2010-11-14, 10:41
Medlem
har en eeepc som jag ska instalera nytt windows på, har lyckats formatera den men har försökt att lägga in windows på ett usb minne men inte lyckats installera, då det inte finns cd läsare på den. nån som vet hur man ska göra?
Citera
2010-11-14, 10:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _vodka_
har en eeepc som jag ska instalera nytt windows på, har lyckats formatera den men har försökt att lägga in windows på ett usb minne men inte lyckats installera, då det inte finns cd läsare på den. nån som vet hur man ska göra?

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

så här ska man tydligen göra...
Citera
2010-11-14, 13:15
Medlem
Nattriddares avatar
Enkel förklaring - svår lösning?

Jag har en äldre laptop som jag tänkte köra till teven, men har ett par problem med den...
Skärmen fungerar inte - därför ska jag köra den på teven. Hårddisken har kraschat och jag har plockat bort den.

Nu har jag lyckats att starta upp datorn utan skärm (genom att låna stationära datorns skärm så klart) och kommit in i BIOS där jag ställt in så att jag kan installera Windows från en USB-sticka. Det är jag färdig med alltså - allt det där med att göra USB-stickan till bootbar.

Jag behöver en hårddisk till laptopen, men eftersom jag bara ska ha ett Windows 7 på en sticka - och således använda stickan som hårddisk. Är detta möjligt?

Det måste väl gå att göra så att laptopen känner att "aha, där är min ´hårddisk´"?
Hjälp? Hur lurar man datorn att tro att en USB-sticka är en hårddisk?

EDIT: Hittade http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/ - Skall prova det. Om det inte fungerar skriver jag här igen, annars är det lösningen ifall fler har samma fråga som mig.

Senast redigerad av Nattriddare 2010-11-14 kl. 13:20.
Citera
2010-11-14, 13:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Jag behöver en hårddisk till laptopen, men eftersom jag bara ska ha ett Windows 7 på en sticka - och således använda stickan som hårddisk. Är detta möjligt?

Det måste väl gå att göra så att laptopen känner att "aha, där är min ´hårddisk´"?
Hjälp? Hur lurar man datorn att tro att en USB-sticka är en hårddisk?

Det du försöker göra, att köra operativet från en USB är en DÖD idé då stickan kommer att torska på väldigt kort tid. Det finns dock rätt många olika metoder om man absolut bara MÅSTE testa sitt tålamod. Google är din vän. http://www.intowindows.com/install-windows-7-on-usb/
Citera
2010-11-14, 16:26
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det du försöker göra, att köra operativet från en USB är en DÖD idé då stickan kommer att torska på väldigt kort tid. Det finns dock rätt många olika metoder om man absolut bara MÅSTE testa sitt tålamod. Google är din vän. http://www.intowindows.com/install-windows-7-on-usb/

Aj fan... Så länken jag håller på att arbeta med är inte den korrekta? Att stickan kommer att torska efter ett tag gör mig nog inget med tanke på att datorn är i sämre skick. Bakstycket på skärmen hänger, har klippt loss kablar till webkameran, lister saknas och jag startar datorn direkt på kretskortet.

Men nåväl, on topic: jag ska alltså köra din länk och inte den jag angav i min edit?
Citera
2010-11-14, 17:57
Medlem
Enydrions avatar
ett usb minne kan man bara ändra innehållet i en minnescell ett visst antal gånger sedan går det inte att ändra längre, så kör man operativet på stickan hela tiden så slits det ut ganska fort, vet inte om det finns någon särskild version av operativet som är skräddarsydd för detta alltså typ kör sådant som ändras hela tiden i datorns ram minne eller så...
Citera
2010-11-14, 20:17
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
ett usb minne kan man bara ändra innehållet i en minnescell ett visst antal gånger sedan går det inte att ändra längre, så kör man operativet på stickan hela tiden så slits det ut ganska fort, vet inte om det finns någon särskild version av operativet som är skräddarsydd för detta alltså typ kör sådant som ändras hela tiden i datorns ram minne eller så...

Alternativet är ju Knoppix Live-DVD... Men då får jag trixa varje gång jag startar. Ska bara ha den pajade laptopen som mottagare av nätverkssignaler och streama filmer från stationära datorn till teven trådlöst. Det är därför jag vill ha det så. Jag kommer inte att använda Windows till mer än att starta VLC på...
Citera
2010-11-14, 22:48
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Jag kommer inte att använda Windows till mer än att starta VLC på...

VLC för Ubuntu! http://www.pendrivelinux.com/creating-an-ubuntu-live-usb-from-cd/
Gör du den Casper Persistent kan du spara inställningar och dokument etc.
Citera
2010-11-15, 11:27
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
VLC för Ubuntu! http://www.pendrivelinux.com/creatin...e-usb-from-cd/
Gör du den Casper Persistent kan du spara inställningar och dokument etc.

Låter lovande, tack!!!
Men hur blir det med nätverket - och att samarbeta med de andra datorerna i hemmet? Brukar det inte vara ett jäkla krångel att få Linux och Windows att bli polare?
Citera
2010-11-15, 12:05
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Låter lovande, tack!!!
Men hur blir det med nätverket - och att samarbeta med de andra datorerna i hemmet? Brukar det inte vara ett jäkla krångel att få Linux och Windows att bli polare?

SAMBA, dvs SMB dvs Windows Fildelning funkar bra med Ubuntu, åt båda hållen. Se till att inte använda Windows förenklade fildelning utan använd username och password så blir det bra.
Citera
2010-11-16, 16:04
Medlem
kloudss avatar
Formatera & Installera Windows på extern HD

Hejsan.
Jag har haft lite virus problem på mn stationära nyligen. Kortfattat så infekterades några essentiella windows filer, mitt virusprogram väljer att radera dessa. När jag startar om datorn nästa gång så är den oanvändbar. Jag läste om folk som hade liknande problem men deras lösningar funkade inte. Till saken hör att min CD/DVD-läsare har pajat, annars skulle jag installerat om datorn för länge sen.

Nu har jag fått låna en manick som jag sätter hårddisken i så kan jag använda den som en extern på en annan dator och rädda de viktigaste filerna som ligger på. Men nu undrar jag om jag på något sett kan installera Windows på denna så att jag kan sätta in den och kicka igång datorn igen, utan att behöva fixa en ny CD/DVD-läsare?
Citera
2010-11-16, 17:54
Medlem
Du kommer att få problem. Dessutom kommer datorn att gå långsammare än vad den borde göra. Det skulle bli som om du och din mormor bytte kläder/skor med varandra. Även om ni får på er dom så skulle ni inte trivas.

Windows kan installeras från USB minne. Det finns guider om du söker men de varierar beroende på vilket Windows det gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in