2013-07-09, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thelost
Där någon redan bor

Men du sökte väl på både namn och adress innan du kontaktade hyresgästföreningen, och fann ut att personen inte kunde hittas där?! Janne har ju såklart skrivit över sin egendom till en släkting för att få undvika skatten när han befinner sig i Filippinerna.

Edit: kollade du om någon Janne fanns på adressen innan du betalade pengarna?
Senast redigerad av juhani 2013-07-09 kl. 23:33.
Citera
2013-07-09, 23:33
Medlem
Helt sjukt hur många som går på detta år efter år, jag funderar snart på att flytta utomlands och köra samma grej då det verkar väldigt lönsamt.

Trotts varningar i tv, tidningar och radio varje år, så går folk på detta med lägenhets ut hyrning, billigt guld av zigenare, billiga högtalare på stormarknadsparkering, nigeriabrev mm.

TS du är ett lättlurat pucko som får skylla dig själv. Att skriva varningstråd förnedrar bara dig själv, ingen normal människa går på sådant.
Citera
2013-07-09, 23:35
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
10 st per dag blir trots allt 700. Det kan man gott leva loppan på där nere.
7000 sek per dag kan man leva loppan på även i Sverige.
Citera
2013-07-09, 23:52
Medlem
VonGlides avatar
Rådgjorde med familjen och några andra och jag valde att chansa ändå. det enda jag kunde förlora var 700 kr och allt verkade så säkert och varför blåsa mig på så lite pengar? nej, jag trodde på detta ändå. Så jag satte in pengar på Western union. Jag hade googlat lite och sett att de flesta använder sig utav den tjänsten, men alltså.. varför skulle han blåsa mig? No way. men efter ett snack med en vän om att detta var ganska vanligt så blev jag orolig, rädd och allt så jag avbröt överföringen innan den blev genomförd. Ljög ihop någon story att jag aldrig fick kvittot och att jag s kulle kika på detta dagen efter. Min tanke var att kolla upp med bostadsföreningen, för jag hade nu fått reda på vilket nummer lägenheten låg på. Skrev ett mejl till föreningena alltså och frågade om det fanns någon vid detta namn.

Men fick du inte då tillbaka dina 700kr då du avbröt transaktionen?

Mvh.
Citera
2013-07-10, 00:03
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Det enda jag har är passuppgifter och IP-nummer.

Jag tror att passet är förfalskat. Tror också han emailat dig från ett webbcafé - extremt svårt få tag i han.
Han kan också befinna sig i Sverige kanske från någon förort till Stockholm. Mannen verkade ganska (mycket) väl insatt i hur en uthyrning i andra hand kan gå till. Genom ip - nummer kanske du kan spåra hans dator i Sverige, som ett första steg.

Jag tyckte ditt beteende i affären var exceptionellt dum:
Det lös rött från flera håll med 1000 watt och du gick ändå mot grönt.

Texten i emailet är skrivet utan å, ä, ö. Det kan vara en medveten strategi. Därför tror jag faktiskt att gärningsmannen har sitt boende i Sverige. Jag tror också att personen du emailat med är betydligt yngre än denna personen född 1960. Äldre människor brukar inte besvära sig så mycket med petitesser som western union, nycklar och ritualer kring uthyrande. 50+:are är ofta ganska tekniskt obevandrade och hade bett en kamrat eller släkting hemma ordna affären med dig. Jag antar att GM du söker är hälften så gammal som personen på bilden.

Gå vidare:
Alt 1: Kanske kan du hacka personens email?
Alt 2: Gillra en fälla som de gjorde med kattmördaren?
Alt 3: Luras tillbaka. Skaffa ett konto med 0 kronor på. Be om personens kontonummer. Säg du ska föra över månadshyran på X tusen antal kronor. Resultatet av sådant blir att mottagaren får betala. Kanske inte fungerar, jag vet ej.
Senast redigerad av Hegamon 2013-07-10 kl. 00:35.
Citera
2013-07-10, 00:41
Bannlyst
Tycker att grammatiken från GM håller exceptionellt låg klass. Bor man i en bostadsrätt på Kungsholmen i Stockholm så går man inte på socialbidrag. Då har man en bra inkomst och jag förmodar att man har en bättre grammatik än vad som visat sig. Det här är typisk WT-grammatik från en ung kille som precis upptäckt ToR och som inte lärt sig att sammansätta vissa svenska ord.

