Citat:
Ursprungligen postat av thelost
Det enda jag har är passuppgifter och IP-nummer.
Jag tror att passet är förfalskat. Tror också han emailat dig från ett webbcafé - extremt svårt få tag i han.
Han kan också befinna sig i Sverige kanske från någon förort till Stockholm. Mannen verkade ganska (mycket) väl insatt i hur en uthyrning i andra hand kan gå till. Genom ip - nummer kanske du kan spåra hans dator i Sverige, som ett första steg.
Jag tyckte ditt beteende i affären var exceptionellt dum:
Det lös rött från flera håll med 1000 watt och du gick ändå mot grönt.
Texten i emailet är skrivet utan å, ä, ö. Det kan vara en medveten strategi. Därför tror jag faktiskt att gärningsmannen har sitt boende i Sverige. Jag tror också att personen du emailat med är betydligt yngre än denna personen född 1960. Äldre människor brukar inte besvära sig så mycket med petitesser som western union, nycklar och ritualer kring uthyrande. 50+:are är ofta ganska tekniskt obevandrade och hade bett en kamrat eller släkting hemma ordna affären med dig. Jag antar att GM du söker är hälften så gammal som personen på bilden.
Gå vidare:
Alt 1: Kanske kan du hacka personens email?
Alt 2: Gillra en fälla som de gjorde med kattmördaren?
Alt 3: Luras tillbaka. Skaffa ett konto med 0 kronor på. Be om personens kontonummer. Säg du ska föra över månadshyran på X tusen antal kronor. Resultatet av sådant blir att mottagaren får betala. Kanske inte fungerar, jag vet ej.