Citat:
Ursprungligen postat av bogani
Härlig kille som vann min auktion på tradera. Detta kom till e-mailen efter vunnen auktion.
"Hej,
Tack för att komma tillbaka till mig så fort du kan väl Mitt namn är Torbjörn Ohlsson från Cambridge i Storbritannien är en medborgare i Sverige men jag var tvungen att flytta på grund av arten av mitt jobb men jag hade känt tradera innan jag lämnade Sverige som varför Jag kom hela vägen från Storbritannien för att köpa artikeln här, så du kommer att skicka varan till min systerson som åkte på en Anti aids seminarium i västra Afrika, så jag skulle vilja att ni komma tillbaka till mig med den totala kostnaden plus frakt via Posten och jag kommer också att behöva dina bankuppgifter som följer
Bankens namn: -
FÖRSÄLJNING NAMN: -
Clearingnummer: -
KONTONUMMER: -
Om du är intresserad av att sälja objektet till mig, vänligen komma tillbaka till mig med den totala kostnaden för objektet och fraktkostnad. Svara mig genom detta mail torbjornohlsson22@hotmail.com ... hoppas att läsa från dig snart ...
Hälsningar"
Detta är ju uppenbarligen en scam, men vad kan dem egentligen göra med dina bankuppgifter om du lämnar ut dem??
De kan ge dig aids... eller så kommer de att fiffla ihop ett mail från en påhittad bank, typ Last Royal Bank of Scotland där alla dina bankuppgifter är "korrekt" återgivna samt ett meddelande från en lika påhittad banktjänsteman om att en överföring är initierad men att du måste skicka bevis på att varan är skickad för att pengarna ska skickas vidare till ditt konto. En person som inte tänker sig för lallar då iväg varan med FedEx till Nigeria och skickar sedan kolli-id till "banken". Några pengar kommer naturligtvis inte.