från bakom en flygel med knullruffs och öppen skjorta tätt följd av en kvinna som höll på att sätta på sig!

Här är en riktigt bra låt! When A Blind Man Cries i en annan version med Ian Gillan solo. Mer piano orienterad.

http://www.youtube.com/watch?v=yDAtZ-ZAR1c

Sen den klassiska MK II line-upen! The Mule!

http://www.youtube.com/watch?v=xGsaTPkQ95w

Såja diskutera!

EDIT: Geomeister, jag förväntar mig svar från dig
Senast redigerad av Rocket-Queen 2009-09-25 kl. 19:42.
Citera
2009-09-25, 20:21
Medlem
Astrofaess avatar
Jag gillar plattorna med Coverdale och Hughes på sång. Den uppsättningen gjorde en schysst spelning på California Jam -74 som man kan se på Youtube. Diggar även "The Book of Taliesyn" med den allra första uppsättningen. Annars har jag aldrig tyckt att Deep Purple är något favoritband, de har gjort för mycket som känns gubbrock och ointressant.
Citera
2009-09-25, 21:16
Medlem
Tullamores avatar
Riktigt bra band.Ett av dom bästa någonsin.Bara världsklassmusiker rakt igenom.
In Rock och Made In Japan snurrar jävligt ofta hemma hos mig.
Citera
2009-09-25, 22:31
Medlem
Geomeisters avatar
Tack för "EDIT" Mr. TS, jag känner mig hedrad :)

"Ritchie Blackmore loves to hate Ian Gillan" tycker jag är ett skönt citat om två gamla bandmedlemmar. Kommer inte ihåg vem som sa det dock

Här är en underhållande länk med Ritchie Blackmore spelades och berättades om diverse Deep Purple riffs:
http://www.youtube.com/watch?v=pLgF7...e=channel_page

Om jag förstått det rätt ville bandet (eller vissa medlemmar) använda Never Before som första singel till albumet "Machine Head".

Det var allt för idag, I'll be back
Citera
2009-09-25, 22:49
Medlem
Det är som sagt trist att världens antagligen bästa och mest hållbara band (40 år och still going strong) enbart är känt för "Smoke on The Water" som inte visar en tiondel av bandets potential. Jag förbannar mina föräldrar/gener varje dag för att jag inte fick växa upp under det magiska 70-talet. Deep Purples shower var helt i världsklass med galna syntsolon, galna gitarrsolon, magisk falsettsång och en otrolig rytmsektion. De spelade med känsla, med humor och med ös. Gitarrer som duellerar med falsettskrik som i sin tur duellererar med elorgeln. Jag har dock haft turen att se bandets nuvarande uppställning med fusiongitarristen Steve Morse som ersättare till Ritchie. Dessvärre var publiken hjärndöda 40-åringar som stod blick stilla ända tills "Smoke on The Water" rullade igång. Det är mycket tragiskt.

Mina favoritalbum är "In Rock" och "Who Do We Think We Are?".
Otroligt melodiska hårda låtar med Jon Lords otroliga orgelspel, Ritchies gitarr, Ians tighta trumspel och Rogers fasta basdunkande. Odödliga klassiker som "Child in Time", "Rat Bat Blue", "Woman From Tokyo", "Black Night", "Speed King", "Smooth Dancer" och "Super Trouper". Deras nyare album går inte av för hackor heller. "Purpendicular" är löjligt välgjord, och Steves gitarrspel sitter som handen i handsken. Till alla som har missat Deep Purple borde tvångslyssna på alla deras album, för så bra är de.

Länktips:
Space Trucking: 1973
http://www.youtube.com/watch?v=1YPijSWJmsE

Wring That Neck/Hard Road: 1970
http://www.youtube.com/watch?v=tRCchLGjUwY

Child in Time: 1970
http://www.youtube.com/watch?v=BJCTr...eature=related

Enbart "Child in Time" borde räcka för att ge "grabbarna" Polarpriset och Nobelpriset på samma gång. Bättre än så blir det antagligen inte. Helt klart en av världens 10 bästa låtar någonsin.

Tack för mig, det var skönt att skriva av sig.

/Pastejköket
Citera
2009-09-25, 22:59
Medlem
EddieShredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Det är som sagt trist att världens antagligen bästa och mest hållbara band (40 år och still going strong) enbart är känt för "Smoke on The Water" som inte visar en tiondel av bandets potential. Jag förbannar mina föräldrar/gener varje dag för att jag inte fick växa upp under det magiska 70-talet. Deep Purples shower var helt i världsklass med galna syntsolon, galna gitarrsolon, magisk falsettsång och en otrolig rytmsektion. De spelade med känsla, med humor och med ös. Gitarrer som duellerar med falsettskrik som i sin tur duellererar med elorgeln. Jag har dock haft turen att se bandets nuvarande uppställning med fusiongitarristen Steve Morse som ersättare till Ritchie. Dessvärre var publiken hjärndöda 40-åringar som stod blick stilla ända tills "Smoke on The Water" rullade igång. Det är mycket tragiskt.

