2012-01-13, 20:31
Medlem
AnCa89s avatar
Du kunde ju ha använt payson och då finns det ju paysongaranti, som kan skydda mot sådana bedrägerier. Annars så tror jag inte att du kommer å få tillbaks dina pengar. Jag har oxå blivit lurad en gång (men det var en annan sida) och polisen gjorde inte ett dugg och la ner ärendet efter 2mån.

Själv skulle jag aldrig göra ngn affär med ngn som har mejladress norrlandsa​udi@hotmail​.se
Citera
2012-01-13, 20:45
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2012-01-13, 21:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superzeb
Jag gör även ännu ett misstag i affären och glömmer att skriva ner hans telefon nummer innan han tar bort annonsen.
kollat om google har cache'at annonsen?
Citera
2012-01-14, 14:41
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwolf
Har köpt/sålt några år på tradera utan större problem förrän nu. Köpte en ganska dyr bok (studentlitteratur) som ändå var billigare på tradera. Betalade direkt för jag behövde boken snabbt. Sen fick jag ändå en jävla påminnelse om att betala! När säljaren fattade att jag faktiskt betalat fick jag löfte om att boken skulle skickas samma dag. Den dök aldrig upp efter några veckors väntan. Då mailade jag och säljaren kom med massa ursäkter men hade en till likadan bok hon kunde skicka med DHL, spårbart paket. Konstigt tyckte jag att ha 2 likadana böcker men ok. Nu har jag väntat ytterligare några veckor och inget paket.
På omdömen ser jag att säljaren satt i system att packetera dåligt och dröja veckor och månader med leverans. 6 dåliga omdömen även om många sätter positivt men klagar ändå.

Även fast säljaren svarar på mail direkt ungefär som att hon bor vid datorn störde jag mig på att hon stavade så dåligt, lite engelska ord uppblandat med svenska. Kollade idag upp säljaren och det är en 81 ÅR GAMMAL TANT....alltså det har jag svårt att tro. Mer troligt är att någon säljer i denna stackars tants namn och använder hennes adress, kanske nån släkting.
Det finns väl inte så mycket att göra i det här läget, men förbannad blir man. Och jag väntar fortfarande på min bok...

Sagan fortsätter:
Jag mailade och ifrågasatte denna säljare, ungefär som ovan. Och skrev att jag kommer lämna negativt omdöme nu. Då ringde hon mig. Den 81-åriga damen är hennes mamma sa hon (alltså torde hon ha fött barn i 50 årsåldern ) Hon tog på sig ansvaret att bägge böcker försvunnit, för jag ansåg hon borde ha skickat andra boken rek med posten och det höll hon med om. Jag skulle få full retur på mina pengar om inga böcker dök upp de närmaste dagarna. Inga böcker kom.
Då mailar jag henne mitt kontonr och vill ha retur. Då kommer nya ursäkter! Hon har fått retur på några paket men har inte hunnit till postkontoret, bla bla. Om det är mina böcker ska hon skicka till mig genast. Nu är det alltså ytterligare några dagars väntetid.
Och i veckan gå tiden ut för att lämna omdöme. Jag misstänker det här är bara påhitt för att uppehålla mig så jag inte ska hinna lämna omdöme. Har mailat henne och skrev att om jag inte får endera kollinr på rek paket eller pengaretur innan X datum lämnar jag negativt omdöme. Nu ska vi se vad som händer...

Fy fan vad förbannad jag är, vilka skojare som ids lägga ner tid på så jävla mycket tjafs och lögner för några hundralappar
Citera
2012-01-14, 14:59
Medlem
Ronilles avatar
Lämna negativt omdöme redan nu! Det är väl inget att vänta på? Du är ju ändå inte nöjd med förfarandet av affären och det är ju en varning till andra som kanske funderar på att köpa av henne eller redan har.

Det är bara att skriva något i stil med: Nu har det gått X antal veckor, inga böcker trots upprepade påstötningar. Eller något liknande.

Men jag håller med dig, hur fan orkar man rent ut sagt greja för ett par hundralappar. Speciellt inte när det gäller studentlitteratur...

Hoppas i alla fall att det löser sig.
Citera
2012-01-14, 16:04
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Lämna negativt omdöme redan nu! Det är väl inget att vänta på? Du är ju ändå inte nöjd med förfarandet av affären och det är ju en varning till andra som kanske funderar på att köpa av henne eller redan har.

Det är bara att skriva något i stil med: Nu har det gått X antal veckor, inga böcker trots upprepade påstötningar. Eller något liknande.

