2011-06-04, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
http://www.tradera.com/Dewalt-Dyckert-Spikpistol-18v-DC608-auktion_302446_134002396

Kolla hans annonser.
Skickar från usa, kan ingen svenska , säljer hur många verktyg som helst. Undrar vart han får allt ifrån och hur kan frakten vara så billig med leverans till dörr via Fedex?

I Sverige kostar det ca 500kr att skicka stort borrkit. Han tar ca 299kr för frakt via fedex till dörr från USA. Stöldgods?

Han skriver ju bra Svenska och säger att han har dem i lager.

Har en son som är hantverkare och han köper mycket direkt i från USA ,
ca 1/3 av priset mot i Sverige.
Citera
2011-06-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Han skriver ju bra Svenska och säger att han har dem i lager.

Har en son som är hantverkare och han köper mycket direkt i från USA ,
ca 1/3 av priset mot i Sverige.
Då betalar han säkerligen inte tull på varorna.
Citera
2011-06-04, 09:51
Moderator
v50s avatar
Citat:
http://www.tradera.com/Dewalt-Dycker...2446_134002396

Kolla hans annonser.
Skickar från usa, kan ingen svenska , säljer hur många verktyg som helst. Undrar vart han får allt ifrån och hur kan frakten vara så billig med leverans till dörr via Fedex?

I Sverige kostar det ca 500kr att skicka stort borrkit. Han tar ca 299kr för frakt via fedex till dörr från USA. Stöldgods?

Jag köpte faktisk en gasdriven spikpistol från en annan säljare som skickade sina varor via usa och för mig vart frakten 299 kr, vet inte hur de kan få ner fraktpriserna så lågt men tydligen går det. Angående priser på verktyg ifrån usa men även andra europeiska länder så är de i många fall betydligt lägre än i sverige för exakt samma produkt. Tex spikpistoler, både tryckluftsdrivna men även gasdrivna som jag köpte går att köpa från en fysisk butik i usa för 1/3 - 1/2 priset + frakt och moms + tullavgift så man tjänar alltså på att köpa från usa även när dessa avgifter är betalda.

Spikpistolen jag köpte från usa skickades som gåva och hade värdet 1 dollar så moms + tullavgift vart således 0 kr trots att jag betalade ca 2300 kr för den inklusive frakt, samma gasdrivna spikpistol kostar 6-7 000 kr i sverige

Angående fraktkostnaden för varor inom sverige som säljs på tradera så går det att skicka varor med schenker som väger upp till 10 kg för 79 kr så 500 kr i frakt för ett borrkit låter som rena rånet.

Så säljare från usa innebär alltså inte automatiskt att det är bluff eller stulna produkter (svårt att bevisa iofs) bara för att priserna är låga, det beror alltså på att inköpspriserna är betydligt lägre utomlands än här, så jag tvekar ej att köpa från internationella säljare men innan jag gör det så kollar jag upp säljarens omdömen noga innan jag lägger bud.
Senast redigerad av v50 2011-06-04 kl. 09:56.
Citera
2011-06-04, 09:59
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag köpte faktisk en gasdriven spikpistol från en annan säljare som skickade sina varor via usa och för mig vart frakten 299 kr, vet inte hur de kan få ner fraktpriserna så lågt men tydligen går det. Angående priser på verktyg ifrån usa men även andra europeiska länder så är de i många fall betydligt lägre än i sverige för exakt samma produkt. Tex spikpistoler, både tryckluftsdrivna men även gasdrivna som jag köpte går att köpa från en fysisk butik i usa för 1/3 - 1/2 priset + frakt och moms + tullavgift så man tjänar alltså på att köpa från usa även när dessa avgifter är betalda.

Spikpistolen jag köpte från usa skickades som gåva och hade värdet 1 dollar så moms + tullavgift vart således 0 kr trots att jag betalade ca 2300 kr för den inklusive frakt, samma gasdrivna spikpistol kostar 6-7 000 kr i sverige

Angående fraktkostnaden för varor inom sverige som säljs på tradera så går det att skicka varor med schenker som väger upp till 10 kg för 79 kr så 500 kr i frakt för ett borrkit låter som rena rånet.