Mina favoritalbum är "In Rock" och "Who Do We Think We Are?".
Otroligt melodiska hårda låtar med Jon Lords otroliga orgelspel, Ritchies gitarr, Ians tighta trumspel och Rogers fasta basdunkande. Odödliga klassiker som "Child in Time", "Rat Bat Blue", "Woman From Tokyo", "Black Night", "Speed King", "Smooth Dancer" och "Super Trouper". Deras nyare album går inte av för hackor heller. "Purpendicular" är löjligt välgjord, och Steves gitarrspel sitter som handen i handsken. Till alla som har missat Deep Purple borde tvångslyssna på alla deras album, för så bra är de.

Länktips:
Space Trucking: 1973
http://www.youtube.com/watch?v=1YPijSWJmsE

Wring That Neck/Hard Road: 1970
http://www.youtube.com/watch?v=tRCchLGjUwY

Child in Time: 1970
http://www.youtube.com/watch?v=BJCTr...eature=related

Enbart "Child in Time" borde räcka för att ge "grabbarna" Polarpriset och Nobelpriset på samma gång. Bättre än så blir det antagligen inte. Helt klart en av världens 10 bästa låtar någonsin.

Tack för mig, det var skönt att skriva av sig.

/Pastejköket

Child in time-upptagningen från -70 kommer aldrig ngt band tangera vad det gäller ingredienser för allt som en god rocklåt ska innehålla: extremt bra högoktavig sång, otrolig samspelt musikerna emellan - och DYNAMIK, vilket alla moderna rockband saknar. Håller med fullständigt
Citera
2009-09-25, 23:29
Medlem
Rocket-Queens avatar
En annan riktigt bra låt som nya fans borde kolla in är Mary Long från Who Do We Think We Are! Samt Place In Line och Rat Bat Blue!
Citera
2009-09-25, 23:31
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
"Ritchie Blackmore loves to hate Ian Gillan" tycker jag är ett skönt citat om två gamla bandmedlemmar. Kommer inte ihåg vem som sa det dock

Här är en underhållande länk med Ritchie Blackmore spelades och berättades om diverse Deep Purple riffs:
http://www.youtube.com/watch?v=pLgF7...e=channel_page

Om jag förstått det rätt ville bandet (eller vissa medlemmar) använda Never Before som första singel till albumet "Machine Head".

Det var allt för idag, I'll be back

Det stämmer, Never Before var singeln med When A Blind Man Cries som B-sida. Har de sex albumen från In Rock till Stormbringer. Måste dock skaffa den "nya" (kom i år iaf...) Stormbringer remaster. 35 års jubelium.
Citera
2009-09-25, 23:55
Medlem
Eitzels avatar
Det är ta mig fan synd & skam att ''When A Blind Man Cries'' inte plockades med på ''Machine Head''. Kanonplatta som hade varit ännu bättre med en av mina favoritlåtar av bandet.

Annars tycker jag att en låt som aldrig nämns som måste hyllas är ''Anyone's Daughter'' som är så otypisk för bandet men ända så jävla cool.

''Burn'' är plattan som har bandets bästa låtsamling. ''Mistreated'' är outstanding och titelspåret följt av ''Might Just Take Your Life'' är en sån jävla knäckande öppning på plattan. Glenn Hughes sjunger visserligen som en jävla fåntratt med Purple men jag tycker ''Come Taste The Band'' är en skitkul skiva.

Ian Paice!!!
Citera
2009-09-25, 23:57
Medlem
Oakenshields avatar
Plockade fram Perfect Strangers häromveckan för första gången på många år.

Ett förbannat bra album rakt igenom - titellåten är grymt skön. Kommer ihåg när den släpptes 84, Roger Glover intervjuades i Rockdepartementet i P3, riktigt exalterad över känslan att spela med den klassiska sättningen igen.

Tyvärr gick det enligt mig raskt utför redan på House Of Blue Light...
Citera
2009-09-26, 00:08
Medlem
Geomeisters avatar
mitt favoritalbum är..

Fireball

Rent musikaliskt har Deep Purple antagligen album starkare än detta verk. Jag tycker dock att just detta album har ett "sound", inte lika grovt som In Rock eller lika perfekt som Machine Head, vilket jag gillar skarpt. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är.

På sistone har jag börjat upptäcka deras tidigaste verk innan Ian Gillan kom med i bilden tack vare min gamle vän Spotify. Det är riktigt bra grejer det
Citera
2009-09-26, 00:08
Medlem
EddieShredders avatar
i kölvattnet kom ju även "Sometimes I feel like screaming", som jag tycker kan vara värd namnet, förstås inte jämförbar med de tidigare prod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in