2010-09-29, 17:39
Medlem
Sitter i samma båt som er...

Blivit lurad i samband med blocket och använde mig av internetgirot.se trodde jag.

Kan ni hjälpa mig att ta reda på vem det är som står som kontoinnehavare till 8183-6 403006810-2 i Swedbank, Laholms sparbank.
Citera
2010-09-30, 09:26
Medlem
tillbakas avatar
Står i ett litet roligt dilemma..

sålde min Iphone på tradera. fått in pengarna och skickat telefonen. dock hävdar hon som köpte den att brevet var tomt när de kom fram. eftersom vi inte skickade som rek så gör inte posten nått förstås. hon bad inte om rek och jag frågade inte om hon ville ha det.

hon vill att ja ska föra över hennes pengar igen och sen ta det på min hemförsäkring...
Tänker ju inte ta de på den för tänker då fan heller betala 1500kr i självrisk för att få ut en ny när jag VET att jag skickat Iphonen men hon hävdar motsatsen då brevet var tomt enligt henne...

Hur löses detta?
Citera
2010-09-30, 11:24
Medlem
MoccaMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tillbaka
Står i ett litet roligt dilemma..

sålde min Iphone på tradera. fått in pengarna och skickat telefonen. dock hävdar hon som köpte den att brevet var tomt när de kom fram. eftersom vi inte skickade som rek så gör inte posten nått förstås. hon bad inte om rek och jag frågade inte om hon ville ha det.

hon vill att ja ska föra över hennes pengar igen och sen ta det på min hemförsäkring...
Tänker ju inte ta de på den för tänker då fan heller betala 1500kr i självrisk för att få ut en ny när jag VET att jag skickat Iphonen men hon hävdar motsatsen då brevet var tomt enligt henne...

Hur löses detta?

Jobbigt läge, ungefär samma lingo som Nigeriabrevsbedragarna använder sig av, fast då oftast via PayPal.
Citera
2010-10-04, 08:17
Medlem
Forzos avatar
Nu verkar det inte bättre än att jag också ramlat dit tillslut... Har dock namn, adress och kontonummer. Det jag funderar på är om han kan vara så pass dum att han använt sitt riktiga namn eller om det bara är en dum målvakt. Personen i fråga bor i uppsala men kontot är startar i helsingborg, finns det något sätt att kolla upp tidigare folkbokföringsadresser?
Citera
2010-10-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Nu verkar det inte bättre än att jag också ramlat dit tillslut... Har dock namn, adress och kontonummer. Det jag funderar på är om han kan vara så pass dum att han använt sitt riktiga namn eller om det bara är en dum målvakt. Personen i fråga bor i uppsala men kontot är startar i helsingborg, finns det något sätt att kolla upp tidigare folkbokföringsadresser?

Skatteverket kan nog kirra det, de fick fram bra mycket mer uppgifter till mig än jag trodde sist jag behövde dem.
Citera
2010-10-04, 23:33
Medlem
Härlig kille som vann min auktion på tradera. Detta kom till e-mailen efter vunnen auktion.

"Hej,

Tack för att komma tillbaka till mig så fort du kan väl Mitt namn är Torbjörn Ohlsson från Cambridge i Storbritannien är en medborgare i Sverige men jag var tvungen att flytta på grund av arten av mitt jobb men jag hade känt tradera innan jag lämnade Sverige som varför Jag kom hela vägen från Storbritannien för att köpa artikeln här, så du kommer att skicka varan till min systerson som åkte på en Anti aids seminarium i västra Afrika, så jag skulle vilja att ni komma tillbaka till mig med den totala kostnaden plus frakt via Posten och jag kommer också att behöva dina bankuppgifter som följer

Bankens namn: -
FÖRSÄLJNING NAMN: -
Clearingnummer: -
KONTONUMMER: -

Om du är intresserad av att sälja objektet till mig, vänligen komma tillbaka till mig med den totala kostnaden för objektet och fraktkostnad. Svara mig genom detta mail torbjornohlsson22@hotmail.com ... hoppas att läsa från dig snart ...

Hälsningar"

Detta är ju uppenbarligen en scam, men vad kan dem egentligen göra med dina bankuppgifter om du lämnar ut dem??
Citera
2010-10-05, 01:18
Medlem
_Strebers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogani
Härlig kille som vann min auktion på tradera. Detta kom till e-mailen efter vunnen auktion.

"Hej,

Tack för att komma tillbaka till mig så fort du kan väl Mitt namn är Torbjörn Ohlsson från Cambridge i Storbritannien är en medborgare i Sverige men jag var tvungen att flytta på grund av arten av mitt jobb men jag hade känt tradera innan jag lämnade Sverige som varför Jag kom hela vägen från Storbritannien för att köpa artikeln här, så du kommer att skicka varan till min systerson som åkte på en Anti aids seminarium i västra Afrika, så jag skulle vilja att ni komma tillbaka till mig med den totala kostnaden plus frakt via Posten och jag kommer också att behöva dina bankuppgifter som följer

Bankens namn: -
FÖRSÄLJNING NAMN: -
Clearingnummer: -
KONTONUMMER: -

Om du är intresserad av att sälja objektet till mig, vänligen komma tillbaka till mig med den totala kostnaden för objektet och fraktkostnad. Svara mig genom detta mail torbjornohlsson22@hotmail.com ... hoppas att läsa från dig snart ...

