2013-02-24, 19:22
Medlem
jag undrar en sak. kan man använda samma windows nyckel på två olika datorer samtidigt?
Citera
2013-02-24, 20:38
Medlem
Försöker formatera om min gamla dator med windows xp. Mitt i installationerna så verkar det som att den stannar på "installerar nätverk". Den har stått och tuggat på det i 4h nu. Vad ska jag göra för att ta mig vidare och/eller innan jag försöker på nytt?
Citera
2013-02-25, 12:13
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikpetersen97
jag undrar en sak. kan man använda samma windows nyckel på två olika datorer samtidigt?
Nej, men det finns andra lösningar. https://www.flashback.org/t1026161
Citera
2013-02-25, 18:37
Medlem
Tror jag lyckades formatera om datorn nu, men får inte internet att fungera. Någon som har tips på hur jag ska göra? Har kopplat in modemet och installerat några drivrutiner från skivan..
Citera
2013-02-25, 18:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Tror jag lyckades formatera om datorn nu, men får inte internet att fungera. Någon som har tips på hur jag ska göra? Har kopplat in modemet och installerat några drivrutiner från skivan..

Och du har rätt drivrutiner? Vad exakt är det som händer?
Citera
2013-02-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har rätt drivrutiner? Vad exakt är det som händer?

Jag vet inte om det är rätt drivrutiner, men det borde det vara för det är de som var på skivan man fick med datorn. Så jag satte i den efter omformateringen och installerade drivrutiner för ljud, video, nätverk och någon till.

Sedan när jag försöker komma in på internet så står det att jag inte har någon uppkoppling. Datorn hittar heller inga nätverk. Har varit inne och försökt konfigurera men det hjälpte inte mycket.

Problemet är nog att jag är en noob snarare än att datorn inte beter sig som den ska. Eller? Borde internet fungera direkt efter att man formaterat om datorn?
Citera
2013-02-25, 19:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag vet inte om det är rätt drivrutiner, men det borde det vara för det är de som var på skivan man fick med datorn. Så jag satte i den efter omformateringen och installerade drivrutiner för ljud, video, nätverk och någon till.

Sedan när jag försöker komma in på internet så står det att jag inte har någon uppkoppling. Datorn hittar heller inga nätverk. Har varit inne och försökt konfigurera men det hjälpte inte mycket.

Problemet är nog att jag är en noob snarare än att datorn inte beter sig som den ska. Eller? Borde internet fungera direkt efter att man formaterat om datorn?

Dock inte under XP. Där måste man oftast läsa in drivrutinerna manuellt. Det är skillnad mot Win7/8 då det ligger tusentals drivrutiner under operativsystemet.

Vad har du för nätverkskort + moderkort?
Citera
2013-02-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Dock inte under XP. Där måste man oftast läsa in drivrutinerna manuellt. Det är skillnad mot Win7/8 då det ligger tusentals drivrutiner under operativsystemet.

Vad har du för nätverkskort + moderkort?

Vet inte vad jag har för moderkort. Hur hittar jag det?

I systeminformation under nätverk och nätverkskort hittade jag namn på sju olika nätverkskort (?). Det första hette [00000001] RAS Async Adapter. Vet inte om det säger något.
Citera
2013-02-25, 20:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Vet inte vad jag har för moderkort. Hur hittar jag det?

I systeminformation under nätverk och nätverkskort hittade jag namn på sju olika nätverkskort (?). Det första hette [00000001] RAS Async Adapter. Vet inte om det säger något.

Det finns gott om program som berättar om hårdvaran. Här är en av dessa -> http://www.hwinfo.com/
Citera
2013-02-25, 23:18
Medlem
Citat:
Det finns gott om program som berättar om hårdvaran. Här är en av dessa -> http://www.hwinfo.com/

Lyckades installera programmet, men hur använder jag det för att hitta namnet på nätverks och moderkortet?
Citera
2013-02-27, 18:01
Medlem
Hittade ett utropstecken i enhetshanteraren under Ethernet-styrenhet. Misstänker att det kan vara en del av problemet. Jag försökte installera om drivrutinen genom att låta datan söka efter drivrutiner från skivan, men det lyckades inte.

Finns det något annat jag kan göra nu?
Citera
2013-02-27, 18:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan med hjälp av detta program -> http://www.zhangduo.com/udi.html letar vidare om åtgärd.

Se om du finner din lösning med hjälp av detta program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in