Så säljare från usa innebär alltså inte automatiskt att det är bluff eller stulna produkter (svårt att bevisa iofs) bara för att priserna är låga, det beror alltså på att inköpspriserna är betydligt lägre utomlands än här, så jag tvekar ej att köpa från internationella säljare men innan jag gör det så kollar jag upp säljarens omdömen noga innan jag lägger bud.

Japp, posten tog 500kr för ett borrkit jag skickade iväg (14kg)
Citera
2011-06-04, 10:57
Moderator
v50s avatar
Citat:
Japp, posten tog 500kr för ett borrkit jag skickade iväg (14kg)

Posten är svindyr på sin frakt, testa schenker, dhl eller bussgods nästa gång de är garanterat billigare

Angående säljaren mursis så har han/hon fått 4 negativa och ca 340 positiva omdömen så här långt så personligen hade jag nog vågat köpa av den säljaren, har tittat på den personens annonser tidigare men har inte köpt något av den säljaren ännu.

Om du är intresserad av att köpa verktyg från usa så ska du ha i åtanke att de använder 110v medan vi har 240v vilket gör att man ej kan använda deras eldrivna maskiner rakt av utan måste införskaffa en transformator vilket är krångligt och otympligt om man ska ha större maskiner.

Gäller det laddare till batteridrivna maskiner så kan man köpa en liten smidig omvandlare som ej tar mycket plats på tex clas ohlsson alternativt så köper man en ny laddare här i landet alternativt från ett annat europeiskt land.

För länkar till olika webbutiker från usa som säljer till sverige kan du kolla på www.byggahus.se/forum och gå in under forumdelen verktyg, maskiner och kolla den klistrade tråden om import utanför eu, även den tråden som berör import från UK (england) kan vara av intresse.
Citera
2011-06-04, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30

Eftersom de kostar över det tullfria värdet så gör han naturligtvis det.

De amerikanska firmorna är relativt noga att lägga med fakturor och att följa de regler som finns,
det är faktiskt betydligt mera laglydigt när det gäller sånt i USA, man har flera olika myndigheter
som ser till att ekonomiska lagar följs, till skillnad från Sverige.
Citera
2011-06-04, 14:29
Medlem
G0G0s avatar
Har mer att göra med att varans försäkrade värde aldrig kan vara högre än tullvärdet. Dvs skriver avsändaren $20.00 på fakturan så är det det han får i ersättning om godset försvinner eller blir skadat.
Det är avsändaren som får stå för detta, därav att många numera vägrar "skriva ner" värdet.
Citera
2011-06-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30

Den här spikpistolen kostar i USA 187 dollar

http://www.tradera.com/D51850-DeWalt-Spikpistol-20-50-90-mm-auktion_302446_132500836
Citera
2011-06-04, 14:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Gäller det laddare till batteridrivna maskiner så kan man köpa en liten smidig omvandlare som ej tar mycket plats på tex clas ohlsson alternativt så köper man en ny laddare här i landet alternativt från ett annat europeiskt land.
Många laddare idag är byggda så de funkar med 100-240V.
Citera
2011-06-04, 14:52
Medlem
Evil_Santas avatar
Tror ni man kan lita på denna snubben? http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=951439. Kolla man längre bak på hans omdömen sås ser man att många omdömen är kopierade rakt av flera gånger i rad.
Citera
2011-06-04, 15:05
Medlem
van.hoogstratens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Tror ni man kan lita på denna snubben? http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=951439. Kolla man längre bak på hans omdömen sås ser man att många omdömen är kopierade rakt av flera gånger i rad.

Med tanke på att han inte har ett enda negativt omdöme samt över 300 unika så ger han ett seriöst intryck.
Du kan tryggt handla din tupé av honom.
Citera
2011-06-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Medlem i fem år. Över 300 auktioner genomförda och bara positiva omdömen. En del av auktionerna har gällt varför för relativt höga summor.

Jag skulle ha ett hundraprocentigt förtroende om jag handlade av den personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in