Hälsningar"

Detta är ju uppenbarligen en scam, men vad kan dem egentligen göra med dina bankuppgifter om du lämnar ut dem??

De kan ge dig aids... eller så kommer de att fiffla ihop ett mail från en påhittad bank, typ Last Royal Bank of Scotland där alla dina bankuppgifter är "korrekt" återgivna samt ett meddelande från en lika påhittad banktjänsteman om att en överföring är initierad men att du måste skicka bevis på att varan är skickad för att pengarna ska skickas vidare till ditt konto. En person som inte tänker sig för lallar då iväg varan med FedEx till Nigeria och skickar sedan kolli-id till "banken". Några pengar kommer naturligtvis inte.
Citera
2010-10-11, 08:23
Medlem
Blocketbedragare från Visby?

Detta är ett tillägg gällande en anmälan jag kommer att göra för Blocket bedrägerier.
Bedragaren eller bedragarna använder sig av andras identiteter för att låtsas sälja saker på Blocket. Jag har undersökt brotten själv utifrån vad som var möjligt att göra som privatperson. Jag har kommit fram till en del detaljer.
Brotten är enligt mig allvarliga eftersom bedragarna eller bedragaren använder andras identiteter som försäkran och mailar bilder på andra personer när de håller i sitt körkort eller liknande.

Jag delar med mig av den informationen jag har lyckats komma fram till.

Kontonumret som är kopplat till bedragaren, dvs. "6631-447357948" är registrerat på handelsbaken i Visby.
Jag har med hjälp av sidan Upplysning.se kontaktat andra berörda personer som också blivit lurade av samma bedrägerikedja. När jag blev utsatt för bedragaren låtsades bedragaren vara en av de personer som han lurad tidigare med en liknande annons. Därigenom kunde jag komma i kontakt med flera av de personer som råkat ut för bedrägerierna.
Bedragaren eller bedragarna har antagligen flera bank- konton:
Det konto som bedragaren använde när jag personligen blev lurad var ett konto som är registrerat på Handelsbanken i Visby "6631-447357948". Det var också det kontot som jag betalade in 2000 kr i mellanhand I tron om att jag betalade för en Macbook pro 13”.

Jag har spårat ip-numret från de mail han skickade till "STATIC.CUSTOMER.KRYPT.COM ip174.139.74.140" Skickade iväg ett mail till det företaget som han antagligen använder för att tunnla sitt internet igenom. -Jag har också anmält annonsen till Blocket.se

Jag kontaktade Handelsbanken i Visby och pratade med en av personalen där. Hon var medveten om bedrägerierna och sa att det var många som hade ringt angående det kontot. Hon sa också att hon inväntar en utredning från Polisen, men skulle hålla uppsikt på kontot.
Andra personer som har blivit lurade har råkat ut för detta Swedbank konto: ”7178-2872345”.
Bedragaren använder också flera olika mobilnummer: när han gjorde affärer med mig hade han 0760605648, 07606055645 både numren är antagligen registrerade genom Vodafone ”Telenor”. Han har också använt dessa nummer : 0708685176, 0733923758.
Det lät som att bedragaren talade Gottländska och hade relativt mörk röst.
Är det någon som vet något om dessa telefon och kontonummer?
Senast redigerad av Morriswald 2010-10-11 kl. 09:02.
Citera
2010-10-11, 08:27
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Är inte "07606055645" för långt för att vara telefonnummer, eller är jag ute och cyklar?
Citera
2010-10-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Är inte "07606055645" för långt för att vara telefonnummer, eller är jag ute och cyklar?

Tydligen inte, eftersom bedragaren svarar på det numret, eller gjorde i alla fall det igår
Citera
2010-10-11, 08:37
Medlem
Såhär såg mailet ut som bedragaren skickade till mig.

-------------------
Hej!

Här kommer mina uppgifter:

Handelsbanken
Clearingsnr: 6631
Kontonummer: 447357948

Christoffer XXXXXXXXX
Kirunavägen 120
98431 Pajala

Skicka dina adressuppgifter också. Bifoga gärna en skärmdump när du har fört över.
Skicka även ett sms när du fört över.

2000kr nu och restrearande när du har mottagit datorn.

MVH
-------------

Så här såg annonsen ut som bedragren hade lagt ut på Blocket.se

Macbook Pro 13"/2,4Ghz/250GB/4GB

Privatperson

Christoffer

Pris:4000 :- Typ: Bärbara datorer Kommun: Kramfors

Nu är det dags att uppgradera till iMac, så jag säljer min fina Macbook Pro 13".
Den är inköpt i april 2010 och jag har tagit mycket väl hand om den, så den är i
absolut nyskick! Det finns inga repor, skönhetsfläckar eller andra tecken på
slitage överhuvudtaget. Allting är original.

Snabbfakta:

- 2,4 GHz

- NVIDIA GeForce 320M grafikkort

- 4 GB minne

- Bakgrundsbelyst tangentbord

- Multitouch styrplatta

- Upp till 10h batteritid

- 250GB HDD

Datorn avhämtas hemma hos mig, kan ev skickas ---->

Hehe, något som gör saken roligare är att personen "låtsas" bo extremt långt bort från civilisationen. Jag har tittat på tidigare mail från bedragaren och han bor alltid mitt ute i skogen eller långt uppe i Kiruna.
Senast redigerad av Morriswald 2010-10-11 kl. 08:44.
Citera
2010-10-11, 08:38
Medlem
Hehe, kanske lite väl billigt för att vara trovärdigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in