2010-07-30, 21:38
Medlem
Gasolinaas avatar
Jag köpte en "Burberry väska" på tradera för 500 kronor. Efter tio dagar utan väska mailade jag säljaren som svarade att han skickat och därmed inte kunna göra mer. Jag kollade hans konto och där fanns 20 nya negativa omdömen där folk inte fått det dom betalat för. Han skrev "Postens slarv" på alla...

Efter en månad hittade jag en likadan väska på tradera med samma bild. Jag mailade säljaren och undrade om han gick med på att jag betalade med payson. Han hade ingen aning om vad det var men lovade att om jag vann skulle vi använda det. Jag bjöd över alla och fick då tillgång till hans uppgifter:
- Killen bodde två gator bort från han som blåst mig
- samma efternamn
- nästan samma mailadress (tre siffrors skillnad)
- och SAMMA KONTONUMMER

Polisanmälde men det lades ner då det inte fanns bevis nog...
Citera
2010-07-30, 23:29
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasolinaa
Jag köpte en "Burberry väska" på tradera för 500 kronor. Efter tio dagar utan väska mailade jag säljaren som svarade att han skickat och därmed inte kunna göra mer. Jag kollade hans konto och där fanns 20 nya negativa omdömen där folk inte fått det dom betalat för. Han skrev "Postens slarv" på alla...

Efter en månad hittade jag en likadan väska på tradera med samma bild. Jag mailade säljaren och undrade om han gick med på att jag betalade med payson. Han hade ingen aning om vad det var men lovade att om jag vann skulle vi använda det. Jag bjöd över alla och fick då tillgång till hans uppgifter:
- Killen bodde två gator bort från han som blåst mig
- samma efternamn
- nästan samma mailadress (tre siffrors skillnad)
- och SAMMA KONTONUMMER

Polisanmälde men det lades ner då det inte fanns bevis nog...

Skriv ut hans nick, namn, adress här! Så vi andra kan hålla oss långt borta från aset.
Citera
2010-07-31, 00:10
Medlem
Gasolinaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Skriv ut hans nick, namn, adress här! Så vi andra kan hålla oss långt borta från aset.

Båda kontona är stängda och han har säkert hunnit med att både öppna och avsluta fler då det var ett tag sedan :/

Lite fundersam på vad mer polisen hade behövt för att inte lägga ner fallet, tyckte de fick mycket information som talade för att killen var en bedraga. Är det lustigt om man förlorar sitt förtroende för polisen i såna fall?
Citera
2010-07-31, 10:54
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Den som hade högsta budet kanske blev avaktiverad , har för mig att då försvinner hans bud.

Att man skulle kunna ta tillbaks bud har jag aldrig hört talas om.

Ring Traderas idiotsupport istället.

Jo, man kan ta tillbaka bud, men det går till på detta sätt:
1. Du som lagt budet kontaktar säljaren.
2. du som lagt budet kontaktar Tardera.
3. säljaren maila Tradera och säger att X vill backa ur.
4. Ni tillsammans skriver till Tradera att du som budgivare hoppat av
och säljaren skriver att det är ok.

Har varit med om detta ett par gånger. Det blir några mailvändor, men det går att
hoppa av om man ångrat sig.
Citera
2010-07-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasolinaa
Båda kontona är stängda och han har säkert hunnit med att både öppna och avsluta fler då det var ett tag sedan :/

Fast det är konstigt det där egentligen, man måste ha ett giltigt personnummer för att starta ett konto på Tradera. Och då måste ju namn och adress och sånt stämma. Så man ska inte kunna starta fejkkonton. Annars kan man lätt ha flera konton och trissa upp buden på sina egna auktioner.

Så var det förr iallafall. Kanske går att smita runt det på nått sätt nu, jag har aldrig testat
Citera
2010-07-31, 13:53
Medlem
lindblomsgröns avatar
Akta er för emmie80 på tradera dömd för bedrägerier hennes rätta namn är Emilia Andersson. Har annonser inne nu som bara är bluff.
Citera
2010-07-31, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linzipinz
Fast det är konstigt det där egentligen, man måste ha ett giltigt personnummer för att starta ett konto på Tradera. Och då måste ju namn och adress och sånt stämma. Så man ska inte kunna starta fejkkonton. Annars kan man lätt ha flera konton och trissa upp buden på sina egna auktioner.

Så var det förr iallafall. Kanske går att smita runt det på nått sätt nu, jag har aldrig testat

Men snälla du. Hur många sajter finns det inte där du kan kolla upp människors olika uppgifter inklusive personnummer? Upplysning.se eller vad den heter t ex
Citera
2010-07-31, 14:14
Medlem
Gasolinaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linzipinz

Jag vet, ingen aning hur dom gör men på något sätt lyckas dom jävlarna
Citera
2010-07-31, 20:47
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Akta er för emmie80 på tradera dömd för bedrägerier hennes rätta namn är Emilia Andersson. Har annonser inne nu som bara är bluff.

Om du ska dra upp domar utan att länka till dom kan du lika gärna gå och lägga dig igen. Proof or STFU.
Senast redigerad av closecut 2010-07-31 kl. 21:01.
Citera
2010-07-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dnan0912
Men snälla du. Hur många sajter finns det inte där du kan kolla upp människors olika uppgifter inklusive personnummer? Upplysning.se eller vad den heter t ex

Vadå men snälla du?! Jag vet inte en enda sajt som man kan kolla upp folks fulla personnummer och uppgifter på. Har aldrig behövt kolla sånt, håller inte på med nått fuffens. Men visst, såna finns säkert.
Citera
2010-08-01, 00:17
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag höll på att bli blåst i vintras när jag traderade en mobil. Ringde en polare på banken och fick namn på personen bakom kontot och luskade fram hans hemnummer och mobilnummer och förklarade att jag gärna köper telefonen men jag hämtar den och betalar cash. Han vägrade, pengarna skulle in i förskott.
Jag kontaktade tradera och han blev fetbannad.
Citera
2010-08-01, 10:26
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
Om du ska dra upp domar utan att länka till dom kan du lika gärna gå och lägga dig igen. Proof or STFU.

Du får väl höra med tingsrätten, hon var även falska polisen i Östersund.
Senast redigerad av lindblomsgrön 2010-08-01 kl. 10:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in