Han försöker övertyga dig genom att säga att du kan få hans passfoto för att vinna ditt förtroende trots att du än så länge bara visat ett intresse för lägenheten. Den här lägenheten verkar dessutom vara väldigt exklusiv för det ringa pris av 4XXX:-. Det låter helt enkelt för bra för att vara sant. Och då är det oftast så också.
Citera
2013-07-10, 00:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror att passet är förfalskat. Tror också han emailat dig från ett webbcafé - extremt svårt få tag i han.
Han kan också befinna sig i Sverige kanske från någon förort till Stockholm. Mannen verkade ganska (mycket) väl insatt i hur en uthyrning i andra hand kan gå till. Genom ip - nummer kanske du kan spåra hans dator i Sverige, som ett första steg.

Jag tyckte ditt beteende i affären var exceptionellt dum:
Det lös rött från flera håll med 1000 watt och du gick ändå mot grönt.

Texten i emailet är skrivet utan å, ä, ö. Det kan vara en medveten strategi. Därför tror jag faktiskt att gärningsmannen har sitt boende i Sverige. Jag tror också att personen du emailat med är betydligt yngre än denna personen född 1960. Äldre människor brukar inte besvära sig så mycket med petitesser som western union, nycklar och ritualer kring uthyrande. 50+:are är ofta ganska tekniskt obevandrade och hade bett en kamrat eller släkting hemma ordna affären med dig. Jag antar att GM du söker är hälften så gammal som personen på bilden.

Gå vidare:
Alt 1: Kanske kan du hacka personens email?
Alt 2: Gillra en fälla som de gjorde med kattmördaren?
Alt 3: Luras tillbaka. Skaffa ett konto med 0 kronor på. Be om personens kontonummer. Säg du ska föra över månadshyran på X tusen antal kronor. Resultatet av sådant blir att mottagaren får betala. Kanske inte fungerar, jag vet ej.

50+ tekniskt obevandrade? Är du född i går eller? Självklart kan en 50-taggare göra sånt. Du skämmer ut dig själv.
Citera
2013-07-10, 00:58
Medlem
Haajibs avatar
Den bästa formen av bedrägeri, i princip har Svensk polis 2012 tagit 3 svenska bedragare av ca 2300. Du kommer inte hitta honom.
Citera
2013-07-10, 01:00
Medlem
Huge-0s avatar
badkar, dusch, tvättmaskin OCH torktumlare, (glöm inte 20 globalknivar och en espressomaskin). 64m2....punktpunkt. För vad skulle han ha 4 lax på kungsholmen? Jag tycker du ska slå till, blev säkert bara fel. skicka 700 till.
Citera
2013-07-10, 01:23
Medlem
nerdrages avatar
Svenska polisen är upptagen med att plocka ner undertexter.se eller jaga klottrare. Du kan gå in http://www.419eater.com/ och fråga om hjälp där eller lära dig några knep.
Citera
2013-07-10, 01:33
Medlem
MinHundBrinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunguska211
Helt sjukt hur många som går på detta år efter år, jag funderar snart på att flytta utomlands och köra samma grej då det verkar väldigt lönsamt.

Trotts varningar i tv, tidningar och radio varje år, så går folk på detta med lägenhets ut hyrning, billigt guld av zigenare, billiga högtalare på stormarknadsparkering, nigeriabrev mm.

TS du är ett lättlurat pucko som får skylla dig själv. Att skriva varningstråd förnedrar bara dig själv, ingen normal människa går på sådant.

TS skrev ju att det var korkat och att folk inte behöver dumförklara honom ytterliggare eftersom han själv är medveten om hur korkat det var. Läs det som TS skriver nästa gång istället för att posta ett inlägg som inte gör någon som helst nytta. Om TS är ett lättlurat pucko så är du puckot som står bakom honom och inte inser hur korkad du själv framstår.

OnT:

Segt TS, känns inte som att det finns så mycket att göra i detta läget. Bara att bita i det sura äpplet.
Citera
2013-07-10, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nissepaloven
haha mycket jobb han lägger på o blåsa några stycken på 700kr :P

Kan nog lätt blåsa 100-talet personer på stålar. 700:- av dig - en förskottshyra av några andra.
Något 100-tusen har det väl lätt kunna bli, beroende på hur länge han fick hålla på. Lght i Stockholm är det många som vill ha

100.000 i Flippopinerna är en förmögenhet, samtidigt som man lyfter akassa eller kanske förtidspension.

Eftersom han beivras lär han väl fortsätta som han antagligen gjort de senaste åren.

Som Polisen sa till dig underförstått: Skyll dig själv din dumme jävel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in