2010-12-03, 19:30
Medlem
rosa_humlas avatar
Ett gäng finska zigenare som blåst en bekant till mig via Blocket. Har efter en hel del sökande lyckats hitta riktigt namn, adress, telefon etc. Har jag tillåtelse att outa personen här? Självklart som en varning till andra.
Senast redigerad av rosa_humla 2010-12-03 kl. 19:38. Anledning: Glömde att lägga till nationalitet
Citera
2010-12-04, 11:41
Medlem
rosa_humlas avatar
Efter att ha fått ok från mod så kommer här den info jag har.

Personen i fråga har lurat småbarnsföräldrar på ett antal tusen kronor. De föll för det urgamla tricket "Jag har fört över pengar till dig, här är en skärmdump. Eftersom jag är i närheten kan jag komma och hämta mobilerna nu, du ser ju att pengarna är på väg in..." Efter det har han gjort sig oanträffbar och vägrar svara på samtal.

Puckot lämnade dock en del spår, så här kommer fullständig info så att ni kan undvika honom. Han använder ett antal olika versioner av namnet Tenho Svarts/Schwartz med diverse mellannamn:

Tenho Svarts kung_jag@hotmail.com

Tenho Mirikli Svarts
Tenho Schwartz
Använder ett kontantkort från Tele 2 med numret 0765 677 225
http://www.facebook.com/profile.php?id=1380064673&v=info
Allmän info Kön: Man
Födelsedag: den 17 maj 1971

Religiös åskådning: Kristen

Gymnasium • Sörbyskolan

Kontaktuppgifter
E-postadress • tenho_s@hotmail.com

Proflen på Hotmail.com
http://cid-2e5a143a63965002.profile.live.com/friends/all/
http://cid-2e5a143a63965002.profile.live.com/

. Tenho Rikhard Schwartz Karta, Tele
Hyggesvägen 10, 151 54 SödertäljePå samma adressFyller 40 år om 165 dagar, född den 17 maj 1971

Namn
Förnamn: Tenho Rikhard
Tilltalsnamn: Tenho
Efternamn: Schwartz
Adress
Gatuadress: Hyggesvägen 10
Postnr/ort: 151 54 Södertälje
Ålder och födelseinformation
Ålder: 39 år, 6 månader och 16 dagar
Född för antal dagar sedan: 14 445 dagar
Född på vilken veckodag: Måndag
Stjärntecken
Stjärntecken: Oxen
Kinesisk Astrologi
Födelseår: 4669 (enligt månkalendern)
Element: Metall
Djur: Gris

Tenho Robert Svart
Mobil: 073-2459761
Adress
Adress saknas. Gå gärna in under
Ändra uppgifter och lägg in rätt adress.

Bild på honom: http://u.snelhest.org/i/2010/12/04_2883.png

Enjoy
Citera
2010-12-06, 13:26
Medlem
Någon som har det senaste om Daniel Lemnell? Polisanmälan verkar inte leda någonstans

Även Andreas costas constantinou har blåst mig...
Citera
2010-12-07, 20:37
Medlem
Själv har man gjort över 200 köp med förskottsbetalning från olika säljare på tradera och inte blivit blåst någon gång. Det handlar bara om att köpa smart. Ett tips är att de har fler än 20 omdömen (helst fler) och inga negativa. Att hela annonsen är seriös är också viktigt.

Nu till sak. Jag blev blåst på 600 kr när en kille ringde på en köpesannons jag lagt upp på blocket. Förde över pengarna och sedan visade det sig att han hade blåst väldigt många. Det roliga var att han verkligen levde sig in i rollen och verkligen drog ut på det med flera samtal om att posten gjort fel, att han skulle komma och lämna personligen osv. Blocket kan jag fortfarande tänka mig att handla på, men då ställer jag alltid frågor till säljaren så att jag kan bygga mig en bild av hur denna är att lita på eller inte.

Att betala med förskott är verkligen inte dumt. i 99.9% så fungerar det.
Citera
2010-12-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioForPresident
Har blivit bränd ett par gånger på Tradera och Blocket, blir lätt så om man handlar mycket. Senaste gången var så sent som igår, fast jag blev inte blåst på pengar i den bemärkelsen eftersom jag aldrig betalade för auktionen jag köpte.

Dök nämligen upp en spelkonsoll till mkt bra pris, och ibland klickar jag köp nu för att sedan inte betala, eftersom jag misstänkte det var bedrägeri. Säljaren hade inte uppgett telefonnummer, och fanns inte på adressen "hon" angett. Mycket riktigt så avaktiverades säljarens konto dagen därpå, så jag lämnade negativt som varning till andra köpare.

Som tack dyker det upp en helt annan användare, klickar köp nu på alla mina fast-prisannonser och lämnar genast negativt omdöme på allihopa minuten efter, samt lägger högsta bud i alla auktioner jag hade ute. Samma person eller samma liga.

Måste erkänna mig besegrad av buset här, eftersom jag hädanefter inte kommer hissa någon som helst varningsflagg när jag ser uppenbara scams. Helt enkelt inte värt besväret längre när jag själv försöker sälja saker. Nu måste alla mina auktioner avslutas, jag måste begära kreditering för auktionsavgifterna för varorna jag "sålt" men inte fått pengar för, samt byta alias.