Men jag håller med dig, hur fan orkar man rent ut sagt greja för ett par hundralappar. Speciellt inte när det gäller studentlitteratur...

Hoppas i alla fall att det löser sig.

Ja jag har lust att lämna omdöme redan nu, men när hon ringde mig på telefon lät hon SÅ seriös och ville verkligen ordna upp det här. Jag vet att bedragare kan låta seriös men en liten chans finns ju att jag kan få min bok/pengar. Lämnar jag omdöme nu pajar jag den lilla chans som finns. Men nästa vecka måste jag lämna omdöme hursomhelst, innan tiden går ut. Får återkomma
Citera
2012-01-14, 18:57
Medlem
Ronilles avatar
Okej, då är jag med. Klart att även bedragare kan låta seriösa, men man får gå på sin magkänsla ibland. Lycka till som sagt.
Citera
2012-01-15, 08:52
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ja jag har lust att lämna omdöme redan nu, men när hon ringde mig på telefon lät hon SÅ seriös och ville verkligen ordna upp det här. Jag vet att bedragare kan låta seriös men en liten chans finns ju att jag kan få min bok/pengar. Lämnar jag omdöme nu pajar jag den lilla chans som finns. Men nästa vecka måste jag lämna omdöme hursomhelst, innan tiden går ut. Får återkomma
Det finns ingen chans. Innerst inne vet du det, så det är bara att lämna omdömet så du kan varna andra.
Citera
2012-01-15, 10:05
Moderator
v50s avatar
Citat:

Jag tycker du ska lämna negativt omdöme, skulle säljaren betala tillbaka pengarna alternativt leverera boken så kan du begära att tradera tar bort ditt negativa omdöme, tror säljaren försöker förhala det hela så att du inte kan lämna omdöme sedan lär du inte höra ett ord från henne igen.

Sedan efter du gett negativt omdöme så kan du även säga åt henne att om hon betalar eller levererar boken så kommer du ta bort omdömet, då kanske hon agerar snabbare då de flesta vill undvika negativa omdömen.
Senast redigerad av v50 2012-01-15 kl. 10:07.
Citera
2012-01-15, 10:37
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag tycker du ska lämna negativt omdöme, skulle säljaren betala tillbaka pengarna alternativt leverera boken så kan du begära att tradera tar bort ditt negativa omdöme, tror säljaren försöker förhala det hela så att du inte kan lämna omdöme sedan lär du inte höra ett ord från henne igen.

Sedan efter du gett negativt omdöme så kan du även säga åt henne att om hon betalar eller levererar boken så kommer du ta bort omdömet, då kanske hon agerar snabbare då de flesta vill undvika negativa omdömen.

Kan man ta tillbaka ett negativt omdöme?

Förhala är just den teknik denna "81-åring" använder sig av. Alltid är det en ursäkt som innebär att jag måste vänta några dagar till. Hon ska höra med postkontoret och återkommer, sen är boken på väg och man ska vänta, dagarna rinner iväg....
2 månader har det pågått så här.
Jo jag förstår nog innerst inne jag blivit blåst.
Problemet med att lämna negativt omdöme är att man i 99% av fallen får ett hämndomdöme (har inte hänt mig, men ser det händer andra). Känns sugigt jag ska få negativt när jag skött mig.

Hon har jättemånga auktioner ute så kanske det är bäst att varna andra nu och inte dra ut på det
Citera
2012-01-15, 10:51
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:

Förhala är just den teknik denna "81-åring" använder sig av. Alltid är det en ursäkt som innebär att jag måste vänta några dagar till. Hon ska höra med postkontoret och återkommer, sen är boken på väg och man ska vänta, dagarna rinner iväg....
2 månader har det pågått så här.
Jo jag förstår nog innerst inne jag blivit blåst.
Problemet med att lämna negativt omdöme är att man i 99% av fallen får ett hämndomdöme (har inte hänt mig, men ser det händer andra). Känns sugigt jag ska få negativt när jag skött mig.

Hon har jättemånga auktioner ute så kanske det är bäst att varna andra nu och inte dra ut på det

Har lämnat negativt nu. Är väl bara att vänta på hämndomdömet nu Ändå har jag inte gjort nåt fel

Rapporterade till tradera också att hon använder en 81-årings namn och adress
Senast redigerad av Airwolf 2012-01-15 kl. 11:26.
Citera
2012-01-15, 11:41
Medlem
beards avatar
Citat:

Man kan göra ett gemensamt återkallande av omdömen. Du gjorde helt rätt som lämnade negativt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in