Polisanmälningar leder ingenstans, det vet jag sedan tidigare så det har jag lagt ner. Det är iaf löjligt hur lätt det är att blåsa folk och komma undan med det. Tradera är rena vilda västern.

Edit: Om någon köpt en MacBook eller Nintendo DS av användaren Carina 14 bör ni inte betala, likaså gäller användaren "krimart" som var den som sabbade mina auktioner och omdömen direkt efter jag lämnat omdöme på Carina 14's då redan avaktiverade konto.

Vad tråkigt att se. Tradera var bättre förr. Kring 2006 började jag sälja på Tradera och då letade jag upp scams och skrev till supporten. Fick alltid gratis fetstil och sådant som tack på mina auktioner. Negativa omdömen som man inte förtjänade togs snabbt bort av tradera och man kunde önska att de fortfarande var lika bra. Men tyvärr är Tradera idag katastrof mot förr. Slutade sälja där 2008.
Citera
2010-12-08, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Själv har man gjort över 200 köp med förskottsbetalning från olika säljare på tradera och inte blivit blåst någon gång. Det handlar bara om att köpa smart. Ett tips är att de har fler än 20 omdömen (helst fler) och inga negativa. Att hela annonsen är seriös är också viktigt.

Att betala med förskott är verkligen inte dumt. i 99.9% så fungerar det.

Det betyder att du har haft tur, inte varit smart.

Jag körde samma praktik, det har funkat på ca 200 köp på ebay. Men på tradera blev det tvärnit. Skulle köpa en batteriladdaren av daniel Lemnell, kollade historik och han hade säkert 100 endast positiva omdömen. När jag börjar misstänka blåsningen ser jag att han efter ett visst datum blåst ALLA, jag räknade till 200000 påendast de som gett negativ feedback. Smart av han om han har samvete för det, tyvärr var många blåsningar tv-spel så många unga lär blivit ledsna. Sverige är paradis för sådana här rötägg, snälla medborgare och rättsystem som inte funkar.
Citera
2010-12-08, 12:49
Medlem
Aktieklipparns avatar
Någon som försöker blåsa mig på Blocket.

Jag har en annons ute på en båt, och där beskriver jag båten väldigt utförligt och allt naturligtvis på svenska. Tidigare idag så fick jag ett sms där en snubbe frågade mig om jag hade båten kvar och hur mkt den kostar (vilket står i annonsen) samt att jag skall svara på hans mailadress som stod i sms:et. Han skrev på Engelska, så tydligen har han inte kunnat läsa hela min beskrivning av objektet

Jag mailade att den fanns kvar och fick nu ett mail tillbaka som luktar lite Nigeria

Hello ,

Thanks for your response. I Agree with price So i will be paying
directly into your PayPal account without any delay. Get back to me
with the details below :

Name:
PayPal Email address
Cell Phone No.:
Total Cost of the item.

Or you can send me a paypal money request, so once i receive the
details i will go ahead with the payment through PayPal and then i
will contact my shipping company after you get the payment. I will
need your home address for the BOAT to be Picked Up by the
Shipping Company..

Have a nice day

Jag översatte på Google eftersom det verkade enklare:
Hej,

Tack för ditt svar. Jag håller med pris så jag kommer att betala
direkt till ditt PayPal-konto utan dröjsmål. Komma tillbaka till mig
med uppgifterna nedan:

Namn:
PayPal e-postadress
Cell Phone nr:
Total kostnad för objektet.

Eller så kan du skicka mig ett PayPal Money begäran, så när jag får
detaljer som jag kommer att gå vidare med betalning via PayPal och då jag
kommer att kontakta min Rederiet efter att du fått betalningen. Jag kommer
behöver din hemadress för båten som ska plockas upp av
Shipping Company ..

Ha en trevlig dag

Vad tror ni? Vad är detta för en jävla skojjare?

Naturligtvis så tror jag inte det minsta på detta, men alla får ju hemskt gärna sätta in pengar på mitt konto, men vilka problem kan man få? Någon som har åsikter
Citera
2010-12-08, 12:50
Medlem
SportquattroS1s avatar
Blåsning, plisanmäl!
Citera
2010-12-08, 12:52
Medlem
Finns flera trådar om denna typ av blåsningar om jag inte missminner mig.
Citera
2010-12-08, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Blåsning, plisanmäl!

Pucko, inget har ju hänt ännu.
Citera
2010-12-08, 12:53
Medlem
sjpatriks avatar
Paypal används ju internationellt.. Han verkar ta förgivet att du har ett sådant konto... Det behöver nödvändigtvis inte vara en oärlig potentiell köpare :-)

Skriv tillbaks till honom och ge dina kontouppgifter + clearingnr, ska du se att pengarna rullar in
Citera
2010-12-08, 12:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har inte ens svarat på mailet jag fick eftersom det luktar blåsning på långa vägar.

Men hur e det tänkt ifrån deras sida egentligen?
Om man antar att pengarna kommer in, och dom hämtar båten, och sedan kan jag ändå inte få ut några pengar? är det så dom brukar göra, eller vilka tillvägagångssätt brukar dom använda sig av?

Någon som vet? intressant tanke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in